Demontering av dørlåser allroad-01

Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver å overhaler dørlåsene etter diverse fastfrysing. Fremme går det greit å ta ut låsen etter å ha tatt av dørtrekket. Bak så beskriver ELSA at man skal kunne skyver dørlåsen retter ned mellom vindusramme og dør, men dette får jeg ikke til. Alt for trangt.. Må man også av med vindusrammen bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg konkluderte med at vindusrammen måtte løsnes. Fikk ikke lurt låsen ut på noen annen måte bak. Fremme går det akkurat

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er samtlige låser rengjort og oppsmurt. Men siden rammene måtte av bak, så tok jeg også justering av dørene. Det ble stort sett bedre, men på ene bakdøren fikk jeg et problem. Framdøren har litt sig, og jeg måler 3.5mm mellom framskjerm og dør oppe, og 2.5 mm nede. Øvrig avstand mellom dører og bak bakdøren er innenfor marginer. Sett ovenfra så flukter framdøren med framskjermen. Bakdøren stakk noe lenger ut nede enn framdøren sett overnfra, og jeg dro dette inn slik at det nå flukter med fremdøren. Men bak på bakdøren så stikker den utenom bakskjermen oppe, og innenfor nede sett ovenfra. Det blir også litt spenn i den når jeg skal lukke den igjen. Bakdøren på andre sinden har litt av samme tendensene, men går lett igjen. Denne har heller ikke ekstra motstand i håndtaket når den åpnes.

 

Noen som har formening om hva kan gjøres? Kan bakdøren være skjev?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten bisetning til dette, da jeg også plages av frysing av låsene.

Problemet ligger vel i at mye av vann/smeltet snø og is renner rett ned i mellom ruten og "filtpakningen" som sees noen millimeter nede i døra. Er det noen form for justering på dette, eller er det noe som blir slitt og borte etter hvert, slik at glipen mellom ruten og pakningen er ødelagt og vannet slipper til så lett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, at det kommer vann ned i døre er helt normalt, og det er jo hull nederst som drenerer ut vannet. Hovedproblemet med låsene er at disse er smurt på fabrikk, og man kommer ikke til å smøre disse uten at man tar dem ut. Opprinnelig fett tørker ut, og på mine låser fantes bare noen små tørre klatter av smurning. Etter år med salt og veistøv, så går det trott og vannet kondenserer på støvet. Når det så blir kuldegrader fryser det. Jeg ser også at forsøk på å smøre låsene har medført at dette renner ned til mikrobryteren som registrerer at døren er lukket. Dette er den som skaper mye trøbbel.

 

Her er bilder av den ene låsen min før jeg rengjorde. Elektronikken så veldig bra ut med unntak av ene elektromotoren. Litt rust på denne.

 

[ATTACH=CONFIG]188382[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]188383[/ATTACH]

Men om det er stor glippe mellom bakningen og rute så kan det hjelpe å justere vindusrammen for å få det tettere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei der. Takker for nyttig informasjon. Jeg har også problemer på kalde dager med dørlåsene på min 01 Allroad. Men har nylig oppdaget at kupelys, dørlys og dørklys når høyre bakdør åpnes ikke fungerer. Sitter bryteren til disse lysene i låsekasse???? Er vel endel elktronikk inne i låsekasse, samt fuktighet, noe som ikke går bra sammen. Kan vel være like greit å se seg om etter en ny eller brukt låsekasse kansje? Noen som har vært borti dette problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et vanlig utbredt problem dette på disse låsene. Bryterne for nevnte lys sitter i/på låskassen. Mener på at det er den i bunnen? Nytt er nok det beste, men dette er kostbart. VAG selger ikke bryterne løst, men det er blitt nevnt på forumet her at andre har fått tak i brytere hos andre leverandører, eks ELFA. Det skal gis en feilkode når det blir feil på disse låsene, så om du får sjekket med VAGCOM så kan det bekreftet feilen din.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for info Jan Erik. Har ikke noe kjennskap til VAGCOM, med går utifra at dette er diagnosterings verktøyet som kobles på for å sjekke status/feilmeldinger osv. Er vel bare Audi verksteder som har disse kansje, så man må vel inn til dem for en test/sjekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for info Jan Erik. Har ikke noe kjennskap til VAGCOM, med går utifra at dette er diagnosterings verktøyet som kobles på for å sjekke status/feilmeldinger osv. Er vel bare Audi verksteder som har disse kansje, så man må vel inn til dem for en test/sjekk?

 

Vet ikke hvor i landet du holder til, men det er sikkert noen medlemmer i nærheten som har VAG-COM :-)

Legg ut en melding på lokal-lagets side, så er det sikkert noen som kan hjelpe deg :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.