Anbefalte innlegg

hei.

 

Jeg er i ferd med å ferdigstille et av vinterens prosjekter og lurer derfor på hvor du/dere kjøper dempere til biler som senkes ?

Her ønsker jeg så mange svar som mulig slik at jeg kan utbedre nettsøkene mine :)

 

 

Mer info om temaet interesserer deg :

 

Slik jeg forstår dette må en bruke "korta" dempere da slaglengden reduseres og originaldemperen kan "bånnes".

I min bil sitter det et mcpherson fjørbein/dempersystem som ikke er delbart, og den fysiske plassen demperen må ta opp inne i fjørbeinet må være den samme som før. Dette er for å unngå at det sitter løst og slår opp og ned inne i fjørbeinet.

 

Dempere som er kortere enn originalt har vel somregel også en kortere lengde sett slaglengde-retning? eller har jeg resonnert meg frem til noe feil her ? Uansett vil demperen kunne bygges opp med en slags foring, enten av stål eller gummi.

 

Jeg har all informasjon tilgjengelig mtp fjørstivhet og fasthetsgrader i systemet jeg bygger, samt justeringsmulighetene i høyderetning.

Her lurer jeg på om slaglengden på den nye demperen må være innenfor visse intervall, eller om en "korta" utgave liksom passer det meste av slike bygg ?

 

Den gamle demperen hadde slike mål:

Dia: 42mm

total lengde body: 36,5cm

total slaglengde: 17,2cm

hele demper i ytterpos: 59,5cm

stempelstangdia: 22mm

stempelstang-gjenger dia : 14mm

 

Er det noen som vet hva ordet "korta" betyr i denne sammenheng? Er det snakk om en standard lengde/endring ?

Hva bør en velge av stivhetsgrad på dempere i en slik sammenheng, bilen er ikke akkurat en banebil...

 

Alle tips og triks taes i mot med takk, slike prosjekt skal jo være gøy å diskutere :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortere dempere bruker du for senk mer enn 40 mm, mens inntil 40 mm så kan du fint bruke original lengde.

 

For å da være litt mer spesifikk så er selve huset på demperen likt uansett, mens det blanke stempelet er kortere, for å passe bedre med kortere fjæringsvei. Det skal ikke by på problemer med å finne støtdempere til din bil. Alle 80/90 quattro bruker de samme demperne fra 1983 til 1991, og jeg lurer på om ikke de foran fungerer fra B4 helt opp til de siste Cabrio i år 2000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortere dempere bruker du for senk mer enn 40 mm, mens inntil 40 mm så kan du fint bruke original lengde.

 

For å da være litt mer spesifikk så er selve huset på demperen likt uansett, mens det blanke stempelet er kortere, for å passe bedre med kortere fjæringsvei. Det skal ikke by på problemer med å finne støtdempere til din bil. Alle 80/90 quattro bruker de samme demperne fra 1983 til 1991, og jeg lurer på om ikke de foran fungerer fra B4 helt opp til de siste Cabrio i år 2000.

 

 

Hei Per :)

takk for raskt svar

 

Bilen er per i dag senket med 30mm foran og bak, så den kommende ferdigstillingen av nytt prosjekt vil resultere i noe lavere bil.

 

Jeg er i førsteomgang interessert i dempere fremme som du beskriver som potensielt tilgjengelig, svært positivt å høre.

Virker nesten litt rart at ikke demperhuset endrer størrelse, men det er jo bare positivt for min del. Da må vel slike kortere dempere ha større andel gass/væske om stempeldiameteren er den samme ?

 

Da er jo en del ekstra informasjon tilgjengelig for de som leser.

 

Hvor kjøper man altså kortere dempere til audi 80/90 [1983-1991] ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koni har jo dempere som har kortere stang en originalt. Lengden på selve "innsatsen" er selvfølgelig lik så den sitter tight i fjørbeinet. Slaglengden blir jo litt kortere enn originalt. Men den kortere stanga gjør så demperen "jobber høyere" i innsatsen.

 

EDIT: Rodin & co har klubbrabatt på koni. Se på rabattdelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koni har jo dempere som har kortere stang en originalt. Lengden på selve "innsatsen" er selvfølgelig lik så den sitter tight i fjørbeinet. Slaglengden blir jo litt kortere enn originalt. Men den kortere stanga gjør så demperen "jobber høyere" i innsatsen.

 

EDIT: Rodin & co har klubbrabatt på koni. Se på rabattdelen.

 

Rodin & co ? Dette har ikke jeg hørt om før, og jeg fant det ikke heller ?

 

 

Hva har folket av erfaringer rundt emnet da, er det noen bestemte merker en burde benytte ? Koni, Bilstein, o.l. ?

(mener å ha lest en gang at koni var forferdelig stive til denne typen bil)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Lesjöfors fjærer og gule Koni på min Cq. Det er ubrukelig stivt i den "mykeste" innstillingen på demperne, og nesten 100% stumt i den hardeste innstillingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at avtalen har gått ut. Send en mail til tomm.trosdahl(A)rodin.no og hør.

 

De fleste gule koni er justerbare. Det var i alle fall de jeg kjøpte til tilsvarende chassi. Men stivere blir det jo uansett når demperen er kortere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har Lesjöfors fjærer og gule Koni på min Cq. Det er ubrukelig stivt i den "mykeste" innstillingen på demperne, og nesten 100% stumt i den hardeste innstillingen.

 

Det var det jeg fryktet, og minnes fra tidligere lesing. Er det andre aktører som selger dempere til denne typen bil ?

 

Og hvordan lever du med dette da Per ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig at avtalen har gått ut. Send en mail til tomm.trosdahl(A)rodin.no og hør.

 

De fleste gule koni er justerbare. Det var i alle fall de jeg kjøpte til tilsvarende chassi. Men stivere blir det jo uansett når demperen er kortere.

 

ok takk for info :)

 

Hva syntes du om brukbarheten når du kjøpte til tilsvarende karosseri da ? erfaringer er kjekt å lese !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og hvordan lever du med dette da Per ?

 

Nå har bilen stått under restaurering i noen år, men jeg humpet og skumpet rundt, til slutt knakk ryggen i førersetet pga setet tok opp belastningen når fjæringen ikke gjorde det. Når jeg kommer så langt i restaureringen at understellet skal fikses opp så skal det monteres original type fjærer og dempere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke disse var spesielt stive jeg men. Kjørte de på rundt 60% av maks tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt det finnes delte meninger!

 

Jeg vil uansett ha 2 sett med fjørbein til bilen, 1 stk med godkjent 30/30 og originaldempere og 1 sett med coilovers og korta dempere.

Blir det for ille er det ikke verre enn å bytte over igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes ikke disse var spesielt stive jeg men. Kjørte de på rundt 60% av maks tenker jeg.

 

Kan godt være at det er Lesjöfors-fjærene som er vanvittig stive. Jeg forsøkte aldri fjærer og dempere hver for seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt være at det er Lesjöfors-fjærene som er vanvittig stive. Jeg forsøkte aldri fjærer og dempere hver for seg.

 

Mener mine fjører er ca 350lbs mtp stivhet. Her har jeg også mange alternativ til en rimelig penge, slik at dette kan byttes om det blir for ille :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk smidd 2 framfjører på en lokal fjørfabrikk til min gt. DET ble stivt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hittil her jeg hørt at det går an å få tak i Koni og Bilstein B6 til bilen, noen som vet om flere ?

erfaringer utenom koni ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen folkens.

 

Nå lurer jeg på diameteren på disse demperene. sist jeg målte mener jeg det ble 42mm.

Jeg har sendt mange mailer til forskjellige firma, og flere mener 50mm er til min bil.

 

noen som vet noe jeg ikke vet ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Martin. Hvor på demperen målte du? Du skal måle nederst mot spindelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forskjell på demperene til FWD og framaksel på quattro versonen av typ 81 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det forskjell på demperene til FWD og framaksel på quattro versonen av typ 81 ?

 

Nei, de er like.

 

Jeg har hatt "smal" demper tidligere, da fulgte det med en sentreringsring som skulle holde demperen på plass. Null problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er sånn at jeg har smal demper nå, og det er ikke plass til en større type :/

 

Vet du om den smale demperen du snakker om var 41,4mm eller 50mm ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal måle diameter i et fjørbein når jeg er i værste i morra. Men at det er noe forskjell på hva du har plass til i forskjellige fjørbein har jeg ikke vært borti. Tipper dempere er 41 mm som du nevner lenger opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du om den smale demperen du snakker om var 41,4mm eller 50mm ?

 

Det vet jeg ikke, det er 10-12 år siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.