Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Skifte hjullager fremme - multilink Audi A4 B6

Skifte hjullager fremme - multilink Audi A4 B6

Hei.
    Prøver meg på en veileder for å bytte hjullager fremme på Audi A4 B6 Quattro.
    Jeg tar ingen ansvar, dette var hvordan jeg gjorde det.

Demontering:
    Ta av senterkoppen på felgen for deretter løsne skruen som holder drivaksel. 17mm Umbraco. Dette kan gjøres når bilen står på bakken.

Jekk bilen opp på en støttebukk (etc.) Og skru av hjul.

Vipp av ledningen fra abs sensoren, fra braketten på calipperen. Skru ut de 2 boltene (21mm) som holder calipperen på plass og heng av calipperen i tråd eller wire.
    Skru bort skruen som holder bremseskiven på plass og løft bort. Eller bare løfte den bort dersom bremseskiven ikke er skrudd fast, som hos meg.

Skru av 4stk T30 torx skruer som holder bremseskjoldet på plass og ta det av.

Skru ut 17mm ubrakoskruen som går i gjennom lageret og inn i drivakselen. Drivakselen skal nå være løs om kan dyttes ca 5cm bakover.

Nå skal du kunne komme til med 12kant bits og skralle for å få skrudd ut de fire skruene som holder lageret på plass.
    Jeg måtte kappe noen av skruene i lagerhuset da jeg klarte å runde de

Når jeg hadde fått ut navet med lager, var jeg borte til et bilverksted og fikk dem til å presse på nytt lager til meg.

Sørg for å få alt godt rengjort før du monterer sammen. Smør litt fett på splain på drivaksel. Jeg smurte også litt i sporet der lagerhuset sitter for lettere demontering neste gang.

Fortsettelse i neste innlegg.

Montering:

Montering skjer i motsatt rekkefølge av demontering.
    Jeg valgte å skru av drivaksel fra girkassen, da det ble mye knoting med tilkomst når jeg skulle trekke moment på lagerhuset.

Sett på lagerhus, smør boltene med noe gjengesmørende fett.
    De skal trekkes til med 115Nm(Krysstrekkes) Deretter skrues de 180grader videre. (1/2 omdreining)
    Plasser drivaksel inn i lager, smør bolten og skru den inn for hand til den stopper i nav.

Skru på plass bremseskjold, sett på bremseskive, skru på calipper og press på ledningen til abs sensoren på braketten.

Sett på plass hjulet, smør hjulboltene og skru det på plass.
    Få bilen ned på bakken, skru til hjulet.
    Nå skal du trekke bolten som går inn i drivaksel til med 200NM og 180grader videre. (1/2 Omdreining)
    Bruk en latmannsarm for å trekke den siste halve omdreiningen.

Lykke til

Kom med innspill på hva jeg kunne gjort annerledes osv.
    Er det likt på andre biler? passat, etc?

Sindre

Antar at det er samme på fremre hjullager på en FWD. Var på et verksted og hørte og de skulle ha 3000,- for bytte og mente at man trengte spesialverktøy. Men kan ikke se her at man trenger noe spesielt bortsett fra et momentnøkkel.

Vil tro det er likt på fwd ja. Jeg brukte ikke noe spesial verktøy, eneste jeg ikke hadde var en hydraulisk presse for å få pressa på nytt lager.

Ser at det er stor forskjell fra og bytte hjullager på en B5 og B6!

Er det nødvendig med presse for å få på lageret igjen? Trudde dette var skrudd eg.

Nei, ikke nødvendig med presse, du bruker bare lagerhusboltene til å trekke inntil det nye lageret.

Fin guide. Det er samme system på A6 4F også.

Navet må presses inn i lageret. Lagerhuset er skrudd ja

Ahh, fin presisering. Det glemte jeg i min kommentar.

Bytta på min Allroad 4f i går, og det lagerhuset satt hinsides godt fast i godset...

Samme gjorde det hos meg. Derfor smurte jeg lagerhuset med noe fett slik at det ikke skulle korrodere fast.

Mon tro om dette er likt så a6/s6 c5?.. Har et som må skiftes snart.

Vis innlegg
    Mon tro om dette er likt så a6/s6 c5?.. Har et som må skiftes snart.
    lurer jeg også på ang. c5 1.8tq. :-D

Likt på facelift c5. Gammel c5 samme som b5 etc