Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 2000 mod A8L 2.8Q hvor det dukket opp et snålt problem idag.

 

Mens jeg kjørte i nedoverbakke merket jeg at det røde batterilyset kom på, som betyr at den klager på dynamoen slik jeg har forstått det.

 

Men etter å ha tråkket på gassen litt gikk lyset bort, etter en stund parkerte jeg og lot bilen stå på tomgang i 15min uten at lyset kom på igjen, men etter en stund med kjøring kom det på med jevne mellomrom, men forsvinner igjen etter litt turtallspådrag.

 

Når jeg kom hjem målte jeg litt på batteriet og finner 12.20v etter at bilen har stått i 6 timer, når jeg starter bilen går den opp til 13.60 - 13.80v men så merket jeg at den plutselig gikk ned til 11.80 så jeg åpnet døren og trykket på pedalen to ganger, så hoppet den opp til 13.80v igjen og holdt seg der i over 5min iallefall.

 

Virker jo nesten som den mister kontakt i ny og ne fra dynamo til batteri.. Jeg forstår det slik at det er bla et koblingspunkt i fremre hjulbue fra dynamo til batteri og jeg vet heller ikke om det har noe med cellene på batteriet å gjøre, og ikke vet jeg hvor gammelt batteriet er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt mulig at børstene i regulatoren begynner å bli slitt og får dårlig kontakt. En ny laderegulator koster rundt 500-lappen, jeg ville forsøkt å bytte denne først og se hvordan det blir da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt mulig at børstene i regulatoren begynner å bli slitt og får dårlig kontakt. En ny laderegulator koster rundt 500-lappen, jeg ville forsøkt å bytte denne først og se hvordan det blir da.

Takk per, jeg skal ha den inn på Nilsson bil neste uke for å bytte termostat og et stag, får be de bytte regulatoren når de først har bilen på bukk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børstene er ett godt tips , men kan også være ukontakt der kabelen er festa.

 

Har opplevd dette flere ganger med ujevn lading , spesielt der dynamo har kjøleluft-kanaler festa i bakkant , som gjør at det på vinterstid kommer mye salt å dritt inn dit.

Som fører til irr og og til slutt ukontakt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Børstene er ett godt tips , men kan også være ukontakt der kabelen er festa.

 

Har opplevd dette flere ganger med ujevn lading , spesielt der dynamo har kjøleluft-kanaler festa i bakkant , som gjør at det på vinterstid kommer mye salt å dritt inn dit.

Som fører til irr og og til slutt ukontakt.

Godt tips Bård, kanskje ta av kabelen og pusse litt for å se om det hjelper

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og inn på batteriet, på min S4 er det dårlig kontakt der kabelen går inn i kabelskoen på plusspolen.. :P Selve polskoene kan også sitte 'så där'.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og inn på batteriet, på min S4 er det dårlig kontakt der kabelen går inn i kabelskoen på plusspolen.. [emoji14] Selve polskoene kan også sitte 'så där'.

Skal sjekkes i morgen når jeg har lys bjørn ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var iallefall batteri byttet siden jeg ikke visste alder på det, og poler sjekket på batterisko.

Men fortsatt kommer varsellyset opp litt random og forsvinner med gasspådrag, så mistenker laderegulator eller dynamoen i seg selv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg hatt meg en kjøretur med torque på logging, ser at på selve odbkontakten er spenningen til enhver tid omtrent en volt lavere enn over batteripolene.

 

Når den konker ut er det ca 11.8 over batteripolene og 10.8 og lavere på odbkontakten, når den ikke gir varsel måler jeg 13.2 over batteripolene og 12.2 på odbkontakten.

 

Ser at den aldri går under 10v på odbkontakten som får meg til å tenke at den aldri går under 11v over batteripolene, da har jeg kjørt ca 3 mil med fartsgrenser mellom 30 og 80kmt.

 

Virker som den hopper opp hver gang jeg drar på i oppoverbakker eller flatmark så er vel store sjanser for at det er laderegulator eller børster?

Jeg er vel sikkert uheldig nok til at dynamoen må av for å bytte disse, har sett at flere varianter kan man bytte begge deler fra baksiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat sånn mine har vært også da det var dårligkontakt bak på dynamo , men bytt børster når du først er i gang med den operasjonen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat sånn mine har vært også da det var dårligkontakt bak på dynamo , men bytt børster når du først er i gang med den operasjonen :)

Hvordan motor har du da? Og var det mulig å bytte uten å demontere dynamoen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

V8 jeg har og har hatt tidligere med slike problemer :) trangt , men det gikk fint å bytte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig, i etka så jeg kun sprengskisser av dynamoer som måtte demonteres for å komme til den, da er det kanskje håp 😀

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og da tok bilen helt kveld mens jeg kjørte, fikk heldigvis stopp utenfor døren til et mekonomen verksted, så får se hva de sier..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering, mekonomen ringte og sa de anbefalte å bytte dynamoen, 14000,- ba de prøve å bytte laderegulatoren først.. Spent på hva de sier til det

 

Og.. de sier de klarer ikke bytte regulatoren uten å ta av dynamoen... 9500,- for jobben... høres jo helt blåst mye ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp ny dynamo og bytt selv.. [emoji106]

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp ny dynamo og bytt selv.. [emoji106]

Skulle gjerne gjort det hvis jeg hadde hatt en bukk tilgjengelig og ikke må ha bil hver dag.. Bet i det sure eplet og ba de bytte den, skal plukke den opp i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man trenger en ikke bukk for å skru bil. En fordel ved girkassebytte men thats it.

 

Har selv en S8 D2 og det er enkle biler å skru på[emoji2]

 

Disse gamle herlige damene fordrer dessverre minst 1 av 2 ting; Feit lommebok eller viljen/evnen til å skru selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man trenger en ikke bukk for å skru bil. En fordel ved girkassebytte men thats it.

 

Har selv en S8 D2 og det er enkle biler å skru på[emoji2]

 

Disse gamle herlige damene fordrer dessverre minst 1 av 2 ting; Feit lommebok eller viljen/evnen til å skru selv :)

Heh, ja jeg er beklageligvis ikke dyktig nok til å bytte større ting uten god tilgang, jeg bytter dog enkle ting selv som er lett tilgjengelig, og håper naboen som er hobbymekaniker vinner i lotto snart så han får bygget verksted i garasjen ;)

Jeg betaler gjerne han et par kroner for å å skru, men denne gangen ble det nok en ekstra utgift ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enden på regla, fikk litt rabatt så det havnet på, 12600, litt bittert at jeg ikke turte å gjøre det selv, men men skulle nesten hatt et anbudsforum her hvis medlemmer har lyst å hjelpe til 😄

Dog hadde de ikke hørt noe om klubbrabattten vår og ikke prøvde de å søke den opp heller..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bl.a. en 80Q med AAH (altså 12V 2,8 V6) og der måtte jeg til slutt gi opp å bytte spenningsregulator uten å ta ut dynamoen (etter å sikkert ha brukt tre ganger så lang tid på å prøve å unngå å demontere dynamoen, samtidig som jeg ble plaget av nabounger på trampoline som forpesta omgivelsene med Justin Biebers Baby, Baby på dårlig mobil). Med dynamoen ute er det gjort på ett minutt å bytte regulatoren. Dog skal det legges til at jeg ikke har klima, så det er god plass til å håndtere reimstrammeren og plukke av reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.