Audi A4 B6 - Dårlig lys i nærlys ( Xenon)

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har en Audi A4 B6 2005 som har skikkelig dårlig lys i nærlyset. Dette har vært så lenge jeg har hatt bilen.

 

Når jeg kjører med kun nærlys, altså ingen spredere, kun nærlys, så er det såvidt jeg kan skimte at det lyser av dem fremfor bilen. Det er så dårlig at det ikke er noe vits å kjøre med nærlyset, kunne heller ha kjørt med lysene av. Så slik det er nå må jeg kjøre med spredere for å få litt lys så jeg ser.

 

Virker som at fulltlyset er slik det skal, så er det noe justering eller noe i lampa? Den automatiske høydejusteringa fungrer som den skal.

 

Noen som hvet hva dette er? er jo helt tragisk om det skal være slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan være pærene som er dårlig, hadde en kompis som har en 2005 mod passat med xenon som hadde samme problemet, da viste det seg at pærene var slitne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres veldig ut som dårlige pærer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. Pærer er bestilt nu :)

 

Bestilte philips xenon pærer, er de greie? 4300k.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser lyktene dine ut? Veldig slitte? Polerte opp igjen lyktene mine, og fikk sikkert 20% bedre lys bare av det.

 

Jeg skal ha Osram Xenarc Silverstar på Passaten min når jeg skal kjøpe nye pærer nå, for de skal visstnok fungere veldig bra etter hva jeg har lest meg frem til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyktene ser ikke matte ut. Kunne prøvd å polert dem, men da er jeg redd for at jegfjerner uv-beskyttelsen, og da vil de bli gule etter hvert. Det vil jeg ikke.

 

Har polert lykter på en a6, de blei som nye. Men de var gule alt, så spite ingen rolle om de blei polert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sliter med samme problem.

A4 99.5 mod (facelift) med original xenon.

 

Kjøpte noen billigpærer, 249kr stk hos autoroyale. Ble faktisk veldig mye bedre lys. Men langt fra godt nok.

Regner med at med skikkelige Osram Xenarc pærer eller hva de heter, så vil det bli enda litt bedre lys. Men jeg misstenker reflektor eller noe inni lykten. Så gidder ikke kjøpe så dyre pærer som osram sine før jeg evt. har ordnet problemet.

 

Men anbefaler deg å prøve nye pærer for å se om det gir noen forskjell.

 

Hvordan ser lyktene dine ut? Veldig slitte? Polerte opp igjen lyktene mine, og fikk sikkert 20% bedre lys bare av det.

 

Jeg skal ha Osram Xenarc Silverstar på Passaten min når jeg skal kjøpe nye pærer nå, for de skal visstnok fungere veldig bra etter hva jeg har lest meg frem til.

 

Kan det være at selvom om lyktene ser helt 100% strøkne og blank ut så kan det hjelpe drastisk med å pusse litt så polere opp igjen?

Lyktene er jo tross alt over 12 år gamle :-s

 

Kjøpte inn et sånn 3M kit for dette, men har ikke gidde siden lyktene ser så fin ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det er noen vits da, men det man også kan/burde gjøre en gang hvert 2-3år, er å rense linsa på lykta. Silverstar-pærene koster også tross alt ikke mer enn 500,- pr. pære om du kjøper på Bukta, så dyrt er det ikke:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det er noen vits da, men det man også kan/burde gjøre en gang hvert 2-3år, er å rense linsa på lykta. Silverstar-pærene koster også tross alt ikke mer enn 500,- pr. pære om du kjøper på Bukta, så dyrt er det ikke:)

 

Ja, lurer på om jeg skal plukke de i deler og gnikke litt shit av de innvendig..

Såpass lite? Osram Xenarc pærene som blir omtalt som de "skikkelig gode" har en helt annen prislapp..

 

http://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1203173&catalogDirectoryId=872&menunode=633670205477770229

 

Kr 1 618,- ink mva per stk.. Altså 3 236kr for et sett.. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Xenarc Silverstar koster skjorta i Norge, men de samme pærene koster som sagt bare en snau 1000-lapp pluss frakt fra Ebay, så for min del er det ikke noe å tenke på en gang - da får man de som skal være de "beste".

 

Edit: Xenarc Silverstar koster 2.061,25,- pr. pære ifra Meca:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Xenarc Silverstar koster skjorta i Norge, men de samme pærene koster som sagt bare en snau 1000-lapp pluss frakt fra Ebay, så for min del er det ikke noe å tenke på en gang - da får man de som skal være de "beste".

 

Okei, ikke værst.. Hadde vært kjempe bra om du kunne oppdatert denne tråden eller en annen en for den saks skyld med info om hvem du kjøpte fra og hva resultatet ble. Link evt.

For jeg er kjempe skeptisk.. Vet ikke hva man får når man bestiller derfra.. Så sinnsykt mye kina greier ute i verden nå.

500kr pæra var jo ikke så gale..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal oppdatere så fort jeg har kjøpt, men blir nok ikke før enn i neste måned:)

 

Ser ut som dette er en selger å satse på. Litt dyrere enn de andre, men 100% positiv feedback.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet en gåen xenonpære på cabben, og rakk bare å få en fra Biltema. Overraskende bra lys, pæra hadde bra byggekvalitet, og kostet under 250. Riktig farge også, i hvertfall i forhold til den andre originale pæra som var byttet på møller rett før vi overtok bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kompis av meg hadde dette problemet på s4 b5 sin å det viste seg at det var ballasten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til trådstarter: fikk du fikset dette?

Sliter med det samme på en 05 A4. Byttet til nye Philips pærer, og det hjalp, men er fortsatt ikke bra.

Hadde feilkode på nivåreguleringen tidligere i år (ledningsbrudd ved sensoren). Fikset dette og fjernet feilkoden, men mistenker at den kan ha blitt satt i en slags safety modus med redusert spenning, slik som når den står i kjørelys posisjon. Skal sjekke med vagcom og se om jeg kan programmere opp til 100% output (standard skal være 70%) på kjørelys (dvs bryter i 0 posisjonen) for å se om det gjør noen forskjell.

 

Xenon er utdatert nå som LED har blitt så bra, moderne LED sykkellykter med CREE U2 dioder har like mye eller mer lys enn en billampe med 35w xenon, men krever mindre strøm og koster så og si ingenting. 3000+lm fra et 80grams lyktehode: http://www.torchythebatteryboy.com/p/bike-light-hiddenbase.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde dårlig lys på min -03 A4, de gamle D1S pærene var "grå" midt på, og var nok gamle. Monterte Philips Xtreme Vision +50% pærer, da ble det bra lys!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis det er bi-xenon sjekk at mekanismen inni lampa funker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fant jeg årsaken til det dårlige lyset. Det reflekterende belegget på øvre halvdel av reflektorene var svidd bort. Dette med originale 35w Osram pærer.

Bildet viser reflektoren holdt opp-ned:

Utennavn.png

 

Reflektoren sitter montert i lykta med 4stk Torx T20 skruer, så enkel å skru ut. Prosjektorglasset sitter festet med 4stk klips på denne.

Reparerer dette ved å legge på reflekterende alutape som forsiktig poleres speilblank.

Kombinasjonen av lys som gradvis blir helt elendig (gradvis ødelagte reflektorer og kondens på innsiden av lykteglass pga. vann som kommer inn pga. dårlig o-ring ved skruen for høydejusteringen) og vindusviskere som etterhvert stopper så og si helt opp (vanlig problem på førersiden på B6 pga korrosjon i mekanismen) er en relativt dårlig kombinasjon for mørke og regnfulle norske forhold. Fin-fin bil å kjøre når alt er på stell, men det har vært mye krøll på denne B6'en i motsetning til B4'ene mine (80 og RS2) som har vært så og si feilfrie.

Anbefaler alle som har slike og tilsvarende prosjektorlykter å sjekke reflektorene, for de synes jo ikke fra forsiden av lykta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her:) Jeg har også kjøpt mye pærer og xenon kit til både bil og trailere, har vært veldig fornøyd med varene fra Tom Are :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble natt og dag forskjell etter rep. Målte lysstyrken med luxmåler, og gikk fra peak på ca. 1400 lux før reparasjonen til 4400 lux med reparert reflektor. Tredobling av maks lysstyrke, mao. og mye bedre spredning.

Skummelt med lykter som blir så dårlige, spesielt med tanke på at det skjer så gradvis at man venner seg til stadig dårligere og dårligere lys.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med dette jeg også! Kunne du spesifisert hvilken type tape du brukte og hvor jeg kan få tak i sånn? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.