Tips til motoroljer som er bra?

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha noen tips om olje som er bra.

 

Kjører nå med "standard" olje fra Møller, altså Shell olja. Har hørt at den ikke fungerer helt optimalt på de helt nyeste VAGene, og har lurt på å bytte olje selv, selv om den nok fungerer godt nok på en sliten 2000 modell Passat 1,6.

 

Grunnen til at jeg begynnte å tenke på bytte var denne superavtalen vi har med MECA om 44% rabatt på olje. Og så så jeg at det var Castrol de hadde, og jeg fikk høre at det er ganske bra olje. Men så viser det seg nå at det er Mobil 1 de selger nå, så mitt spm er, er Mobil 1 grei olje? Bedre enn Shell? Dårligere?

Er Castrol bedre?

 

Kom med noen erfaringer og tips!

 

Møller har da Shell til 702kr for 4 liter mens Meca selger Mobil 1 Super 3000 5w40 4 liter for 312kr.....

 

:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol er meget bra. Kan ikke argumentere om den er bedre enn Mobil 1 men personlig ville jeg heller kjørt på Castrol siden jeg har kun positive erfaringer med akkurat det merket. (kjører på Castrol på min passat)

 

Fuchs er også bra (http://www.oljelageret.no) bruker det på poloen min og er veldig fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet om flere som har prøvd mobil1 på Audi 1.8t motorene, og noen av dem har fått ventilpekking..

Har selv brukt Castrol og var superfornøyd, men har byttet over til agip pga prisen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen varianter av castrol egner seg ikke til turbomotorer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har totalt kjørt 30 000 km på biltema sin synt 5-50 olje.. fungerer helt utmerket :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hev den på no som vinterolje, jeg synes det er litt mer "rakling" fra toppen med den men det kan bare være innbilning og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører nå med "standard" olje fra Møller, altså Shell olja. Har hørt at den ikke fungerer helt optimalt på de helt nyeste VAGene, :confused:

 

Da eg jobbet hos møller, var vi på et kurs på Skedsmo, der alle forhandlere ble frarådet å bruke Shell HELIX oljen, spes. på 1.8 T og 2.4 V6 motorene. Dette pga sotdannelser og koks som kan føre til havari.

Hehe, husker til og med at vi måtte bytte påfyllingslokket til et som hadde Castrolmerket på ;)

 

Så personlig, vil eg ikke anbefalt å kjøre med den. Enig i tidligere poster. Bruk Castrol som er egnet til din motor, eller AGIP, da denne er billig og faktisk veldig god :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema er å anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Møller har da Shell til 702kr for 4 liter mens Meca selger Mobil 1 Super 3000 5w40 4 liter for 312kr.....

 

:confused:

 

Ikke noe som heter : Mobil 1 Super 3000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke egentlig ett fett hvilket merke det er, så lenge den oppfyller de krav som er satt til motoren?

 

Uansett, så tror jeg ikke det utgjør veldig stor forskjell om du fyller mobil1, castrol eller shell på motoren din, så lenge de oppfyller rette krav...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil 1 og kastrol er bra !! kjører selv castrol magnatec og fungere utmerket ! dårlig erfaringer med shell her også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mest av gammel vane holdt meg til Mobil1 på Nazze, men på cabben og Supraen med sugemotorer, kjører jeg Biltema synt/delsynt. (delsynt på Supraen pga. gamle pakninger.) Så lenge du følger intervall og viskositet, er det nok ikke så store forskjeller som noen vil ha det til, men enkelte motorer trives bedre med noen oljer enn andre.

På din ville jeg vel valgt Biltema helsynt og byttet to ganger i året eller hver 10'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

hyppige oljeskift og godkjente oljer er vel pri 1. Utover det gir det jo en god følelse å ha den beste oljen til kjøremønster, og motortype. Da jeg hadde en 3.2l FSI med direkt insprøytning kom jeg over denne tråden som førte til at jeg gikk fra Mobil-1 til Liqui-Moly ("TopTech 4200"). Jeg syntes motoren støyet mindre etter det (men det var kanskje bare innbilning?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker heller biltema olje og kjører 5000 på hvert skift, enn å kjøpe en dyr olje og bytte hver 10 000 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mobil1 kommer aldri på noen av mine biler......den synes jeg er oppskrytt. Har flere venner som har kjørt på Mobil1 som har gått over til andre merker som har fått økt oljetrykk,mindre ventiltikking og mindre oljeforbruk. Kjører selv på Biltema fullsyntetisk og bytter ofte........(8-10 tusen km)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører biltema 5w-50 og bytter ofte, bilen har aldri brukt så lite olje som den gjør nå, går finere og ingen tikking!

 

Brukte først 10w-50 som jeg ble anbefalt på møller, brukte en liter olje på bare noen uker og synes det tikka i alle mulige retninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he, skal vise seg å være ganske populær den biltema oljen, men når jeg skulle finne dette bildet så ser det ut som at 5w-50 er gått ut- at de no bare har 5w-40.

 

36-431_l.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte 5w-50 igår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg begynnte å tenke på bytte var denne superavtalen vi har med MECA om 44% rabatt på olje.

 

Er dette en VACN avtale eller noe du har privat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører også biltema sin 5-50w olje, ventiltikkingen forsvant, jeg fikk skikkelig oljetrykk igjen og den ryker mye mindre

 

Neinei, det er bare at 5-50w rett og slett ikke dukker opp om du søker på 5-50 e.l,

uansett 10l 5-50w har delenr: 362908

36-2908_m.jpg

 

Sist jeg kjøpte så så ikke dunka ut som på bildet, den var rød og høy

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med Royal Purple på min A4 helt siden jeg fikk den. Meget god olje :)

Har gode avtaler på både Royal Purple og Castrol

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe som heter : Mobil 1 Super 3000.

 

hete mobil super 3000;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er feil å kjøre 5w-50 på en bil som ligger på rundt 100 grader som arbeids temp og sjeldent eller aldri blir noe varmere.... dvs en vanlig motor. Da har du rett og slett misforstått litt... kjør heller 5w-40....

 

man kan således også si at 5w-40 alltid er å forestrekke vs 10w-40 av samme kvalitet og type, uten å blir for spesifikk og detaljert...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kjører Mobil1 5w-50 på både 10vt og 20vt å har ikke hatt problemer med noe oljeforbruk eller tikking værtfall. noe av grunnen til att jeg bruker den olja er att jeg får olja til innkjøpspris på jobben. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd Biltema-olje på 2,5TDI V6?

Er avtalen med MECA en privat avtale eller klubb-avtale?

 

Mvh

Eivind W.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.