Dynamo på 100 2,2 og 2,3 like? Laderelé det samme som spenningsregulator/børster?

Anbefalte innlegg

Er de det? Og kan jeg bruke dynamoer fra andre enn en typ44 100, som f.eks. Audi 80/90 og C4 100 osv? Eventuelt fra hvilke biler/motorer passer det fra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen? Snøen begynner å komme, og føler 12v er litt for lite å kjøre rundt med i lengden: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KU og NF har ikke lik dynamo, men MC med 90A Bosch-dynamo fra chassi 44-J-231 679 -> har lik som NF.

110A Bosch-dynamo er lik på MC og NF

 

Det er i alle fall et lite svar :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, ja:p

 

Prøver å kjøpe nye børster først og fremst, så får jeg tro dette gjør saken bedre. Er ihvertfall en dynamo av merket Bosch, så mye har jeg funnet ut ved å lagt med på bakken for å studere under bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen sjans for at Biltema har børster, vel? Ser ikke noe på nettsiden, men mulig de har for alt jeg veit.

 

Edit: Etter hva jeg leste nå, så var visstnok laderelé, som Biltema skriver, det samme som spenningsregulator/børster. Korrekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror kanskje Biltema har børster til standard Bosch dynamo, men de har vel bare 14 eller 14,5. Jeg hadde kjøpt 15V. Jeg har brukt 15V laderegulator (børster) i alle bilene mine, da får jeg ladespenning på ca 14,8V inn på batteriet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stikker på Biltema og sjekker om de har nå. Ikke så nøye om det ikke lader 14,8v, så lenge det er rundt 14v og ikke 12v som det er nå:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk ganske nøye. Lader det 12V lader det ikke i det hele tatt. Da er det bare hvilespenningen på batteriet.

 

Det bør være 14,4V for at batteriet skal bli fulladet. Lader det f.eks 13,8V som ikke er uvanlig på gamle, tyske biler blir ikke batteriet fulladet, og batteriet må skiftes ut i løpet av få år...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk ganske nøye. Lader det 12V lader det ikke i det hele tatt. Da er det bare hvilespenningen på batteriet.

 

Det bør 14,4V for at batteriet skal bli fulladet. Lader det f.eks 13,8V som ikke er uvanlig på gamle, tyske biler blir ikke batteriet fulladet, og batteriet må skiftes ut i løpet av få år...

 

Helt sant! På den annen side bør man ikke over 14,5V ladespenning om man har tett batteri eller syrefattig/gel-batteri (ref. Exide).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er faktisk ganske nøye. Lader det 12V lader det ikke i det hele tatt. Da er det bare hvilespenningen på batteriet.

 

Det bør være 14,4V for at batteriet skal bli fulladet. Lader det f.eks 13,8V som ikke er uvanlig på gamle, tyske biler blir ikke batteriet fulladet, og batteriet må skiftes ut i løpet av få år...

Var på 12v ifølge voltmåleren på bilen i går, og da lyste ladelampa i ny og ne. Startet bilen i stad og da gikk den rett opp på 16v, mens den dalte ned til rundt 13v (ifølge voltmåleren på bilen, riktignok) på turen til Biltema, og det er der den har ligget siden jeg kjøpte den. Merkelig oppførsel.

 

Kjøpte ihvertfall nye børster, så får bytte dette i morgen og sjekke hvor mye det er på batteriet med ordentlig voltmeter da. Er det oppunder 14v eller litt over så er jeg mer enn nok fornøyd. Om batteriet ikke overlever vinteren, så er ikke det så nøye på denne bilen her som kun er en vinterbil:) Men både ser og skjønner poenget ditt, og hadde det vært Golfen min så hadde jeg tatt det litt tyngre:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke voltmeteret i dashbordet akkurat et presisjonsinstrument, så var jeg deg hadde jeg målt ladespenning på batteriet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det på ingen måte, men en liten pekepinn er det jo;) Og så når det lå rundt 12v i går, så var alt av lys svakere enn det skulle være, så helt borte i natta er det jo ikke. Måler med voltmeteret mitt i morgen, så får jeg sett forskjellen på gammel og ny ladespenningsregulator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den blå og hvite (etter hva jeg kunne se) ledningen som går inn på dynamoen var det delvis brudd i, så fikk på ny kabelsko på den og skiftet børster, og nå lader den 14,4v inn på batteriet. Satser på at det sporadiske ladeproblemet blir borte nå som jeg fikk på ledningen ordentlig igjen;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.