Tips til gode og billige vinterdekk?

Anbefalte innlegg

lurte på om noen som har tips til gode og billige vinterdekk :D tenkte meg 17" eller 18" felger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes ikke :) Skal du ha gode vinterdekk må du betale. Hvertfall i den dimensjonen. Sikkert delte meninger om hva som er "bra", men vinterdekk er ikke riktige plassen å spare penger. Hold deg til premium :)

 

Forøvrig har jeg hatt Nokian på de aller fleste av mine biler og det er nr1 hos meg hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vinterdekk = premium merker.

Kjører selv på Nokian R2. Funker vanvittig bra.

 

Et tips er at vinterdekk trenger dekksider for å funke, 7x17 sitter mye bedre enn 8x18...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian er også min favoritt. Betaler gladelig litt ekstra for å føle meg ekstra trygg på glatta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt tips kan jo være å kjipe deg på felger. Kjøp 16" f.eks og prisen på dekk vil være godt under 17-18". Har vell ikke noe å si hvordan bilen ser ut på vinteren :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært positivt overraska over Kumho KW 22 (pigg) på S2en, minst like bra som tidligere generasjoner av Hakka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billige og dyre dekk kan fort bli forskjellen mellom å måtte bruke egenandelen på forsikringen eller ikke. Så lenge prisforskjellen er mindre enn egenandelen kjøper jeg de dyre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billige og dyre dekk kan fort bli forskjellen mellom å måtte bruke egenandelen på forsikringen eller ikke. Så lenge prisforskjellen er mindre enn egenandelen kjøper jeg de dyre...

 

Jeg er uenig!

Forsjellen på billige og dyre dekk er bare prisen!

 

Forsjellen på gode og dårlige dekk er hvor fort du kan kjøre før du må bruke egenandelen og miste bonus. Om du ikke er slik at du kjører like fort uansett bil og kjøreforhold?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på å prøve årets NAF-testvinner Goodyear Ultra Grip Ice 2 i størrelse 225/45 R17 94T XL på A4-cabben, det skal i hvertfall kombinere både snø og våtveisegenskaper på beste måte! Dessuten er det 'bare' 1500,- pr stk på dekkonline.com, og billige 17"'ere finner du sikkert til en 1000-lapp på finn eller i lokallaget! Da får du nye dekk på felg under 8 lapper som du sikkert kan ha 5 år. Da er forskjellen ned til Wanli eller Linglong egentlig liten.. :P

Men Jonatan har et poeng, man får uansett kjøre etter forholdene! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 år gamle premium vinterdekk er vel stort sett verre enn nye billigdekk?

Men om man kjører litt mer varer de ikke mange sesongene uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et hett tips er Maxxis, som er verdens 9.største dekkprodusent. Nær premium kvalitet, men 30% lavere pris.

De lanserte i fjor et rent nordisk vinterdekk i svært mange dimensjoner. I årets dekktest får dekket en sterk plassering, foran flere premiumdekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er uenig!

Forsjellen på billige og dyre dekk er bare prisen!

 

Forsjellen på gode og dårlige dekk er hvor fort du kan kjøre før du må bruke egenandelen og miste bonus. Om du ikke er slik at du kjører like fort uansett bil og kjøreforhold?

 

 

For å sette det veldig på spissen, kan man jo da egentlig kjøre med sommerdekk om vinteren (er jo lovlig). Er jo bare å avpasse farten og kjøre etter forholdene. Så slipper man jo å bruke egenandel og forsikring da også ;)

 

Jeg har kjørt drosje i 6 år (70-80.000 kjørte km per år) og var store variabler på hva de forskjellige eierne valgte å investere i dekk. Jeg må si meg enig i Frode over her. Det er store forskjeller på Nankang som vinterdekk og Nokian. Det er som natt og dag på snø, vått, is m.m. Jeg legger heller litt ekstra penger i gode dekk, som gjerne kommer godt ut på tester. Og jeg bytter også dekk når jeg ser mønsterdybden begynner å bli lav. Minner om at det er kun 4 håndflater som holder en på veien uansett føre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stresser litt selv med dette om dagen :P

 

Skal ha 18" vinterhjul. Har 2 stk 225/40R18 pirelli sottozero 3 liggende som jeg forsåvidt har vært fornøyd med. Vannvittig gode på tør og våt asfalt. OK på glatta, kan ikke forevente mer på lavprofil

 

Men trenger bakdekk ca 255/35R18. Har sett på Nankang sv-2 eller hva dem heter. De har lav hastighetsklasse og vektklasse(får forskjellige da), som tilsier de burde ha nokså myk gummi i motsetning til de dyre merkene.

 

Men har generelt så elendig erfaring med kinadekk at jeg står nok over og heller kjøper noen dekk til 2000-2500 stk istedenfor 1000,-

 

Lest folk skriver SV-2 fungerer greit. men leser nå flere skriver at de syns ns-2 er bra og så... Tydeligvis har man forskjellig oppfattelse vertfall, eller så har de ikke prøvd de på bil med motor i :P

 

Skal på en BMW 540i som er håpløs nok på glatta i utgangspunktet så er vell verd å skrape sammen de ekstra kronene til de dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å sette det veldig på spissen, kan man jo da egentlig kjøre med sommerdekk om vinteren (er jo lovlig). Er jo bare å avpasse farten og kjøre etter forholdene. Så slipper man jo å bruke egenandel og forsikring da også ;)

 

Ja, jeg har kjøre med sommerdekk på snøføre, går bra, men er fryktelig upraktisk og andre trafikanter ble forbanna på at jeg kjørte så sakte...

 

Bruker noen kvelder såsnart snøen kommer på lære meg til å kjenne bil og dekk på glattføre... (har ny bil hver vinter...) hjelper mye på å vite hvordan man skal reagere, er en grunn til at mange med 4wd går i grøfta på vinteren, de vet ikke hva de skal gjøre når hjula slipper tak. Og elektronikk som ikke gir beskjed om at det er glatt før det er for seint hjelper heller ikke, hadde en Aha opplevelse på det med T5'en...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lurte på om noen som har tips til gode og billige vinterdekk :D tenkte meg 17" eller 18" felger

 

Ekstreme dimensjoner er ikke billig. Ekstreme dimensjoner vil heller ikke fungere bra på glatta. 17-18" blir ikke hverken billig eller bra. 15-16" premium (Nokian, Continental, Bridgestone etc.) dekk blir best uten å være dyrt. 15-16" medium (Kumho, Hankook, Nexen, Marangoni etc.) dekk blir billig og bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 17" og 18" ekstreme dimensjoner på vinterdekk? Jeg kjørte Nokian Hakka R i 235/35/19 og det fungerte helt som normalt. Dyrt ja, men meget bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15-16" medium (Kumho, Hankook, Nexen, Marangoni etc.) dekk blir billig og bra.

 

Det her er direkte løgn! Nexen, Marangoni osv er ikke bra vinterdekk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok bra vis en kjører i Oslo gryta på nedsaltede veier... Utenfor Sinsen krysset er det Premium dekk i 16-17" som funker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok andre krav til dekk hvis man bor i en by enn på landet som meg. Sist gang jeg kjørte opp fra Junus kjørte jeg forbi 5-7 biler i 100-sona som hadde kjørt av veien!

Det snødde så mye at saltet ikke tok unna. Mens jeg som er vant til å kjøre på dårlig brøytet vei på Toten hadde ingen problemer :)

Det skal sies at jeg hadde Nokian hakkapeliitta 7 med fellekjøpet pigger i dekka.

 

Men sjekk de dekka jeg linket til, de skal være veldig bra på is, hvis man kjører mye på det så ville jeg ha valgt dem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det snødde så mye at saltet ikke tok unna.

Et problem i seg selv, at saltet tas i bruk fremfor skuffa... : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte rundt 20000km i fjord vinter på Hakka 8 av størrelse 225/40-18, kanon på alle vis anna en at det bråker hakke mer enn hakka 7 og lignende.

Kjørte mye Trondheim - Bergen/Oslo/Flekkefjord osv.

Jeg liker at dette sitter uansett føre å det har det absolutt gjort.

 

Gidder ikke kjøre billigdekk der jeg må ligge å dasse i 80 på glatta......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian hakka Nordmann er noe som heter, di er billigere enn hakka 8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører Hakka R2 og det sitter godt. Nå er sånn sett Touranen med vinter knapp ganske bra på vinteren uansett. Men er en tung sak å holde gjennom svingene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.