Defekt ECU:Webasto klager på ny glødeplugg, originalmontert Webasto i Audi D2-chassis

Anbefalte innlegg

Skal ikke se bort ifra du er inne på noe Ole Kristian.

 

.... Får kjøpe nytt kretskort også da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var da ikke mulig å få til....

 

Ringte et nummer jeg fikk av Hellanor som var importøren visstnok.

Han sa at han kunne ikke hjelpe meg med hjerne når det gjaldt originalmontert webasto. Han var litt diffus men grunnen var at de originalmonterte hadde enten et annet printkort eller en annen software og det hadde ikke de tilgang til. Så han kunne ikke si noe om at hvis jeg kjøpte en hjerne så kunne ikke han love at det ville fungere. Siden det var elektronikk var det heller ikke returrett på det..

 

 

Jaja, ringte Møller og fikk teknisk avdeling på Audi. Snakket med en eldre kar der, beskrevet hva jeg har gjort, hva jeg har målt, hva jeg har lest ut av diagnoseverktøyet, feilkode jeg får oppgitt samt referert til prosedyrene i servicemanualen til TermoTop'en, utstedt av Webasto.

Men det hjalp ikke når bilen ikke har vært på verksted og blitt sjekket av en autorisert audi-mekaniker. (jaha, er det Audi Webasto da eller...?)

Han ble enda mer paff da jeg sa jeg har sjekket delefilmen og enten kan jeg kjøpe glødeplugg, brennkammer eller så er det komplett ny enhet.

 

Spurte han rett ut om de kunne bestille printkort, svaret var "Nei, du må selvsagt kjøpe ny"

Selv om jeg har byttet innmat, minus hus og elektronikk?

"Ja."

Men likevel skal du ha bilen på verksted

"Selvsagt"

............

 

 

Så. flere råd? : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det mulig å gå over alle loddingene på printkortet med lodde bolt og litt tinn? har hatt hell med en slik operasjon før i alle fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan hende, du skriver du har erfaring med dette, er det på webasto eller snakker du på generelt grunnlag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, kretskortet ser ihvertfall slik ut, jeg prøver meg litt i alle retninger her, har tatt kontakt med et par som hevder de fikser kretskortet for meg, samt jeg har blitt tipset litt om hvilke komponenter som feiler på hjernen.

 

T7.jpg

 

Problemet er at Webasto forsegler kretskortene sine med en eller annen form for gugge, som faktisk er etsende... Smaaaart!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsatt ikke noe futt i webastoen her, du får ikke tak i printkort løst. Printkortet som sitter i biler med originalmontert webasto har en egen software for at den skal fungere mot bilens egen OBD/funksjonalitet.

 

Du kan dog skaffe ettermarkedskort hvor du må fjerne K-line kabelen, mao. separere webastoen ifra can-bus til bilen

http://www.ebay.com/itm/Aftermarket-controller-Webasto-Thermo-Top-Z-E-PETROL-BENZIN-/150714323526?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2317461246#ht_909wt_1185

Dette kortet har både diode og summer, kan får feilkoder ut ifra denne. Du kan også få software så du får et GUI på pc om du vil. Du starter den ved å gi +12v på en pinne. Kjøp en timerkrets eller en fjernstyrt rele så er du i mål.

 

Kan selvsagt kjøpe originalt webasto-styringskort også for å få timer eller app-styring, diagnose må da gjøres med deres pc-verktøy og kabel. Denne kan heller ikke kommunisere med audi can-bus/vag-com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har holdt på lenge nå.......

Prøv å snakke med han fyren her, som heter Jimmy Ho i Mjøndalen. Linken er kun for at du kan ta kontakt med ham selv.

Han kalte seg for "webastomannen" før om jeg ikke husker helt feil, og skal vistnok ha greie på rimelig mye ifm Webasto.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, må jo det. Irriterer meg at det må lages så komplisert samt at det er flere designfeil som gjør at dette skjer. Har gått med mange timer på google og det er "heldigvis" ikke bare Audi/VW som sliter med dette. Alle bilprodusenter har dette problemet, det som er forskjellen er at bla. BMW selger printkortet løst OG tar deler av kosten nettopp fordi det er en designfeil som gjør at dette skjer. Land Rover og Volvo-eiere ser ut til å velge løsningen med bytte til ettermontert printkort og gsm-styring av Webastoen.

 

1. Rommet hvor printkortet sitter er ikke helt tett så vann (saltvann for oss) kommer inn

2. Kortet er dyppet i en slags epoxy-blanding for at kortet i seg selv skal tåle fukt, men et (eller fler) av stoffene i epoxyen er etsende og tærer på kretskortet slik at det blir brudd. I mitt tilfelle er det dette som har skjedd, målekretsen til glødepluggen er etset over så den tror det er brudd selv om glødepluggen fungerer helt topp, både den gamle og den nye.

3. Ikke alltid klarte de å dekke hele kortet med epoxy så det står delvis utsatt og fukt kryper under og lager ball.

 

Jeg har forsøkt å finne noen som reparerer originalprintkortet da jeg vil beholde både telestarten og tidstyringen som ligger i bilens MMI, samt diagnosemulighetene.

 

Skal ta kontakt med karen, høre hva han har å si men jeg tror ikke han kan tilby rep. av org.printkortet så da blir det bare for å se hvilken pris han kan tilby for 3.part kort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var webastoen fikset og det er jaggu meg deilig å bli ferdig med det. Nå bør den røykboksen holde en stund altså...

 

Jeg beholdt tidsstyringen i MMI'n og telestarten, men jeg mistet diagnose via ODB-kontakten i bilen. Men man kan koble på en kabel og bruke et annet diagnoseprogram for å lese ut feilkoder, teste alle komponenter, lese verdier, servicestarte og justere CO.

 

Betalte 1300 kr for kortet, 6 timer skruing

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var webastoen fikset og det er jaggu meg deilig å bli ferdig med det. Nå bør den røykboksen holde en stund altså...

 

Jeg beholdt tidsstyringen i MMI'n og telestarten, men jeg mistet diagnose via ODB-kontakten i bilen. Men man kan koble på en kabel og bruke et annet diagnoseprogram for å lese ut feilkoder, teste alle komponenter, lese verdier, servicestarte og justere CO.

 

Betalte 1300 kr for kortet, 6 timer skruing

Hei i Chris!

Tilfeldig at denne tråden dukket opp akkurat når jeg har hatt service på min d2 webasto 😅

 

Hvordan opplever du den nå som den fungerer? Grunnen til at jeg spør er jeg har fått byttet brennkammer og fikset slanger som var tett til webastoen, men selv om jeg hører at den går og det er sirkulasjon på slangene så synes jeg ikke det blir noe varmt...

 

Jeg må få målt litt vanntemperatur og kupetemperatur nå, men for meg virker det ikke som den gjør noe selv om den virker til å gå fint.

 

Hvilken temp har du på kjølevann etter en halvtime eller en time feks? Og hva med kupé?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah, nå har ikke denne fungert på gode 8 år så det er vanskelig å si hvordan den er nå kontra før, samt jeg kjører ikke denne bilen selv.

 

Men,

har timer på 30 min kjøretid og nå de siste dagene med -5 og is/snø på frontruta så ca. 90% snø/isfri også er det litt lunk inni bilen, ikke direkte varmt.

Vanntemp-måleren står i bunn ved oppstart, men nålen beveger seg etter bare 2 min. 9 min kjøring så er vanntemp på 90 grader og bilen blåser bra varmt.

 

Skal forske på økning/senking av driftstid og da kan jeg godt slenge ved en temp-måler i kupe samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah, nå har ikke denne fungert på gode 8 år så det er vanskelig å si hvordan den er nå kontra før, samt jeg kjører ikke denne bilen selv.

 

Men,

har timer på 30 min kjøretid og nå de siste dagene med -5 og is/snø på frontruta så ca. 90% snø/isfri også er det litt lunk inni bilen, ikke direkte varmt.

Vanntemp-måleren står i bunn ved oppstart, men nålen beveger seg etter bare 2 min. 9 min kjøring så er vanntemp på 90 grader og bilen blåser bra varmt.

 

Skal forske på økning/senking av driftstid og da kan jeg godt slenge ved en temp-måler i kupe samtidig.

Nydelig, jeg skal gjøre det samme fra min side så kan vi se om vi havner i samme områder, fin referanse for andre brukere av forumet også 😉

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg endelig oppdatere og si at jeg har hatt webastoen på sjekk..

 

Hadde den i fjor vinter inne på Årnes hos boschverksted der for å bytte brenneren da denne var kaputt, fyren der byttet brenner og skylte noen rør og mente alt fungerte som det skulle.... 7000 for den jobben.. Dro tilbake to ganger fordi jeg ikke fikk noen varme.. Først feilsøkte han noen rør og byttet ut en enveisventil med et t-rør, kunne det bli dårligere ble det virkelig det motor klarte ikke holde driftstemperatur..

Så vasket han noen rør og mente det var ok nå.. Ikke veldig... Totalt havnet jeg vel på 9k..

 

 

Så, vinteren kom i år også tenkte jeg skulle forhøre meg med verksteder hvem som er god på webasto, flere sa da Aas bilklima på alna så jeg bestiller meg time der.

 

Etter 7 timer feilsøking med skylling av rør hele veien og bytte av nedslitt vannpumpe finner de følgende rør.. Som godt forklarer hvorfor det ikke fungerte.. 11k til, så ca 20k har jeg brukt på rep og feilsøkt av webasto.. Nå håper jeg virkelig den virker og at det blir pisskalde vintere framover 👳

 

489bbe08da111a604e53b3b5b384c899.jpg826ce961b853e4c36682728b0380e575.jpg

 

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i alleste dager, hva er det DER for noe a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men i alleste dager, hva er det DER for noe a?

Det lurte de på også, tipper på 16 år og 350k med sedimenter i kjølevæskeomløpet.

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

;)20.000 i feilsøking og rep ble mye........

Det er fremdeles lov å bestille deler fra utlandet. Her kan man bestille bla 3 stk nye Thermo Top C inkl frakt og norske avgifter for omtrent det samme beløpet, selv med høy eurokurs. Litt skruing kan man klare selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

;)20.000 i feilsøking og rep ble mye........

Det er fremdeles lov å bestille deler fra utlandet. Her kan man bestille bla 3 stk nye Thermo Top C inkl frakt og norske avgifter for omtrent det samme beløpet, selv med høy eurokurs. Litt skruing kan man klare selv.

Når man jobber 500 timer overtid i året og må ha bilen stort sett til enhver tid av døgnet og kjører 40k i året er det ikke mye man orker å skru selv beklageligvis.. Da vil man bare ha det fikset av fagfolk ASAP selv om det er dyrt 😥

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan melde om at webasto enda ikke fungerer.. Virker som No flame går igjen ofte.. Mistenker bensinpumpen eller filteret som tilhører... Den fungerer strålende når bilen allerede er varm virker det som, men kjører bare et par minutter når bilen er kald �� tro om pumpe og filter er vanskelig å bytte selv..

 

For å spesifisere, den starter opp og lager eksos, så går det litt tid og den stopper å kjøre selv om onboard computeren fortsatt mener at den kjører, hvis jeg stopper den og starter den fra panelet starter den fint opp og lager litt eksos igjen.

 

Siden brennkammeret er nytt i fjor og vannpumpe og alle slanger er sjekket i år har jeg høy mistanke om at den ikke får nok drivstoff.. men jeg finner jo faen meg ingenting på nett om hvor pumpen er, om den har innebygget filter eller ei og hvilket partnummer den har.

 

Visstnok snakker vi om V54 metering pump, hvis noen har byttet denne på A8 før tar jeg gjerne tips, lydmessig høres det ut som den ligger på førersiden i bakre hjulbue.

 

Bildemessig blir jeg ikke klok iallefall fra ETKA, men ser ut som riktig delenummer kanskje er 251261467D

 

v54.jpg

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan prøve er å låse opp Webastoen,nappe av drivstoffslangen og så prøve å starte webastoen for å sjå om det kommer noke drivstoff ut der.

Den vil prøve ei lita stund før den flammesensoren kutter alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det du kan prøve er å låse opp Webastoen,nappe av drivstoffslangen og så prøve å starte webastoen for å sjå om det kommer noke drivstoff ut der.

Den vil prøve ei lita stund før den flammesensoren kutter alt.

Mao, ta av i hjulbuen og nappe av bensinslangen inn på webastoen og kjøre den via Vcds? Godt tips :-)

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke du har allerede forsøkt det så kan du utføre Output test istedet og da vil du kunne kun kjøre V54, fremfor å kjøre vifte og glødeplugg som drar endel mer strøm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis ikke du har allerede forsøkt det så kan du utføre Output test istedet og da vil du kunne kun kjøre V54, fremfor å kjøre vifte og glødeplugg som drar endel mer strøm.

Litt usikker på hvordan output testen skal oppføre seg, jeg hører lett dunking når den tester pumpen, men virker som den slutter ganske fort, skal den fortsette å gå eller er det bare så så mange pump?

Ser at mange på nett snakker om å lufte bensinsystemet ved å kjøre function test via vagcom, er det denne output testen de mener eller?

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som et svar her, output test i vagcom på V54 gir deg bare 8 sekunder før den stopper igjen. Sannsynligvis en sikkerhetsfunksjon for å ikke fylle brennkammeret med drivstoff.

 

 

DOG!

Jeg kom på en annen ting du kan gjøre og det er noe som heter Line filling. Dette er noe du gjør hvis du f.eks har byttet drivstoffrør slik at det kan ha kommet luft i systemet.

 

Gå inn på Aux Heat(18) Deretter til Adaption (10), deretter til Channel 30

Velg lengden på linefilling i Value, eksempelvis 30 som blir 30 sekunder.

Test, deretter lagre.

Så går du til Channel 43, endrer verdien ifra 1 til 0 for å si at line filling ikke er blitt utført, test så lagre

Deretter går du ut av Adaption-vinduet.

NÅ, kan du gå til Basic Settings (04) deretter til Gruppe 066.

Klikk på On, nå vil V54 gå i x-antall sekunder du satte den til.

 

Jeg har testet dette selv nå, og det fungerer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som et svar her, output test i vagcom på V54 gir deg bare 8 sekunder før den stopper igjen. Sannsynligvis en sikkerhetsfunksjon for å ikke fylle brennkammeret med drivstoff.

 

 

DOG!

Jeg kom på en annen ting du kan gjøre og det er noe som heter Line filling. Dette er noe du gjør hvis du f.eks har byttet drivstoffrør slik at det kan ha kommet luft i systemet.

 

Gå inn på Aux Heat(18) Deretter til Adaption (10), deretter til Channel 30

Velg lengden på linefilling i Value, eksempelvis 30 som blir 30 sekunder.

Test, deretter lagre.

Så går du til Channel 43, endrer verdien ifra 1 til 0 for å si at line filling ikke er blitt utført, test så lagre

Deretter går du ut av Adaption-vinduet.

NÅ, kan du gå til Basic Settings (04) deretter til Gruppe 066.

Klikk på On, nå vil V54 gå i x-antall sekunder du satte den til.

 

Jeg har testet dette selv nå, og det fungerer.

Nydelig Chris, skal teste dette iløpet av uken 😘

 

Sent from my HUAWEI MT7-L09 using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.