Tiptronic-kasse som går i nødmodus,uten noen feilkoder lagret.

Anbefalte innlegg

Har vært litt "plaget" med at girkassa på Passaten har gått i nødmodus enkelter ganger. Har sjekka med Vagcom men ingen feilkoder var lagret. Det er som et lite "smell" i bilen like før kassa går i nødmodus. En annen ting også er at i manuell modus så kan man kun gire ned,ikke opp. Kan dette ha noen sammenheng ? Har hørt at på A6 så er det problemer i selve elektronikk-boksen som ligger rett under girspaken eller noe deromkring. Kan de to feilene mine ha en sammenheng med at den elektronikk-boksen ikke er helt god ? Tenkte på fukt osv. Bilen går som oftest i nødmodus når den er kald.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skjedde med A6'en min når LMM var gåen. Ingen feilmeldinger og var ikke mulig å få kassa til å gire lenger enn til 2. gir. Bare et tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går som en kule den da.....skiftet forresten olje på girkassa ifjor høst. Har ikke hatt noe krøll med kassa siden da,helt til for cirka 1 1/2 mnd da den gikk i nødmodus første gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste tullet jeg har hatt med girkassen er ifjor høst da begynte den å slure litt i revers når den fikk stor motstand,for eks. opp en bratt bakke. Skiftet olje å det ble mye bedre,ingen problem eller noe tull helt til den begynte å gå i nødmodus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen går som en kule den da.....skiftet forresten olje på girkassa ifjor høst. Har ikke hatt noe krøll med kassa siden da,helt til for cirka 1 1/2 mnd da den gikk i nødmodus første gang.

 

Slik var min også. Kunne gå som den skulle i lengre tid før den begynte kødde. Stoppet jeg bilen og lot den så litt så gikk den normalt igjen. Jeg fikk ordnet oljeskift på kassa før jeg overtok bilen og har heller ikke merket noe annet galt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skjedde med A6'en min når LMM var gåen. Ingen feilmeldinger og var ikke mulig å få kassa til å gire lenger enn til 2. gir. Bare et tips :)
Siden det er samboern som bruker bilen mest så har det skjedd meg kun en gang. Da lå jeg i cirka 80 kmt hvor det gikk et lite "smell" i bilen så så jeg alle girene lyste i dashbordet som jo indikerer at den går i nødmodus. Den la seg da i et gir lavere enn den vanligvis gjør (for eks 4 giret i 80 istedenfor 5 giret)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste tullet jeg har hatt med girkassen er ifjor høst da begynte den å slure litt i revers når den fikk stor motstand,for eks. opp en bratt bakke. Skiftet olje å det ble mye bedre,ingen problem eller noe tull helt til den begynte å gå i nødmodus.

 

Hei Pål!

Skriver dette da jeg ser at du var innom min tråd om kassetrøbbel ifjor: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=98617

 

Det var (som du kanskje husker fra min tråd?) nettopp slik min kasse "varslet" at den var gåen.. Den begynte å slure bakover ved motsatand, for så å ikke gå bakover i det hele tatt. Fikk også slike feilmeldinger sporadisk like før det var helt slutt. Merket også at av og til når jeg skulle ha den i "D" fra "P", så kom det et smell. Likeså fra "R" til "D"..

 

Fikk forklaringen fra NBS. Det som skjer er at inne i kassen sitter det en "smultring" med lameller inni. Det oppstår sprekker i denne "smultringen" og isteden for å holde på oljetrykket, slippes oljen ut i sprekkene der inne. Dermed slurer kassen (VELDIG kort forklart!).

Anbefaler deg å ringe NBS, spør etter Marius! NBS har lang og god erfaring med disse kassene (dessverre..).

 

Etter byttet må jeg bare si at alt funker veldig bra nå, og er godt fornøyd med NBS!Bilen bruker faktisk minde Diesel på mila også nå!

 

Her er forresten første svaret fra NBS da jeg kontaktet dem med probleme mine:

"Vi har reparert denne enheten mange ganger, og er i tillegg kjent for det problemet du har med bilen din, nemlig at den kutter ut i revers.

 

Hvis du ikke har problemer med converterclutch shudder og bilen girer normalt i alle girene forover så tror jeg ikke at girkassen trenger ny glidekasse og converter.

 

Ut / inn montering samt rep. av din girkasse som kalles ZF5HP19 vil kost deg 25000.- til 30000.- kr + m.v.a. Hvis det viser seg at du har problemer med converter clutchen din så vil det koste noe mer.

 

Muligens 5000.- + m.v.a."

 

Kan nevne at jeg har toppkasko på bilen med ekstra forsikring på motor OG drivverk, men forsikringsselskapet konkluderte med (etter å ha fått rapport av takstmannen) at dette dreide seg om en slitasjeskade som hadde utviklet seg over tid, og at jeg dermed ikke fikk dette dekket! Hadde vært en akutt/brå skade, hadde det blitt dkket...Surt, men sånn er det...

 

Håper det bare er bagateller med din, og at du slipper unna med en enkel og grei operasjon. Tenkte bare å sende deg all denne infoen i tilfelle du må bite i det sure eplet og bytte kassen.. Jeg ville ikke gått for VW (med mindre det blir en garantisak) hvis du må bytte......: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den slurte kun ved veldig stor belastning,har ikke sluret i det hele tatt siden jeg bytta oljen og filter i kassen. Den girer også fint oppover i girene,er derfor jeg muligens mistenker den boksen som sitter rett under girkassen. Har hørt at det kan være problemet også,vet at A6 fra 99 og oppover er det visst et kjent fenomen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nesten glemt denne tråden her,kassa har ikke gått i nødmodus på lang lang tid. Så det kan virke som om det har "ordnet" seg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo virke som irr eller tilsvarende på kontroll plata under girspaken, skulle dette skje igjen er det jo ikke den største jobben å få fram denne for å sjekke om den er ok eller ikke.. MÅ jo bare si at som med resten av 2.5tdi bilen min så er tiptronic supert så lenge det ikke er noe problem med den.. blir oljeskift på kassa og diffen til våren, først skal jeg bytte reg reim..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker jo nesten ikke bilen.........dama som bruker den til daglig. Får sjekke opp det med at den ikke kan gires opp i manuell modus.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på oljeskift på automatkasser som har gått endel år/km vil det jo ikke være like heldig å blande ny og gammel olje....det skjer jo når du drar til for eks møller. Det beste er om du drar til et automatverksted som kan tømme kassa/converter helt, eks flushe kassa. RATS etc gjør jo dette.

 

http://www.rats.no/teknisk.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er hender jo at det kan irre i kontaktene til styreenheten til girkassa som ligger i h nedre a stolpe/under gulvteppe h.s.sjekke det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på oljeskift på automatkasser som har gått endel år/km vil det jo ikke være like heldig å blande ny og gammel olje....det skjer jo når du drar til for eks møller. Det beste er om du drar til et automatverksted som kan tømme kassa/converter helt, eks flushe kassa. RATS etc gjør jo dette.

 

http://www.rats.no/teknisk.html

 

Detteer noe av grunnen til at vi i møller ikke anbefaler å skifte olje på tip kassene om det aldri har blitt gjort før å bilen har gått over 60000km.. da det ofte fører til mere problemer enn å ikke gjøre det. det gjøres bare om kunde selv spesifikt ønsker det. og skal da advares mot det. en annn ting er at i en kasse som har gått lang tid med gammel olje, om man da fyllerpå ny olje så har denne nye olja bedre rense egenskaper og kan løsne slam og slikt spm ogjen setter seg i ventilblokk og oljekanaler som kan føre til feilfunksjoner. ps for å tømme en converter så må den splittes, om man skal ha ut alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detteer noe av grunnen til at vi i møller ikke anbefaler å skifte olje på tip kassene om det aldri har blitt gjort før å bilen har gått over 60000km.. da det ofte fører til mere problemer enn å ikke gjøre det. det gjøres bare om kunde selv spesifikt ønsker det. og skal da advares mot det. en annn ting er at i en kasse som har gått lang tid med gammel olje, om man da fyllerpå ny olje så har denne nye olja bedre rense egenskaper og kan løsne slam og slikt spm ogjen setter seg i ventilblokk og oljekanaler som kan føre til feilfunksjoner. ps for å tømme en converter så må den splittes, om man skal ha ut alt.

 

Mener dere at det er mere skadelig og blande ny fresh olje med gammel? Er ikke det bedre enn å la det skure å gå på den gamle? Hva med og ta flere skift etter hverandre? Rart at mange som har hatt trøbbel får gode resultater etter skifte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ZF5HP19

Denne gearkassen er beregnet for Audi A6 og A8 med firehjulsdrift. Har hatt store problemer med "Lock Up shudder" i biler med dieselmotorer hvor converter og glidekasse må skiftes. Disse enhetene har også en såkalt "evigvarende" olje som ikke skal skiftes. Hvis olje ikke skal skiftes så får man heller ikke skiftet filter, noe som gjør at slam og skitt blir værende i gearkassen. Dette medfører at solenoidene i ventilhuset ikke regulerer slik de skal etter en tids bruk fordi det sitter skitt i disse. Solenoidene i disse gearkassene styres ved hjelp av modulerte pulssignaler, og er derfor beregnet for å regulere gradvis, i stedenfor av/på funksjoner som eldre typer solenoider bruker opererer etter. Det stilles derfor mye høyere krav til renslighet i disse enhetene en ved mer tradisjonelle automatgearkasser. Disse enhetene har også problemer med sentersupport trommel i aluminium som revner i et av låseringsporene. Man mister blant annet reversj som resultat av dette. Vær forsiktig med chipping / trimming av disse bilene, siden det ikke finnes spesielle muligheter for forsterkning. Ved kjøring med tilhenger, så må denne være moderat.

 

Converter og glidekasse: Kr 16000.- + m.v.a.

Full overhaling fra: 25000.- + m.v.a.

 

Hentet i fra RATS sin side

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med tanke på oljeskift på automatkasser som har gått endel år/km vil det jo ikke være like heldig å blande ny og gammel olje....det skjer jo når du drar til for eks møller. Det beste er om du drar til et automatverksted som kan tømme kassa/converter helt, eks flushe kassa. RATS etc gjør jo dette.

 

http://www.rats.no/teknisk.html

 

Det jeg leser på sidene så sier de at dette er ved havari på kassen og ikke ved vanlig olje/filterskift

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.