8,5 og 9" brede felger, hvilken dekk dimensjon for å få lik rulleomkrets?

Anbefalte innlegg

Om man har en felg forran som er 8,5x18 og en bak som er 9x18, hvilke dekk er det som anbefales for å holde like rulleomkrets forran og bak?.

 

Tenkte kanskje 205-40 forran og 215-40 bak, men dette blir vel for mye prosentvis rulleomkrets i forhold til haldexen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir 1.3% forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det, ser ut som strekken blir mest lik med disse dimensjonene, men vil haldexen overleve denne lille forskjellen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stod at forskjellen på farta mellom akslingene ble 60mph til 60.8mph, og det er jaggu ikke mye.

Så om du ikke kjører lengre perioder over 200 eller noe så går det helt fint. :D

 

Edit: Så det var haldex. Aner ikke mye om det. Men tviler på at det blir et problem.

Litt ulik dekkslitasje vil gi like mye og mer forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stod at forskjellen på farta mellom akslingene ble 60mph til 60.8mph, og det er jaggu ikke mye.

Så om du ikke kjører lengre perioder over 200 eller noe så går det helt fint. :D

 

Edit: Så det var haldex. Aner ikke mye om det. Men tviler på at det blir et problem.

Litt ulik dekkslitasje vil gi like mye og mer forskjell.

 

Satser på at det går bra. Takk for hjelpen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme differansen jeg fikk når jeg så på 8,5x18 215/40 foran og 9,5x18 225/40

Jeg har syncro (torsen) Det skal kune takle 6kmt forskjell

 

60mph er 96.56 kmt

 

60,8mph er 97,85kmt

 

97.85-96.56=1.29 forskjellen er 1.29kmt. Så da er det bare og finne ut om haldexen takler dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVorfor ikke bare kjøre med samme dekkdim på alle 4? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo det, men 205-40-18 blir litt vel mye strekk bak, men perfekt forran. 215forran og bak vil bli bra bak, men for lite strekk forran : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

stretch3d.jpg

 

yokohama sdrive 205/40-18 9x18

 

215/35 vil vel gi omtrent samme strekk som 205/40

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Acilles 215/40-18 9x18felg

 

4884475686_f3b9aee043_z.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo det, men 205-40-18 blir litt vel mye strekk bak, men perfekt forran. 215forran og bak vil bli bra bak, men for lite strekk forran : flau :

 

Det er snakk om 0,5 tomme, 12,2 mm totalt, 6,1 mm på hver side av felgen. Hvordan kan det bli "litt vel mye" strekk i forhold til den andre felgen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er snakk om 0,5 tomme, 12,2 mm totalt, 6,1 mm på hver side av felgen. Hvordan kan det bli "litt vel mye" strekk i forhold til den andre felgen?

 

205-40-18 er ganske bra strekt på en 9" felg, og da tenkte jeg at jeg skulle prøve å ikke få så sabla mye strekk bak, også med tanke på å eventuelt bredde bakfelgen litt, så vil 205-40-18 bli smalt. Derfor jeg undrer på om 215 og 205 er veien å gå og om denne kombinasjonen vil lage krøll for haldexen. Men er ikke meningen å spørre for mye her inne.

 

får gå for ett litt annerkjent dekkmerke, så slipper jeg å få for mye strekk bak, og ingen strekk forran...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

205-40-18 er ganske bra strekt på en 9" felg, og da tenkte jeg at jeg skulle prøve å ikke få så sabla mye strekk bak, også med tanke på å eventuelt bredde bakfelgen litt, så vil 205-40-18 bli smalt. Derfor jeg undrer på om 215 og 205 er veien å gå og om denne kombinasjonen vil lage krøll for haldexen. Men er ikke meningen å spørre for mye her inne.

 

får gå for ett litt annerkjent dekkmerke, så slipper jeg å få for mye strekk bak, og ingen strekk forran...

 

hvorfor ikke gå for en merke som er smalt så får du noe strekk foran og passe bak:)

 

Falken er et smalt dekk dette er 215/40-18 8.5x18

 

8.5_215_40_R18_Falken_FK452_595.jpg

 

215/40-18 på 9x18 med samme falken dekk som over syntes det så bra ut jeg da på 8.5 og 9 felg

 

9_215_40_R18_Falken_FK452_2_595.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for hjelpen Sindre. Du har vært til god hjelp :) Tror jeg har funnet løsningen på problemet mitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for hjelpen Sindre. Du har vært til god hjelp :) Tror jeg har funnet løsningen på problemet mitt.

 

Bare hyggelig det Henrik:)Det vi har forum til er det ikke hjelpe hverandre:)

Må bare bestemme selv jeg nå 215 eller 225 på 8.5 og 9.5 eller 215 på 8.5 og 225 på 9.5: klø :Søkt og søkt for fikk ikke så mye svar selv jeg har syncro(Torsen) og noen sier det går bra med forskjellig dekk dim foran og bak og noen sier det ikke er bra og jeg vil som deg ha strekk foran men ikke for mye strekk bak.

Prøver og finne den siden jeg fant hvor det sto hvilke dekk som var smale, de som var normale og de som var brei i samme dekk dim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haldex er vel en vanlig forhjulsdreven bil frem til du begynner å spinne på framhjulene, noe du mest trolig ikke driver med på sommerstid med den fine bilen din, så det kan da umulig ha noe å si om du har forskjellig rulleomkrets foran/bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel kanskje at hvis rulleomkretsen er ulik foran og bak(differansen er for stor) så vil styreenheten tro at bilen spinner ved at fremhjulene går fortere enn bakhjulene. Men for at dette skal være et problem tror jeg forskjellen i rulleomkrets må være ganske stor. Uansett ville jeg sjekket med Møller om hva haldex tåler.

 

Selv kjører jeg med 0.86% differanse på haldexen min uten problemer ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.