Anbefalte innlegg

skrudde ut pluggene i dag for å sjekke tilstanden og ble mildt sagt sjokket, dette vil jo forklare en del med ugjevn tomgang og drag, for det første er det uorginale tennplugger :NGK pfr7b , jeg har kvittering for når disse ble skiftet og det er 3 år siden, d.v.s motoren har vel gått en 50k km på de , sjekk tilstanden, de er nesten oppspist, har det noe med for aggressiv tenning å gjøre eller bare vanlig slitasje.

Jeg må hvertfall ha nye til våler- ASAP - første pri på listen.

daarlige_tennplugger_2_nermt.jpg

daarlige_tennplugger_3_siden.jpg

 

Apropos tennplugger så fikk jeg montert en trimplugg av en anerkjent lokal motortrimmer. Var ikke den fin - han sa det økte effekten med sikkert 10%, og det til en latterlig sum av 2000kr:rolleyes:

trimplugg_nermt.jpg

 

 

C.B

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er vitsen med den pluggen der? og hvorfor kostet det 2000 kroner og montere en plugg i hulet til avlastningsventilen?

 

ngk pluggene er vel ikke uorginale da, er jo erstatningsnummeret til bosch nummeret!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke heng deg opp i "trimpluggen" vi hadde bare ikke noe annet å plugge hullet med for øyeblikket. B.T.W det er hullet til veivhusventilasjonen.tok det med bare på gøy

Men sjekk pluggene, kan ikke forbrenne bensin så bra de. Jeg la det inn på denne tråden fordi det var diskusjon her om det kun var bosch sine platinaplugger som var tingen, NGK-R sine her tåler hvertfall ikke en skiftintervall på 90000km. På kvitteringen for de ser jeg at han som eide bilen før betalte ufattelige 300,- kr pr. stk for de

:eek:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. bestilte nye i dag hos møller, de krevde 220,- pr stk - rabatt så jeg må nok prute en del på de, den lokale bosch forhandleren skulle ha 195,- pr stk. Krb skulle ha 8o,- + moms for sine men han var tom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg handlet hos Krb trading, det gav jeg 732 ferdig fraktet for, de jeg fikk heter "bosch racing", med delenummer: FR 5 DP..

 

Han på Krb mente da disse holdt til firehundre HK, men stemmer det? Og er det "nødvendig" for meg etter kun chip? : klø :

 

Noen forskjell fra de jeg fikk der, til originale liksom?

 

(skal chippe, har ikke gjort det ennå!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roy Antonsen

http://www.NGK.com sitt søk kommer opp med disse platina-pluggene, men jeg har ikke prøvd de,

 

http://www.ngk.com/results_app.asp?AAIA=1009325

 

De funker som bjørn sa men ikke like godt, og de kan hvertfall ikke vare like lenge som bosch sine, det ser du jo på bildene, det er etter 50000.

 

Vil tro at Rèn på slutten står for racing - som NGK-R og BOSCH fr5dp0-R

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

R i PFR7B står for radiostøydemping

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bosch F5DP0R står for følgende:

 

F er diameter og gjengestigning.

5 er varmetallet.

D er lengden på gjengepartiet og elektrodeformen.

P er at det er en platinaplugg.

0 er "avviker fra standardutførelse"

R er avbrenningsmotstand.

 

 

FR5DP står for:

 

F er diameter og gjengestigning.

R er radiostøyskjerming.

5 er varmetallet.

D er lengden på gjengepartiet og elektrodeformen.

P er platina.

 

Sånn jeg klarer å tyde av det er FR5DP "billigutgaven" av F5DP0R.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei. mye meninger ute å går, en ting er hvertfall sikkert - Eyvind, du har roen - skummelt.

Hentet og monterte plugger i dag fra møller. pris 215 pr. stk - 15% = (x5) 915,-kr , prøvde meg på det med prisen hos møller i trondheim men svaret var at prisen var lik over hele norge.

Men makan for noen plugger, så rett og slett "spinkel" ut - men de gjør vel nytten, så jeg trenger vel ikke tenke på de lengre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk prisen på Bosch plugger ved merkeverksted i Sverige. SEK 124,- stk. + mva. Vet ikke om det er FR5DP, F5DP0R eller noe annet. De anbefaler forresten bytte hver 60.000 km ved nordisk klima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver 60000? hmm.. Det var kanskje litt ofte..

Kjøpte fra USA for etpar år siden, ga noe sånt som $12 pr. plugg.. Gå for F5DPOR til AAN/ADU, det er sort sett det eneste som duger, og holder fint til over 400hk og vel så det..

 

Husk forresten å sjekke de innimellom, ettertrekk etter at bilen har vært varm en gang, og siden ved hvert oljeskift. Er flere som har opplevd at pluggen har blåst ut og dratt med seg gjengene og coilen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.