Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultater 31 til 42 av 42

Tråd: fjerne/koble ut startsperre

  1. #31
    Hva mener du med at Startsperra blokker for start ?
    Fikk du ikke kinnet igang startmotoren ?
    Startsperra er ikke koblet opp mot startmotoren men opp mot motorens styrenhet. Om den blokkerer start så starter motoren i ca 2 sek for så å stoppe. Dette har definitivt ikke noe med sluttstykket å gjøre.
    Vil selv påstå at i 90% av tilfellene med startsperre problemer er det dårlig kontakt i stikkere som er feil.
    Det er brukt mye dårlige koblinger på disse delene(Type blå 3M kobling). Litt lodde kunnskaper så er det en grei sak å fikse permanent.
    Problemet er at mange mekaniker stoler litt for mye på Vas/VCDS og bare skifter delene som antydes som feil.

  2. #32
    Vis innlegg
    Hva mener du med at Startsperra blokker for start ?
    Fikk du ikke kinnet igang startmotoren ?
    Startsperra er ikke koblet opp mot startmotoren men opp mot motorens styrenhet. Om den blokkerer start så starter motoren i ca 2 sek for så å stoppe. Dette har definitivt ikke noe med sluttstykket å gjøre.
    Vil selv påstå at i 90% av tilfellene med startsperre problemer er det dårlig kontakt i stikkere som er feil.
    Det er brukt mye dårlige koblinger på disse delene(Type blå 3M kobling). Litt lodde kunnskaper så er det en grei sak å fikse permanent.
    Problemet er at mange mekaniker stoler litt for mye på Vas/VCDS og bare skifter delene som antydes som feil.
    Du sikter til mitt innlegg?

    Det jeg mener et at motoren starter og stopper etter 2 sek. Er fullstendig klar over at startsperra ikke er koblet opp mot startmotor, men startsperra OG startmotor har 1 felles punkt; sluttstykke.

    Hvordan vil du da forklare at alt av startsperre-problemer jeg hadde på gti'n forsvant etter bytte av sluttstykke? Tilfeldigheter?

    Før bytte så kunne jeg gjerne ha 30-40-50 forsøk på oppstart uten at motoren fyrte som den skulle. Etter bytte så skjer det en og annen skjelden gang at startsperra kobler inn, men da starter bilen på 2. forsøk.

  3. #33
    Vis innlegg
    Du må matche de to enhetene mot hverandre med VCDS / VAS eller annet egnet diagnoseutstyr, ja.

    Hva er delenummeret på startsperreboksen (styreenhet for startsperre) din da? Mulig jeg har en boks som passer som du kan låne så du får bilen din hjem.
    Har en annen styreenhet, må bare få matchet den til ecu. Regner med at jeg skal få start på den da.

    Men er det noen som vet hva som gjør at jeg ikke får lest av pin koden med vag tacho? Får gjort det fra den andre boksen, men den tilhører en annen bil så det blir liksom ikke noen varig løsning.
    Er det sannsynlig at møller får programert startsperra, eller kan styreenheten være defekt?

  4. #34
    Sikta til ditt inlegg ja,Freddy.
    Måtte bare være helt sikker på hva du mente.
    Men grunnen til at sluttstykke byttet kan ha påvirket startsperreproblemet kan ha vært at du rett og slett har vært borti å rørt i kablene ved montering av nytt sluttstykke.
    Hva slags modell var denne GTI en ? Noen har egen startsperrestyrenhet mens de nyere har den integrert i instrumentet.
    Jeg er rimelig sikker på at om det var sluttstykket som var problemet så ville du også opplevd andre symptomer, siden det ikke har noen egen kontakt for startsperra .

  5. #35
    "Men er det noen som vet hva som gjør at jeg ikke får lest av pin koden med vag tacho? Får gjort det fra den andre boksen, men den tilhører en annen bil så det blir liksom ikke noen varig løsning.
    Er det sannsynlig at møller får programert startsperra, eller kan styreenheten være defekt?"

    Det finnes mange generasjoner av startsperre. Kanskje det er forskjellig versjoner på de du har?
    Kjenner ikke Vag Tacho selv og veit ikke hvordan det virker.
    Møller skal uansett klare å kode startsperra, men de tar seg jo betalt. Tar jo litt tid å gjøre en koding.
    Ser også ut for at du må foreta en tilpasning til motorstyrenhet siden du har byttet styrenhet.

  6. #36
    Vis innlegg
    Sikta til ditt inlegg ja,Freddy.
    Måtte bare være helt sikker på hva du mente.
    Men grunnen til at sluttstykke byttet kan ha påvirket startsperreproblemet kan ha vært at du rett og slett har vært borti å rørt i kablene ved montering av nytt sluttstykke.
    Hva slags modell var denne GTI en ? Noen har egen startsperrestyrenhet mens de nyere har den integrert i instrumentet.
    Jeg er rimelig sikker på at om det var sluttstykket som var problemet så ville du også opplevd andre symptomer, siden det ikke har noen egen kontakt for startsperra .
    Men ecu som skal få signal fra startsperra OG startsperra får tilført strøm som går gjennom sluttstykke. Med på den?

    Er en 96 modell.

    Av flere grunner, er jeg sikker på at det var sluttstykket som trøblet hos meg.

    Huske på at det meste av elektronikk får strøm fra sikringsboks, som igjen får tilført strøm fra tenningslåsen (sluttstykket).

  7. #37
    Vis innlegg
    Har en annen styreenhet, må bare få matchet den til ecu. Regner med at jeg skal få start på den da.

    Men er det noen som vet hva som gjør at jeg ikke får lest av pin koden med vag tacho? Får gjort det fra den andre boksen, men den tilhører en annen bil så det blir liksom ikke noen varig løsning.
    Er det sannsynlig at møller får programert startsperra, eller kan styreenheten være defekt?
    Dette er jo en mulighet. Alt kan ryke.

  8. #38
    Men ecu som skal få signal fra startsperra OG startsperra får tilført strøm som går gjennom sluttstykke. Med på den?

    Er en 96 modell.

    Av flere grunner, er jeg sikker på at det var sluttstykket som trøblet hos meg.

    Huske på at det meste av elektronikk får strøm fra sikringsboks, som igjen får tilført strøm fra tenningslåsen (sluttstykket).

    96 modellen har seperat styrenhet for startsperra. Disse har jeg sett mye dårlig kontakt på. Men jeg skjønner hvordan du tenker,ja. Både startsperra og styrenheten får spenning gjennom sluttstykke(via kl.15),noen ganger gjennom ett rele styrt av kl.15. Men jeg mener du skulle merket feil enten i feillager eller på andre måter om det var sluttstykket.
    Kan jo selvsagt ha vært sluttstykket ditt var dårlig, men det er ikke en vanlig feil. Og om du fortsatt har startsperreproblemer innimellom så tror jeg du fortsatt har en vakkelkontakt ett sted!
    Og en liten korreksjon til slutt. Sikringsboksen får IKKE spenning tilført via sluttstykket. Her går det bare en styrestrøm til X rele som forer det meste av sikringsboksa.

  9. #39
    Vis innlegg
    "Men er det noen som vet hva som gjør at jeg ikke får lest av pin koden med vag tacho? Får gjort det fra den andre boksen, men den tilhører en annen bil så det blir liksom ikke noen varig løsning.
    Er det sannsynlig at møller får programert startsperra, eller kan styreenheten være defekt?"

    Det finnes mange generasjoner av startsperre. Kanskje det er forskjellig versjoner på de du har?
    Kjenner ikke Vag Tacho selv og veit ikke hvordan det virker.
    Møller skal uansett klare å kode startsperra, men de tar seg jo betalt. Tar jo litt tid å gjøre en koding.
    Ser også ut for at du må foreta en tilpasning til motorstyrenhet siden du har byttet styrenhet.
    Samme delenr så det bør jo være samme versjon.
    Fikk lest av en gang, men da kom ikke koden opp, men den begynte å kode nøklene, men nøkkelen virker ikke. Etter dette så fikk jeg bare access denied.

  10. #40
    Vis innlegg
    Men ecu som skal få signal fra startsperra OG startsperra får tilført strøm som går gjennom sluttstykke. Med på den?

    Er en 96 modell.

    Av flere grunner, er jeg sikker på at det var sluttstykket som trøblet hos meg.

    Huske på at det meste av elektronikk får strøm fra sikringsboks, som igjen får tilført strøm fra tenningslåsen (sluttstykket).

    96 modellen har seperat styrenhet for startsperra. Disse har jeg sett mye dårlig kontakt på. Men jeg skjønner hvordan du tenker,ja. Både startsperra og styrenheten får spenning gjennom sluttstykke(via kl.15),noen ganger gjennom ett rele styrt av kl.15. Men jeg mener du skulle merket feil enten i feillager eller på andre måter om det var sluttstykket.
    Kan jo selvsagt ha vært sluttstykket ditt var dårlig, men det er ikke en vanlig feil. Og om du fortsatt har startsperreproblemer innimellom så tror jeg du fortsatt har en vakkelkontakt ett sted!
    Og en liten korreksjon til slutt. Sikringsboksen får IKKE spenning tilført via sluttstykket. Her går det bare en styrestrøm til X rele som forer det meste av sikringsboksa.
    Sluttstykket var dårlig ja, ingen tvil om det. Kjente STOR forskjeld etter bytte. Før bytte var det liksom ikke "hakk" når jeg vridde om nøkkel, mye tydligere hakk etterpå.

    Det jeg mente var at sikringsboks får ikke strøm før en har satt på tenning.

    Hadde du vært klar over hvordan det har vært på denne bilen, både før og etter tror jeg du hadde vært mer enig med meg. Og til info så har jeg hatt bilen i 11 år, så kjenner bilen godt etterhvert. Derfor er jeg så påståelig som jeg er. Sluttstykket er jo en slitedel også, ikke ukjent problem på mk2 ihvertfall. Kjenner til problemet med ledningene inn på lesespolen, så dette er heller ikke noe nytt for meg. Men er fremdeles overbevist.

  11. #41
    Vis innlegg
    Har en annen styreenhet, må bare få matchet den til ecu. Regner med at jeg skal få start på den da.

    Men er det noen som vet hva som gjør at jeg ikke får lest av pin koden med vag tacho? Får gjort det fra den andre boksen, men den tilhører en annen bil så det blir liksom ikke noen varig løsning.
    Er det sannsynlig at møller får programert startsperra, eller kan styreenheten være defekt?
    Merkeverkstedet får kodet opp startsperren din igjen, det er ikke noe problem, men som sagt du kan også ha en defekt styreenhet for startsperre, noe slett ikke er uvanlig for 1H0 / 6X0 / 4A0 styreenhetene for startsperre. Delenummeret var, sa du?

    Med mindre du finner et verksted som jobber mobilt så må du uansett få bilen din til verkstedet for å få den fikset...

    Vis innlegg
    Samme delenr så det bør jo være samme versjon.
    Fikk lest av en gang, men da kom ikke koden opp, men den begynte å kode nøklene, men nøkkelen virker ikke. Etter dette så fikk jeg bare access denied.
    Et tips er å ta det litt easy peasy med det utstyret der, det kan gjøre mer skade enn fiks.

  12. #42
    Vis innlegg
    Merkeverkstedet får kodet opp startsperren din igjen, det er ikke noe problem, men som sagt du kan også ha en defekt styreenhet for startsperre, noe slett ikke er uvanlig for 1H0 / 6X0 / 4A0 styreenhetene for startsperre. Delenummeret var, sa du?
    Delenr er 1h0 953 257 BX

    Med mindre du finner et verksted som jobber mobilt så må du uansett få bilen din til verkstedet for å få den fikset...
    Fikk ordnet det i dag. plugget inn en annen styreenhet, programerte med vag com, holdt nøkkel til lånt styreenhet innat spolen og bilen startet.
    Nå står den hos forhandler og venter på å bli programert.

    Et tips er å ta det litt easy peasy med det utstyret der, det kan gjøre mer skade enn fiks.
    Hvis man er så lur at man surrer med å endre eprom selv såkan man nok gjøre endel skade, men å bruke de knappene som er der så skal man ikke klare å gjøre så mye skade.