Lekkasje i kupe Audi a6 1998 avant.

Anbefalte innlegg

Har fått en lei lekkasje i cupeen. Det er en dam i dørken på passasjersiden. Har hørt det ligger noe elektronikk under der som blant annet ikke har godt av å ligge for lenge i bløt ;P

 

Spørsmålene mine er som følger:

 

Er det noen som vet hvordan en fjerner de motoriserte setene i disse? Har hørt noe om et airbag adapter i setet en skal være forsiktig med. Hvis ikke en trenger ta hensyn til noe der regner jeg med det bare er en enkel prosedyre.

 

Teppet, hva må vekk for å få det tilstrekkelige opp?

 

Lekkasjen. Det kommer ut i fotbrønnen, helt oppe i hjørnet inn mot midtkonsollen under hanskerommet. Det kommer ikke ut fra luftedysene, så regner med det ikke kommer inn igjennom pollenfilteret, som jeg har hørt at en del har hatt problemer med. Har tatt ut pollenfilteret og sjekket oppi kassa, og der er det helt tørt.

 

Jeg har også sjekket dreneringen i vannkassa og ved siden av vinduene, men der er det helt åpent. Lurer på om det kanskje kan komme igjennom pakningen på ruta? Er det noen som har erfaring med dette her? Holder til i Bergen, så hvis det er noen der som har peiling så gi meg gjerne en lyd :)

 

Videre har også sentrallåsen sluttet å fungere. Den fungerer fint med nøkkelen, men ikke fjernstyringen.

Lurte gjerne på om en kontrollboks til fjernstyringen kunne ha kommet i kontakt med lekkasjen på en måte og kortsluttet den? Har både byttet batteri, og prøvd å pare nøkkel/bil på nytt uten hell. Har forøvrig også sjekket med begge nøklene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke varme register som er lekasje i? har det minket på kjølevesken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte først at det kunne være det, men ikke i de mengdene. Jeg kan se det lekke inn når jeg hiver en bøtte vann på bilen. Smakte forøvrig på vannet og for å utelukke det helt, og det var regnvann :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde lekkasje der på min A6. Da var det pakningen til kassen som pollenfilteret siter i. Det er en skumgummipakning der. Dette førte til at det faktisk kom mye vann inn i bilen. Tok ut kassen erstattet pakningen med en pakning til å tette rundt vanlige vinduer og limte denne pakningen på kassen. Problemet var løst. Jeg slet også med å finne ut hvor vannet kom ned, men det var altså pakningen som var dårlig. Dette var på en 2002 mod A6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg og holder til i bergen og vet kor mye d kan regne her. hadde samme problem sjøl, men då var d dreneringsrøret fra takluken som hadde hoppet/Sklidd av en plass nede med pedalene,slik at vannet rant ikke ut av bilen men inn!!! Då snakker vi mye vann!! Hvis du har takluke så kan du jo sjekke dreneringsrørene om de er tett eller i d hele tatt er hel :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far hadde også vanndamm i passasjergulvet på sin 2002 A6. Pakningen til pollenfilteret var synderen der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om jeg ikke får sjekke pakningen rundt pollenfilteret en gang til. Trodde det som rant inn der ville komme inn i luftesystemet? Det har jeg jo sjekket og det kommer ikke inn noe via de. Har ikke takluke så det kan ikke være der heller.

 

Ellers noen som har noe input på den sentrallåsen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjernen til sentral låsen ligger under teppet på førersida, og den ligger nok under vann nå. skjedde med min når eg sto i bergen i oktober\desember. Sentralåshjernen er ikkje billig fra møller kan eg love deg.

Å på min var det lekkasje i pollen filter og rundt panseråpner wieren. å om det går inn rundt pollen filteret så vil det nok renne ned på innsida av teppet.

Så at dette er standar på enkelte biler skjønner eg jo nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har heldigvis ikke kjent noe fukt på førersiden enda, så kan hende jeg har vært heldig der. Må få tatt ut setene å sjekke det med en gang. Er det noe jeg bør tenke på ved uttak av de motoiserte setene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg tok dei rett ut, er 3\4 strømplugger under setet du løsner, men siden det er airbag i setene burde du nok koblet fra batteriet først, men sjølv om du ikkje kjenner noke fukt så kan det ligge under, er ganske dypt der og veldig tjukt teppe. du må ikkje ta ut setene for og komme til sentrallåshjernen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som dreneringa til fordamperen som er tett spør du meg... sitter rett bak det området du beskriver.. oppi hjørnet mot midtkonsoll under hanskerom. er under gulvteppet oppi hjørnet der. rør som kommer fra klimaanlegget som går inn i en gummigjennomføring som skal slippe kondensvannet ut under bilen, vanlig at de tetter seg og da renner alt kondensvannet ut inn i bilen der du beskriver:) tett vannkasse kan jo klart være en feil det også, men da er det ofte vått på begge sider:) har du ikke automat så sitter det ingen styreenhet under teppet på passasjersiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes jo logisk ut, men som sagt så renner det vann inn når jeg spyler på bilen, så det må være en lekkasje en plass...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Anders ,jeg har en a6 2000 mod med de samme symtomene som du har,søkkande vått på passasjersiden.

Vi har funnet feilen og det var dreneringsrøret fra airconditionsanl. som var tett. Det trenger ikke være det samme men det er i alle fall et tips. Du må uansett ut med passasjersetet, ta av sidedekselet mot døren, og løfte teppet opp for å få tørket opp skikkelig med en vifteovn. Anbefaler at du tar av minuspolen på batteriet før du tar ut setet.

Lykke til, hilsen Tage.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle tips som har kommet. Fant ut at vannet kom inn via en dårlig pakning i ruta. Har kjørt på med litt svart sikaflex nå, så en ser det knapt. Satser på at det holder. Har tatt ut setet, og løftet opp teppet. Der var det jo flere liter med vann. Har fått satt på en vifteovn nå, som kommer til å stå i løpet av dagen og natten, så får vi se hvordan det ser ut i morgen. Da var det bare sentrallås problem igjen... Det var bare vått på passasjersiden, så det kan ikke har vært vann som har tatt knekken på den iallefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men det kan jo og hende du bare trenger og kode hjernen mot nøkelen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, hvordan får jeg gjort det? Vag-com? Har prøvd den typisk vanlige måten som står i manualen, men det funker ikke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som dreneringa til fordamperen som er tett spør du meg... sitter rett bak det området du beskriver.. oppi hjørnet mot midtkonsoll under hanskerom. er under gulvteppet oppi hjørnet der. rør som kommer fra klimaanlegget som går inn i en gummigjennomføring som skal slippe kondensvannet ut under bilen, vanlig at de tetter seg og da renner alt kondensvannet ut inn i bilen der du beskriver:) tett vannkasse kan jo klart være en feil det også, men da er det ofte vått på begge sider:) har du ikke automat så sitter det ingen styreenhet under teppet på passasjersiden.

 

Da jeg rev ut teppet i dag, så fant jeg det røret du prater om. Dyttet litt borti gummigjennomføringen der og da fosset det vann inn. Hvordan får jeg åpnet opp og tømt det for dritt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.