TESLA S prøvekjørt i dag

Anbefalte innlegg

Takk til Bjørn for et bra og oppklarende innlegg. Her lærte jeg mye som jeg ikke kunne noe om. Når forstår jeg hvorfor Tesla gutta kun henger på en liten stund og forsvinner når jeg passerer 2 x 100 km/t +.

 

Seriøst? For et dustete innlegg..

 

Det er helt sykt for noen, men det er ikke sikkert alle med Tesla har flat pedal til det butter i toppfart selv om du kanskje gjør det?

 

Og det å måtte inn for soning for å vise en med Tesla at "jeg" har mer over 200km/t utgår.. Skikkelig..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man skal vel ikke ta alt bokstavelig, kanskje litt ironisk ment dette ! Skal ikke svare for vedkommende men ikke spor av dere andre her nå da..

 

Sikkert sagt dette før men sier det gjerne igjen. for mange er ikke elbil noe tema, ene og alene pga rekkevidde og de problemer det medfører. Man er avhengig av 2 biler og elbilen blir nok jobb/hytte bilen mens den andre er den til alt annet som ferier, lengre turer osv.. jobb bil til 700000kr er jo bra det for all del :P og helt greit for meg. Det jeg ikke liker er fritak av avgifter. Her bør elbiler betale avgifter som alle andre med unntak av drivstoff siden den ikke bruker det. Alt annet, kjør på med bompenger osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ironi er vanskelig på internett. 2 x 100 i trafikk sier vel seg seg selv er "rimelig umulig", eller så mangler man noe vesentilg. Risikoen for å bli tatt er jo ganske stor. Mitt poeng er at det er en del som er kun opptatt av "sprint" effekten til Tesla, og gjør man det så har man kapasitet til kankje 1 eller 2 drag. Videre så er det vel godt over 2 tonn egenvekt så det er vel heller ikke en bil for insprirert kjøring på svingete vei. Det som irriterer meg mest et fritak for alle avgifter og bom. Samt alle postulatene om at Tesla er den eneste bilen, osv. Jeg tror mer på brenselcelle og hydrogen biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt, sagt, Sondre! :)

Nei, hadde man hatt 2+ skilting i kollektiven inn til Oslo, hadde det ikke vært mange elbiler der.. :P

Klart elbiler i en eller annen form er 'løsningen', men all den tid (som jeg sa) bilavgiftene er en fiskal avgift, synes jeg det er urimelig at de i tillegg skal ha alle de andre fordelene all den tid ulempene ikke lenger er tilstede. (for 90% av brukerne, i det minste.) Dersom 'alle' kjøper elbil, 'må' de bli like dyre som vanlige biler for å fylle statskassa. Synes jeg det er greit å fylle statskassa på den måten? Nei. Bør man heller se på utgifter og høvle de og heller sette ned avgifter på alle kjøretøyer? Definitvt!

I mellomtiden får folk ha så mye samvittighet de vil, men jeg synes vel det er noe spekulativt når såpass mange kjører elbil at det går ut over fergedrift og bomprosjekter.. (Neida, jeg vil ikke ha bommer heller, det er ikke DET som er poenget mitt heller!) :P

 

Hvordan bedømmer du forresten byggekvaliteten, Sondre? Henger alt ihop?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører med piggdekk, miljøet my ass, 2 tonns rullende batterier som knitrer på stålsko fra oktober til april.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...

 

Hvordan bedømmer du forresten byggekvaliteten, Sondre? Henger alt ihop?

 

Den kan vel beskrives som amerikansk. De tar noen short cuts i forhold til tysk «ordnung muss sein». I praksis kan man se det på avslutning av bl.a. taktrekk, tape på ledninger, festing av gummilister osv. Ikke dårlig for det lager ikke en eneste knirkelyd eller skrangler i noe i bilen min, men det er noe med finishen som ikke når helt opp om man går etter i sømmene og sjekker. Hvermannsen legger mest sannsynlig ikke spesielt merke til det heller, men er man interessert og/eller monterer litt (dashcam for min del) så ser man de små forskjellene fra f.eks en ny A6/A7 etc. 14/15 modellene virker dog bedre lydisolerte og sammenskrudde enn de første som kom på veien.

 

kjører med piggdekk, miljøet my ass, 2 tonns rullende batterier som knitrer på stålsko fra oktober til april.

 

Har jeg piggdekk på min? Viste jeg ikke. Du om har pigget de opp i nattens mulm og mørke? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser overraskende mange Tesla på piggdekk. morsomt når et av salgsargumentene er at den skal vere lydløs, og så kjører jeg rundt i T3 TD og hører piggdekkstøyen fra tesla forran bedre enn min egen motor....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål Sondre, hvordan holder understell, foringer og bremser opp mot den Vegvesenets fantastiske oversaltingsstrategi? Er det vanlige service intervaller på Teslaene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser overraskende mange Tesla på piggdekk. morsomt når et av salgsargumentene er at den skal vere lydløs, og så kjører jeg rundt i T3 TD og hører piggdekkstøyen fra tesla forran bedre enn min egen motor....

 

Så du mener at et piggdekk på en Tesla bråker mer en på en annen bil i samme dimensjon? Virkelig???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det bråker mer enn bensin/dieselmotoren til en tilsvarende ny bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være en ganske unik T3 TD du har som bråker mindre enn dekkene til bilen foran... Kjører du uten frontrute kanskje? Eller har du fjorten madrassen oppå motorkassen? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må være en ganske unik T3 TD du har som bråker mindre enn dekkene til bilen foran... Kjører du uten frontrute kanskje? Eller har du fjorten madrassen oppå motorkassen? ;)

Har etterisolert en hel del ja, det, samt at motoren er 3meter bak meg med seter imellom gjør motorstøyen lite betydelig. Vindstøyen er verre i over 70.

 

Men hvordan min bil støyer er av meget liten betydning i denne sammenheng, poenge mitt er at jeg synes det er ovveraskende at noen velger å sette bråkete dekk på en bil som i utgangspunktet er spesielt stillegående.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet spørsmål Sondre, hvordan holder understell, foringer og bremser opp mot den Vegvesenets fantastiske oversaltingsstrategi? Er det vanlige service intervaller på Teslaene?

 

Ikke noe større problemer som jeg kan se om dette foreløpig, men når det gjelder bremsene. Disse brukes knapt på Tesla, og sikkert ikke på de fleste andre elbiler. Grunnen er at regenereringen er såpass effektiv om man setter den på fullt. Ulempene med dette er at det dannes belegg på klosser og skiver, og kombinert med salt, vann, sørpe på vinterstid så kan man få noen ubehagelige opplevelser om man ikke test-bremser en gang inn i mellom. De første 1-2 sekundene kan det oppleves som nesten null og niks bremser tilgjengelig. Litt som å sykle med karbonfelger i regnvær for de som har prøvd det :o

Kommet noen nye klosser på Tesla som skal hjelpe på dette, ellers er alle biler med Autopilot-sensorer utstyrt med bedre bremsesystem (elektromekaniske som på Porsche 918 sies det). Navene mot hjulet var vel og merke av laber kvalitet. Fikset nå, men min bil som er produsert i juli 2014 har også nav som får overflaterust fortere enn svint vinterstid. Fikses på garanti, men ventetiden på såkalt ikke sikkerhetsrelaterte utbedringer er for øyeblikket drøy, +/- 4mnd

 

Serviceintervallene er 20.000km, men dette er veiledende. Garantien opprettholdes selv om man ikke følger dette. Anbefales dog sterkt å ta service etter senest 40.000km grunnet bremsevæske bytte. Om jeg har skjønt det rett så operer Tesla med fastpris på service. 4500-ish inkl. vanlige slitedeler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk Sondre for god og presis informasjon. Dette var informativt.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe større problemer som jeg kan se om dette foreløpig, men når det gjelder bremsene. Disse brukes knapt på Tesla, og sikkert ikke på de fleste andre elbiler. Grunnen er at regenereringen er såpass effektiv om man setter den på fullt. Ulempene med dette er at det dannes belegg på klosser og skiver, og kombinert med salt, vann, sørpe på vinterstid så kan man få noen ubehagelige opplevelser om man ikke test-bremser en gang inn i mellom. De første 1-2 sekundene kan det oppleves som nesten null og niks bremser tilgjengelig. Litt som å sykle med karbonfelger i regnvær for de som har prøvd det :o

Kommet noen nye klosser på Tesla som skal hjelpe på dette, ellers er alle biler med Autopilot-sensorer utstyrt med bedre bremsesystem (elektromekaniske som på Porsche 918 sies det). Navene mot hjulet var vel og merke av laber kvalitet. Fikset nå, men min bil som er produsert i juli 2014 har også nav som får overflaterust fortere enn svint vinterstid. Fikses på garanti, men ventetiden på såkalt ikke sikkerhetsrelaterte utbedringer er for øyeblikket drøy, +/- 4mnd

 

Serviceintervallene er 20.000km, men dette er veiledende. Garantien opprettholdes selv om man ikke følger dette. Anbefales dog sterkt å ta service etter senest 40.000km grunnet bremsevæske bytte. Om jeg har skjønt det rett så operer Tesla med fastpris på service. 4500-ish inkl. vanlige slitedeler.

 

Dette med bremser har jeg også sett på som ett stort problem. Ser også dette på A3 E-tron som ble tatt ut i vinter og som har gått kanskje 5000km. Skivene blir stygge, og lydene kommer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Øyvind, har en venninde som nettopp har hentet sin røde A3 e-tron. Så her må jeg ta noen "bremseturer" hver helg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, virker som det er viktig med noen kraftige oppbremsinger på biler med EL-motor:) Ved pen bremsing er det jo kun motoren som tar seg av jobben...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat det med bremsene er da et problem på fossilbiler også, når folk kjører passivt og omtrent aldri bruker bremsene så ruster spesielt bakbremser fort. Løsningen er vel i begge tilfeller enkelt å greit å ta en solid oppbremsing en gang innimellom, enkelt og greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for de som ikke vet det, eller har oppdaget det. Tesla har større bremser bak enn foran. En smule uvant rent visuelt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel et krav for å ha nok bremsekraft for å stoppe drivhjulene ved evt. feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Større diamater på skivene mener du? Det alene betyr jo ikke at bremsene er kraftigere. Er vel noe av det samme på BMW er det ikke? Antar at fysikkens regler fortsatt gjelder for Tesla.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Større diamater på skivene mener du? Det alene betyr jo ikke at bremsene er kraftigere. Er vel noe av det samme på BMW er det ikke? Antar at fysikkens regler fortsatt gjelder for Tesla.. :)

 

Se http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17019-Why-are-the-rear-brakes-disks-larger-than-the-front-brake-disks-on-the-Model-S

Står noe om tyngdepunkt, traction control, håndbrekk osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste at bak har større skiver, men mindre calipere. Frambremsene har større caliper og har derfor ikke plass til like store skiver.

Frambremsene er totalt sett fremdeles kraftigere, og gjør enda mesteparten av en nødbremsing, selv om vektfordelingen gjør at bakbremsene tar en større andel enn på f-eks en framtung audi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Idiot (sjåføren altså), men dette sier også en god del. Om dette hadde vært en annen bilmodell, hadde det blitt hauset like mye opp av enkelte?

 

Uten å lage en større diskusjon om forbikjøringen som sjåføren av personbilen bedriver, så vil jeg bare legge til at jeg er nesten like lite tilhenger av slike lovlige forbikjøringer som han i lastebilen bedriver. Når det tar 2-3-4-5-6 minutter å kjøre forbi, også hiver man seg inn slik at lastebilen man kjørte forbi må bremse :confused: What's the point? Ligg heller bak lastebilen foran og spar store mengder drivstoff. Sett nok av slike forbikjøringer på motorvei. Nei, det er ikke ulovlig, men i andre diskusjoner (bil og sykkel f.eks.) så roper man over seg om å ta hensyn til andre i trafikken. Lastebilsjåfører som kjører forbi slik gir i mine øyne blanke i sine medtrafikanter. Burde vært som i Tyskland. Forbudt å bruke venstre felt på flerfeltsvei for kjøretøy som ikke kan holde minimum farstgrensen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.