Skjema for tiltrekking av bolter AEB

Anbefalte innlegg

Jeg skal skru på igjen alt etter en "storservice" og en i klubben her har ark der det står hvor hardt man skal skru på hvilken bolter osv samt hvordan man gjør dette. Men tenkte at det kanskje ligger sånne skjema på internett en plass så jeg får begynt og skru før til kvelden imorgen.

 

Er en passat 98 mod 1.8t AEB motor

 

F.eks hvor mange nm på topp bolter?

Alle de torx skruene i toppen som holder kammene?

Kamkjedestrammern?

Vannpumpe, servopumpe osv osv

Topplokksbolter + tusen andre ting

 

Så om noen her veit om link setter jeg pris på det :)

 

Eller er det bare møller som har en fasit ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal skru på igjen alt etter en "storservice" og en i klubben her har ark der det står hvor hardt man skal skru på hvilken bolter osv samt hvordan man gjør dette. Men tenkte at det kanskje ligger sånne skjema på internett en plass så jeg får begynt og skru før til kvelden imorgen.

 

Er en passat 98 mod 1.8t AEB motor

 

F.eks hvor mange nm på topp bolter?

Alle de torx skruene i toppen som holder kammene?

Kamkjedestrammern?

Vannpumpe, servopumpe osv osv

Topplokksbolter + tusen andre ting

 

Så om noen her veit om link setter jeg pris på det :)

 

Eller er det bare møller som har en fasit ?

 

Topp:

Trinn 1 60 (Nm)

Trinn 2 180 (°)

 

Tennplugger 30 (Nm)

Oksygensensor 55 (Nm)

Bankesensor 20 (Nm)

Lagerkappe i den store enden 30 Nm + 90° (Nm)

Hovedlagerkappe 65 Nm + 90° (Nm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Topp:

Trinn 1 60 (Nm)

Trinn 2 180 (°)

 

Tennplugger 30 (Nm)

Oksygensensor 55 (Nm)

Bankesensor 20 (Nm)

Lagerkappe i den store enden 30 Nm + 90° (Nm)

Hovedlagerkappe 65 Nm + 90° (Nm)

 

Takker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk stramma 40nm og så 60nm og vridd 90 grader, men på siste 90 grader glapp 4 av boltene så de fikk kanskje bare vridd seg tja, 45 grader.. Har dette mye og si?

 

Og siden jeg ikke jetta rett på nm på toppdeksel-lokket så tippa jeg 20nm og da røyk ene bolten tvert av så mangler en bolt mellom coil 2 og 3. Håper det blir tett:) Teite resten med 10nm.

 

Er jo ikke lett dette her, men hvordan skal man greie det uten og prøve og feile, finnes jo ingen annen måte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk stramma 40nm og så 60nm og vridd 90 grader, men på siste 90 grader glapp 4 av boltene så de fikk kanskje bare vridd seg tja, 45 grader.. Har dette mye og si?

 

Og siden jeg ikke jetta rett på nm på toppdeksel-lokket så tippa jeg 20nm og da røyk ene bolten tvert av så mangler en bolt mellom coil 2 og 3. Håper det blir tett:) Teite resten med 10nm.

 

Er jo ikke lett dette her, men hvordan skal man greie det uten og prøve og feile, finnes jo ingen annen måte:)

 

På toppen hadde jeg ikkje sjansa med for lite/forskjellig moment. Ang at det glapp over.? Hva skjedde da?

 

Og toppdekselet! det bruker man ikke moment på. Jeg har aldri brukt det, og kommer ikke til å bruke det heller. Bruk bare en liten skralle og litt sunn fornuft. Du kjenner når det er nokk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På toppen hadde jeg ikkje sjansa med for lite/forskjellig moment. Ang at det glapp over.? Hva skjedde da?

 

Og toppdekselet! det bruker man ikke moment på. Jeg har aldri brukt det, og kommer ikke til å bruke det heller. Bruk bare en liten skralle og litt sunn fornuft. Du kjenner når det er nokk.

 

Glapp fordi jeg brukte umbrako 8mm i de spesial polydrive hullene, kun møller som har sånt verktøy ikke vanlige verksted så derfor måtte jeg bare, kunne self ringt møller og spurt om og få låne verktøy men veit ikke hvordan dem stiller seg til det, alternativt kunne jeg jo spesialbestilt verktøyet fra USA der fins det jaffal.

 

Og nå er det den forpulte regreima, har INGEN anelse hvordan det skal værre, greit med kammene osv for der er det merke som sikkert skal stå likt med et annet merke, men i bunn.. Jette igjen da;P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glapp fordi jeg brukte umbrako 8mm i de spesial polydrive hullene, kun møller som har sånt verktøy ikke vanlige verksted så derfor måtte jeg bare, kunne self ringt møller og spurt om og få låne verktøy men veit ikke hvordan dem stiller seg til det, alternativt kunne jeg jo spesialbestilt verktøyet fra USA der fins det jaffal.

 

Og nå er det den forpulte regreima, har INGEN anelse hvordan det skal værre, greit med kammene osv for der er det merke som sikkert skal stå likt med et annet merke, men i bunn.. Jette igjen da;P

 

Husket du å teite boltene i en "sirkel" begynn i midten og gå i en sirkel utover?

Reg reim er veldig greit, sylinder nr 1 på topp og da skal det være et merke på startkransen. Skal være merke på kammen enten på innsiden eller utsiden av hjulet.

Verktøyet er ikke så spesielt,får kjøpt det på rønneberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husket du å teite boltene i en "sirkel" bolt nr 1-2-10-9-3-4 osv ?

Reg reim er veldig greit, sylinder nr 1 på topp og da skal det være et merke på startkransen. Skal være merke på kammen enten på innsiden eller utsiden av hjulet.

Verktøyet er ikke så spesielt,får kjøpt det på rønneberg

 

Takk, ja jeg teiten sånn det sto på papiret som fulgte med toppakninga. So det gjorde jeg rett:)

 

Da skal jeg se om jeg finner merket når sylinder 1 er på topp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, ja jeg teiten sånn det sto på papiret som fulgte med toppakninga. So det gjorde jeg rett:)

 

Da skal jeg se om jeg finner merket når sylinder 1 er på topp :)

 

Det var jo bra.. Som du kanskje ser så måtte jeg rette meg selv litt i rekkefølgen, så det står feil i det du quotet : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en tapp på nederste hjulet, veiva og den kommer til et punkt som heter 5/2 samme punktet gjør at reimhjulet som blir festet på etter regreima er på plass kun kan passe en plass. Fant også er merke på det reimhjulet som treffer oljepumpehjulet? når man har det på å sylinder 1 er på plass..

 

Og alt er lett når man har gjort det før :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis dem har det der skal jeg kjøpe det:) men når det glapp så har jeg jo ingen anelse om hvor mye mer jeg må stramme, var jaffal sinnsykt tungt og vri, så skal bli forbause om det løsner, brukte olje på boltene også, sto det skulle være det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vis dem har det der skal jeg kjøpe det:) men når det glapp så har jeg jo ingen anelse om hvor mye mer jeg må stramme, var jaffal sinnsykt tungt og vri, så skal bli forbause om det løsner, brukte olje på boltene også, sto det skulle være det.

 

Det som er veldig viktig er å ha riktig moment på alle boltene ellers så kan toppen vri seg og du må bytte en gang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detta hørtes ut som at det kunne bli en dyr operasjon, har man ikke ordentlig verktøy så lar man være eller skaffer seg et eller låner, topplokksboltene er ikke med å leke med, de løsner sikkert ikke. Men er veldig viktig at topplokket er jevnt dratt nedått blokka. Derfor skal de strammes etter en viss rekkefølge i kryss. (og at toppen og blokka er godt pusset ren)

Etter 40 så tar man 60 og etter der tar man 90 grader og så 90 grader til (jævlig tungt hvis man ikke kan forlenge langarmen)...

At du ikke fikk dratt det siste på noen bolter hadde jeg ikke tatt sjangsen på.....

Kammene har egne merker de skal sto på når de står i riktig posisjon, skal også stemme med antall topper på kjede mellom hver kam.

Og for guds skyld, ikke sjangs med reg.reima, gjør du feil tar du ventiler og da blir det dyrt og mye arbeid igjen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detta hørtes ut som at det kunne bli en dyr operasjon, har man ikke ordentlig verktøy så lar man være eller skaffer seg et eller låner, topplokksboltene er ikke med å leke med, de løsner sikkert ikke. Men er veldig viktig at topplokket er jevnt dratt nedått blokka. Derfor skal de strammes etter en viss rekkefølge i kryss. (og at toppen og blokka er godt pusset ren)

Etter 40 så tar man 60 og etter der tar man 90 grader og så 90 grader til (jævlig tungt hvis man ikke kan forlenge langarmen)...

At du ikke fikk dratt det siste på noen bolter hadde jeg ikke tatt sjangsen på.....

Kammene har egne merker de skal sto på når de står i riktig posisjon, skal også stemme med antall topper på kjede mellom hver kam.

Og for guds skyld, ikke sjangs med reg.reima, gjør du feil tar du ventiler og da blir det dyrt og mye arbeid igjen!

 

Kammener er helt korrekt montert, merke er perfekt og montert kjede og kjedestrammer og ventiler og ventil tetninger, det er jo som en lek og gjøre.

 

Og jeg har alt av vanlig verktøy, 12 kant var de på de gamle strekk boltene og da går det bra:)

 

Ang verktøy så har jeg ringt rundt og vert på verksteder men INGEN har den polydrive bit'en, søkte på google og da fant jeg noen i USA som selger det.

 

Ang topp boltene så stramma jeg alle i riktig rekkefølge dvs etter nr som var tegnet på bruksanvisninga til toppakninga. Blir vel en sirkel, dvs alle på 40nm, så alle på 60nm og så alle på 90 grader og så skulle jeg dra alle 90 grader til men da glapp 4stk av dem etter ca 45grader, dvs de var sykt mye tyngre enn de andre derfor det glapp. De 6 andre boltene er blei korrekt montert.

 

Så i morgen drar jeg på møller og henter alle plast-dritten som tok kvelden med demontering (var veldig sprø plasten) og da kjøper jeg en ny toppdekselbolt, men uansett kan hende det ikke lekker selv om den mangler mellom coil/tennplugg 2-3.

 

Og så får jeg se om jeg strammer litt ekstra på de som glapp.

 

Blir så dritt lei, men man lærer jo ikke på annen måte enn og gjøre det. Tipper alle sto å klødde seg i hodet litt første gangen selv:P

 

Så klikka self den biltema kompressoren igjen:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da vært på Møller og de har ikke verktøy og låner ikke bort det de har.

Wurt hadde kanskje trodde noen men var stengt

Mekonomen hadde ikke når jeg spurte hadde de aldri hørt om noe sånt før, gikk bak og spurte flere men ingen hadde hørt om poly drive før.

 

Bilextra/Rønneberg hadde ikke, spurte 3 stk samt kikket gjennom alt i butikken + verktøy avd. Ingen av de som jobbet der hadde noengang hørt om noe sånt eller rykter i et eventyr om at det fantes engang.

 

Biltema hadde ikke og viste self ikke heller hva det var for noe.

 

Spurt 3 verksteder og ingen har sånt.

 

Så det får briste eller bære, vis det var så nøye so tror jeg en gluping hadde funnet opp en bit som faktisk fantes.

 

Hva gjør egentlig er verksted når det kommer en 1.8t som må bytte toppakning??? Bestiller dem ARP bolter fra USA og sier til kunden, tar bare 2 uker så fikser vi bilen din:) Eller er det kun Møller som har kunnskap og kvalifikasjoner til og gjøre sånt.

 

Vil jaffal ikke anbefale noen og prøve dette her uten og eventuelt bestille seg en sånn polydrive bit fra USA først, kan sikker selge den for par tusen etterpå, får det er jo verre enn og skaffe 10kg heroin på selveste slottsplassen.

 

Blir så oppgitt av at ting skal være så forbanna vanskelig.

 

Fikk jaffal bestilt den bilten til topplokksdekselet mellom sylinder 2-3. Vis jeg ikke får den ut må jeg vel bestille ny topp om det lekker? :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At ikke Møller har dette verktøyet til topplokksboltene er bare tull, er bare fordi dem ikke vil

låne det bort (dette vet jeg fordi jeg har jobbet på Møller) de er pålagt å ha dette verktøyet grunnet sertfisering.

 

Dette verktøyet kan skaffes gjennom Hazet eller SM Produkter. til den vanlig mannen i gata :) til sikkert ca. 200-300kr.

 

Det at det knakk en toppdeksel skrue hos deg, ville jeg forsøkt og fått ut igjen, enten med skruveutrager eller grispikk, eller forsøkt og borret den ut med et mindre borr enn bolten.

Kjett om det begynner og lekke mellom pakning og plugghullet, da blir det oljelekk nedi i hullet og kan ta kvelden på tennplugghettene dine på coilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At ikke Møller har dette verktøyet til topplokksboltene er bare tull, er bare fordi dem ikke vil

låne det bort (dette vet jeg fordi jeg har jobbet på Møller) de er pålagt å ha dette verktøyet grunnet sertfisering.

 

Dette verktøyet kan skaffes gjennom Hazet eller SM Produkter. til den vanlig mannen i gata :) til sikkert ca. 200-300kr.

 

Det at det knakk en toppdeksel skrue hos deg, ville jeg forsøkt og fått ut igjen, enten med skruveutrager eller grispikk, eller forsøkt og borret den ut med et mindre borr enn bolten.

Kjett om det begynner og lekke mellom pakning og plugghullet, da blir det oljelekk nedi i hullet og kan ta kvelden på tennplugghettene dine på coilen.

 

Bolten røyk helt oppe så har kanskje 3-4 cm av den og ta tak i så får se hvordan det går, uansett tysklandsdel så bilen blir stående en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det enkleste her blir og demontere montor og skru av girkassa og ta motoren på en henger og så ta ferga over til ålesund og få møller til og stramme boltene og sette på regreima:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det billigere å kjøpe ny pakning og nye bolter på Mekonomen/meca etc. Kan nesten garantere at vist du bestiller der så får du vanlig 12kant hoder :)

 

Møller er alltid siste utvei om du ikke har en på innsiden: rolleyes

 

Regreima er jo ikke noe kunst vist du får noen til å skrive ut papir på autohidden med innstillinger å styr :)

Så lenge eneren er på topp og 0graden på svinghjulet flukter i inspeksjonshullet på kassen så er jo det smal sak resten om du har kammene på merkene sine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det billigere å kjøpe ny pakning og nye bolter på Mekonomen/meca etc. Kan nesten garantere at vist du bestiller der så får du vanlig 12kant hoder :)

 

Møller er alltid siste utvei om du ikke har en på innsiden: rolleyes

 

Regreima er jo ikke noe kunst vist du får noen til å skrive ut papir på autohidden med innstillinger å styr :)

Så lenge eneren er på topp og 0graden på svinghjulet flukter i inspeksjonshullet på kassen så er jo det smal sak resten om du har kammene på merkene sine :)

 

Bolter til AEB har dem ikke på mekonomen, finner heller ikke på 034...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok meg nøyaktig 20 sekund etter jeg fant Hazet boka at jeg fant spesialpipa. Polydrive-cylinder head bolts for VW engines (VW-Audi-Seat-Skoda) Så servicen du fikk rundt om på Bilxtra /Mekonomen / Rønneberg var elendig.

Kan skaffes til 228kr m/moms på Meca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takker for tips folkens, kjøpte en torx 55 og skal prøve å slipe den ned så den passer og stramme litt til på de som glapp.

 

Men tror jeg kommer til og kjøpe sånt verktøy på sikt, tjekt og ha :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.