Vintertreff Drevsjø 24-26 januar 2014

Anbefalte innlegg

Hovedstyret og banekjøringsgruppa inviterer til klubbens årlige vintertreff som denne gangen gjennomføres ved tettstedet Drevsjø, Engerdal kommune i Hedmark. Banen er på Vurrusjøen like ved riksveg 218 mot Sverige, ca 1,5 mil syd for Femundsmarka Nasjonalpark og i underkant av 5 mil nord-øst for Koppang.

 

Denne banen fikk meget gode skussmål i forrige sesong, så vi håper på samme forhold også i 2014:

  • Mellom 20 og 30 meter bred og med snille snøkanter.
  • God preparering av skader etter ispigg. Uansett er det ikke værre enn å kjøre utenfor idealsporet da banen er såpass brei.
  • Stabilt og kaldt klima, pr 15. november er det meldt om ca 14 cm tykk is, så det lover godt til slutten av januar hvor det vanligvis er fine kalde temperaturer i denne delen av landet.
  • Ferdinand motor har benyttet banen de siste to årene, og skal dit også i 2014 to helger før VACN.

 

Vurrusjøen sett fra øst mot vest, riksvei 218 på venstre side.

img_1206.jpg

 

Vurrusjøen sett fra vest mot øst, depotområde nærmest i bildet.

default_banelayout.jpg

 

 

Kjøring fredag 24. januar - søndag 26. februar 2014.

 

Det vil etterhvert komme egen informasjon om forhåndspåmelding til treffet.

 

Program Drevsjø/Vurrusjøen 2014:

 

Torsdag 23. Januar:

Kl 21.00 Påmelding til banekjøring på Femundtunet

 

Fredag 24. januar:

Kl 09.30 - 10.00 Førermøte ved banen/teknisk kontroll/påmelding

Kl 10.00 - 15.00 Frikjøring isbane for biler med gategodkjente vinterdekk med eller uten pigg (ikke ispigg for å spare banen, kan bli revurdert senere i dialog med baneeier)

Kl 20.00 Middag på Femundtunet

Kl 21.00 - 22.00 Påmelding og førermøte på Femundtunet.

 

Lørdag 25. januar:

Kl 09.30 Førermøte ved banen/teknisk kontroll/påmelding

Kl 10.00 Banekjøringen starter

Kl 11.30 Førermøte for etternølere

Kl 17.00 Banekjøringen avsluttes

Kl 20.00 Felles middag m/resultater fra tidtagningen på Femundtunet. Her er det også muligheter for de som bor på andre steder å delta, men det er førstemann til mølla prinsippet som gjelder da det kan bli noe begrensning på antall sitteplasser i matsalen.

 

Søndag 26. januar:

Kl 09.30 Førermøte ved banen/teknisk kontroll/påmelding

Kl 10.00 Banekjøringen starter

Kl 12.00 - 12.30 Preparering av banen

Kl 16.00 Banekjøringen avsluttes

 

Regler:

  1. Må være VACN medlem for å kjøre, medlemskap fornyes eller kjøpes på http://www.vacn.no
  2. Tillatt med andre bilmerker på banen.
  3. Alle biler skal være i god teknisk stand, det gjennomføres teknisk kontroll som vanlig ved VACN-treff. Biler med lekkasjer, manglende lys eller andre store tekniske mangler får ikke kjøre.
  4. Dekk er tillatt med piggfritt, pigg og ispigg.
  5. Biler med ispigg uten bur blir fulgt ekstra opp med tanke på kjøring over evne.
  6. Ikke tillatt med løse gjenstander i kupeen.
  7. Forbikjøring skal fortrinnsvis kun skje på rettstrekker, eller i oversiktlige svinger hvor bilen foran har gitt TYDELIG tegn til å slippe forbi. Den som kjører forbi har ansvaret!
  8. Alle kjører på eget ansvar, og må selv sjekke hva sine egne forsikringer dekker av evt skader på egen og andres biler. Inkludert i prisen for å kjøre/sitte på er obligatorisk personforsikring (dagslisens).
  9. Vær oppmerksom på at du kan bli tatt igjen av raskere biler på banen og signaliser med blinklys for å slippe forbi.
  10. Uvettig kjøring i nærheten av andre biler på banen, samt på vei til og fra banen vil føre til bortvisning fra banen. Fartsgrense 10km/t på isen utenom banen.
  11. Påbudt med hjelm og max 2 personer i bilen.

 

Det blir trolig tilgang på varmebu på isen som vil fungere som sekretæriat og varmestue. Hvis ikke er det jo kun 10 minutter til Femundtunet.

 

Priser:

Banekjøring koster kr 600,- for hele helga, dette inkluderer også dagslisens (personforsikring).

Ekstra fører eller passasjer koster kr 200,- for hele helga, dette inkluderer også dagslisens (personforsikring).

Husk kontanter, da vi ikke har med bankterminal.

Medlemskap for resten av 2013 og hele 2014 koster 500 på http://www.vacn.no

 

Overnatting:

Klubben antar at flest mulig booker overnatting på Femundtunet slik at dette kan bli et samlende og hyggelig treff:

Ligger ca 11-12 km vest for nedkjøring på isen, altså kun 10 min unna.

http://www.femundtunet.no/

De har ca 100 sengeplaser, så førstemann til mølla. De har en fin miks av hotellrom, hytter og leiligheter så vi oppfordrer alle til å fylle helt opp det man leier slik at vi får utnyttet sengekapasiteten.

Tilbud vi har fått fra Femundtunet:

  • Leilighet med 2 soverom, stue/kjøkken, 4-5 sengeplasser: fre-søn kr 2.180,- / tor-søn kr 2.880,-. Tillegg vask kr 375,-
    Sengelinne/håndklær kan leies for tillegg kr 125,-/sett
  • Dobbeltrom inkl. frokostbuffèt: fre-søn kr 1.090,-/person / tor-søn kr 1.635,-/person.
  • Frokostbuffèt: kr 95,-
  • Varm lunsj: kr 145,- (eksempelvis gryterett, lasagne o.l.)
  • Middag fredag: kr 175,-/stk (eks. medisterkaker, karbonader, kylling
    o.l)
  • Middag lørdag: kr 275,- (elgstek med fløtegratinerte poteter + hjemmelaget karamellpudding m/ kaffe

 

Andre gode alternativer som også kan anbefales av de lokale medlemmer:

"Galten Gård", fine hytter og et vanvittig trivelig vertskap. Ca. 20 min til isbanen.

http://www.galtengard.no/

 

"Vestre Sorken Feriegard" er et kurrant sted det. Ca. 25 min til isbanen.

http://www.finn.no/r/feriehus-hytteutleie/object?finnkode=40020614

 

Forsyninger:

Nærmeste bensinstasjon er Shell på Drevsjø, ca. 5 km vest for selve isbanen. De serverer Blyfri 98/95 og Diesel, men IKKE E85. 500 meter videre vestover har du også en Joker dagligvarebutikk som har alt hva man trenger av mat og drikke.

 

Kjøreruter iht google:

  • Bergen 648 km, 8 timer 49 min
  • Stavanger 838 km, 10 timer 18 min
  • Kristiansand 607 km, 7 timer 13 min
  • Geilo 403 km, 5 timer 34 min
  • Oslo 286 km, 3 timer 33 min
  • Fredrikstad 373 km, 4 timer 32 min
  • Elverum 147 km, én time 53 min
  • Rena 127 km, én time 55 min
  • Koppang 88,9 km, én time 25 min
  • Trondheim 273 km, 3 timer 42 min
  • Dombås 246 km, 3 timer 18 min
  • Molde 377 km, 5 timer 9 min
  • Ålesund 468 km, 6 timer 16 min
  • Steinkjer 389 km, 5 timer 12 min
  • Mo i Rana 747 km, 9 timer 46 min
  • Tromsø 1 463 km, 18 timer 28 min
  • Hammerfest 1 605 km, 20 timer 16 min

 

Et tips som enkelte medlemmer anbefaler er appen Waze, (gratis) du kan plotte Drevsjø/Vurusjøen som destinasjon og bli realtime-oppdatert i forhold til køer, fotobokser, bensinpriser og kan også varsle om alt annet som skjer langs veiene som kan forsinke travle bilister. Dette drar ikke fokus vekk fra trafikken på samme måte som innlogging i diverse FB grupper gjør. Kjør pent så alle kommer trygt frem og hjem. Husk at bil med henger på glatte Østerdalsveier krever særlig aktsomhet og forsiktige hastigheter.

 

Det kan vel også kanskje nevnes at siste mulighet for vask av bil for de som kommer sørfra er Statoil, i Trysil sentrum. De har både maskinvask og selvvask. Det er slutt på saltet vei et par km. nord for denne stasjonen, så det passer derfor fint å spyle av bilen der slik at den slipper å stå neddynget i salt hele helgen. Adressen til denne stasjonen er Storvegen 2, 2420 Trysil

 

Noe du lurer på, så still spørsmålet her i tråden. Så vil noen fra banekjøringsgruppa eller styret komme med svar etterhvert.

 

Ligger nesten 300 filmer på youtube, søk på Vurrusjøen.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir konge :-) gleder meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det tillates løpsbil med lisens i orden på treffet?

 

Det er kanskje også noen lokalkjente som vet om man må langt inn i Sverige for og finne E85? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ut som en veldig fine forhold å bane ut i fra bildene , få håpe været blir med oss. :)

Får ut å snakke med S4`n å høre hva den synes om å dra til dette treffet :P

 

Flott at man fortsetter med tradisjonen med ispigg uten krav om Bur , for oss som vil kjenne litt feste uten at det trenger å være renspikka banebil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det tillates løpsbil med lisens i orden på treffet?

 

Selvsagt tillater vi det :)

 

 

Får ut å snakke med S4`n å høre hva den synes om å dra til dette treffet :P

 

Det synes jeg du skal gjøre, det minte meg på at det må jeg gjøre med min også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Woop Woop. Da er leilighet på Femundtunet bestilt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje også noen lokalkjente som vet om man må langt inn i Sverige for og finne E85? :)

Skal sjekke opp i dette snarest, men ikke ha gode forhåpninger om at det er "rett rundt hjørnet"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser jeg frem til.

Forøverig blir bare jeg og min evnt venninne/kompis værende på lørdagen.

 

Overnatter på hytta i Haltdalen, så kjører Trondheim-Haltdalen fredag og setter kursen Drevsjø tidlig lørdags morgen, og returnerer til Haltdalen lørdags kveld :)

Dette blir skøy! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faen.. Noen som vil låne meg en quattro eller en baktrekker for den helga? :P Lite å gjøre utpå der med fwd som jeg ikke kan disable elektroniske hjelpemidler på annet enn antispinn.. :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen krav til bur på ispigg altså? Prøveskilt mulig? Hvilke krav stilles for å få lisens på en helt vanlig bil (ikke bur, bøttestoler etc) med Prøveskilt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Woop Woop. Da er leilighet på Femundtunet bestilt:)

 

Samme her : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøveskilt mulig? Hvilke krav stilles for å få lisens på en helt vanlig bil (ikke bur, bøttestoler etc) med Prøveskilt?

 

Bil med prøveskilt er også omfattet av personforsikringen/dagslisensene som blir brukt, sånn sett er det ikke umulig. Dog ønsker ikke klubben at de som utsteder prøveskilter skal ha fokus mot slik bruk, så vi kringkaster ikke noe rundt dette. Det vil si at de som skulle ønske å kjøre prøveskilt må avklare dette enkeltvis med medlem@vacn.no Her vil banekjøringsgruppen ta en vurdering rundt tilstanden på bilen og antall deltakere med slik løsning. Det vi neppe ønsker er for mange på prøveskilter og at de som er på prøveskilter er der for en siste reis, og dermed bilen kan ha- eller se ut til å ha dårlig teknisk tilstand og en eier som satser over evne. I sum er det da slik at prøveskilter på feil bil og sjåfør kan øke ulykkespotensialet, noe vi ikke ønsker og derfor må det søkes av den enkelte som ønsker å kjøre på prøveskilter.

 

Ingen krav til bur på ispigg altså?

Dette har vi beskrevet i første post, se "regler" punkt 4 og 5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje også noen lokalkjente som vet om man må langt inn i Sverige for og finne E85? :)

E85 må man til Särna for å få tak i. Det er ca. 7 mil fra Vurrusjøen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bortkasta å bruke piggfritt? Blir det for glatt? Eller harver ispiggene opp såpass at det får litt feste?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke bortkasta med piggfritt. Piggfritt har kjørt raskere VACCS runder enn piggdekk i mange år, nå skal det være usagt om det er dekk eller sjåfør, men det er absolutt godkjent å kjøre med piggfritt. Du blir med du Pål? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vel med type bil og hvilke dekk det er snakk om også. :) Jeg kjørte med noen år gamle unnamed piggdekk på min tunge S4 på funes 2013 , og det satt over all forventing :) Mens min kompis (som lytta til råd på forhånd om at piggfritt var "the shit" :P ) kjørte med helt nye kvalitets Michelin X ice på sin lettere A4 , og han var ikke spesielt fornøyd :P Samme dimensjon på begge biler 205/55 16

btw

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke bortkasta med piggfritt. Piggfritt har kjørt raskere VACCS runder enn piggdekk i mange år, nå skal det være usagt om det er dekk eller sjåfør, men det er absolutt godkjent å kjøre med piggfritt. Du blir med du Pål? :)

 

Høres bra ut :) Må prøve å få det til i år. Ikke så lang avstand eller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På tide pål :-) er detta som er bilkjøring :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er for min del ferdig med piggfritt.. Bortkastet er det ikke, men etter å ha prøvd ispigg var det lite fristende å gå tilbake til piggfritt igjen, selv uten mye effekt blir det helt annet.. Men mot vanlige piggdekk er det neppe stor forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurrusjøen er konge bane :) broder`n leide bana i fjor. ett par filmer

 

kjørte med piggfritt, funker greit

 

ishjul og 500hk hadde vært gromt på bana der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri vært på iskjøring, men må si at det her frister meget! :) Nå har jeg jo bil som drar i de rette hjørnene og :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri vært på iskjøring, men må si at det her frister meget! :) Nå har jeg jo bil som drar i de rette hjørnene og :)

 

Da blir vi vel i det minste to stk med RWD :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mnjaa, bakhjulstrekkern står vel i deler på det tidspunktet håper jeg, men trekkbilen drar jo i 4 av hjørnene den og :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.