How-to: Tilpasse Audi 80 avant/stv (RS2) interiør i sedan

Anbefalte innlegg

Passer interiør fra en Audi 80 avant/stv i sedan??

Svaret er ja, med litt modifisering. Men ingenting sveising trengs. Kun litt verktøy, en batteridrill og masse TÅLMODIGHET!!!

Du bør klare det på en dag så bare ta deg god tid.

Min bil er en 1992 modell Audi 80 B4.

 

Gamle interiøret:

 

 

IMG_0710.jpg

 

 

IMG_0711.jpg

 

 

 

 

Interiøret jeg ville ha inn:

 

 

 

DSCF2386_zpsfee84072.jpg

 

 

DSCF2392_zps46aa28d7.jpg

 

 

DSCF2394_zps3dffdf21.jpg

 

 

 

 

Så til selve jobben

 

 

 

Dørsidene:

 

 

Hvis du har de nye dørsidene fra før (fra 1993 og oppover tror jeg?) så passer RS2 dørsidene rett på. Hvis du har de gamle dørsidene som jeg hadde (se bilde lenger opp) så FÅ FOR GUDS SKYLD MED INNERBLEKKET som dørsidene er festet i. Noen påstår at går å bruke fra de gamle men disse må da bankes flate og du må knekke vekk et feste fra dørsidene så bare la det være med en gang.

Og en annen ting jeg syntes var veldig rart og som jeg ikke ble klok på var at for meg så virket det ikke som rammen rundt vinduet var lik på min bil og avanten jeg hentet interiøret fra?! Rett meg gjerne hvis det er feil. Jeg fikk det ikke til å passe med en gang iallefall så byttet over rammen fra min bil til de nye innerblekkene fra avanten.

 

 

Bilder av dørsidene:

 

 

DSCF2439_zps36458ff0.jpg

 

 

DSCF2453_zps1d5b1ed3.jpg

 

 

 

Framsetene:

 

 

Disse passer rett inn! Bare fjern låseskruen helst fremst på setet som hindrer setet i å skli for langt bak i skinnene så sklir du hele bakover og ut av skinnene. Så er det løst og du kan skli inn det nye setet! :)

RS2 stolene jeg har montert er elektriske med varme i. Det gamle elopplegget for setevarme i min bil var bare å plugge rett i det nye setet. El justeringen av de nye setene må du legge opp strøm til men dette er bare pluss og minus. Pass på å få pluss og minus riktig ellers så virker bryterene motsatt av retningen. Jeg har lagt opp til egen 15A sikring på hvert av setene.

 

 

DSCF2502_zps566868a1.jpg

 

 

DSCF2511_zpse257f34d.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakseteryggen:

 

 

Her begynner den største jobben! Bakseteryggen er montert høyere opp på avanten og ryggen er ikke like høy som på sedanen. Så festene i bunnen av ryggen, de som det henger i når du tilter, må flyttes opp litt. De øvre festene der du også løsner ryggen når du skal tilte bruker du som de er originalt.

Her ser du bilder av bakseteryggene. Sedanen til høyre og avanten til venstre:

 

 

DSCF2464_zps9f00a412.jpg

 

 

Her er de originale nedre tiltfestene:

 

 

DSCF2480_zps23f46dfa.jpg

 

 

 

Den skruen en ser over det originale festet, er det jeg brukte til de nye festene. Passet perfekt på høyden. De nye festene er et 8mm gjengestag kappet til i riktig lengde, presset på en 35mm2 (?) skjøtehylse på (som jeg også kappet litt) og på med en mutter slik at jeg beholdt funskjonen av den gamle skruen. Så satt jeg på plastikkhylsen som bakseteryggen skal tres innpå.

 

 

DSCF2477_zpsd55e1a4f.jpg

 

 

DSCF2478_zps4763f74c.jpg

 

 

 

Originalt og nytt feste:

 

 

DSCF2479_zpsbe924d12.jpg

 

 

DSCF2458_zps02e023fb.jpg

 

 

 

De midterste festene må også flyttes høyere.

 

 

DSCF2463_zps61345294.jpg

 

 

 

Ca så mye opp.

 

 

DSCF2475_zps51207569.jpg

 

 

 

Nye festet.

 

 

DSCF2484_zps53858d1a.jpg

 

 

DSCF2485_zps92a888a3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øverste del av det midterste festet blir nå for høyt og det må lages nye fester her også. Jeg har brukt popmuttere for å kunne skru festet fast i karosseriet.

 

 

DSCF2495_zps69f0206d.jpg

 

 

DSCF2494_zps07fe78c9.jpg

 

 

DSCF2493_zps329bdd5e.jpg

 

 

 

Men seteryggen blir ikke høy nok og på min kan jeg kikke rett inn i trunken. Og dermed ligger ikke ryggen imot på midten. Så her bør du skru fast en vinkel eller noe for å låse slik at det ikke blir riglete. Har ikke gjort dette men skal gjøre det senere. Det og så forlenge hattehyllen slik at det ikke blir glipe.

 

 

DSCF2473_zps3f5e2f15.jpg

 

- - - Updated - - -

 

Sidestøttene bak passer ikke i det hele tatt så her kan du like godt bruke de originale. Kan heller trekke de om om du vil.

 

 

DSCF2472_zps07f9b5a7.jpg

 

 

DSCF2471_zpsa34168d6.jpg

 

 

 

Her mine originale sidestøtter i stoff sammen med RS2 setene. Legger ikke så mye merke til det.

 

 

DSCF2492_zps48d91ee8.jpg

 

 

DSCF2483_zps3bb46542.jpg

 

 

 

Og festene til sikkerhetsselene blir lave i forhold til sitteputen så disse bør forlenges.

 

 

DSCF2488_zpsc97765fb.jpg

 

 

 

Sitteputen bak:

 

 

Her passer det i hovedsak greit. Festene i forkant som skal holde puten når du vipper det forover for å tilte fram bakseteryggen må skrus i veggen som puten hviler på. På den store puten er det allerede hull i veggen til dette, må bare lage hull i teppet. Så brukte jeg en 6mm maskinskrue og mutter. Brukte bare det øverste hullet i hvert feste. Her blir også en glippe mellom ryggen og puten men dette må en bare leve med.

 

 

DSCF2505_zps4d4010c3.jpg

 

 

DSCF2506_zpsdace0576.jpg

 

 

DSC_0699_zpsfb6a21b6.jpg

 

 

DSC_0698_zps73f43771.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør gjerne hvis noen lurer på noe så skal jeg svare best jeg kan :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.