Tips til gode og billige vinterdekk?

Anbefalte innlegg

Etter kjørt stort sett premium dekk, tenkte jeg hvorfor ikke prøve et "billigere" merke ! Nankang ble kjøpt inn til A3'en i fjor og første vinter er prøvd ut. Med positivt resultat, kjørt på all slags føre. Det er 16".

Til og med kona som ikke er glad i kjøre på vinter'n har ikke klaga i hele tatt på de.(piggfrie)

Tror spørsmålet er hva du er villig til å prøve selv ;)

På s6'en kjører jeg 17" hakka RSI piggfrie. De fulgte med, men skal jeg bytte de blir det nok et billigere alternativ neste gang.

 

Som sagt, valget er ditt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian hakka Nordmann er noe som heter, di er billigere enn hakka 8

 

Nordman er "forrige generasjon" Nokian Hakkapeliitta, og produseres lenger østover, men det er fremdeles offisielle Nokian til en lavere pris.

 

http://www.nordmantyres.com/hjem

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har testet Nankang Snow SV-2? Bestilte ett sett med disse i dag, var enten disse eller Pirelli Sottozero, til over dobbel pris. Ukurrant dekkdimensjon (205/40-17). Spent på hvordan de oppfører seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har testet Nankang Snow SV-2? Bestilte ett sett med disse i dag, var enten disse eller Pirelli Sottozero, til over dobbel pris. Ukurrant dekkdimensjon (205/40-17). Spent på hvordan de oppfører seg.

 

Kjører med de i 18 225-40 på passaten å er fornøyd me de er 3 sesongen nå me de å en sesong der jeg bodde i Troms å der funka de bra, er jo ikke de beste å man kjører jo deretter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har erfaring med de 3-4 øverste piggfrie i Naf sin nyeste test? link/

 

Tenker på en av disse:

Nokian Hakkapeliiitta R2: 7,7 poeng

Goodyear Ultra Grip Ice: 2 7,6 poeng

Michelin X-Ice XI3: 7,6 poeng

Pirelli Ice Zero R: 7,6 poeng

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hakka R2 er en av de beste piggfrie vinterdekkene som er å oppdrive, punktum.

 

Brukt dem de siden de ble lansert (Brukte Hakka R før da) og jeg kan ikke være mer fornøyd. I tillegg er dem ekstremt slitesterke virker det som, kjørte to sesonger på omtrent kun asfalt uten å komme til første slitemerke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har gode erfaringer både med Goodyear og Nokian. Nokian virker litt mykere på bar asfalt synes jeg, så til min kjøring hadde jeg kjøpt Goodyear. Har kjørt et år på Continental piggfri nå, og det funket fint også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bytte ut Continental-dekka som står på vinterfelga, har vel vært brukt 4 eller 5 sesonger, bra dekk iallefall.. Ang Nokian så får jo de litt dårligere score på is, noe som ofte er det mest kritiske å kjøre på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt C4 quattro på de fleste dekktyper tror jeg :P Og har funnet ut at type Dekk og type bil spiller inn ganske mye

Men kansje glemt? : Hvor tung bilen er , i forhold til gummi hardhet.

 

 

Kjørte continental piggdekk (205,55-16) på min gamle S6 V8 Automat (Nevner motor og gir , siden S6 V8 automat er relativt tung)

Dog , dekkene var ikke spesielt utslitte , Men jeg valgte å gå opp ett hakk i størrelse å bredde den neste vinteren

 

Valget falt på nye 225/45-17 Marangoni piggdekk. (valgte billigdekk , da bilen sjelden brukes og som regel kun av meg selv)

 

Men det byttet det var en positiv opplevelse etter forventningene på forhånd iallefall

Det satt vel ca like greit , ikke noe merkbart dårligere iallefall

 

225 vingla litt mer på sørpeføre en 205 sellfølgelig

 

Dette sier seg jo selv at bredere dekk vil flyte mer.

 

Skal ikke prøve ikke å skryte opp billige dekk (kjører premium nå om dagen) , men min erfaring var faktisk gode med billigdekk og en såpass tung bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører Nordman 225/55-17" på A6èn. Jeg er meget fornøyd. Har Nokian Hakka 7 på Sharanen og de oppleves ikke noe bedre. Jeg må si at jeg ble meget overrasket over årets NAF test av vinterdekk der Nordman kom elendig ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A4 B5en kjørte jeg ut to sett med vinterdekk før jeg solgte den :)

Makaroni (Marangoni) 4 Ice i dimensjonen 195/65-15... Et møkka dekk som var farlig fra dag en, og sesong 2 var det direkte livsfarlig og hadde ikke nubbsjangs til og holde fartsgrensen på god vintervei...

meen jeg var ung, dårlig lønn og kun prisen som var kriteriet...

 

Sesong 3 med bilen kjøpte jeg Hakka7 i dimensjonen 185/65-15.. fy**** for en forskjell, satt noe helt hinsides og over all forventing og sverget at jeg aldri skulle kjøpe kinadekk igjen... Disse kjørte jeg i 3 sesonger før bilen ble solgt med godt utslitte vinterdekk, 4-5mm mønster igjen, noe som i grunn er forlite...

 

Betalte jeg 3800 for marangoni ferdig pålagt, og ca 3600kr for hakka7+500kr i omlegging + 300kr i frakt eller no..

 

Nå har jeg ny bil med bakhjulstrekk, det fulgte det med Maxxis piggfritt med mye mønster igjen... Om de viser seg og være noe ala Makaroni dekkene så ryker de rett på skroten! Men NAF har gitt de god score til og være kinadekk så får se..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte nye GoodYear Ultra Grip Ice2 piggfri som blir lagt på i dag, har Ice 1 i 225-dim på A4-cabben og skal ha de nye i 205-dim på S4'en. Da jeg fikk på Conti 5 for noen år siden trodde jeg det var noe feil med bilen, men cabben med kun litt lavere vekt er som å kjøre med sommerdekk så jeg har store forventninger!

Prisen synes jeg det ikke er noe å si på, ga rett under 1100 pr. dekk på en av online-sjappene. Det er godt feste verdt! :)

 

Update:

Har kjørt etpar turer med de nye UG Ice2-dekkene på S4'en nå, og jeg må bare ta av meg hatten for folkene på GoodYear, makan til fantastiske vinterdekk har jeg aldri kjørt på! (Ja, bortsett fra de samme dekkene på cabben, da.. ;))

Med 16x8" felg og 205-dim får jeg ørlite strekk, men dette er omtrent som å kjøre på sommerdekk! Noe antydning til klatring har de, men i forhold til Conti'ene som jeg trodde hadde punktert, er dette bare topp!

Der det var griseglatt (våt vei som hadde frosset) satt det også som bare det, og jeg gleder meg til snø og slaps kommer! Jeg vet allerede at de drenerer godt, så ti tomler opp fra meg! (Ja, jeg vet dette er en 'billige vinterdekk-tråd', men det er ikke så mange hundrelappene opp fra 'skit' til premium!)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis valget hadde stått mellom større dimensjon med budsjettdekk kontra "kjip" dimensjon med premiumdekk hadde valget vært enkelt. Har kjørt Nokian Hakka og Michelin X-Ice de siste 12 årene, og når det gjelder vinterføre tar jeg ingen kjangser. JA - det finnes gode budsjettdekk, men finnes også mye som aldri burde vært solgt. Dersom budsjettet ikke strekker til for gode dekk i ønsket dimensjon, er det bedre å gå ned til standard dimensjon og være sikker på at grepet er der når du trenger det. Det er viktig å huske på at en ikke er alene på veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.