TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

frakk denna RS6'n der, men fy faen til understyring. rart den kommer igjennom svingene i det hele tatt? småskummelt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke tvil om hvilken bil jeg ville valgt, samme om det er ny eller gammel RS6 foran en Tesla.

 

Joa, den elbilen går sikkert bra osv, osv....men du verden så kjedelig da, får sikkert like mye kick av og hoppe utfor et stup, like lydløst og kjedelig som en Tesla.

 

Er jo en grunn til at kidsa setter kort i eikene på syklene sine, for å få lyd ! !

 

Elbil har sikkert kommet for og bli, men bare vent....avgiftene kommer....

 

Avgiftene kommer uten tvil, men jeg tror dessverre (eller heldigvis alt etter som) at du og dine som setter pris på lyden av mekanikk og eksplosjoner vil bli straffet noe hinsides på sikt i forhold til avgifter. Støtte til varmepumper, solceller, avgiftsfritak etc. til elbil tyder nok ikke på at alternativer med en eller annen form for lokale utslipp vil komme spesielt billig fra det i fremtiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det finnes bensin og diesel og få kjøpt kommer jeg til og kjøre det.

Akkurat det tar jeg med råd til !

 

De som vil ha elbil får værsegod ha det og mene dem skal redde verden med "0" utslipp bilene sine...

 

Husker når diesel ble inn og vi alle måtte kjøpe diesel bil og politikerne sa at det lønte seg osv....se i dag når alle kjøpte seg diesel så gikk årsavgiften opp (ble til og med dyrere enn bensin)og diesel prisene gikk opp...ble vi lurt ?

 

Hva med dere i elbil ? ? ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde forleden dag gleden av å være passasjer i en Tesla Model S P85+

Bevares, den akselrerte godt - som forventet av en bil med de ytelser og børsteløs elektromotor. Men jeg må si at jeg ble skuffet over kvalitetsfølelsen på interiøret. Setene var i allefall ikke noe å skryte av!

 

Men absolutt all honnør til Tesla for at de viser oss at elbiler ikke nødvendigivs må være kjedelige skoesker med ræva ytelse og minimal rekkevidde. Også kudos til Tesla for at de tvinger de store etablerte til å utvikle seg/tenke nytt omkring miljøteknologi!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge det finnes bensin og diesel og få kjøpt kommer jeg til og kjøre det.

Akkurat det tar jeg med råd til !

 

De som vil ha elbil får værsegod ha det og mene dem skal redde verden med "0" utslipp bilene sine...

 

Husker når diesel ble inn og vi alle måtte kjøpe diesel bil og politikerne sa at det lønte seg osv....se i dag når alle kjøpte seg diesel så gikk årsavgiften opp (ble til og med dyrere enn bensin)og diesel prisene gikk opp...ble vi lurt ?

 

Hva med dere i elbil ? ? ?

 

De slipper i hvertfall ut betydelig mindre enn bension og dieselbiler. Lokalt er det uansett 0 utslipp.

 

Når det gjelder denne andre saken i forhold til avgifter så er det klart det kommer. Dessverre for deg tror jeg vi har kommet så langt her i verden at de som får avgiftshopp ved neste korsvei er de som velger et kjøretøy med en eller annen form for fossilt drivstoff. Vi får gradvis innførsel av mva, bom, ferje (skulle bare mangle), osv. på elbil, men tror også at etterhvert som utvalget øker og dekker de fleste sine behov i bruk og pris så strammes skruen til på kjøretøy med fossilt drivstoff. Strøm kan vi skaffe i uante mengder nesten helt uten skadelige utslipp fra sol, vind, vann, hav osv. Fossilt drivstoff tror jeg vi ler av om 20-30 år.

 

Jeg hadde forleden dag gleden av å være passasjer i en Tesla Model S P85+

Bevares, den akselrerte godt - som forventet av en bil med de ytelser og børsteløs elektromotor. Men jeg må si at jeg ble skuffet over kvalitetsfølelsen på interiøret. Setene var i allefall ikke noe å skryte av!

 

Men absolutt all honnør til Tesla for at de viser oss at elbiler ikke nødvendigivs må være kjedelige skoesker med ræva ytelse og minimal rekkevidde. Også kudos til Tesla for at de tvinger de store etablerte til å utvikle seg/tenke nytt omkring miljøteknologi!

 

De setene finnes heldigvis i flere varianter. De jeg har er faktisk de beste jeg noen gang har hatt på langtur. Til sportslig kjøring, not so much. Der er nok de nye setene betydlig bedre.

 

Interiørkvaliteten er som forventet på amerikansk nivå. Jeg har plukket fra hverandre store deler av dashbord etc. for å foliere opp det pianosorte i bilen min, og du har helt rett. Det er ikke i tysk kvalitet. Montert +/- 80 dashcam i Tesla og ser at kvaliteten blir stadig bedre, men så lenge det er amerikanere som bygger bilen tror jeg aldri vi får se samme kvalitet som i Audi, BMW, Mercedes osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vorsprung durch Koreanisch technik ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen bygges vel på en standard plattform, og jeg er usikker på hvor mye Audi legger i dette. Har tidligere uttalt at de har større tro på hydrogen. Men det er neppe tilfeldig at de lekker dette nå med tanke på at TMX kommer rett rundt hjørnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart de har tro på hydrogen. Hydrogen opprettholder mye av det gamle for flere parter i verdikjeden. Hydrogen kan produseres billigst pr. i dag av naturgass (slett ikke miljøvennlig) og opprettholder dagens produksjons- og til dels distribusjonsnettverk, å gjøre hydrogen til elektrisitet i bilen er en mer kompleksløsning som antakelig krever samme servicenivå som i dag = gode inntekter i ettermarkedet. Totalt sett en vinn-vinn situasjon og mer status quo enn en elbil som henter sin strøm fra et batteri du kan lade opp hjemme hos deg selv 85-95% av behovet ved daglig drift, og ikke minst betydelig færre slitedeler i bilen.

 

Hydrogen har sin misjon, men ikke i personbiler. Det passer bedre til tyngre kjøretøy, fly etc. der batterier i hvertfall pr.i dag har alt for lav energitetthet i forhold til vekt og volum.

 

Så må jeg nesten få legge til. Skepsisen blant mange er ladetid ved langkjøring. Tyskerne har valgt å trumfe gjennom en standard for hurtiglading kalt CCS som pr. i dag lader på maksimalt 50kW (tror den p.t. er dimensjonert for opptil 100kW) mot Tesla sin løsning som i dag sluker unna 120kW, og skal tåle enda mer med de nye veskekjølte ladekablene som allerede er under utrulling. I praksis vil det bety at denne Q6 eller hva den nå vil hete vil med dagens hurtigladenettverk som passer VAG, trenge godt over 1t ladetid fra 20-80% om batteriet er 100kWh. En Tesla med tilsvarende batteri vil klare samme øvelse på godt under halve tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diskutert opp og i mente. Samlet motoreffekt er det nok ikke mulig å få tatt ut på noen av D-modellene siden motorene er litt ulikt giret for å gi bedre akselerasjon i høyere hastighet + gi høyere toppfart. Det blir egentlig som om man hadde satt to bensinmotorer med litt ulike prestanda i en bil. Det ville gitt samme effekt, siden det skal mye til å få effektkurvene til å skjære hverandre når begge har peak HK/kW. Noen av P85D eierne er meget oppgitt over dette uansett hvor logisk forklaringen er. Det kjipe er dog at Tesla selv ikke oppgir maks HK på P85D.

 

S85D har til sammenligning maks mototeffekt på samlet 522HK, men gir "kun" 422HK som maks på grunn av det samme.

 

Og da var denne saken i VG.

Det er vel de samme motorene som sitter i Ludi-oppgraderingen, Tesla får det jo til der. Her begynner jo Tesla å nærme seg hva de opprinnelig lovet med Insane.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diskutert opp og i mente. Samlet motoreffekt er det nok ikke mulig å få tatt ut på noen av D-modellene siden motorene er litt ulikt giret for å gi bedre akselerasjon i høyere hastighet + gi høyere toppfart. Det blir egentlig som om man hadde satt to bensinmotorer med litt ulike prestanda i en bil. Det ville gitt samme effekt, siden det skal mye til å få effektkurvene til å skjære hverandre når begge har peak HK/kW. Noen av P85D eierne er meget oppgitt over dette uansett hvor logisk forklaringen er. Det kjipe er dog at Tesla selv ikke oppgir maks HK på P85D.

 

S85D har til sammenligning maks mototeffekt på samlet 522HK, men gir "kun" 422HK som maks på grunn av det samme.

Nå har jeg lest det du skriver her 3 ganger og forstår det fremdeles ikke.

 

Kan du forklare igjen hvorfor det er helt naturlig at bilen ikke yter oppgitt effekt?

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-eiere-klager-paa-for-lite-fart/a/23518491/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir vel det samme som at en Golf GTE har en bensinmotor på 150hk og en elmotor på 102hk, men man kan ikke bare legge sammen effekten fra begge og si at bilen yter 252hk - fordi at begge motorene ikke yter maks effekt på akkurat samme turtall. Derfor er oppgitt makseffekt 204hk - selvom begge motorene tilsammen yter 252hk om man legger sammen toppeffekten til begge.

 

Det har vel de fleste forstått og akseptert?

 

"Same shit" med en Tesla med doble motorer som yter sin respektive toppeffekt ved forskjellige turtall. Går man inn på Tesla sin hjemmeside og ser på specs, så står det: 252hk foran, 510hk bak. På samme måte som det står 150hk bensinmotor og 102hk elmotor på Golf GTE. Lettere å skjønne da?

 

Om f.eks den fremre motoren yter sine 252hk ved et turtall der den bakre motoren yter 400hk, og den bakre motoren yter sine 510hk når effektkurven har sunket til 140hk på den fremre motoren - så blir totaleffekten rundt 650hk peak. For å ta noen tall som viser utregningen, selv om de ikke er de faktiske tallene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde en elmotor hadde samme effekt uavhenging av turtall jeg? stemmer ikke dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men golfen er da oppgitt til 204hk maks effekt? ikke 252?

Hvorfor Kan ikke da Tesla oppgi en realistisk maks effekt istedenfor å fable om 700hk?

Uansett syk bil som går meget godt, design og kvalitets følelse er ikke helt min smak, men det er nå en helt annen ting ;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem er det som fabler om 700hk da? Tesla selv, eller media? For det står ingenting om noe 700hk på teslamotors - de oppgir kun makseffekt på respektive front/bak motorer.

 

Heller ikke i presseskrivet om P85D står det noe om samlet effekt, men har sett utallige nybilsomtaler i media som bare legger sammen de 221hk foran og 470hk bak (som den var oppgitt til ved lansering) for å si at den har 691hk (lett opprundet til 700hk for å få et fint rundt tall i de fleste omtaler). Som er like feilaktig som å skrive at en Golf GTE har 252hk - for igjen å ta et eksempel som folk aksepterer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde en elmotor hadde samme effekt uavhenging av turtall jeg? stemmer ikke dette?

 

Det stemmer nok ikke nei, den har en stigende kurve med en peak før den daler igjen, akkurat som en forbrenningsmotor. Dreiemomentskurven er derimot helt ulik fra en forbrenningsmotor, da den starter på topp fra 0 rpm og daler hele veien derfra.

 

dyno_graph029_op_800x446.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem er det som fabler om 700hk da? Tesla selv, eller media? For det står ingenting om noe 700hk på teslamotors - de oppgir kun makseffekt på respektive front/bak motorer.

 

Heller ikke i presseskrivet om P85D står det noe om samlet effekt, men har sett utallige nybilsomtaler i media som bare legger sammen de 221hk foran og 470hk bak (som den var oppgitt til ved lansering) for å si at den har 691hk (lett opprundet til 700hk for å få et fint rundt tall i de fleste omtaler). Som er like feilaktig som å skrive at en Golf GTE har 252hk - for igjen å ta et eksempel som folk aksepterer.

 

Det var jo Tesla selv som fablet om dette, ellers hadde det ikke vært noen case... De begynte å oppgi separat effekt i mai engang hvis jeg ikke tar feil.

Og årsaken til at bilen underpresterer er at det ikke er nok effekt tilgjengelig i batteripakken på P85D.

I tillegg er 0-100 tiden oppgitt med roll-out, slik at ingen har klart den oppgitte tiden på tradisjonell måte. Hvis man sammenligner med 85D så presterer den faktisk bedre enn oppgitt på papiret på 0-100 sprinten, slik at forskjellen mellom disse to bilene ikke er så stor. De som betalte en god slump ekstra for P utgaven føler seg snytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem er det som fabler om 700hk da? Tesla selv, eller media? For det står ingenting om noe 700hk på teslamotors - de oppgir kun makseffekt på respektive front/bak motorer.

 

Heller ikke i presseskrivet om P85D står det noe om samlet effekt, men har sett utallige nybilsomtaler i media som bare legger sammen de 221hk foran og 470hk bak (som den var oppgitt til ved lansering) for å si at den har 691hk (lett opprundet til 700hk for å få et fint rundt tall i de fleste omtaler). Som er like feilaktig som å skrive at en Golf GTE har 252hk - for igjen å ta et eksempel som folk aksepterer.

Da synes jeg det er merkelig at dette ikke er svaret til tesla, men de syter heller om at det er "mange variabler som påvirker resulatene", og at man ikke kan forvente samme ytelse som bilene gjør i en lab.

 

"Pedersen formidler til VG at elbiler skiller seg fundamentalt fra biler med forbrenningsmotor og at en rekke eksterne og interne kilder i en elbil kan føre til at ytelsene varierer. De ulike lands regler gjør også at bilprodusentene annonsere med effekt oppgitt i lab og ikke i en bil på veien. I bilen må motorene dele på kraften fra batteriet."

 

Hvis ytelsene bilene annonseres med er teoretiske og på ingen måte realistiske i praksis synes jeg dette er en ganske interessant fremgangsmåte av tesla.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og årsaken til at bilen underpresterer er at det ikke er nok effekt tilgjengelig i batteripakken på P85D.

I tillegg er 0-100 tiden oppgitt med roll-out, slik at ingen har klart den oppgitte tiden på tradisjonell måte.

 

http://www.autoblog.com/2015/01/08/tesla-model-s-p85d-drag-race-video/

 

Ingen har klart det nei..

 

The electric, all-wheel-drive sedan has two modes, Sport and Insane, so Drag Times found a lonely stretch of road, lashed up a Vbox and compared the acceleration in each mode.

 

The results were everything we've been promised: 3.17 seconds from 0 to 60 miles per hour in Insane mode, 4.04 seconds in Sport.

 

Stillestående start var det også. Kanskje VBOX'en var rigga da eller? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen hos Tesla dreit seg ut. Rett og slett, og nå fossror de hva gjelder P85D. Nå er de forøvrig ikke de eneste som skjønnmaler 0-100 tidene sine, men det som er kjipt er at alle de andre utgavene av Model S har visst seg å være raskere enn oppgitt. Da er det litt kjedelig at den raskeste utgaven ikke oppnår tallene de oppgir. 85D er definitivt et mye bedre kjøp i forhold til ytelser og rekkevidde.

 

Tesla har også en noe frittalende sjef i selskapet. Elon Musk sier ofte ting, om ikke direkte feil, så en forskjønning av virkeligheten. I tillegg virker det av og til som om det plumber ut saker og ting som ikke er helt 100% avklart internt med det resultatet at de bare må fikse det.

 

Det er forøvrig nok effekt tilgjengelig i batteriet. Det er en sikring som begrenser effektuttaket. Ludicrous oppdateringen man kan kjøpe nå er en fix på dette. Den sørger for at man kan ta ut mer effekt over en lengre tidsperiode + noe høyere makseffekt (691hk mot 772hk maks. motoreffekt). Noe som først og fremst senker akselerasjonen fra 80-100km/t og oppover. 0-250km/t reduserers med 20% med denne (ifølge Tesla).

 

Bare for å sette det i perspektiv. Vi snakker her om sikringer i strørrelsesorden 1300A i "standard" P85D mot 1500A i Ludicrous versjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er forøvrig antatt effektkurve på Tesla (gammelt bilde)

 

[ATTACH=CONFIG]230085[/ATTACH]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.autoblog.com/2015/01/08/tesla-model-s-p85d-drag-race-video/

 

Ingen har klart det nei..

 

 

 

Stillestående start var det også. Kanskje VBOX'en var rigga da eller? ;)

 

Og vi snakker 0-100 km/t og ikke 0-60 miles, det utgjør en forskjell i denne sammenhengen. Tesla oppga at bilen skulle gjøre 0-100 km/t på 3,3sek

 

Consumer Reports anses vel som seriøse, de klarte 0-60mph på 3,5.

 

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/08/tesla-model-s-p85d-test-results/index.htm

 

Regner ikke med Tesla eierne klager for morro-skyld her;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har heldigvis kun en S85. Den er oppgitt til 5,6 sek på 0-100km/t, og om jeg skal stole på de som leter etter alt av tester så er det absolutt reelt, og kanskje også mulig å snike seg ned mot 5,2-5,3. Mer enn fort nok for meg :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

M4 er nesten en skremmende rask bil..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.