forskjøvet bakaksling etter senking på C4

Anbefalte innlegg

jeg monterte H&R fjærer på bilen min er i forrige uke, og ser nå at bakakslingen er forskjøvet litt over på ene siden.....dvs at venstre felg stikker litt utenfor hjulbuen mens høyre ikke gjør det...

 

tenkte kanskje om det er en stabstag som kanskje må kortes inn eller.no?

(har vært borti andre biler som også dette skjer med)

 

bilen er en 2wd....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er Panhard-staget som har skylden. Festet i karosseriet på ene siden, i bakakselen på andre siden. Det jeg har sett folk gjøre er å kappe ut en bit av staget og sveise inn en justering lignende den som er på styrestag. Gjøres det ordentlig blir det minst like solid som original samtidig som ingen vil henge seg opp i det.. Da er det bare å justere så hjulene står like langt fra skjermkanten, og problemet blir løst.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg monterte H&R fjærer på bilen min er i forrige uke, og ser nå at bakakslingen er forskjøvet litt over på ene siden.....dvs at venstre felg stikker litt utenfor hjulbuen mens høyre ikke gjør det...

 

tenkte kanskje om det er en stabstag som kanskje må kortes inn eller.no?

(har vært borti andre biler som også dette skjer med)

 

bilen er en 2wd....

 

Det er helt "normalt", sitter ett stag som er infestet i karosseriet på høyre side og i akselen på venstre side, panhard stag kalles det. Så når bilen fjærer (eller man senker) blir akselen forskjøvet sideveis. Staget er der for å stabilisere bakakselen og for å gjøre det dustet ved senk. Hadde du vært meg hadde du satt på en spacer på høyre side, enkelt og greit ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg monterte H&R fjærer på bilen min er i forrige uke, og ser nå at bakakslingen er forskjøvet litt over på ene siden.....dvs at venstre felg stikker litt utenfor hjulbuen mens høyre ikke gjør det...

 

tenkte kanskje om det er en stabstag som kanskje må kortes inn eller.no?

(har vært borti andre biler som også dette skjer med)

 

bilen er en 2wd....

 

jeg sliter med det samme, bare at jeg har det på en audi 80 GTE, 85 mod

 

må det samme gjøres her også ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme på din bil, Torgeir. Det å montere en spacer på den ene siden er vel ikke helt bra tror jeg, da hele bakakselen står skjevt i forhold til bilen. Dermed står også demperne skjevt, og det vil bli mere press på opphengsforingene til bakakselen.

 

Det må gjøres som Eyvind sier,. kappe panhardstaget og enten sveise det sammen igjen, et par cm kortere, eller sveise inn en justeringsmulighet. Det finnes også et kortere panhardstag fra Audi, som ble montert på C4er med originalt sportsunderstell. Delenummer 4A0 511 407B hvis noen har lyst til å sjekke prisen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det camberstaget dere snakker om?, jeg har originalt sportsunderstell på min og skiftet nettopp de stagene med justering, et finurlig system med gjenger i hver ende som går motsatt vei. kostet 1136,- pr stk med 15%rabatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har quattro, Christian, det snakkes om forhjulstrekk i denne tråden, og dermed en totalt anderledes bakstilling.

 

Jeg prøver å finne et bilde...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en bakstilling til en Audi 80 85mod...

etka bakstilling.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her er bakakselen på en 100, litt usikker på om dette er en Type 43 eller 44, men prinsippet er det samme. 4 er panhardstaget.

 

hinterachse_sm.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Det må gjøres som Eyvind sier,. kappe panhardstaget og enten sveise det sammen igjen, et par cm kortere, eller sveise inn en justeringsmulighet...

 

har hørt flere som sier dette. men er det no sikker løsning ? jeg tenker på d å kappe å sveise en del som denne. er ikke det litt risikabelt ? tenker også på eukontroll...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en bakstilling til en Audi 80 85mod...

 

er staget avbildet på denne tegninga ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er staget avbildet på denne tegninga ?

 

 

Ja ser ut som det... Trodde det var lik bakstilling som f.eks golf 2 men det var det ikke....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. tror jeg trenger briller jeg. hvilket nr har dette staget på bildet du posta Håkon ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hm. tror jeg trenger briller jeg. hvilket nr har dette staget på bildet du posta Håkon ?

 

 

15 kanskje??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her er bakakselen på en 100, litt usikker på om dette er en Type 43 eller 44, men prinsippet er det samme. 4 er panhardstaget.

 

hinterachse_sm.jpg

 

ser ikke ut til å være så veldig likt dette som det bilde håkon posta ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ikke ut til å være så veldig likt dette som det bilde håkon posta ?

 

 

Er nok noe eldre denne.... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det dette staget som dere snakker om. der hvor pila peker ?

staget.JPG

staget2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du panhard staget Torgeir. Bare å kappe og sette inn noe gjenger fra et styrestag e.l. så er det bare å justere lengda etterpå.

 

Syns Panhard staget ditt ser bøyd ut jeg Torgeir. :klø:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der har du panhard staget Torgeir. Bare å kappe og sette inn noe gjenger fra et styrestag e.l. så er det bare å justere lengda etterpå.

 

Syns Panhard staget ditt ser bøyd ut jeg Torgeir. :klø:

 

du har rett i det... skjønner ikke hvorfor. det har vært bøyd så lenge jeg kan huske egentlig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punkt nummer 1:

 

*bøy staget sånn at det er rett.

 

2:

 

Se om det hjalp... ;)

 

(hvis det ikke skal være bøyd da.....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punkt nummer 1:

 

*bøy staget sånn at det er rett.

 

2:

 

Se om det hjalp... ;)

 

(hvis det ikke skal være bøyd da.....)

 

men om jeg bøyer til staget kommer jo hjulet enda lengre til venstre mot skjermen... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men om jeg bøyer til staget kommer jo hjulet enda lengre til venstre mot skjermen... ?

 

Bøy det litt mere så står hjula riktig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bøy det litt mere så står hjula riktig ;)

 

hehe. "det enkleste er ofte det beste" ;) hehe men vet ikke om det holder så veldig bra da... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

styrestag om du lurte...

styreledd.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest om folk her inne som har måttet bytte panhard staget på EU fordi det var bøyd... Tror ikke løsninga er på bøye det mer nei.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.