AEL.C4. intake manifoild pressure sensor :s

Anbefalte innlegg

Hei Hei

 

Har en stk audi a6 i fra 96 den har en 2,5 tdi under huven.. tok olje service på bilen her om dagen å i samme slengen leste jeg av feilminnet på gamle audi'n.. å der var det jaggu en feilkode som nekta å bli borte.. perfeksjonist som jeg er kommer jeg garantert til å sove dårlig til dette er fiksa..

 

 

Feikoden er:00519 intake manifoild pressure sensor (G71)

Short cirkut to positive..

Har prøvd å bytte selve føleren men det hjalp ikke så da er det vel blitt krøll på no ledninger?

Det Jeg da lurer på er trenger jeg denne føleren å hva har det å si for gamle audin å kjøre uten den, kommer motoren til å rase eller er det bara det at det ryker litt ekstra der bak??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sakser mitt svar fra annen tråd hvor du spurte om det samme.

 

Jeg har en AEL i fra 96 leste av feilminne på gamle audi'n, å der var det en jævel av en feilkode som nektet å la seg bli sletta: 00519. intake manifoild pressure sensor (G71) Short ciruit to positive. har prøvd å bytte føleren så regner vel med at her har det blitt no krøll på no ledninger..

Det jeg da lurer på er om denne sensoren er viktig for helsa til motoren og nesten viktigst av alt har det noe å si for efekten sin del?

Jeg har lagt merke til at det ryker litt ekstra der bak ved pådrag (det blir svarte striper i asfalten og det er ikke fordi den spoler) :D men utover det så kan jeg ikke si at jeg merker no forskjell på gamle audi'n.

 

Hvis du har byttet føleren til en ny (og ikke annen gammel og defekt) så høres det ut som om det kan være en elektrisk feil i ledningsnettet. Går an å prøve å ta ut kontakten, resette feilkode og se om den kommer tilbake for å forsøke å finne ut om det er sensor eller ledningsnett som kortslutter.

Alle sensorer på disse motorene har innvirkning på helsa, men hvor mye akkurat denne har å si i ditt tilfelle vet jeg ikke.

Det som er viktig å være klar over er at disse motorene kompenserer selv ved en del feil, men kompensasjonen kan medføre feks nedsoting over tid. Videre kompenserer føreren selv uten å merke det. Manglende info om turbotrykk kan medføre at tenningstidspunktet ikke justerer seg riktig, men du merker ikke dette idet du heller gir den litt ekstra diesel slik at effekten blir lik.

Videre er det alltid en ulempe å ha en feil, fordi når neste feil oppstår blir det ekstra krøll. Eksempel: Har man litt dårlig innstilt tenningstidspunkt (feks feil stilt registerrem) så kan den kompensere elektronisk dersom avviket ikke er for stort. Men hvis samtidig innsuget er halvveis grodd igjen av olje fra en halvsliten turbo så er det mulig motor går i nødmodus. Hvis tenningstidspunktet var bra og kun innsuget var halvtett ville den også muligens gått bra.

Det er forøvrig få feil som får disse motorene til å gå bedre enn orginalt, men jeg vet ikke om ditt tilfelle medfører alt for mange tapte foler. Du vil trolig ha lik effekt men med noe mer utslipp/forbruk/oppheting.

Personlig ville jeg derfor ikke slått meg til ro med en slik feil på bilen, men det er heller neppe slik at du kan forvente at motoren eksploderer med mindre du trekker 2 tonns henger på full gass opp Lierbakkene:p

 

Tips: Det er en av måleblokkene i vag-com som gir deg aktuelt trykk. Interessant å sjekke om det virker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker faktisk bilen til å dra en del tunge lass, ofte optil 2,5 t

Jeg prøvde med speller ny føler.. Men hvist det er ledningsnettet det er feil på hvordan finner jeg ut hvor feilen er? er det noen plasser det ofte oppstår problemer o.l.?

Hva kan sånt koste å få feilsøka på et verksted dersom det skulle vise seg at jeg er for dum til å finne feilen selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få tak i koblingsskjema, se hva som er i forbindelse med denne føleren. Eventuelt parallellmåle styreenheten for å se hvilke signaler den får inn, ikke minst jordingsteste systemet.

Litt vanskelig å feilsøke når du ikke har noe å gå etter.

Om du velger å sette den på verksted avtal med verkstedet max grense på feilsøking + gi all info som du har.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hørtes ut som en plan, Noen forslag på hvor jeg kan få tak i elskjema til en gammal AUDI C4 tru?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes har bok som dekker din bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg leita rundt å finni haynes bok til det meste med hjul på... men ikke til 2,5 tdi. noen som veit om haynes har egen serie til dieselmotorer? eller hvor jeg kan finne service bok som dekker 2,5 tdi ael?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg leita rundt å finni haynes bok til det meste med hjul på... men ikke til 2,5 tdi. noen som veit om haynes har egen serie til dieselmotorer? eller hvor jeg kan finne service bok som dekker 2,5 tdi ael?

 

Haynes 3531, dekker 100&A6 med bensin- og dieselmotorer. Svensk tekst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for den :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.