VW og utslippsjuks - 'Dieselgate'

Anbefalte innlegg

her har noen dynotesta en 2011 jetta TDI

 

er bra med tap nå den tror den blir testa. så om det er slik det blir etter "oppgraderina" så mister man effekt

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her har noen dynotesta en 2011 jetta TDI

 

er bra med tap nå den tror den blir testa. så om det er slik det blir etter "oppgraderina" så mister man effekt

 

 

Det skjønner jeg ikke helt, jeg får ikke sett videoen her på jobb, så ikke skyt meg om jeg tar feil, men såvidt jeg har lest så oppdaget ECU'en at den ble testa ved at flere variabler stemte, det var ikke kun sensorene på bakhjula og rattsensor, det var litt mer intelligent enn som så, og den kjente igjen test-syklusen, altså turtall og tidsintervaller. Såvidt jeg vet så er ikke maks effektmåling en del av utslipstesten, så hvordan de kan måle maks effekt ved å kjøre den i test-syklus skjønner jeg ikke helt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skjønner jeg ikke helt, jeg får ikke sett videoen her på jobb, så ikke skyt meg om jeg tar feil, men såvidt jeg har lest så oppdaget ECU'en at den ble testa ved at flere variabler stemte, det var ikke kun sensorene på bakhjula og rattsensor, det var litt mer intelligent enn som så, og den kjente igjen test-syklusen, altså turtall og tidsintervaller. Såvidt jeg vet så er ikke maks effektmåling en del av utslipstesten, så hvordan de kan måle maks effekt ved å kjøre den i test-syklus skjønner jeg ikke helt.

 

 

var jo ikke direkte vitenskaplig denna testen de foretok der nei

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del tror at VAG ikke vil begynne å fortelle hvermansen at de kommer til å laste inn en ny software fil som reduserer turbotrykk og justerer litt på ditt og datt. Det er ekstremt få VAG eiere som i det hele tatt har noe formening om dette, eller vet hva dette vil bety.

 

Godt mulig verkstedene får vite mer i detalj hva som blir gjort, men de vil nok ikke dele dette på annet enn "need to know basis".

 

Det jeg begynner å tenke litt på er om dette vil få noe å si på annenhåndsverdien til bilene. En ting er dårlig rykte om det uvisse, men noe annet er om det blir almenn kjent at de reparerte bilene får lavere effekt og høye forbruk.

 

Jeg er også ganske skeptisk til at det vil bli så mye muligheter til kompensasjon. De må jo beregne bruksfradrag og verditap osv, før de kan evt. utbetale noe form for kompensasjon, og om noe, så blir vel det i tilfelle bare en vits antagelig.

 

Jeg prøver å ikke være altfor negativ til dette, men jeg er ganske så sikker på at forbrukeren også vil tape på denne skandalen.

 

jeg leser hva du skriver, men uansett bruksfradag slitasje osv osv ... så vil vel forbrukeren ha betalt for mye da bilen var ny? og der er vel det man må gå utifra? hvis det (skyt meg ikke dette er bare åpen tenking) hvis bilen er oppgitt til og ha 170hk som ny kostet det vel ca 170 000 bare i heste avgift, la oss da si at den går ned 20 hk, så er jo det 20 000 for mye betalt i utganspunktet? som da er betalt for mye den dagen bilen var ny, jeg selv føler ikke at det blir helt riktig at jeg bare skal få beskjed om at det er en programvare oppdatering og sånn er det vi vet ikke noe mer enn det.....

 

det vil jo i tillegg bli "20 000" billigere om ikke mer og importere og da vil bilen gå ned i verdi på brukt markedet? og jeg vil slite med å få igjen det jeg evt trenger.....

det er vel også ganske klare linjer på at det ikke er lov til og reklamere for noe som ikke "leveres" hvis det blir sagt 170hk 350 nm, og di endrer dette til EKSEMPELVIS 150hk 300 nm så er det jo dette bilen skulle kommet inn med når den var ny uansett slitasje.. og da har jeg ikke fått det produktet jeg bestilte meg.

 

meen vi får jo bare se alt er bare spekulasjoner, det jeg dog lurer på er hva jeg har krav på og ikke for hva som helst aksepterer jeg ikke :) dessuten kan man vel ikke bare gjøre endringer på andre sine ting uten og informere om hva som blir gjort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte på radioen i dag tidlig at denne oppgraderinga vil bli påtvingt og at de som ikke får det gjort innen ei viss tid vil få avskiltningsbegjering.

Finner ingenting om dette nå i ettertid. Noen som kan bekrefte at det vil bli tilfelle.? Sikkert noen andre og som fikk med seg hva som ble sagt på radioen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Møller lagt ut en enkel tjeneste hvor man kan sjekke hvilke biler som er berørt - direktelink.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Møller lagt ut en enkel tjeneste hvor man kan sjekke hvilke biler som er berørt - direktelink.

 

De kunne spart seg denne synes jeg..

 

epost_harvest.PNG

 

Markedsavdelingen så vel sitt snitt til å utvide epostlisten sin..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Møller lagt ut en enkel tjeneste hvor man kan sjekke hvilke biler som er berørt - direktelink.

 

Importerte biler kommer opp med "ikke rammet" på den Norske siden selv om de har EA189 motoren!

 

Sjekka regnummeret mitt der og fikk friskmelding men fikk treff i Tysklands hiddenbase på at bilen må inn til fiks: http://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car (der må man legge inn chassisnummer)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har Møller lagt ut en enkel tjeneste hvor man kan sjekke hvilke biler som er berørt - direktelink.

Gamlebilen min må inn hvertfall..

2.0TDI 140hk 4x4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk mail fra Møller nå med beskjed om at min er berørt (noe jeg har vært klar over en stund).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Importerte biler kommer opp med "ikke rammet" på den Norske siden selv om de har EA189 motoren!

 

Sjekka regnummeret mitt der og fikk friskmelding men fikk treff i Tysklands hiddenbase på at bilen må inn til fiks: http://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car (der må man legge inn chassisnummer)

 

Da er det vel bare å glemme det? Ingen vits i å mase mer enn nødvendig med dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spent på hva dette har å si på bruktbilprisene?

 

Driver å kikker etter ny bil og har sett litt på 2013/2014 Passat 2,0 TDI 4Motion (eventuelt Alltrack).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spent på hva dette har å si på bruktbilprisene?

 

Driver å kikker etter ny bil og har sett litt på 2013/2014 Passat 2,0 TDI 4Motion (eventuelt Alltrack).

Jeg tipper de kommer til å stupe..

 

Husk at 95% av kundene til VAG er ikke entusiaster slik som oss, som forstår at det ikke er noe galt med bilen.

 

Har snakket med veldig mange som ikke har peiling på bil som tror at vw med denne motoren er farlige biler.

 

Og helt ærlig, det sier en del om råttenheten til et konsern når de har gjennomført juks av denne kaliberen. Jeg hadde ikke kjøpt en brukt golf selv idag hvertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går man på finn bil og skriver juks i søke felte dukker det opp mye vw som selger nevner at bilen ikke er juksa med. Det er sånt som får folk til å tenke at det er noe feil med de berørte. Da vil vel sikkert prisen stupe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Importerte biler kommer opp med "ikke rammet" på den Norske siden selv om de har EA189 motoren!

 

Sjekka regnummeret mitt der og fikk friskmelding men fikk treff i Tysklands hiddenbase på at bilen må inn til fiks: http://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car (der må man legge inn chassisnummer)

 

Jeg fikk mail fra Møller og finner min som rammet selv om den er bruktimportert (Fra Nederland i 2013)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk mail fra Møller og finner min som rammet selv om den er bruktimportert (Fra Nederland i 2013)

 

Men da har du gjerne vært inne på møller på service etc? Sikkert pga bilen er registrert i møller sitt system.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har for tiden ingen biler med dette problemet, men er på jakt etter A4 Allroad.

Bilen eg har lurt litt på kommer opp som at den er berørt av dette "problemet".

Er vel gjerne ei dårlig tid å kjøpe på dersom prisene går nedover?

Er uansett på jobb ei uke til, så blir mest sansynlig ikkje noe handel før vw har lagt fram ein løsning.

Har fulgt litt lite med, men bilen eg har kikket på er 143hk. Har 170hk samme problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min passat 2010 170 hester er visstnok berørt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff.. Kan ikke alle bare vente til man faktisk VET hva som vil skje, og ikke gnåle om effekttap, utslipp og avskiltning siden det kanskje ikke er noe problem i det hele tatt? :P

 

Brenn heksen!!!! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da har du gjerne vært inne på møller på service etc? Sikkert pga bilen er registrert i møller sitt system.

 

Fått ny programvare for servo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Passat har vært hos Møller på 3 garantiutbedringer og en lakkjobb, sto fortsatt ikke i deres hiddenbase : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må fysisk legges inn, så det er slurv bare; ) min b5 som ble imortert i 08 og aldri vært på møller service står i hiddenbasen fordi jeg har handla mye deler der;p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.