Anbefalte innlegg

Hvor er det best å få utført en profesjonell understells behandling?

Skal understells behandle min '83 Scirocco før jeg får rust under bilen også..... (har rust i hjulbuene i dag som snart blir fikset.)

 

Hva med understells behandling av splitter nye biler, er det lurt eller unødvendig?

Får snart Touran'n min (håper jeg), og lurer på om det kanskje hadde vært lurt å understellsbehandle den også før den møter norske salta vinter veier for første gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Understellsbehandling av helt nye biler vil være litt avhengig av rustgarantien de tilbyr. For nye Audi og Volkswagen biler gis det 12 års rust garanti. Så lenge du følger kravene for at denne garantien skal være gyldig, ser jeg ikke det helt store behovet for å understellsbehandle bilen utover det bilen allerede har av understellsbehandling.

 

Det er også viktig å være klar over at "uorginal" understellsbehandling medfører at det må bores en del hull i karosseriet for at man skal komme til for å få lagt på det rustbeskyttende middelet. Disse hullene medfører at man lager åpninger i den eksisterende overflatebeskyttelsen og kan derfor faktisk øke muligheten for rustskadere senere, dersom hullene ikke behandles, tettes og følges opp på en tilfredsstillende måte.

 

Jeg vil derfor anbefale deg å ikke gjøre noe ekstra med understellsbehandling på din nye Touran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at Kjell Slettmo i klubben som driver Sarpsborg Dinitrolsenter gir livstidsgaranti på nye biler og 5 år på eldre biler. Han gir også greie priser til medlemmer... Har sett noen av bilene han har behandlet, både før og etter og jeg er overbevist om at dette funker!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rust garantien er vel bare for gjenomrusting, altså hull. Min X 97 A4 behandlet jeg ikke etter jeg fikk den til Norge. Når jeg solgte den 3 år etterpå stod det i tilstandsrapporten at bilen burde understellsbehandles pga kommende rust. Er vel mange svar på dette så man må vel bare velge det ene eller det andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det er mulig at biler som ikke er solgt nye i Norge ikke har tilsvarende understellsbeskyttelse som biler solgt nye i Norge (f.eks. pga. behovet for salting av veier i Norge).

 

Ellers, så er jo ikke en understellsbehandling noen garanti for at ikke bilen ruster. Det som kanskje er enda viktigere for å unngå rust er jo hvordan eierne behandler bilene. Tenker da på regelmessig vask og rengjøring og ike minst hvordan bilen oppbevares (stor fordel om bilen har stått i tørr garasje fremfor parkering ute).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Morten Aakenes

Rust garantien er vel bare for gjenomrusting, altså hull. Min X 97 A4 behandlet jeg ikke etter jeg fikk den til Norge. Når jeg solgte den 3 år etterpå stod det i tilstandsrapporten at bilen burde understellsbehandles pga kommende rust. Er vel mange svar på dette så man må vel bare velge det ene eller det andre.

 

Tror faktisk at garantien også dekker dersom rusten kommer underifra. Altså, rustbobler i lakken, og ingen skader i lakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder ikke bare rust garantien bare for karosseriet?

Det er jo det som er galvanisert.

 

Ikke ramme, fjerbein, støtte stag osv., eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge Audi's egne internett sider sier de følgende om den 12 årige rustgarantien:

 

"Audi leveres med 12 års garanti mot gjennomrust. Det forutsettes at vedlikehold utføres i henhold til bilens instruksjonsbok, og at eventuelle skader utbedres før disse får utvikle seg, samt at skadene ikke må være forårsaket av ytre påvirkning."

 

Den beskrivelsen er jo ikke akuratt krystallklar, men det er nok sannsynlig at de i første omgang tenker på karosseriet.

 

Mercedes har/hadde f.eks. store problemer med rust i dørene på den forrige E-klasse. Disse problemen dukket opp allerede på biler som ikke var mer enn 1-2 år gamle og skyldes i hovedsak en feilkonstruksjon. De fleste Mercedes eier har fått dette utbedret fortløpende siden Mercedes gir 30 års garanti mot gjennomrustning

 

 

Forøvrig er jo flere og flere komponenter i hjulopphenget nå laget av aluminium........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tore Nyrén

 

Det er også viktig å være klar over at "uorginal" understellsbehandling medfører at det må bores en del hull i karosseriet for at man skal komme til for å få lagt på det rustbeskyttende middelet. Disse hullene medfører at man lager åpninger i den eksisterende overflatebeskyttelsen og kan derfor faktisk øke muligheten for rustskadere senere, dersom hullene ikke behandles, tettes og følges opp på en tilfredsstillende måte.

 

Jeg vil derfor anbefale deg å ikke gjøre noe ekstra med understellsbehandling på din nye Touran.

 

Det trengs vel nødvendig vis ikke bores hull i kanaler eller noe annet sted for å understells behandle en bil.

 

Det er vel hulroms beskyttelse man gjør det, og det skulle vel ikke være nødvendig på en helt ny bil. ;)

 

Extra understells behandling er vel det ingen som kan anbefale imot.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle gjerne vist om noen har noen positive erfariger med noen i oslo området, som kan gjøre en god jobb på ener prosjektet mitt.

 

Er litt lang å be naboen om å kjøre bilen min på henger til og fra sarps borg fra Bærum.:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

'93 Golfen min var jevnlig (hvert 4. år) understells behandlet hos Kampen anti rust senter, og den hadde faktisk ikke rust.......

Men jeg vet ikke hva de ligger på i pris, har ikke fått svar på en mail jeg har sendt de.

Lurer derfor på om det er noen som har erfaring med andre i Oslo og Akershus området.

 

Eller er Kampen best?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Understellsbehandlet en Audi A4 2004. Audi sier fra seg garantien

men den er mot gjennomrust!!! Bilen kan ha mye rust men er det ikke gjennomrustet så lar de det bare være som det er!!! De som utførte jobben stiller seg bak med garanti mot noen form for rust like lenge som Audi dersom bilen er rustfri ved første behandling. Tectyl, merkasol har dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.