VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

 

Jeg stusser på dette:

Hensikten med løsningene man har utviklet, er å sikre at berørte bilers utslipp er i tråd med regelverket samtidig som man ikke påvirker forbruk og ytelse negativt.

Hvis de kan løse dette på 2.0TDI med en programvareoppdatering uten å påvirke ytelse og forbruk, hvorfor jukset de da i utgangspunktet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det ble det jukset for å få ned verdiene av NOx på det amerikanske markedet som har mye strengere krav til utslipp enn i Europa.

Denne programvaren ble sikkert lastet inn på samtlige modeller som er berørte over hele verden.

 

For å fikse dette laster de bare inn ny programvare for andre markeder enn i usa som gjør at bilene tilfredstiller europeiske krav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de kan løse dette på 2.0TDI med en programvareoppdatering uten å påvirke ytelse og forbruk, hvorfor jukset de da i utgangspunktet?

 

Ut i fra hva jeg har forstått så er ikke dette fiksen for bilene i USA?

 

Prøvde å finne ut litt mer om hvor stor forskjell det er i kravene der vs de vi har her i EU.

Ut i fra det jeg finner er den største forskjellen at man har samme krav for bensin og diesel biler i USA, mens vi her har en for hver av dem.

 

Står en del om krav og hvordan testene utføres både for europa og usa her:

http://delphi.com/docs/default-source/catalogs/delphi-worldwide-emissions-standards-pc-ldv-15-16.pdf?sfvrsn=2

 

litt her også: http://www.hybridcars.com/will-america-avoid-europes-clean-diesel-problems/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå står det heller ingen steder at det helt sikkert ikke påvirket effekt, ingen har garantert det foreløpig.

Legg merke til måten det er skrevet alle steder.

"hensikten er.. " og "målet er at.. " 😇

 

Spent på utfallet, som noen har nevnt før her hadde det vært kult med en rulle-test av forskjellige modeller før og etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut i fra hva jeg har forstått så er ikke dette fiksen for bilene i USA?

 

Prøvde å finne ut litt mer om hvor stor forskjell det er i kravene der vs de vi har her i EU.

Ut i fra det jeg finner er den største forskjellen at man har samme krav for bensin og diesel biler i USA, mens vi her har en for hver av dem.

 

Nei, det er så klart EU løsningen siden det er Møllers pressemelding..

Det står masse i linkene dine (som jeg ikke orket å lese akkurat nå :) ), men litt forenklet her:

https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

 

EU5 har tilsynelatende krav på 180mg/km på NOx, EU6 kravene er 80mg/km (noe som er grunnen til at EU6 biler i mye større grad har adblue vil jeg tro?).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas#Passenger_car_emissions_summary

I USA er det tilsynelatende 30.5mg/km (0.05g/mile).

 

Avvikene er da mye større i USA, og det gjør det nok vanskeligere/dyrere å lage en løsning for USA-markedet kontra EU.

Jeg kjøper ikke helt at de nærmest ved en forglemmelse/tilfeldighet dyttet ut software med juks i EU som egentlig ikke var nødvendig, men det er vanskelig å si siden det er lite reelle fakta publisert fra VAG sin side, mest unnskyldninger og vage formuleringer som Morten ovenfor er inne på.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frode Gulbrandsen la ut denne linken på forrige side, men jeg gjentar den her, for det virker ikke som om så mange la merke til den...

 

Første uavhengige test av utslipp er utført av Auto, Motor und Sport, og Golf 2.0 TDI kom ut som best av testen med lavest utslipp av Nox, 148 mg/km, Audi Q3 med EA189 slapp riktignok ut fem ganger så mye som oppgitt, men den var ikke noe værre enn andre biler i testen. Værstingen var Fiat 500X med 845 mg/km. Dieselbiler fra BMW, Ford, Mercedes, Mazda, Opel og Volvo var også med i testen.

 

Svensk: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151125/forsta-oberoende-avgastestet-av-nox-utslapp-vw-golf-var-bast

Tysk (original artikkel): http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/real-abgastest-wie-sauber-sind-diesel-wirklich-vw-abgasskandal-10254994.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært stille her et par uker, men saken ruller videre. Nå skriver Frakfurter Allgemeine Zeitung at det kan være snakk om langt færre biler som har feil CO2-utslipp enn først antatt! Det kan være så lite som 40.000 biler i Europa, skriver de, og ikke 800.000 som først omtalt.

 

http://e24.no/bil/volkswagen/co2-juks-med-faerre-volkswagen-biler-enn-antatt/23576655

Men dette er "bølge nr2", og ikke den første Dieselgate, om jeg har forstått rett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er "bølge nr2", og ikke den første Dieselgate, om jeg har forstått rett.

 

Det er korrekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk mail idag fra møller at de tekniske løsningene for alle Audi modeller i EA189-saken er godkjente av Tyske veimyndigheter og at utbedringene av 2,0 liters motorene starter i første halvdel av 2016! Caddyen vi har med 1,6l vil bli utbedret i andre halvdel av 2016. Det står også at hverken ytelse eller forbruk skal påvirkes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.aftenbladet.no/bil/Miljoet-betyr-lite-nar-nordmenn-velger-bil-638856_1.snd

 

MYE sant i den overskriften. Vi er jo innhabile men jeg blir overrasket hvis VW mister sin posisjon.

 

Det er helt sant. Et eksempel på det er jo AdBlue Passaten som det kun er levert 1stk av her i landet.

Hadde folk vært opptatt av det ville de gjerne betalt disse 6000,- ekstra for det.

 

Det er også et kjent fenomen at mange kvinner bryr seg mest om fargen på bilen, mer enn merke eller motor/teknologi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Volkswagen har nå fått klarsignal fra Kraftfahrt Bundesahmt (Tyske transportmyndigheter) til å iverksette utbedringer på dieselbilene, dvs. at nå er det offisielt hva som skal gjøres med bilene.

 

1.2 og 2.0 TDI skal få oppdatert software, mens 1.6 TDI også skal få installert en "flow straightener" i innsuget før LMM. Reparasjonene skal begynne i slutten av januar 2016

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er meget skuffet over Harald A. Møller og VW nå. I lys av at oppgraderingene nå er godkjent av tyske veimyndigheter har jeg bedt om å få svar på 3 spørsmål knyttet til oppgradering av Sharanen vår:

 

1. Hvilke parametere i motorstyringen blir endret i oppdateringen?

2. Kan jeg få tilsendt effekt/moment kurve for CFFB motoren etter oppgradering?

3. Vil UREA/AdBlue injeksjonen i avgassystemet økes ifbm oppgraderingen?

 

Jeg får bare tåkeprat til svar. Dette er for dårlig. Har sendt en klage til Møller der jeg skriver at for bilentusiaster må svarene være konkrete. Er det noen her inne som har detaljkunnskapen jeg etterspør?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom over denne siden http://www.vwdieselinfo.se - som på siden "FAQ" har en del generelle spørsmål og svar - men ingen detaljer. Søkte også via vw.de og KBA (som har godkjent endringene) uten å finne noen flere detaljer utover dette med ny SW på alle og flow-dings på 1.6.

 

Noen som har tenkt å ta bilen på effektrulle før og etter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en gjeng her i Stavanger som skal ta måling før og etter. De godkjenner apsolutt ikke noe effekttap om det så bare er 3-5 hk uten å få kompensasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en gjeng her i Stavanger som skal ta måling før og etter. De godkjenner apsolutt ikke noe effekttap om det så bare er 3-5 hk uten å få kompensasjon.

 

Høres bra ut. Er de medlemmer? Hvis ikke så håper jeg du holder oss oppdatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke medlemmer , men eg skal holde dere oppdatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en gjeng her i Stavanger som skal ta måling før og etter. De godkjenner apsolutt ikke noe effekttap om det så bare er 3-5 hk uten å få kompensasjon.

 

I motorbenk da eller? (vet at de selvsagt ikke skal det)

Men fra en dag til en annen og 3-5hk forskjell i en bremsebenk. Det kan de vell få om de bremser i dag og en gang til uka?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når statens vegvesen ikke fikk gjennomslag med dyno når de tok trimmere og skulle bøtlegge de. Du har jo dynolotteri som mange kaller det. man kan jo kjøre samme bil i samme dyno og få forskjellige resultater. Mange faktorer som har innvirkning. Motorbremsebenk er vel det beste alternativet. Syns det er litt morsomt at alle er så opptatt om de mister hester eller ikke. Men og trimme bilen sin er greit uten og betale avgifter, senke bilen mer enn det som er lovelig med alt for breie felger med masse dekkstrekk. Modifisere og diverse som mange bilentusiaster gjør på bilene sine. Det er liksom akseptert når vi gjør det selv, men om jeg har mista 7 hester på grunn av noen andre det skal jeg faen ikke finne meg i for de har jeg betalt for! Når andre har gjort feil skal de taes men gjør man en feil selv da dytter vi det forsiktig under teppe og ikke prater om det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang trimming og senk er det frivillig og selvbestemt dette er og vil bli påtvingt mange som irriterer seg over det. Nettop for det føles så unødvendig og en vil miste effekt i en eller annen grad. Tenk på de som har 2-3 timer kjøring til nærmeste forhandler ,det vil gå bort en hel arbeidsdag! vil disse vag eigerene få dekket dette??

 

Eg vil forsatt være trofast VAG eiger i mange år ,men dette irriterer meg og mange andre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de svarer med tåkeprat på henvendelser er et hån mot kundene og gjør meg varm i panna. Og enda mer skeptisk til hva "oppgraderingen" går ut på. Klart at VW har hidden på hva som endres, men de vil altså ikke ut med det. Dette skal de ikke holde på med så altfor lenge før folk blir forbannet!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig mange kommer nok til og få det gjort når bilen er inne på service. Vi skal ha møte på jobben om handling av bilene til kundene og de skal bli gjort på en best mulig måte for at kunden ikke skal lide. For min del kunne jeg henta bilen for kunden jeg, om det betyr 2 timer kjøring hver vei for meg bryr jeg meg ikke om men hvis det hjelper kunden min at jeg gjør det. SÅ alt for kunden. men det blir ikke opp til meg og bestemme dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At de svarer med tåkeprat på henvendelser er et hån mpt kundene og gjør meg varm i panna. Og enda mer skeptisk til hva "oppgraderingen" går ut på. Klart at VW har hidden på hba som endres, men de vil altså ikke ut med det. Dette skal de ikke holde på med så altfor lenge før folk blir forbannet!

 

Er jo beklagelig at det føles sånn men jeg selv som jobber i vag butikk vet nesten ingenting selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min tankegang er det at de de folka som bryr seg om biler de blir forbanna at de mest sannsynelig mister effekt når de har blitt lovet X hp og X nm, med et X forbruk. Hvis forbruket da skal økes mens hk/nm blir ned, så er ikke bilen etter sine spesifikasjoner.

 

1.6tdi er vel også innblandet? Selv kjørt en golf med disse motorene, og de er alt for late (syns jeg) om jeg skulle hatt en sånn i en tung passat og miste litt effekt blir det ekstra giring for meg i oppover bakker (hvis manuel) og det ville fort blitt et irritasjonsmoment.

 

Selv kommer jeg til å fortsette med vag, men jeg hadde krevd alt jeg kunne for at hvis de skulle få lov å forandre software og jeg skulle miste effekt av det så skulle jeg ha hatt kompensjon for det.

 

Når dette sammenlignes med biler som trimmes, senkes,større felg/dekk så er det opp til vær enkelte. Man kan godkjenne en del ting hos Biltilsynet om man følger regelverket. Så sant det godkjennes ser jeg ikke problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.