Vurderer å kjøpe E-Golf. Noen som har en og ønsker å dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Audi R8 electric-edition "rett rundet" hjørnet. Må være noe for dere petrolheads (positivt ment) :)

 

Nå E-Golf. Beklager bidraget til OT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra innlegg over her, jeg er faktisk helt enig. De avgiftene jeg mener at alle må bidra med i det lange løp er moms, årsavgift og bompenger. Avgifter generelt i det landet her er helt på trynet (men jaggu har vi det bra her og), men en form for effektavgift synes jeg burde høre hjemme i en el.bil også.

 

Da skal jeg gi meg med OT i denne tråden, og heller komme meg tilbake til Audi sidene... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle som kjører el bil gjør det bare for å spare penger! Hvorfor ellers kjøre el bil? Men er vel bedre det enn at di ødelegger alle veteran bilene som er billige å kjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle som kjører el bil gjør det bare for å spare penger! Hvorfor ellers kjøre el bil? Men er vel bedre det enn at di ødelegger alle veteran bilene som er billige å kjøre.

 

Hehe, hva er greia med misnøyen ovenfor de som velger elbil? Og hvem er "di" dere snakker om? Jo, det er blant annet meg, og tusenvis andre som har brukt huet når de skulle kjøpe ny bil.

 

Jeg vil påstå at de som velger å ikke kjøpe elbil når fordelene er så åpenlyse, og bruken tilsvarer småkjøring og kortere avstander i hverdagen, ja de har jaggu god råd!

 

Hvorfor bruke masse penger på drivstoff og årsavgift, når man kan bruke ca 15% av den summen på å drifte en elbil?

 

Har fortsatt den gamle Touranen, som kostet meg 3060kr i årsavgift. Er jeg fortsatt med i gjengen da eller, siden jeg har betalt dyrt for en av bilene mine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Trodde hele greia med elbil var for å spare miljø og ikke penger. Kunne sikkert godt ha kjørt el bil jeg også. Men å bruke 290.000 på en golf man kan kjøre 10 mil med eller hva det er passer ikke mine kjøre ruter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

D er jo litt av poenget da,passer det deg kjøper du elbil,kjører du mer enn du får til med elbil pr dag gjør du det ikke! Jeg kjører stort sett til og fra jobb og noen ærend etter jobb noen ganger. Hytta ligger ca 10mil unna,perfekt!

Kan selvfølgelig ikke kjøre til oslo eller på ferietur,men det har jeg ikke for vane å gjøre heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vurderer E golf og hytta di ligger 10 mil unna får jeg ikke håpe det er -10/-20 den dagen du skal dit med familie og ferie pakket bil.

+at det kanskje er motbakke til hytta....

Belag deg og lade en gang på turen.

 

Kjørt E golf flere ganger, rekkevidde angsten slipper aldri, sitter og stirrer på måleren hele tida !

En el bil er for byfolk og dem som kjører korte strekninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sommerhytte:)

Som sagt,det må passe bruken din. 95% av kjøringa er vell til og fra jobb.

Skal sies at vi har flere biler i familien da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vurderer E golf og hytta di ligger 10 mil unna får jeg ikke håpe det er -10/-20 den dagen du skal dit med familie og ferie pakket bil.

+at det kanskje er motbakke til hytta....

Belag deg og lade en gang på turen.

 

Kjørt E golf flere ganger, rekkevidde angsten slipper aldri, sitter og stirrer på måleren hele tida !

En el bil er for byfolk og dem som kjører korte strekninger.

 

Hadde egentlig tenkt å gi meg, men når du sier elbil er for byfolk så klarte jeg ikke helt likevel.

 

Med fare for å misforstå bybegrepet ditt. Ja, E-Golf, Leaf, osv har uten tvil sine klare begrensninger i rekkevidde. Men svært ofte hører jeg at det bare er vi som bor i, eller i nærheten av en stor by av typen Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger som kan ha elbil. Sjekket litt rundt dette da jeg opprinnelig er fra nord i landet, og nesten alle jeg kjenner som bor igjen der oppe kjører mye mindre enn hva jeg gjør. Vil påstå at 70-80% av hadde klart seg med en kortrekkevidde elbil 364 av 365 dager i året, men de vet for lite og tenker kanskje ikke i de baner heller. Her snakker vi absolutt ikke "petrolheads" eller behov for henger. Selvfølgelig har noen hytta langt inne på fjellet, med tilhørende problemer med kulde, lading osv.

 

Liten digresjon, men det sier litt om hva folk vet og tenker om elbil. I min nære familie ble det stilt spørsmål til om det i det hele tatt var mulig å kjøre en Model S tur/retur hytta på helgelandskysten uten å lade. Det er snakk om ca. 160km tur/retur. Nå har imidlertid min ene bror gått for en Leaf til pendling Mosjøen-Sandnessjøen-Mosjøen. Det gikk visst bra gitt. Til og med på vinteren. Trengs litt lading vinterstid før retur, men det gikk opp et lysfor noen og en hver når man skjønte at selv en Leaf kommer seg tur/retur hytta på en fin sommerdag.

 

Men som sagt. Passer det ikke så passer det ikke. Nordmenn er vel uansett verdensmestere i å kjøpe bil etter den ene dagen i året du kanskje trenger henger, enorm bagasjeplass, 4WD osv. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Trodde hele greia med elbil var for å spare miljø og ikke penger. Kunne sikkert godt ha kjørt el bil jeg også. Men å bruke 290.000 på en golf man kan kjøre 10 mil med eller hva det er passer ikke mine kjøre ruter.

 

plutselig så kjører vi el-biler på jobb :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Skulle ikke forundre meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har nå ha egolf 1,5uke, kjørt 1100km og er strålende fornøyd! Prøvde gte idag og den var nok hakket råere, men ingen fordeler på den. Det blir nok en slik på mamma nå så kan vi bruke gte når vi skal på turer som ikke egolfen strekker til. Helt topp løsning'

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte å kjøpe en E-golf om en måned eller 2. Men hva er da must av utstyr og evt kjekt utstyr å ha?

Det er veldig store prisforsjeller, selvom det er like år. Ser det er veldig likt utstyr/km for det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utstyret som er standard er egentlig helt greit syns eg skulle eg handlet hadde eg vel kun endret på setene tror eg. Litt kjipe de orginale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på at det ikke er kaldt der du bor om du vurderer radiobilen som hører hjemme på Tivoli...[emoji12]

Vi har nå 6 eGolfer nå som står på stedet hvil hos oss...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pass på at det ikke er kaldt der du bor om du vurderer radiobilen som hører hjemme på Tivoli...[emoji12]

Vi har nå 6 eGolfer nå som står på stedet hvil hos oss...

 

Bor i oslo og vil bli bare brukt i omegn, så forventer ca -20 som det kaldeste. Men er det virkelig et stort tema på e-golf når man bilen er utstyrt med ekstra varmepumpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kulde er alltid et problem uansett. Ladekabel som fryser fast, div elektriske feil og det at den ikke funker under -27 ish grader ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De vi har "starter" ikke under -10....selv med varmepumpe osv.

 

Får feil på høyspentbatteri osv, var ganske postitiv til eGolf før, men nå har den interessen dalet veldig, selv om jeg er høyspentekniker på eGolf.

Heldigvis har gamlingen på jobben tatt over dem, og det er jeg glad for.

Sorry altså, men jeg hadde aldri kjøpt en el bil og erstattet den med bil nr 2....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha kosta på med dynaudio soundsystem,største navigasjon med 8" skjerm,lys og sikt pakke,ryggekamera,parkeringsensorer foran og bak,mørkere vinduer bak,varmepumpesystem. ville også ha kjøpt ergoactive seter da de er veldig gode og sitte samt mange innstillinger

 

Har alt dette på min Mk7`er utenom varmepumpa da jeg har tdi motor da jeg ville ha 4motion og angrer ikke et sekund på at jeg valgte og kjøpe en bil med mye utstyr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ønske jeg slapp å tenke på å ikke ha el-bil, men samboeren har lyst på bil og, og økonomien tilsvarer ikke 2 biler som går på bensin/drivstoff for øyeblikket. Planen er at E-golf er hennes, men jeg bruker den til/fra jobb pga jeg har over 2000kr/mnd i bomringer og hun har ingen til/fra jobb.

 

Mange har veldig forsjellige erfaringer på el-biler. Og det er garantert mye å spare, så sant alt funker. Ser for meg å spare ca 5000/mnd i diesel+bomringer.

 

Er litt i tvil i vinterperioden da bilen vil stå ute å lade mens det snør/regner og div.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt egolfen min i hele vinter,22minus på det meste og merket ingen forskjell på bilen bortsett fra rekkevidde. Skinnsetene er egentlig et must,stoffsetene er flate som sofaputer,rart der ikke er highlineseter som standard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kjøpt en brukt. Kjøp av ny e-Golf nå tror jeg vil straffe seg om man tenker annenhåndsverdi. Det kommer for mange elbiler med bedre rekkevidde i slutten av året / begynnelsen av 2017 til at jeg ville gamblet på en bil med dagens "standardrekkevidde" på 100-200km. Ny Leaf med 30kWh er på plass, og ny modell i 2017 med 60kWh(?) batteri, eGolf kommer med 37kWh(?), BMW i3 med 50% økning i rekkevidde i løpet av 2016, Huyndai Ioniq med 40-45kWh batteri, Opel Bolt med 60kWh, og Tesla Model 3 med 60+ kWh batteri.

 

Alle disse vil ha realistisk rekkevidde på sommerstid = 225-250+ km

 

Poenget mitt er at jeg tror dagens elbiler vil kunne få en prisknekk ala det man så på "trillingene" når Leaf etc. kom i 2011/12

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kjøpt en brukt. Kjøp av ny e-Golf nå tror jeg vil straffe seg om man tenker annenhåndsverdi. Det kommer for mange elbiler med bedre rekkevidde i slutten av året / begynnelsen av 2017 til at jeg ville gamblet på en bil med dagens "standardrekkevidde" på 100-200km. Ny Leaf med 30kWh er på plass, og ny modell i 2017 med 60kWh(?) batteri, eGolf kommer med 37kWh(?), BMW i3 med 50% økning i rekkevidde i løpet av 2016, Huyndai Ioniq med 40-45kWh batteri, Opel Bolt med 60kWh, og Tesla Model 3 med 60+ kWh batteri.

 

Alle disse vil ha realistisk rekkevidde på sommerstid = 225-250+ km

 

Poenget mitt er at jeg tror dagens elbiler vil kunne få en prisknekk ala det man så på "trillingene" når Leaf etc. kom i 2011/12

 

Nja, ikke helt enig. Trillingene fikk en svært dårlig annenhåndsverdi da Nissan Leaf ble lansert fordi de var helt underlegne på alle måter; plass, kjøreegenskaper, komfort og rekkevidde. I tillegg kostet de mer enn Nissan Leaf da de ble lansert to år tidligere...

Nissan Leaf leverer faktisk fortsatt batteripakke med 199 km rekkevidde selv om de har lansert lenger rekkevidde på face-lift utgaven. Prisforskjellen er stor og for svært mange holder 190km rekkevidde i det daglige som bil nr.2.

 

e-Golf har frem til nå hatt en høy annenhåndsverdi sammenlignet med ande elbiler. Grunnen er at det bilen ser attraktiv ut, den tilfredsstiller alle krav til en elbil i denne prisklassen og rekkevidden er lang nok for svært mange. Dessuten har nybilprisen steget jevnt og trutt uten at det har blitt gitt hysteriske rabatter eller store prisavslag. Til og med bruktimporterte biler er relativt høyt priset. Når det kommer en oppgradert e-Golf med lenger rekkevidde i 2017, forventes det at denne vil få tilsvarende prisøkning som nye Nissan Leaf. Dermed tror jeg fortsatt e-Golf med dagens rekkevidde fremdeles vil være attraktive på bruktmarkedet og holde seg relativt godt i pris :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er vel nesten programforpliktet til å gi det svaret ;)

 

Det er klart det er vanskelig å gi noe godt svar på dette uansett hvem som spekulerer. Bare fremtiden vil vise hva som er korrekt. Spør du Autolease vil de kategorisk hevde 40-45% ned på 3 år, men som du er inne på. Nyere elbiler har holdt seg ekstremt godt i pris, kanskje først og fremst grunnet dårlig NOK-kurs mot andre valutaer og ditto prisstigning. I tillegg er elbiler nærmest gratis i bruk.

 

Det som er "skummelt" er om NOK styrker seg til noe i nærheten av nivået for 2 år siden. Det vil gi et prisfall i på nybiler, og jeg mener at dette bare er et spørsmål om tid.

 

Jeg mener fremdeles man burde kjøpe en brukt, såfremt man ikke klarer å forhandle en god rabatt på nybil. Klarer man sistnevnte blir bilen nærmest gratis første året. Vet om eksempler på det både når det gjelder e-Golf og andre elbiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De vi har "starter" ikke under -10....selv med varmepumpe osv.

 

Får feil på høyspentbatteri osv, var ganske postitiv til eGolf før, men nå har den interessen dalet veldig, selv om jeg er høyspentekniker på eGolf.

Heldigvis har gamlingen på jobben tatt over dem, og det er jeg glad for.

Sorry altså, men jeg hadde aldri kjøpt en el bil og erstattet den med bil nr 2....

 

Flott at noen har mot til å kalle en spade for en spade!! Har hatt min tanker om el-bil i kalde Norge! Er merkelig at folk godtar å kjøre med lue og ullvotter fordi de ikke vil bruke motorvarmer!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.