Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 16 til 25 av 25

Tråd: Skjema for tiltrekking av bolter AEB

  1. #16

    Vis innlegg
    Detta hørtes ut som at det kunne bli en dyr operasjon, har man ikke ordentlig verktøy så lar man være eller skaffer seg et eller låner, topplokksboltene er ikke med å leke med, de løsner sikkert ikke. Men er veldig viktig at topplokket er jevnt dratt nedått blokka. Derfor skal de strammes etter en viss rekkefølge i kryss. (og at toppen og blokka er godt pusset ren)
    Etter 40 så tar man 60 og etter der tar man 90 grader og så 90 grader til (jævlig tungt hvis man ikke kan forlenge langarmen)...
    At du ikke fikk dratt det siste på noen bolter hadde jeg ikke tatt sjangsen på.....
    Kammene har egne merker de skal sto på når de står i riktig posisjon, skal også stemme med antall topper på kjede mellom hver kam.
    Og for guds skyld, ikke sjangs med reg.reima, gjør du feil tar du ventiler og da blir det dyrt og mye arbeid igjen!
    Kammener er helt korrekt montert, merke er perfekt og montert kjede og kjedestrammer og ventiler og ventil tetninger, det er jo som en lek og gjøre.

    Og jeg har alt av vanlig verktøy, 12 kant var de på de gamle strekk boltene og da går det bra

    Ang verktøy så har jeg ringt rundt og vert på verksteder men INGEN har den polydrive bit'en, søkte på google og da fant jeg noen i USA som selger det.

    Ang topp boltene så stramma jeg alle i riktig rekkefølge dvs etter nr som var tegnet på bruksanvisninga til toppakninga. Blir vel en sirkel, dvs alle på 40nm, så alle på 60nm og så alle på 90 grader og så skulle jeg dra alle 90 grader til men da glapp 4stk av dem etter ca 45grader, dvs de var sykt mye tyngre enn de andre derfor det glapp. De 6 andre boltene er blei korrekt montert.

    Så i morgen drar jeg på møller og henter alle plast-dritten som tok kvelden med demontering (var veldig sprø plasten) og da kjøper jeg en ny toppdekselbolt, men uansett kan hende det ikke lekker selv om den mangler mellom coil/tennplugg 2-3.

    Og så får jeg se om jeg strammer litt ekstra på de som glapp.

    Blir så dritt lei, men man lærer jo ikke på annen måte enn og gjøre det. Tipper alle sto å klødde seg i hodet litt første gangen selv:P

    Så klikka self den biltema kompressoren igjen

  2. #17

    Har da vært på Møller og de har ikke verktøy og låner ikke bort det de har.
    Wurt hadde kanskje trodde noen men var stengt
    Mekonomen hadde ikke når jeg spurte hadde de aldri hørt om noe sånt før, gikk bak og spurte flere men ingen hadde hørt om poly drive før.

    Bilextra/Rønneberg hadde ikke, spurte 3 stk samt kikket gjennom alt i butikken + verktøy avd. Ingen av de som jobbet der hadde noengang hørt om noe sånt eller rykter i et eventyr om at det fantes engang.

    Biltema hadde ikke og viste self ikke heller hva det var for noe.

    Spurt 3 verksteder og ingen har sånt.

    Så det får briste eller bære, vis det var så nøye so tror jeg en gluping hadde funnet opp en bit som faktisk fantes.

    Hva gjør egentlig er verksted når det kommer en 1.8t som må bytte toppakning??? Bestiller dem ARP bolter fra USA og sier til kunden, tar bare 2 uker så fikser vi bilen din Eller er det kun Møller som har kunnskap og kvalifikasjoner til og gjøre sånt.

    Vil jaffal ikke anbefale noen og prøve dette her uten og eventuelt bestille seg en sånn polydrive bit fra USA først, kan sikker selge den for par tusen etterpå, får det er jo verre enn og skaffe 10kg heroin på selveste slottsplassen.

    Blir så oppgitt av at ting skal være så forbanna vanskelig.

    Fikk jaffal bestilt den bilten til topplokksdekselet mellom sylinder 2-3. Vis jeg ikke får den ut må jeg vel bestille ny topp om det lekker?

  3. #18
    At ikke Møller har dette verktøyet til topplokksboltene er bare tull, er bare fordi dem ikke vil
    låne det bort (dette vet jeg fordi jeg har jobbet på Møller) de er pålagt å ha dette verktøyet grunnet sertfisering.

    Dette verktøyet kan skaffes gjennom Hazet eller SM Produkter. til den vanlig mannen i gata til sikkert ca. 200-300kr.

    Det at det knakk en toppdeksel skrue hos deg, ville jeg forsøkt og fått ut igjen, enten med skruveutrager eller grispikk, eller forsøkt og borret den ut med et mindre borr enn bolten.
    Kjett om det begynner og lekke mellom pakning og plugghullet, da blir det oljelekk nedi i hullet og kan ta kvelden på tennplugghettene dine på coilen.

  4. #19

    Vis innlegg
    At ikke Møller har dette verktøyet til topplokksboltene er bare tull, er bare fordi dem ikke vil
    låne det bort (dette vet jeg fordi jeg har jobbet på Møller) de er pålagt å ha dette verktøyet grunnet sertfisering.

    Dette verktøyet kan skaffes gjennom Hazet eller SM Produkter. til den vanlig mannen i gata til sikkert ca. 200-300kr.

    Det at det knakk en toppdeksel skrue hos deg, ville jeg forsøkt og fått ut igjen, enten med skruveutrager eller grispikk, eller forsøkt og borret den ut med et mindre borr enn bolten.
    Kjett om det begynner og lekke mellom pakning og plugghullet, da blir det oljelekk nedi i hullet og kan ta kvelden på tennplugghettene dine på coilen.
    Bolten røyk helt oppe så har kanskje 3-4 cm av den og ta tak i så får se hvordan det går, uansett tysklandsdel så bilen blir stående en stund.

  5. #20

    Tror det enkleste her blir og demontere montor og skru av girkassa og ta motoren på en henger og så ta ferga over til ålesund og få møller til og stramme boltene og sette på regreima:P

  6. #21
    Da er det billigere å kjøpe ny pakning og nye bolter på Mekonomen/meca etc. Kan nesten garantere at vist du bestiller der så får du vanlig 12kant hoder

    Møller er alltid siste utvei om du ikke har en på innsiden

    Regreima er jo ikke noe kunst vist du får noen til å skrive ut papir på autodata med innstillinger å styr
    Så lenge eneren er på topp og 0graden på svinghjulet flukter i inspeksjonshullet på kassen så er jo det smal sak resten om du har kammene på merkene sine

  7. #22

    Vis innlegg
    Da er det billigere å kjøpe ny pakning og nye bolter på Mekonomen/meca etc. Kan nesten garantere at vist du bestiller der så får du vanlig 12kant hoder

    Møller er alltid siste utvei om du ikke har en på innsiden

    Regreima er jo ikke noe kunst vist du får noen til å skrive ut papir på autodata med innstillinger å styr
    Så lenge eneren er på topp og 0graden på svinghjulet flukter i inspeksjonshullet på kassen så er jo det smal sak resten om du har kammene på merkene sine
    Bolter til AEB har dem ikke på mekonomen, finner heller ikke på 034...

  8. #23
    Mekonomen kan skaffe denne hvis de gidder. De er forhandler for SM Produkter, og de har denne i sin katalog, side 59 i pdf-en som er her:
    http://www.sm-produkter.no/m/8%20spesialverktoy.pdf

  9. #24
    Tok meg nøyaktig 20 sekund etter jeg fant Hazet boka at jeg fant spesialpipa. Polydrive-cylinder head bolts for VW engines (VW-Audi-Seat-Skoda) Så servicen du fikk rundt om på Bilxtra /Mekonomen / Rønneberg var elendig.
    Kan skaffes til 228kr m/moms på Meca.

  10. #25

    OK, takker for tips folkens, kjøpte en torx 55 og skal prøve å slipe den ned så den passer og stramme litt til på de som glapp.

    Men tror jeg kommer til og kjøpe sånt verktøy på sikt, tjekt og ha