TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Kall det forsvar, jeg kaller det folkeopplysning. Det er mye synsing fra enkelte her inne, og det synes jeg det kan være greit å oppklare misforståelser.

 

Vi kan vel også snu litt på flisa. Flere her som er ekstremt oppfinnsomme i forhold til å spa opp ukorrekt informasjon om elbiler generelt. Kan lett tolkes som et ekstremt forsvar av andre drivstoff og drivlinjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan hende den faktisk er bra også? ;) (Grøss&gru!)

Det er liten tvil om at den til tross for enorme batterier og skikkelig størrelses-overkill til 'miljøbil' å være er relativt økonomisk (og energieffektiv) i bruk, men jeg synes vel den passer like bra inn i kollektivfeltet og som supersubsidiert bomveidronning som børstraktorene på 80-tallet..

Personlig synes jeg det er merkelig hvordan de får de nesten 7000 18650-batterier til å vare såpass lenge, jeg synes alle laptopper med samme batterier gir seg i løpet av 3-4 år. :P

 

Litt mer avansert batteristyring på elbiler. Om du lader pc'en mellom 20-90% 99% av tiden vil batteriet var mye, mye lengre.

 

Enig angående kollektivfeltet, men husk at det har sin bakgrunn fra tiden det Think og Kewet stort sett var alternativene :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenke seg til, 500kg "drivstofftank" på tur, og likevel kan du ikke kjøre til tyskland uten å stoppe massevis av ganger for å fylle. Og den blir ikke engang lettere når "tanken" nermer seg tom, så du bruker masse energi på å frakte noe som har potensiale til å lagre energi....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var sånne kommentarer jeg tenkte på i mitt forrige, forrige innlegg ;)

 

På tross av den ekstra vekten er det altså 3-5x så effektiv utnyttelse av energi. Go figure..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt klart imponerende prestasjoner, men klarer den oppgraderte utgaven mer enn 1 min med flat pedal før den får powerlimit?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte og kjøpe Tesla når jeg byttet bil for tre år siden. Endte opp med en A4 Allroad 3.0 tdi til omtrent samme pris som Tesla selgeren tilbød. Har på de tre årene med A4.n vært to ganger til Møller for reklamasjon, en for bytte av hjullager og en for bytte av speil. Når jeg leser http://www.elbilforum.no om reklamasjoner for model S får jeg nesten sjokk. Over 100 sider med alt fra bare tull til virkelige alvorlige feil. Er virkelig denne bilen så dårlig? Blir spennende og se neste autoindex.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderte og kjøpe Tesla når jeg byttet bil for tre år siden. Endte opp med en A4 Allroad 3.0 tdi til omtrent samme pris som Tesla selgeren tilbød. Har på de tre årene med A4.n vært to ganger til Møller for reklamasjon, en for bytte av hjullager og en for bytte av speil. Når jeg leser Norsk Elbilforum om reklamasjoner for model S får jeg nesten sjokk. Over 100 sider med alt fra bare tull til virkelige alvorlige feil. Er virkelig denne bilen så dårlig? Blir spennende og se neste autoindex.

 

Kan sikkert diskuteres. Noen har uten tvil fått mandagsbiler med mye rare feil. Motorproblemene er nok det vesentligste + problemer med lekkasje fra takluke og bakluke. De som har de eldste har helt klart mest feil, men det gjelder ikke alle. Har montert dashcam i over 70 Model S og den tråden er ikke representativ. Det er kun noen få av de jeg har hatt innom som har hatt alvorlige feil på bilen.

 

Undertegnede fikk en bil med en feilprodusert frontrute slik at viskerne ikke tok 100%. Det er egentlig det. Noe småplukk ellers, men da snakker vi om mindre kosmetiske ting som dårlig tilpasning av div ved montering. Kan godt tenkes at jeg aldri hadde brydd meg å klage på dette om bilen kostet 300.000,-, men når bilen kostet tett på 700.000,- uten noen avgifter synes ikke jeg det er greit. Fikset gratis og med Tesla som lånebil så jeg er totalt sett fornøyd. Sistnevnte feil henger nok mer sammen med at det er en amerikansk produsent. Der har amerikanerne en liten vei å gå i forhold til tyskere, men det gjelder ikke bare for Tesla virker det som når jeg snakker med andre som eier amerikanske biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt klart imponerende prestasjoner, men klarer den oppgraderte utgaven mer enn 1 min med flat pedal før den får powerlimit?

 

Den klarer vel litt mer enn 1 min, ca 5 mil kjøring på fullgass i følge denne testen her:

 

 

hehe.. den klarer 250km/t, men det var ikke lenge så det ut som, p.g.a varmeutvikling så reduserte den seg selv til 191km/t resten av den 10mil lange test turen. Rekkevidden reduserte seg også fra 407km til 186km, altså brukte den 221km(eller 42kwh) på 100km med grisekjøring.... altså ikke spesielt velegenet til Autobahn kjøring ser det ut som :)

 

Jeg følger tyske Auto motor und Sport på facebook, og det var endel kommentarer fra tyskerne der som tilsier at de ikke er fult så mye Tesla fan som Nordmennne er....

 

Se på slalom testen også, der ville heller ikke motoren eller AC/DC konverteren mer p.g.a varmeutvikling.

 

Dette støtter vel godt oppunder påstanden om at kjølesystemet i Model S'en ikke er godt nok til at bilen kan fungere like godt som en tilsvarende fosilbrennende høy-ytelse bil. Og er det derfor det står at det er 97hk i vognkortet?

 

Hele testen på 10mil grisekjøring viser jo bare hvor mye det koster å kjøre gris på Autobahn med stor motor... hehe.. Hellcat'en brant i snitt 3,5l/mila på den strekningen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere eksempler på at Tesla'n gir seg litt vel tidlig p.g.a varmeutvikling.. se spesielt fra 1:10 og utover

 

https://www.youtube.com/watch?v=_2u8xLJARW4

 

:)

 

Begynner å bli endel videoer nå med tester at P85D.. ikke noe til om at Tesla'n tar det meste (eller alt) opp til ca 100km/t, men når man ser hvordan AMG GT-S'en tar Tesla'n etterpå, så er det ikke så mye tvil om hvem som tok hvem her? :) :) 510hk V8 med lynkjapp girkasse mot 700hk el. motor. (Og MYE lettere bil selvfølgelig :))

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke stort mer enn 0-100 dette makkverket av en bil er god for;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkasse er stikkordet her guttaboys. Elbiler har som regel ikke slikt "makkverk" fordi det har man strengt tatt ikke bruk for i det daglige med en elbil.

 

Kan forøvrig legge til at "ludocris mode" til P85D/P90D sørger for høyere effekt oppover i hastighet. Ca, 20% raskere, og 1/4 mila på under 11 sek.

 

Effektkurven i P85, S85 og S60 ser f.eks slik ut. Ikke å forvente at det går tråere etter lovlig hastighet.

 

Tesla Model S Power and Torque.png

 

Alle D-modellene vil ha en annen kurve siden utvekslingen på de to motorene ikke er identisk. I praksis betyr det noe bedre akselerasjon i høyere fart, og ikke minst høyere toppfart.

 

Kan jo alltids legge til at alternativet mitt ved nybilkjøp var Passat stasjonsvogn. Den henger ikke med uansett hastighet kontra min usle S85 ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi RS6 Nurburgring bridge to gantry: 8:56

 

Tesla P85D Nurburgring bridge to gantry: 8:50

 

Kjør debatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du fra neste runde også? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For noen år siden, så tenkte jeg faktisk litt på dette. Hva skjer den dagen olja tar slutt eller er på tampen? Blir det rasjoneringer? Hvordan blir prisene?

 

Takk og lov kom Tesla og beviste at man slett ikke trenger å kjøre en dass av en Think eller noe sånn selv om olja tappes. Utrolig deilig å slippe å fylle 98 til 16-17kr er det også.

 

Til nå har Tesla alene spart flere millioner liter drivstoff til fremtiden, og mer blir det. Dette er jo vinnvinn for alle? De som vil ha eksosbil, har drivstoff lenger også får de andre kjøre EL. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi RS6 Nurburgring bridge to gantry: 8:56

 

Tesla P85D Nurburgring bridge to gantry: 8:50

 

Kjør debatt.

 

Med en samlet motoreffekt på 515kW og et batteri på 85kWh så er det vel begrenset hvor mange runder det går, selv om den regenererer

 

Ser ut som det kommer en begrensning i effekt på ca 1.25 i filmen, men den er vel aldri i nærheten av 515kW?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diskutert opp og i mente. Samlet motoreffekt er det nok ikke mulig å få tatt ut på noen av D-modellene siden motorene er litt ulikt giret for å gi bedre akselerasjon i høyere hastighet + gi høyere toppfart. Det blir egentlig som om man hadde satt to bensinmotorer med litt ulike prestanda i en bil. Det ville gitt samme effekt, siden det skal mye til å få effektkurvene til å skjære hverandre når begge har peak HK/kW. Noen av P85D eierne er meget oppgitt over dette uansett hvor logisk forklaringen er. Det kjipe er dog at Tesla selv ikke oppgir maks HK på P85D.

 

S85D har til sammenligning maks mototeffekt på samlet 522HK, men gir "kun" 422HK som maks på grunn av det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke lest mye i tråden her,og egentlig ikke så interessert i tesla da den er utenfor mitt budsjett.

Men prøvde p85d til en på jobben idag og må bare si at insane mode er en bra beskrivelse,satan for en rakett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Audi RS6 Nurburgring bridge to gantry: 8:56

 

Tesla P85D Nurburgring bridge to gantry: 8:50

 

 

 

Kjør debatt.

 

Han i RS6'n er jo på søndagstur.. Er det samme sjåfør som ratter Tesla'n? Teslan er utvilsomt kvikk, men den sammenlikningen der er ikke fair..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Her er en mer rettferdig effektmessig sammenligning, er ellers enig med at det han andre bedriver med rs6 en er søndagskjøring.

Denne videoen viser en 700hk 2,3 tonn rs6 med 2 personer og en del reduksjon i fart på grunn av biler i vegen osv, ser ut som han kommer igjennom på 8min 17 sek, så bør nok fint være mulig å klare det på 8min eller under 8min uten trafikk:)

 

 

Men Teslaen imponerer til å være elbil:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye Rs6 er under to tonn uten sjåfør. 2010kg med sjåfør tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke tvil om hvilken bil jeg ville valgt, samme om det er ny eller gammel RS6 foran en Tesla.

 

Joa, den elbilen går sikkert bra osv, osv....men du verden så kjedelig da, får sikkert like mye kick av og hoppe utfor et stup, like lydløst og kjedelig som en Tesla.

 

Er jo en grunn til at kidsa setter kort i eikene på syklene sine, for å få lyd ! !

 

Elbil har sikkert kommet for og bli, men bare vent....avgiftene kommer....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nye Rs6 er under to tonn uten sjåfør. 2010kg med sjåfør tror jeg.

 

Ok, godt mulig du har rett! Vekta sto i teksten under videoen:) Digger kjørestilen til han i RS6 en!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.