Vw passat 3B og 3BG, passer ET "om hverandre"?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nå en passat 3B, som må ha nye sommerfelger. Den har jo som kanskje kjent ET45, men på lister jeg har sett på har 3BG ET37, stemmer det? Merkelig at det har sunket så mye, når det er samme "modell".

 

Neste gang jeg skal ha bil, vurderer jeg sterkt Passat 3BG V6(Vill gjetting at denne også har ET37, ikke helt sikker, siden man på sharif kan velge V6 passat som eget valg på felgvelger ). Har lyst på litt fete felger på bilen jeg har nå, så det beste hadde jo vært om jeg kunne satt felgene(jeg skal kjøpe) på bilen jeg har nå, over på den neste når/hvis den tid kommer.

 

 

 

Vil dette se merkelig ut?

Er snakk om: 235/35-19 8"x19" ET45. Dette passer vel egentlig ikke for passat, men alikevel, ta det som ett eksempel. Da de står på en nå :P Vil disse passe over på en 3BG? Antar ikke det, da ET er såpass mye mindre...

 

Er kanskje ikke mulig i det hele tatt å bytte felger om hverandre på disse bilene :confused:

 

Takk for svar :)

 

Forresten veldig krøkkete skrevet.... Håper noen forstod noe av spørsmålene haha :P

 

- Jørgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3b og 3bg er vel like på felgfronten, resten av bilen for den del. Like biler blir levert med forskjellige størrelser på felger(høyde/bredde) eksempel om din bil ble levert med 8x17 et 45. Så kan andre hatt 7x16 et 37. Uten å ha reknet på det så trur eg det ikkje blir stor forskjell på kor nærmt det kommer hjulbue.

 

Men for og svare enkelt, jo felger skal gå overrens.

 

Sent from my GT-I9100

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mine orginal felger på 2001 passaten

jeg hadde før var på 195.65.15 med et 35.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 2003 Passat 3BG med originalt innpress ET37.

 

Jeg kjørte en sesong med 8x18 ET45 og 225/40R18.

 

Det var minimalt med klaring på innsiden mot fjærbeina.

Ikke så det særlig bra ut mot hjulbuene heller. :o

 

Året etter gikk jeg over til 8x18 ET35 og 225/40R18, og dette passet bilen mye bedre.

 

Hva som går og hva som går, er som kjent ikke helt det samme.

 

Med TÜV-papirer så kan det meste godkjennes.

Uten TÜV-papirer, så bør man strengt talt holde seg innenfor et par tommelfingerregler:

 

- rulleomkrets pluss/minus 5%

- innpress pluss/minus 15mm per aksel (dvs. 7,5mm per felg)

 

Kanskje ikke så mye å bli klokere av?

 

Om du likevel vurderer å bytte bil innen rimelig tid, så er kanskje løsningen å velge noe brukbart brukt nå og heller "ta i litt" etter å ha byttet bil?

 

Mange skifter jo hjul oftere enn andre skifter skjorte..... :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 3b har et 35 den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 3b har et 35 den..

 

Ifølge vognkortet? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har å testet 225.40(ish)18 med et45, gikk

akkurat et bankkort mellom dekk/felg og

fjærben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge vognkortet? : klø :

 

nei blingsa jeg...sorry,kjører med 35 nå.. har 45 ifølge vognkortet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens! Kom litt nærmere ett svar nå :P

 

La fra meg 19 tommerene, fant noen 18" her i krs som var greie.

"Dotz Brands Hatch dark"

 

Stod fint lite i finn annonsen, men 18" 5x112

 

Etter litt research fant jeg en nettside hvor alle versjonene av dekkene var listet opp:

http://www.ityre.com/en/disks/catalog/dotz/4255/

 

8"x18" 5x112 DIA:66,5 ET35

 

 

Ser jo at Kim kjører med ET35 på sin 3B, men hvor mange tommer er felgen bred? Dette har vel noe å si? :)

 

 

Takk for svar folkens! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kim har 8,5" bred felg med ET35

 

8X18 ET35 sitter som et skudd på passaten, så det er bare å handle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du har fått svar, men poster denne oversikten fra passatworld.com:

http://www.passatworld.com/forums/55-wheel-tire-forum/144248-wheels-tires-passats-faq.html

 

What is the standard offset of most OEM wheels?

- B5 = 45mm

- B5.5 = 37mm

- W8 B5.5 = 45mm (I believe for the Atlanta wheels as well but definitely the Madras).

What is the correct lug bolt torque?

- 89 lb/ft

 

What are the recommended tire sizes for for the following wheels? (alternative tire sizes may be used, these are just the typical numbers)

 

15: 195/65-15

16: 205/55-16

17x7.5: 225/45-17

17x8: 225/45-17

18x8: 225/40-18

18x8.5: 225/40-18 or 235/40-18

19x8.5: 235/35-19 or 245/35-19

 

I would like to get VW centercaps for my wheels, what do I do?

~55mm OE VW center cap part number: 6N0 601 171/BXF

~62mm OE VW center cap part number: 7D0 601 165

~70mm BBS Madra centercaps can fit over other BBS wheels: 3B7 601 171/BXF

You can order them from most VW dealerships.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har nå en passat 3B, som må ha nye sommerfelger. Den har jo som kanskje kjent ET45, men på lister jeg har sett på har 3BG ET37, stemmer det? Merkelig at det har sunket så mye, når det er samme "modell".

 

Neste gang jeg skal ha bil, vurderer jeg sterkt Passat 3BG V6(Vill gjetting at denne også har ET37, ikke helt sikker, siden man på sharif kan velge V6 passat som eget valg på felgvelger ). Har lyst på litt fete felger på bilen jeg har nå, så det beste hadde jo vært om jeg kunne satt felgene(jeg skal kjøpe) på bilen jeg har nå, over på den neste når/hvis den tid kommer.

 

 

 

Vil dette se merkelig ut?

Er snakk om: 235/35-19 8"x19" ET45. Dette passer vel egentlig ikke for passat, men alikevel, ta det som ett eksempel. Da de står på en nå :P Vil disse passe over på en 3BG? Antar ikke det, da ET er såpass mye mindre...

 

Er kanskje ikke mulig i det hele tatt å bytte felger om hverandre på disse bilene :confused:

 

Takk for svar :)

 

Forresten veldig krøkkete skrevet.... Håper noen forstod noe av spørsmålene haha :P

 

- Jørgen

 

Har eid både 3B og 3BG og skjermene er vel helt like, og ET35 på felg opptil 8,5 toms bredde er optimalt, ET40 på 9 tom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for sykt kjappe, saklige svar :)

 

Det ser jo lovende ut for felgene da.

 

Annonsen har ligget ute siden 11 mars, og settet er ikke solgt enda, så får kanskje satse på å få dem :P Alt avhenger av dekkstanden, blir fort dyrt hvis jeg må ut med 4 nye dekk. prisen er forøvrig satt til 6500 for alle 4 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for sykt kjappe, saklige svar :)

 

Det ser jo lovende ut for felgene da.

 

Annonsen har ligget ute siden 11 mars, og settet er ikke solgt enda, så får kanskje satse på å få dem :P Alt avhenger av dekkstanden, blir fort dyrt hvis jeg må ut med 4 nye dekk. prisen er forøvrig satt til 6500 for alle 4 :)

 

Prut, prut, prut!!! :)

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydeligvis var dem solgt, fikk bare svar tilbake på mail med: "Utgått" haha :P

 

Men har nå forelsket meg i RS6 (?) felger :

http://i259.photobucket.com/albums/hh314/lucas13dourado/CIMG0457.jpg

 

De likner nå iallefall dønn:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=178627 (btw; ikke disse jeg har tenkt å kjøpe)

 

Noen som tror det vil by på problemer med 245/40-18 8X18 ET43?

MTP. at man har slingringsmål på 7,5mm i innpresset, vil det vel ikke by på store problemer med 2 mm, eneste er om man kan bli stoppa i kontroll og ende opp med å kjøpe nye felger :/

 

Merker jeg er meget klein på regelverker her :P

 

Ser forresten på det Espen posta at dimensjonen er helt "rett" etter anbefalingen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver meg igjen, haha :)

 

Bytta ut vinterfelgene med noen piggfrie stålfelger i dag. De felgene jeg har på nå (Dezent F 7x16") kjøpte jeg på en hjulforhandler, og de sa de skulle passe på bilen min. Antok da at felgene nok var ET45, dette viste seg da i dag og være feil. De er ET35, så har kjørt rundt på det i et halvt år, uten å merke noe som helst. Fant egentlig noen RS6 felger jeg likte, men innpresset var 35, så ga egentlig opp de felgene, men de har nå fått nytt liv(tror jeg).

 

Hva tror dere?

ET35

18"

sannsyneligvis 8" brede

 

vil dette subbe borti? Er egentlig ikke værre enn å prøve forsåvidt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver meg igjen, haha :)

 

Bytta ut vinterfelgene med noen piggfrie stålfelger i dag. De felgene jeg har på nå (Dezent F 7x16") kjøpte jeg på en hjulforhandler, og de sa de skulle passe på bilen min. Antok da at felgene nok var ET45, dette viste seg da i dag og være feil. De er ET35, så har kjørt rundt på det i et halvt år, uten å merke noe som helst. Fant egentlig noen RS6 felger jeg likte, men innpresset var 35, så ga egentlig opp de felgene, men de har nå fått nytt liv(tror jeg).

 

Hva tror dere?

ET35

18"

sannsyneligvis 8" brede

 

vil dette subbe borti? Er egentlig ikke værre enn å prøve forsåvidt :)

 

Svaret står jo lengre oppe i tråden

 

Jeg har en 2003 Passat 3BG med originalt innpress ET37.

 

Jeg kjørte en sesong med 8x18 ET45 og 225/40R18.

 

Det var minimalt med klaring på innsiden mot fjærbeina.

Ikke så det særlig bra ut mot hjulbuene heller. :o

 

Året etter gikk jeg over til 8x18 ET35 og 225/40R18, og dette passet bilen mye bedre.

 

Og:

kim har 8,5" bred felg med ET35

 

8X18 ET35 sitter som et skudd på passaten, så det er bare å handle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det når du sier det, den nederste der stemmer.

 

Øverste er 3BG.

 

"Passer som et skudd", sweet :) Takk for påminnelsen :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det når du sier det, den nederste der stemmer.

 

Øverste er 3BG.

 

"Passer som et skudd", sweet :) Takk for påminnelsen :) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.