Radiostyrt klokke funker ikke?

Anbefalte innlegg

Skiftet batteri på 2003 A6 2,5TDIQ. Da forsvant den antenna som står vedsidenav klokka. Det betyr vel at den er radiostyrt. NÅ er den ikke der og klokka er tilbake til dato 2000.

 

Hvordan får jeg radiostyrte tilbake?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiour funker kun i et lite område i tyskland.. har aldri fungert på audi i norge.. selv om symbolet har lyst:) Sikkert noen som sier jo det funker i min osv nå.. men som sagt den lyser symbol.. men det funker ikke og oppdateres ikke i norge med noe eksterne signaler, kun hva den er justert til sisst den hadde kontakt (noe den ikke har hatt i dette landet), det er også grunnen til at det ikke er mulig å få som ekstra utstyr i norge, ei heller har aldri vært mulig:) Så det er bare å glemme så lenge bilen ikke kjøres mye i tyskland;)

 

sisste tallet i tilpassingskanal 19 på instrument. 1= aktivt radio ur.. 0= deaktivert.. Men som sagt dette funker kun i et begrenset område i tyskland.

 

EDIT dekkningsområde for audi funkuhr: ca 600km rundt frankfurt (63512 Mainhausen (Mainflingen) (50 01’ Nord, 09 00’ Ost), etwa 25 km südöstlich von Frankfurt/Main.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikker på at denne har stilt sommertid og vintertid for meg. Kan ta et døgn før dengjør det. Virker fra den andre tråden at de som bor lengre i nord ogå får dette inn. Har hatt dette tegnet fremme i 2 år siden jeg kjøpte bilen. Hatt det på A4 også. Helt til byttet batteri der. Der har den ikke vært fremme på noen år nå.

 

Har man først fått kontakt så virkerdet som den oppdaterer seg. Er det noen måte å få den på igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hos meg stiller det klokken av seg selv, innen ca. 15 min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet A6'n som stod i garasjen. JIPPI da hadde klokka stilt seg og antenne masten var tilbake. Tok et par døgn.

Men på A4 funker den ikke. Mener å huske at det var slik på denne 2000 modellen også. Men ikke fått noe slik antenne de siste åra. Bilene står ved siden av hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Radiour funker kun i et lite område i tyskland.. har aldri fungert på audi i norge.. selv om symbolet har lyst:) Sikkert noen som sier jo det funker i min osv nå.. men som sagt den lyser symbol.. men det funker ikke og oppdateres ikke i norge med noe eksterne signaler, kun hva den er justert til sisst den hadde kontakt (noe den ikke har hatt i dette landet), det er også grunnen til at det ikke er mulig å få som ekstra utstyr i norge, ei heller har aldri vært mulig:) Så det er bare å glemme så lenge bilen ikke kjøres mye i tyskland;)

 

sisste tallet i tilpassingskanal 19 på instrument. 1= aktivt radio ur.. 0= deaktivert.. Men som sagt dette funker kun i et begrenset område i tyskland.

 

EDIT dekkningsområde for audi funkuhr: ca 600km rundt frankfurt (63512 Mainhausen (Mainflingen) (50 01’ Nord, 09 00’ Ost), etwa 25 km südöstlich von Frankfurt/Main.

 

Dette er nå din påstand, som du ser ut til å ha begrunnet, har aldri hatt problemer med dette selv, veksling mellom vinter/sommertid funker bra, og også om uret er blitt stilt noen minutter bort fra riktig tid. Det er sånn ca 1/2 år siden jeg var i Tyskland med bilen, men uret funker på Østlandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er nå din påstand, som du ser ut til å ha begrunnet, har aldri hatt problemer med dette selv, veksling mellom vinter/sommertid funker bra, og også om uret er blitt stilt noen minutter bort fra riktig tid. Det er sånn ca 1/2 år siden jeg var i Tyskland med bilen, men uret funker på Østlandet.

 

Sommer og vinter tid skifter den til selv uten mottak. Men det er ikke min påstand, det er det som er dekknings radiusen oppgitt av audi AG på funkuhr. :) Om det alikevel virker for noen så er jo det litt snodig med tanke på at den ene senderen til dette fra audi AG sin side står på adressen jeg oppga ca 25km fra frankfurt. Om den har hatt kontakt så vil den gå som et vanlig quartz ur med utgangspunkt i sisst oppdaterte tid.

Står sinnsykt mye om dette på tyske forum også, med folk som ikke får dette til å virke da de bor for langt unna senderen:) Eneste grunnen til at det ikke er option som ekstra utstyr på norske biler er at det ikke skal virke her, da det ikke er noe signal. Men om spenning på bilen er ok, så vil det tilsynelatende virke ok på biler i norge også.. bortsett fra at den ikke skal oppdatere seg (i allefall fra audi sin sender)

Dette er tysk utstyr ment for et begrenset område.

 

Utover det blir det synsing:) Systemet er i allefall ikke utviklet for å ha noen funksjon andre steder enn rundt frankfurt. :) Audi har sendt ut skriv på dette, da det er mange med import bil som lurer på det. Fabrikken sier da at det ikke skal virke her.

 

Hadde senest inne i går en a6 4f som var stillt inn i mmi til funkuhr.. denne klokka viste helt feil og oppdaterte seg ikke. Den hadde vist feil lenge i følge eier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klokken min oppdaterer seg helt fint, og den har ikke vært lenger sør enn Aalborg det siste året....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkningsområdet er i allefall udiskutabelt 600km ca rundt frankfurt:) Om enkelte biler får inn signal sporadisk så er dette tilfeldigheter, og på ingen måte teknisk standard at det skal gjøre det utenfor disse 600km:) Har sett at noen får inn dette sporadisk, men det kan like fort komme og gå:) Om det ikke virker så er det ikke noe å feilsøke på i norge i allefall, da det er langt utenfor oppgitte dekkningsområde:) Om bilen tilfeldig vis får inn litt signal, så vil klokka oppdateres, og symbolet for signal mottak vil vises i ca 3 timer etterpå, selv om mottaket av signalet kun var i et par sek. så at signal visningen er der sier ingenting om det aktuelle mottaket, dette er laget slik for at folk ikke skulle klage på at signalet ble borte i feks parkeringshus/tuneller osv.

 

Men uansett, det er null garanti for at dette virker utenfor disse 600km fra frankfurt, da det er dekkningsområdet for systemet. Om det sporadisk virker på noen biler enkelte steder tilsynelatende ok, så er jo det bra det, men det er på ingen måte en regel at det skal virke her..:) det er ikke laget for å gjøre det på audi. 100% sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke diskutere med deg her Stian, dette har du sikkert mere greie på enn meg. Bare en liten ting visst dette går på radiosignaler har det merkverdig dårlig rekkevidde. Har en billig "værstasjon" og man får også armbåndsur som oppdaterer seg via en sender i midt tyskland. Den har alltid "tv-tid" og justerer sommer og vintertid automatisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke diskutere med deg her Stian, dette har du sikkert mere greie på enn meg. Bare en liten ting visst dette går på radiosignaler har det merkverdig dårlig rekkevidde. Har en billig "værstasjon" og man får også armbåndsur som oppdaterer seg via en sender i midt tyskland. Den har alltid "tv-tid" og justerer sommer og vintertid automatisk.

 

Hehe:) Ja det er ikke akkurat kjempe god dekkning på dette syntes jeg. det som sies er at signalet i seg selv går i en omkrets på ca 1500km, med den gitte signalstyrken på senderen.. OM det ikke ikke er fjell osv som forstyrrer signalene, grunnet beliggenheten og mengde forstyrrelser i området rundet der senderen er montert så vil de ikke garantere mottak utover 600km fra adr jeg har oppgitt tidligere her:) Men klart unntak kan jo skje, og det har vi også sett, men det er langt fra en regel og på ingen måte et godt/konstant signal:) MAO man kan ikke stole blindt på dette systemet hva gjelder justering av tiden utenfor dette området. Det er ei heller reklamasjons grunnlag på feilfunksjon på dette om bilen ikke er innenfor oppgitte dekkningsområde:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det som sies er at signalet i seg selv går i en omkrets på ca 1500km, med den gitte signalstyrken på senderen.. OM det ikke ikke er fjell osv som forstyrrer signalene, grunnet beliggenheten og mengde forstyrrelser i området rundet der senderen er montert så vil de ikke garantere mottak utover 600km fra adr jeg har oppgitt tidligere her:) Men klart unntak kan jo skje, og det har vi også sett, men det er langt fra en regel og på ingen måte et godt/konstant signal:) MAO man kan ikke stole blindt på dette systemet hva gjelder justering av tiden utenfor dette området.

 

1500km rekker akkurat til Trondheim :).

Symbolet er der temmelig konstant på min bil (hvis jeg forstår deg riktig så indikerer det at den mottar signal). Dette har tilsynelatende funket fint på min bil, klokka kom av seg selv igjen når jeg byttet batteri bla. Har uansett forståelse for at Audi ikke vil garantere at det fungerer her oppe så lenge vi er utenfor tiltenkt område for tjenesten.

1500km.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1500km rekker akkurat til Trondheim :).

Symbolet er der temmelig konstant på min bil (hvis jeg forstår deg riktig så indikerer det at den mottar signal). Dette har tilsynelatende funket fint på min bil, klokka kom av seg selv igjen når jeg byttet batteri bla. Har uansett forståelse for at Audi ikke vil garantere at det fungerer her oppe så lenge vi er utenfor tiltenkt område for tjenesten.

 

:) Jupp og det er nok grunnen til at det hender at noen opplever at det virker tilsynelatende ok:) Men det er tilogmed folk i tyskland som ikke får inn dette så det er nok mye tilfeldigheter ute å går på signal styrke.

Om det virker på din bil så er jo det bra:) Men det er ikke ment å gjøre det her i landet;)

 

Her er litt teknisk rundt Funkuhr:)

 

Activating radio clock mode:

 

By way of the adaption in channel 19 the radio clock function can be activated and deactivated.

 

 

 

Deactivating radio clock mode:

 

If the radio clock is deactivated via adaption channel 19, the radio clock icon on the left-hand side display of the dash panel insert is cleared and the supply to the radio clock receiver is cut until the next activation by way of the adaption.

 

 

 

Synchronisation sequence:

 

If the radio clock is active, the synchronisation sequence is as follows, with the ignition switched off:

 

 

 

When the terminal 30 supply is switched on a synchronisation attempt is started. In this, the radio clock receiver is supplied by the dash panel insert with voltage (5 Volt) and the signal sent from the radio clock receiver to the dash panel insert is evaluated.

 

 

 

The aim is to perform a successful time synchronisation once a day. The first synchronisation attempt begins at 3:00 hours. If this attempt is not successful, a further synchronisation attempt is made at 4:00 hours. If this attempt, too, is not successful, a further synchronisation attempt is made at 5:00 hours. If the third attempt also fails to produce a successful synchronisation, a further attempt is started after every trip (detected distance).

 

As soon as a successful time synchronisation is performed, the supply to the radio clock receiver is cut and no further synchronisation attempts are made (until 3:00 hours).

 

 

 

Checking the radio clock receiver and checking the synchronisation signal with an oscilloscope:

 

For the radio clock to be active, it must be activated in adaption channel 19 on the dash panel insert. The synchronisation can be forced by resetting the dash panel insert (withdraw fuse for at least 10 seconds and re-insert). If initial synchronisation by Guided Fault Finding was not successful, it should be repeated after moving the vehicle to a different location. If the second synchronisation attempt also fails, the input signal of the radio clock receiver at the 32-pin connector of the dash panel insert must be measured with the oscilloscope of the VAS5051A or VAS 5051B.

 

 

 

Pin assignment on 4-pin connector of dash panel insert:

 

Pin 1: Radio clock input signal from radio clock receiver

 

Pin 2: Supply voltage +5V for radio clock receiver

 

Pin 4: Earth (terminal 31) for radio clock receiver

 

Pin assignment on 3-pin connector of radio clock receiver:

 

Pin 1: Radio clock output signal to dash panel insert

 

Pin 2: Earth (terminal 31) for radio clock receiver

 

Pin 3: Supply voltage +5V for radio clock receiver

 

 

 

Structure of synchronisation signal:

 

The DCF-77 radio signal is emitted at a carrier frequency of 77.5 kHz. The radio clock signal delivers one pulse every second during a synchronisation. The time information is transmitted by lowering and raising the radio clock signal by at least 70% for 100 milliseconds or 200 milliseconds respectively. The bit times of 100 milliseconds or 200 milliseconds respectively may deviate by as much as ± 40 milliseconds due to propagation times and distortions. The complete time information is transmitted in one minute. A new minute start is announced by the missing 59th second mark (no lowering of the radio clock signal to 0 Volts) (see 3. Specifications).

 

 

 

At the end of the synchronisation the voltage supply (5 Volts) for the radio clock receiver is shut off by the dash panel insert.

 

If the time information (radio clock signal) has been successfully transmitted from the radio clock receiver to the dash panel insert, the radio clock synchronisation was successful. When the ignition is switched on the radio clock tower icon is shown on the left-hand side display.

 

 

 

Disturbed radio clock signal reception is indicated, for example, by the following signal characteristics. In this case you will need to move the vehicle to a different location before resynchronising the radio clock, so as to ensure optimum reception of the radio clock signal.

 

 

 

A defective radio clock receiver is indicated by a continuous 5 Volt level or a continuous 0 Volt level. In the case of a 0 Volt level it must be checked whether the 5 Volt supply to the dash panel insert is actually being delivered during synchronisation (cable break, loose contact on connector). If the radio clock signal is seen only briefly when resynchronisation begins, it must likewise be assumed that the radio clock receiver is defective.

 

De pin spesifike detaljene her gjelder a4 B6/B7

 

Funkuhr erfaring fra en i Finland: Mine is synchronized with time and frequency standard station DCF77, which is located near Frankfurt in Germany. I live in Finland, and depending on the radio conditions, and also if I store my car in garage, my car's clock looses the synchronization and the antenna icon disappears. After storing the car outside, and when the conditions are good, it will again synchronize with DCF77, and the antenna re-appears.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sender for radioklokker ligger i Tyskland, ja og den rekker vel fint over det meste av Norge?

 

Om den antennen i displayet betyr at den mottar signal, er iallefall signalet bra her på vestlandet, for den har vært der konstant det året jeg har hatt bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.