Passat 3c 2,0 TDI - Sender kjøleveska ut ekspansjonstanken

Anbefalte innlegg

Foruten defekt toppakning hvor kompresjonen går ut i vannet og bygger opp trykk som sender vannet ut av trykktanken, har dere andre forslag til feil når dette skjer?

 

Motoren går het fint, det er ikke synlig olje i vannet. Ryker ikke synlig hvitt fra eksosen heller. Har byttet vannpumpa og termostaten. Frykter at jeg må skru litt her, men klamrer meg til håpet om at det finnes en enklere forklaring. Kan det være så enkelt som at trykktanken er defekt, ser ingen sprekker eller lignende på den, det høres for lett ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med lokket på ekspansjonstanken skal slippe ut trykk på disse bilene også? Prøvd å riste på lokket og hørt om det er noe "løst"? Hvis ikke, kan du prøve med nytt lokk, da denne løse delen som skal slippe ut trykket ofte setter seg fast.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på min Mk4 TDI, den sendte også kjølevæske ut av ekspansjonstanken. En enkel måte å sjekke om det er kompresjonstrykk der er å lukte på kjølevæsken. Lukter det tydelig dieseleksos så er det en god pekepinn. På min bil var det toppakningen som var defekt, men på din nyere bil kan kanskje EGR-kjøleren skape dette problemet, vil jeg tro...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsøk og skifte lokket på tanken, om det ikke funker så lukter det topppakning lang veg...dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg frykter desverre at jeg må gå den lange veien om bytte av toppakning, men klamrer meg til håpet om at det er lokket som er gåent selv om jeg tviler på det. Lukter ikke noe eksos av veska heller, ingen synlig olje i tanken, skulle gjerne hatt et soleklart svar på at toppakningen er gåen før motoren klyves.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke alltid du ser noen misfarging av vannet i dunken eller olje i vannet og omvendt, CO innholdet kan måles med CO apparat i dunken.

 

Om du kjører en hard tur og kjenner på slangene til kjølevæsken, er dem steinharde ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte bare prøve en tur. Synes ikke slangene er steinharde nei. De er harde, men ikke slik at jeg ikke klarer å klemme de inn endel. Når jeg stopper bilen så suser det godt i toppa til ekspansjonstanken. I tillegg synes jeg veskenivået i ekspansjonstanken variere endel når jeg lar bilen stå på tomgang. Det stiger godt opp over maksnivået, for så å synke igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du åpner tanken nå rett etter kjøreturen, er det da noe lukt av eksos der?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja desverre et snev av eksoslukt ja. Og da har vi vel svaret. Bare å finne frem skrujernet. Har du noen siste ord Hjelmseth? Hva var det du tenkte på angående slangene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet og en ørliten, nesten usynlig sprekk på returrøret inn på ekspansjonstanken. Tenker bare å prøve å smelte/tette det. Uansett, skal ikke lokket på ekspansjonstanken slippe ut trykk når det går over 2,5 bar?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lokket slipper ut etter 1,5bar, dette kan trykktestes.

 

Slangene blir som regel knallharde når den har kastet av seg vannet grunnet kompresjons trykket.

Har hatt 1stk A4 og 1stk Passat som jeg måtte skifte pakning på, den ene en 115hk pumpedyse, den andre 130hk pumpedyse.

 

Lokket koster ikke så mye, så begynn der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering. Har byttet lokket uten ønsket resultat så da gjenstår den lange veien om toppakningen dessverre. Surt men sant, trøster meg med at når jeg er ferdig så blir det som nytt. Koster ikke så mye heller. ca 1800,- for pakning, strekkbolter og plansliping, men det er bare jævli mye skruing. Sjekka pris på verksted og de skulle ha mellom 10-15K, så da blir det noen kvelder i garagen.

 

Kommer til å bytte eksosmanifoilpakning med det samme. Er det andre ting som er vanskelig å komme til jeg bør bytte når jeg først tar toppen? Vurderer EGR ventilen. Tips mottas med takk.

 

Om noen her inne har byttet, er delinga mellom eksosrør og eksosmanifoil vanskelig å komme til? Hva er beste måte å ta dette på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, hvor langt har bilen gått og hvilken årsmodell er det?

Er det PD eller CM?

Har 3c 2,0tdi selv, tenker om det kan være "vanlig" at skjer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2006 modell. Bilen har gått 257000 km,. Den har rullet sine kilometer, men det er ikke avskrekkede langt og den har mange km igjen. Ihvertfall når jeg er ferdig med denne runden med ny pakning og planslipt topp. Innstillingen min er at så lenge de ikke ruster bort så kan det meste fikes:-) Det er pumpedyse og BMP motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt største problem på min 2007-modell er rust.. :/

Takk for info! Lykke til med pakning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver du ikke noe om du har 4 motion...

Har du fwd så er det litt bedre.

 

Du løsner bare v-bånd klemma (trangt på BMP motor) inn på turboen og 1 13mm som holder downpipe på høyre side bak ved toppdeksel.

Også må du løsne oljetrykk inn på turbo og retur.

Så tar du med turbo med eksosmanifold opp sammen med toppen.

 

Reg.reim må av, kjekt med spesial verktøy til og låse kam og veiv.

 

Egentlig ganske rett frem skruing :)

 

Bolter til kam, dyser og vippearmsbrygge til PD elementer er strekkbolter og skal etter boka skiftes, husk rett moment ! (Dyre bolter, men har selv brukt opp igjen boltene)

 

Anbefaler orginal toppakning og bruk av 150hk topplokksbolter (sterkere enn de du har nå)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips, jeg fryktet litt eksosmanifoilen, men det høres greit ut. Det er ikke 4 motion. Forrige eier byttet kamaksel, ventilløftere, vippearmer for dyser, reg reim, vannpumpe for 10.000 kilometer siden. Har kvittering på det fra Erling Rød AS(VW verksted i Askim) på den jobben. Jeg har ikke hatt bilen veldig lenge så her er det litt utur: bh : Det er dog lite rust:). Tror jeg koster på nye bolter ihvertfall på kammen. Momentnøkkelen må finnes frem, vet du de ulike momentene som skal benyttes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt av momenter har jeg tilgjengelig ja :) kan legge det ut her i tråden.

 

Eksosmanifolden med turboen tar du med opp når du tar av toppen, denne løsner du etter toppen er av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Suverent og tusen takk. Skal ta litt bilder og legge ut når jeg tar fatt på jobben så kanskje noen andre får "glede" av tråden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det.

 

Momenter kommer, spesial verktøy til reg.reim kan jo kjøpes på ebay eller Biltema/Hellanor.

 

Ny olje og filter samt frostvæske må du også ha.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

flotters med en liten DIY

skal til med registerbytte om ikke s altfor lenge på en -06 2,0tdi

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare ett spørsmål her: om kjølesystemet bygger opp trykk og lokket slipper ut trykket over 1,5 bar, da vil lekkasjen komme rundt lokket og ikke ved returrøret?

Hva kan i verste fall skje om man kjører med en sånn eksoslekkasje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg i gang med bytte av toppakning. Har benyttet ettermiddagen til å tappe av olje og kjøleveste. I tillegg plukket av det som var i front av motoren og har jobbet meg mot høyre forbi vakumpumpa og bak til eksosmanifoilen. Det er som det ble antydet litt lengre opp i tråden mye skruing. Skal ta venstre side med dynamo og regreim samt eksosmanifoil på torsdag. Ei god rørleggertang er et must for jobben da det er utrolig mye hurtigklemmer.

 

20150929_213821.jpg

 

Jeg var innom autotrim i Trondheim i dag og sjekket pris på plansliping. Det kom seg på ca 700,- kroner. I tillegg ble jeg anbefalt å bytte O-ringer til dysene. Tore på Autotrim sa at det var litt trøbbel med toppene på disse bilene, samt at det erfaringsmessig var kamproblemer og problemer med ventilløftere.

 

Er det noen som vet om 2,0 BMP motoren er 16vt eller 8vt. Jeg ser det på torsdag når motoren klyves men skulle gjerne visst det før. I tillegg lurer jeg på om det er andre ting som er smart å bytte når jeg først demonterer så mye. Jeg ser ihvertfall en vannslange som går fra slangegjennomføringen under vakumpumpa og forsvinner under turboen. Når det gjelder den vanngjennomføringen(Se bilde), er det noen som vet hva føleren som er koblet til den gjør?

 

20150929_205624.jpg

 

Så er det dysene. Hvordan løsnes disse? Er det så enkelt at de er gjenget fast. Det ser ut som det med den plastdelen på bildet med sekskant, og må vippearmene stilles opp på nytt når jeg setter alt sammen igjen, eller er jeg på jordet der?

 

20150929_213828.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var du i gang ja, bra !

Dysene sitter bare med en skrue, også må du ta av vippearmsbryggen(den kammen som klemmer ned dysene)

Du trenger ikke og justere etter demontering, bare merk dysene hvor dem satt (f.eks syl 1,2,3 og 4) og vippearmene (er to deler)

 

O-ring sett til dysene bør du skifte, om du skader en o-ring ved montering/demontering så kan du få problemer med tungstartet motor(luft i diesel)

Setter er dyrt på møller, men hør hos meca o.l eller noen som skaffer bosch deler.

 

På vannstussen du tok bilde av sitter tempføleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.