2008 A6 2,7tdi quattro, automattrøbbel/hard skifting

Anbefalte innlegg

Har en Allroad quattro, 6-trinn tiptronic, gått 118', kassa begynte rimelig plutselig å skifte hardt både opp og ned til 3 og 5 gear. Dette merkes ikke før motor/gear er blitt varm, ca 3-4 mil og jo varmere jo hardere kjennes skiftinga. Ut over det fungerer både motor og de andre trinnen mykt og fint. Tenkte flushing av kassa ville hjelpe, men det ser ikke ut til å ha skjedd, har nå kjørt ca 10 mil siden flushing. Hva kan så være problemet? Noen som har opplevd samme?:confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått flushet kassen (2-ganger), skiftet mecatronic-enheten, skiftet converter(2-ganger) men problemet er fortsatt der. Har noen andre erfaringer med denne feilen?

I tillegg så lugger og nykker det når gassen slippes og idet kassen girer ned. Ser på turteller at den vipper noen ganger før det roer seg. Er gått helt tom for idèer hva det kan være. FRUSTRERT!!!: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved lett gasspådrag slik at turtallet ligger jamt på ca 1200 rpm når den girer ned så er det ingen problemer, gjelder bare når gassen slippes helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier verkstedet som har utført flushing??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet sliter med det og vet ikke lengre. Alt er gjort på samme verksted. Skal nå på merkeverksted å få opprogramert både motor og kasse som en siste utvei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes 2 typer olje til disse. Den ene krever oppgradering av software.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes 2 typer olje til disse. Den ene krever oppgradering av software.

 

Såpass!? Det var nytt, hvilke olje gjelder det? Nå skal den inn til programmering så håper det ordner seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blå på de første girkassene zf6hp19a og grønn etter ett visst årstall. Har man blå olje som standard så må software oppdateres for å fylle på den grønne zf lifeguardfluid..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dette på ett audi forum

 

162 A? ATF (blue) = ZF LifeGuard 6+ (From February 2005 production) Link:- G-055-162 - Synthetic Oil Europe

 

G 060162 A? ATF (green) = ZF LifeGuard 8 (From March 2008 production) Link:- G-060-162 - Synthetic Oil Europe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så skal man kjøre girkassen på en bestemt måte for å lære den opp igjen etter oljeskift. Forsto det slik at dette ikke gjaldt de som gikk på grønn olje. Min er en 2010 mod. Hadde null trøbbel etter oljeskiftet. Det gjorde jeg selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått så skal man kjøre girkassen på en bestemt måte for å lære den opp igjen etter oljeskift. Forsto det slik at dette ikke gjaldt de som gikk på grønn olje. Min er en 2010 mod. Hadde null trøbbel etter oljeskiftet. Det gjorde jeg selv.

Skal i morgen på verksted for oppgradering av software og skal sjekke hvilken olje som ble brukt ved siste flushing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på verksted, men ingen endring. Resatte verdier i kassen til 0 og foretok en tilpassingskjøring. Dårlig forhold til det, men allikevel ikke bedre.

Spørsmål:

Kan dere som har A6 2,7 tdi quattro mellom 2006-2010 Allroad eller vanlig teste om dere får vipping på turteller? Du drar på opp til ca 80 km/h, slipper gassen og bare ruller til farta kommer ned og bilen automatisk gearer ned. Mellom 1000-1400 rpm kommer det.

kom med tilbakemelding her. Takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk flushet tiptronicen på akkurat samme bil som du har når min bil var gått ca 92000km(´08 A6 Allroad 2.7tdi tip, 09L girkasse). Jeg merket ikke annet enn en anelse mykere giring i etterkant. Oljen var veldig fin iflg verkstedet som gjorde jobben. Jeg antar at det ble byttet oljefilter i girkassen samtidig på din? Det er stor forskjell på hvor lang tid oljen bruker å renne igjennom et gammelt og et nytt filter. Min giret mykt og fint på alle gir, men turtallet kunne variere litt når jeg slapp gassen i slakke nedoverbakker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun vipping på turtall i det bilen girer fra 5 -> 4 gir. Akkurat i det 4 er i inngrep øker turtall med 200 , fra ca 1000, og går ned igjen til ca 1000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Takker for svarene. Min gearer også relativt mykt når kassa er varm, men det er når jeg slipper gassen helt og bilen ruller farta ned til den gearer nedover da vipper turteller opp og ned, på kald bil ca 200 rpm og varm ca 50-70 rpm, den vipper 3-4-5 gange før det roer seg og på kald bil merkes det som gynging i bilen.

Blir ikke klok på hva årsaken kan være. Har grønn orginal ATF olje og filter skal være skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ujevnt turtall og turteller som går opp og ned kan være en sliten/gåen converter i kassa. Google litt om teamet og se om du finner noen med samme symptomer i det store utlandet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ujevnt turtall og turteller som går opp og ned kan være en sliten/gåen converter i kassa. Google litt om teamet og se om du finner noen med samme symptomer i det store utlandet.

 

Det er skiftet converter, sågar 2 ganger(siden det ikke ble bra) og ventilhuset er skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme feilen på min A6 2,7tdi Quattro 2006. Byttet olje på girkasse hos Møller like hakkete I giring. Da jeg ba dem undersøke nærmere fant de feil I steppmotor til Turbo. De mente turbo måtte byttes. Når jeg så snakket med delelagret viste det seg at det ble levert repsett til turbo som inneholdt steppmotor. Jeg kjøpte dette repsettet til turbo, byttet det selv sitter på toppen av motoren. Når repsettet var byttet var problemet med hakkete giring løst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Takk for ditt innlegg. Oppførte den seg slik jeg beskriver? At det var ved gasslipp og rundt nedgiring(uten gasspådrag) du hadde gynging/hakking. Da skal dette sjekkes ut, men det fins ingen registrert feil i minnelager ved diagnose.

Problemet med hugging forsvant med bytte av olje til orginal ZF olje og etter at ventilhus hadde vært inne hos leveranndør. Nå gearer kassen mykt og fint, og det er bare gyngingen ved nedgearing(rundt 11-1400 rpm) igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke akkurat den bilen, men har hatt erfaring fra andre eldre Audier at defekt LMM kan gjøre at kasse hugger og girer hardt. Ikke alltid at defekt LMM gir feilkode, men det er jo litt dyrt å kjøpe LMM for 2-3.000 bare for å forsøke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har løst mange problemmer for meg på automatkasser jeg har fått inn til rep.

Fiksa en kasse med den for en uke siden på en skoda.

Hadde hard giring,sluring i drive da den var kald ved oppstart,ect.

Helte på en flaske,kjørte en god tur meg litt hard kjøring og problemmet forsvant

Les litt om den på vedlagt link.

screenshot.14.jpg

 

 

http://www.hellstenab.se/lubegardplatinum

 

Fikk denne fra polen engang.

Oversatt med google da jeg ikke er så god i polsk.

 

screenshot.13.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke akkurat den bilen, men har hatt erfaring fra andre eldre Audier at defekt LMM kan gjøre at kasse hugger og girer hardt. Ikke alltid at defekt LMM gir feilkode, men det er jo litt dyrt å kjøpe LMM for 2-3.000 bare for å forsøke.

 

Luftmassemåler er prøvd kryssbyttet med tilsvarende bil. Ingen forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Videre komentar til mitt innlegg av 16/12. Min A6 var så "hard i giringen" at det "smalt" I girkassa når den giret til 3. og 5. bade opp og ned giring, men feilen kom når jeg hadde kjørt ca 2 mil . Til øvrige gir virket alt å være normalt. Jeg fant ingen feil med Vag-com , men møller registrer feil på aktiv styreenhet for turbo. De kontrolerer turbo med "AKTORDIAGNOSE" og finner da at turbo steppmotor ikke fungerer som den skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne har løst mange problemmer for meg på automatkasser jeg har fått inn til rep.

Fiksa en kasse med den for en uke siden på en skoda.

Hadde hard giring,sluring i drive da den var kald ved oppstart,ect.

Helte på en flaske,kjørte en god tur meg litt hard kjøring og problemmet forsvant

Les litt om den på vedlagt link.

[ATTACH=CONFIG]219220[/ATTACH]

 

http://www.hellstenab.se/lubegardplatinum

 

Fikk denne fra polen engang.

Oversatt med google da jeg ikke er så god i polsk.

 

[ATTACH=CONFIG]219221[/ATTACH]

 

Fikk en lignende prosedyre fra mekanikeren på Møller som sjekka kassen. Og den fugerte også utmerket, kalles for "tilpassningkjøring". Kassen gearer mykt og fint til alle gear, men det gynger fortsatt like før og etter nedgearing når bilen ruller seg ned i fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.