VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

Vegdirektoratet gikk jo ut i media og sa at man risikerte avskilting og kjøreforbud om man ikke møtte til innkalling for denne oppdateringen. Da bilen ikke ville være typegodkjent uten denne. Hvorvidt det var skremselspropaganda eller noe som reellt kommer til å bli oppfølgt gjenstår jo å se...

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/dieselskandalen/vegvesenet-blir-ikke-bilene-fikset-kan-de-bli-avskiltet/a/23543764/

 

Vegdirektoratet er tungt inne som overoppsyn i tilbakekallings-aksjonen som Volkswagen nå er i gang med. Bilene som ikke blir reparert, risikerer avskilting.

 

Etter at tilbakekallingsaksjonen er gjennomført, må importøren dokumentere hvilke biler som har vært reparert, og at de har fått med seg alle.

 

– Hvis noen unnlater å møte opp til verkstedtimen, kan bilene i siste instans bli begjært avskiltet, enten fordi den ikke er i forskriftsmessig stand, eller i henhold til typegodkjenningen, sier Erik Sætre.

Erfaringsmessig møter de fleste opp til tilbakekallinger, er vegdirektoratets erfaringer.

 

– Folk ønsker normalt å få utbedret feil ved bilen sin, men vi vet ikke om alle vil prioritere en slik reparasjon like høyt som for eksempel reparasjon av en airbag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den har gått forbi mine øyne, den artikkelen.

 

jeaste

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har anonymisert vedkommende for ordens skyld; fra bileiers ståsted er det da ingen grunn til å utføre denne oppdateringen:

-----------------------

Fra: @vegvesen.no>

Dato: 19. januar 2017 kl. 08.55.25 CET

Til:

Emne: SV: Kontakt oss: Ole Martin

 

Hei

 

Slik lovverket er utformet kan vi pr. i dag ikke pålegge deg å ta ditt kjøretøy til denne oppgraderingen.

Hva som vil hende i fremtiden er ikke godt å si noe om, det er jo slik at det er det sittende folkevalgte Storting som kan endre Norske lover.

 

Hva som skjer med eventuelle garantier, legger ikke vi oss opp i.

Hva som vil skje dersom det i fremtidige avgassmålinger avdekkes at kjøretøyet ikke klarer avgasskrav kan vi ikke si noe om på det nåværende tidspunkt.

 

Med hilsen

 

Seksjon: Tilsyn

Postadresse: Statens vegvesen Region sør, Postboks 723 Stoa, 4808 ARENDAL

Besøksadresse: Frolandsveien 175, ARENDAL

Telefon:

http://www.vegvesen.no e-post: firmapost-sor@vegvesen.no

 

Tenk miljø - spar papir. Trenger du å skrive ut denne e-posten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg kan komme med en oppdatering vedrørende min Caddy 2.0TDI i denne saken. Hadde den inne for EA-189 oppgraderingen nå på fredag som var. Bilen fikk en merkbart annen momentkurve i positiv forstand. Synes den hadde gjenvere drag enn tidligere. Ingen tydelig effekttap på noen måte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så et dynotest bilde som KRB trading (mener jeg det var) hadde lagt ut på FB. Før/etter dynotest.. Og det var mer effekt etter oppgraderingen faktisk. Så la de så inn tuningprogram etterpå og fikk såklart ennå mer effekt da. Men turen til Møller ga inget negativt utslag på effekten iallfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ein minimal men liten økning i Amaroken når jeg fikk utført oppdateringa for 1 år sia. Var på dyno'n rett før og etter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde min inne idag for EU kontroll, og fikk i samme slengen ordnet programvaren.

Ble litt overrasket at jeg samtidig fikk gavekort på Møller som plaster på såret [emoji106]

 

Merker svært lite på min. Eneste jeg føler at gangen kanskje er en anelse finere?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har booka time for denne oppgraderinga no. Fekk då beskjed om at siden bilen er tuna, kan dei ikkje garantere at styreeinheita vil fungere etterpå. Høyrdes ut som ny styreenheit var einaste mogelegheit i så tilfelle. Sjølvom han sa at sjansen for at noko slikt skulle skje var svært liten, så var det ikkje særleg oppløftande. Meinar eg har sett at div. tuning-firma kan "fikse" slike låste styreeinheiter, men eg hugsar ikkje kvar eg har sett det.

Nokon som kan belyse dette temaet litt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fullt mulig å hive de fleste ecuer i bootmode for å laste inn ny fil, eneste tilfelle der du er avhengig av ny er hvis en krets går i stykker, noe som er lite sannsynlig ved flashing.

 

Tipper at F.eks SBT-tuning kan ordne slikt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Reknar med det er veldig liten sjanse for at noko slikt skjer. Men, det er nok det vanlege opplegget dei køyrer. Dersom ein bil er tuna er det årsaka til alle tenkelege og utenkelege problem som kan oppstå. Satsar på at det går greit. (Når det så er registrert i systemet kjem eg nok til å få lese ut den "nye" originale softwaren før eg får lagt tilbake tuning-fila).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok for å sikre seg ja, men det er korrekt å opplyse om, egentlig uavhengig av om bilen er chippa eller ikke, da all skriving til hjernen (du sletter en sektor, så legger du til ny info i sektoren) har en mulighet for å gå galt, veldig liten, men den er alltid der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra Møller:

 

Takk for henvendelsen.

 

EA189 utbedringen er frivillig. Dersom du ikke ønsker å ta den har det absolutt ingen konsekvenser for deg eller bilen din senere. Du vil ikke risikere at kjøretøyet ikke klarer avgasskrav ved kontroll. Hvorfor denne feilen har oppstått i utgangspunktet er usikkert. Men vi forholder oss til lover og regler i denne saken. Derfor er utbedringen gratis, det er ikke påbudt å utføre det dersom man ikke ønsker. Det er heller ikke fare for større belastning for injektorer og avgass-system, EGR, injektordysene og partikkelfiltre som du nevner. Og dette vil heller ikke ha noen innvirkning på takst av bil ved eventuelt salg, hverken med eller uten utbedringen.

 

Dersom du ønsker mer informasjon eller det er noe du lurer på er du velkommen til å ringe oss på kundeservice eller direkte til forhandler for en hyggelig prat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok for å sikre seg ja, men det er korrekt å opplyse om, egentlig uavhengig av om bilen er chippa eller ikke, da all skriving til hjernen (du sletter en sektor, så legger du til ny info i sektoren) har en mulighet for å gå galt, veldig liten, men den er alltid der :)

 

Problemet her er vel at de sikkert bare skriver ny software til ECU. De leser ikke ut gammel tror jeg(hvertfall svært kort tid på å gjøre alt sammen.) Hvis skriving av software feiler pga eventeulle sperrer fra tuningselskaper så sikrer de seg. Det kan jo oppstå noe men da må de også bevise at det er kunden sin feil at skaden har oppstått hvis dette ikke skal dekkes av garanti.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren vil med ny SW sote 3 ganger mer, kjøre med høyere temperaturer og regenerere ofte:

 

IMG_5218.jpg

IMG_5219.jpg

IMG_5220.jpg

IMG_5216.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man bytter ECU uten å adapte den rett så kan jo ikke "dieselgate" klandres

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er veldig bra! En som har analysert ECU defeat-device koden for VW Sharan og Opel.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er veldig bra! En som har analysert ECU defeat-device koden for VW Sharan og Opel.

 

 

Veldig bra! Håper mange tar seg tid til å se gjennom hele! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde være muligheter for brukte bildeler fra US nå; buyback er igang:

 

IMG_5545.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.