Dyseverdier VCDS og TDI som holder igjen på lavt turtall

Anbefalte innlegg

Løsning på mitt problem i innlegg #44.

 

Skjermbilde.jpg

 

Lest om lekkasje kan være årsaken, men er det dysene som lekker og må byttes, eller er det f.eks en pakning der?

 

Bilen har jo siden jeg kjøpte den vibrert litt på lave turtall og holdt litt igjen når man gir gass, men synes det kanskje er mer merkbart de siste dagene. Holder på en måte litt igjen når jeg gir gass fremtil turboen blir med og jobber, og da kommer "draget" vel brått - spesielt på de to første girene er dette logisk nok veldig merkbart. På de høyere girene merker bedre at den holder litt igjen før turboen begynner å lade.

 

Ikke la tråden spore av med at vibrasjonene kommer fra svinghjul, for har kjørt på 35 000km uten at det har blitt noen ulåter av svinghjulet. Vil kun ha svar på hva disse tallene kan indikere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dyse verdiene ser jo bra ut. Alle er innenfor. Syncro angle ser pg ok ut. Jo mer på pluss siden jo vanskeligere å starte når den er kald. -1 til 0 er vel Ideelt. Prøvd å logge lmm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, synes de varierte vel mye, men da er det greit:)

 

Synchro angle/torsion value skulle jeg likt å ha litt lavere, men eneste mulighet er vel å justere på kamdrevet? Starter like lett uansett om det er 25° varme eller 25° kalde, både med og uten motorvarmer. Men synes den kanskje går litt dyrere enn den burde. Ifølge denne guiden virker det som det skal være mulig å justere dette med VCDS, ref det han sier om å leke seg rundt med forskjellige tall på torsion value, men fikk ikke dette til selv i går. Noen som eventuelt vet hvordan det gjøres?

 

Ikke prøvd å logge LMM. Hvilken kanal gjøres dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det har ingen betydning om noen av tallene har et minustegn foran seg?

 

Angående logging av LMM, det er vel sånn som beskrevet her jeg skal gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det har ingen betydning om noen av tallene har et minustegn foran seg?

 

Angående logging av LMM, det er vel sånn som beskrevet her jeg skal gjøre?

 

Jupp det er riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt usikker på hvilket av spørsmålene du svarte på, Sindre, men regner med det var det siste? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen betydning om det er minus eller pluss så lenge di er innenfor tillatte verdier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Excel har jeg ikke peiling på, så noen fancy graf ble det ikke, men her er tallene jeg logget fra 2500-3500rpm:

 

Saturday,20,February,2016,01:35:08:58797,VCDS Version: Release 12.12.0,Data version: 20130910

038 906 019 KD,,1.9l R4 EDC 0400SG 4897,

 

,Group A:,'003,,,,Group B:, Not Running,,,,Group C:, Not Running

,,Engine speed,MAF (specified),MAF (actual),EGR duty cycle,,,,,,,,,,

,TIME,790-870,230-310,210-350,40-75%,TIME,,,,,TIME,,,,

Marker,STAMP, /min, mg/str, mg/str, %,STAMP,,,,,STAMP,,,,

,0.00,2415,350.0,347.9,52.6,,,,,,,,,,

,0.35,2436,730.0,490.0,4.8,,,,,,,,,,

,0.67,2478,850.0,994.7,4.8,,,,,,,,,,

,0.98,2541,850.0,1249.5,4.8,,,,,,,,,,

,1.30,2604,850.0,1127.0,4.8,,,,,,,,,,

,1.61,2688,850.0,1249.5,4.8,,,,,,,,,,

,1.93,2772,850.0,1249.5,4.8,,,,,,,,,,

,2.24,2856,850.0,1249.5,4.8,,,,,,,,,,

,2.57,2940,850.0,1229.9,4.8,,,,,,,,,,

,2.91,3003,850.0,1239.7,4.8,,,,,,,,,,

,3.25,3087,850.0,1220.1,4.8,,,,,,,,,,

,3.61,3171,850.0,1220.1,4.8,,,,,,,,,,

,3.95,3255,850.0,1200.5,4.8,,,,,,,,,,

,4.27,3318,850.0,1190.7,4.8,,,,,,,,,,

,4.59,3381,850.0,1176.0,4.8,,,,,,,,,,

,4.90,3444,850.0,1200.5,4.8,,,,,,,,,,

,5.22,3507,850.0,1176.0,4.8,,,,,,,,,,

,5.54,3549,850.0,1112.3,4.8,,,,,,,,,,

,5.84,3465,430.0,622.3,4.8,,,,,,,,,,

,6.15,3045,355.0,612.5,4.8,,,,,,,,,,

,6.51,2520,310.0,563.5,4.8,,,,,,,,,,

,6.86,2163,285.0,519.4,4.8,,,,,,,,,,

,7.21,2184,285.0,509.6,4.8,,,,,,,,,,

,7.54,2163,285.0,494.9,4.8,,,,,,,,,,

,7.84,2163,285.0,509.6,4.8,,,,,,,,,,

,8.16,2142,285.0,524.3,4.8,,,,,,,,,,

,8.48,2142,285.0,514.5,4.8,,,,,,,,,,

,8.79,2121,280.0,529.2,4.8,,,,,,,,,,

,9.11,2121,280.0,534.1,4.8,,,,,,,,,,

,9.42,2100,280.0,514.5,4.8,,,,,,,,,,

,9.77,2100,280.0,539.0,4.8,,,,,,,,,,

,10.14,2079,280.0,534.1,4.8,,,,,,,,,,

,10.48,2079,280.0,539.0,4.8,,,,,,,,,,

,10.83,2058,280.0,529.2,4.8,,,,,,,,,,

,11.17,2058,280.0,524.3,4.8,,,,,,,,,,

,11.48,2037,280.0,539.0,4.8,,,,,,,,,,

,11.80,2016,280.0,539.0,4.8,,,,,,,,,,

,12.12,2016,280.0,524.3,4.8,,,,,,,,,,

,12.43,2016,280.0,524.3,4.8,,,,,,,,,,

,12.76,1995,280.0,504.7,4.8,,,,,,,,,,

,13.08,1974,280.0,543.9,4.8,,,,,,,,,,

,13.44,1974,280.0,539.0,4.8,,,,,,,,,,

,13.79,1953,280.0,534.1,4.8,,,,,,,,,,

,14.15,1953,280.0,519.4,4.8,,,,,,,,,,

 

Hvis jeg forstår det korrekt, er det 850 mg/h helt til jeg gikk av gassen, så da er LMM i orden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen?

 

850 mg/h er vel "minimum" og de fire tallene rett bak er det jeg logget på min? Min er jo chippet, så med mer effekt skulle man visstnok se høyere tall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maf actual du skal sjekkw. Disse skal stige med turtall evt være konstante ikke variere heller ikke bli lavere plutselig så lenge gassen er i bunn. Bør logge fra 2000 ril 4000 feks og avslutte logg Før du går av gassen. Lettere å se da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er denne guiden jeg fulgte, så skal være riktig sett bort ifra at jeg ikke har laget graf.

 

Avsluttet like etter jeg gikk av gassen. F.eks her, så er det vel MAF actual (merket med rødt)?: ,5.22,3507,850.0,1176.0,4.8,,,,,,,,,,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maf verdiene ser normale ut men du testa litt kort register før du feiga ut og gikk av gassen :P

 

At det står 850 på spesifisert er en diagnosebegrensning som henger igjen fra gammelt av i VCDS. De faktiske verdiene ser OK ut såvidt jeg husker, men er vel 3år siden jeg kjørte med luftmassemåler da de ikke måler høy nok flow før de går i metning så jeg bruker derfor kun map sensoren ;)

 

Har du logga gruppe 011, fullt pådrag i 4.gir fra 1500rpm-4000rpm? Mistenker at vnt mekanismen din er stør eller at stopp skruen er feiljustert (det hender rett som det er at de er feiljustert selv på nye turboer rett fra Garrett)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ikke mer vei igjen, og orket ikke å dra så langt for å logge, + at det var fra 2500-3500rpm det stod i guiden jeg fulgte:p

 

Skal få logget 011 etterpå, glemte det sist jeg holdt på. Erfaring med å rengjøre VNT med ovnsrens? Og hvor finner jeg stoppskruen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes egne kit med kjemikalier for rens av VNT turboer, husker ikke i farten hva det heter men virker nok bedre enn Biltema ovnsrens :P

 

Stoppskruen er den som stopper vakuumklokka ved maks vandring (maks stengt vnt). For lite vandring og bilen spooler sent opp, for mye vandring og motoren strupes og baktrykket går i taket før turboen får kontroll igjen. En liten set skrue gjenget inn i senteret på turboen i nærheten av VNT aktuatorarmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte på Mr. Muscle, da dette ser ut til å være mye brukt med stor suksess:)

 

Aha, da ble jeg ihvertfall litt klokere.

 

Her er ihvertfall tallene jeg logget i stad:

 

,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,,,,,,,,,

,TIME,2850-3150,2200-2400,2100-2600,35-80%,TIME,,,,,TIME,,,,

Marker,STAMP, /min,,, %,STAMP,,,,,STAMP,,,,

,0.00,1722,2352.0,1452.0,31.1,,,,,,,,,,

,0.32,1764,2388.0,1860.0,35.1,,,,,,,,,,

,0.63,1827,2424.0,2292.0,51.4,,,,,,,,,,

,0.95,1869,2448.0,2616.0,62.6,,,,,,,,,,

,1.26,1953,2484.0,2652.0,60.2,,,,,,,,,,

,1.60,2016,2496.0,2436.0,54.2,,,,,,,,,,

,1.94,2100,2520.0,2472.0,57.8,,,,,,,,,,

,2.29,2184,2532.0,2580.0,61.4,,,,,,,,,,

,2.64,2247,2556.0,2640.0,64.5,,,,,,,,,,

,2.96,2331,2556.0,2616.0,65.7,,,,,,,,,,

,3.27,2415,2568.0,2568.0,66.1,,,,,,,,,,

,3.59,2478,2568.0,2580.0,66.9,,,,,,,,,,

,3.91,2562,2580.0,2616.0,68.9,,,,,,,,,,

,4.23,2646,2580.0,2604.0,70.5,,,,,,,,,,

,4.53,2688,2580.0,2592.0,70.9,,,,,,,,,,

,4.84,2772,2580.0,2592.0,71.7,,,,,,,,,,

,5.20,2835,2580.0,2580.0,71.7,,,,,,,,,,

,5.54,2919,2580.0,2568.0,72.5,,,,,,,,,,

,5.89,2982,2580.0,2568.0,73.3,,,,,,,,,,

,6.21,3066,2580.0,2568.0,73.7,,,,,,,,,,

,6.52,3108,2580.0,2556.0,73.3,,,,,,,,,,

,6.83,3192,2580.0,2556.0,73.7,,,,,,,,,,

,7.15,3234,2580.0,2568.0,73.3,,,,,,,,,,

,7.46,3297,2580.0,2556.0,73.7,,,,,,,,,,

,7.78,3360,2580.0,2556.0,73.7,,,,,,,,,,

,8.12,3423,2580.0,2556.0,73.3,,,,,,,,,,

,8.46,3486,2580.0,2544.0,72.5,,,,,,,,,,

,8.81,3528,2580.0,2544.0,72.9,,,,,,,,,,

,9.14,3612,2580.0,2556.0,71.3,,,,,,,,,,

,9.44,3654,2580.0,2556.0,71.3,,,,,,,,,,

,9.77,3717,2580.0,2556.0,71.7,,,,,,,,,,

,10.08,3759,2580.0,2556.0,71.3,,,,,,,,,,

,10.40,3801,2568.0,2544.0,70.5,,,,,,,,,,

,10.73,3864,2568.0,2532.0,69.7,,,,,,,,,,

,11.05,3906,2556.0,2508.0,67.3,,,,,,,,,,

,11.38,3948,2556.0,2484.0,65.7,,,,,,,,,,

,11.72,4011,2544.0,2472.0,64.5,,,,,,,,,,

,12.06,4053,2532.0,2448.0,62.6,,,,,,,,,,

,12.41,4095,2520.0,2436.0,60.6,,,,,,,,,,

,12.74,3906,1080.0,2412.0,52.2,,,,,,,,,,

,13.05,3297,1044.0,1728.0,51.0,,,,,,,,,,

,13.36,2793,1020.0,1500.0,48.6,,,,,,,,,,

,13.68,2373,1008.0,1356.0,43.4,,,,,,,,,,

,13.99,2520,1020.0,1260.0,43.8,,,,,,,,,,

,14.31,2499,1008.0,1236.0,43.4,,,,,,,,,,

,14.66,2478,1008.0,1236.0,43.4,,,,,,,,,,

,15.03,2457,1008.0,1236.0,43.4,,,,,,,,,,

 

Hva sier disse tallene deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hva med "tenningen", burde jeg prøvd å justert den litt lavere?

 

Drar med dette over til denne siden:

Tenkte på Mr. Muscle, da dette ser ut til å være mye brukt med stor suksess:)

 

Aha, da ble jeg ihvertfall litt klokere.

 

Her er ihvertfall tallene jeg logget i stad:

 

,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,,,,,,,,,

,TIME,2850-3150,2200-2400,2100-2600,35-80%,TIME,,,,,TIME,,,,

Marker,STAMP, /min,,, %,STAMP,,,,,STAMP,,,,

,0.00,1722,2352.0,1452.0,31.1,,,,,,,,,,

,0.32,1764,2388.0,1860.0,35.1,,,,,,,,,,

,0.63,1827,2424.0,2292.0,51.4,,,,,,,,,,

,0.95,1869,2448.0,2616.0,62.6,,,,,,,,,,

,1.26,1953,2484.0,2652.0,60.2,,,,,,,,,,

,1.60,2016,2496.0,2436.0,54.2,,,,,,,,,,

,1.94,2100,2520.0,2472.0,57.8,,,,,,,,,,

,2.29,2184,2532.0,2580.0,61.4,,,,,,,,,,

,2.64,2247,2556.0,2640.0,64.5,,,,,,,,,,

,2.96,2331,2556.0,2616.0,65.7,,,,,,,,,,

,3.27,2415,2568.0,2568.0,66.1,,,,,,,,,,

,3.59,2478,2568.0,2580.0,66.9,,,,,,,,,,

,3.91,2562,2580.0,2616.0,68.9,,,,,,,,,,

,4.23,2646,2580.0,2604.0,70.5,,,,,,,,,,

,4.53,2688,2580.0,2592.0,70.9,,,,,,,,,,

,4.84,2772,2580.0,2592.0,71.7,,,,,,,,,,

,5.20,2835,2580.0,2580.0,71.7,,,,,,,,,,

,5.54,2919,2580.0,2568.0,72.5,,,,,,,,,,

,5.89,2982,2580.0,2568.0,73.3,,,,,,,,,,

,6.21,3066,2580.0,2568.0,73.7,,,,,,,,,,

,6.52,3108,2580.0,2556.0,73.3,,,,,,,,,,

,6.83,3192,2580.0,2556.0,73.7,,,,,,,,,,

,7.15,3234,2580.0,2568.0,73.3,,,,,,,,,,

,7.46,3297,2580.0,2556.0,73.7,,,,,,,,,,

,7.78,3360,2580.0,2556.0,73.7,,,,,,,,,,

,8.12,3423,2580.0,2556.0,73.3,,,,,,,,,,

,8.46,3486,2580.0,2544.0,72.5,,,,,,,,,,

,8.81,3528,2580.0,2544.0,72.9,,,,,,,,,,

,9.14,3612,2580.0,2556.0,71.3,,,,,,,,,,

,9.44,3654,2580.0,2556.0,71.3,,,,,,,,,,

,9.77,3717,2580.0,2556.0,71.7,,,,,,,,,,

,10.08,3759,2580.0,2556.0,71.3,,,,,,,,,,

,10.40,3801,2568.0,2544.0,70.5,,,,,,,,,,

,10.73,3864,2568.0,2532.0,69.7,,,,,,,,,,

,11.05,3906,2556.0,2508.0,67.3,,,,,,,,,,

,11.38,3948,2556.0,2484.0,65.7,,,,,,,,,,

,11.72,4011,2544.0,2472.0,64.5,,,,,,,,,,

,12.06,4053,2532.0,2448.0,62.6,,,,,,,,,,

,12.41,4095,2520.0,2436.0,60.6,,,,,,,,,,

,12.74,3906,1080.0,2412.0,52.2,,,,,,,,,,

,13.05,3297,1044.0,1728.0,51.0,,,,,,,,,,

,13.36,2793,1020.0,1500.0,48.6,,,,,,,,,,

,13.68,2373,1008.0,1356.0,43.4,,,,,,,,,,

,13.99,2520,1020.0,1260.0,43.8,,,,,,,,,,

,14.31,2499,1008.0,1236.0,43.4,,,,,,,,,,

,14.66,2478,1008.0,1236.0,43.4,,,,,,,,,,

,15.03,2457,1008.0,1236.0,43.4,,,,,,,,,,

 

Hva sier disse tallene deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva sier disse tallene deg?

 

At bilen er chippet :P hehe

 

Ser egentlig ut som VNT virker helt som det skal, liten overboost ved spoolup men innenfor det som er normalt og ikke nok til å skape trøbbel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig, det er den. Men tror ikke chippen er den mest sofistikerte, har en følelse av at den er fra bilen var temmelig ny.

 

Men hvis den hadde dratt falskluft et sted, så ville vel dette vært mulig å sett på loggen enten av LMM eller turbotrykk? For den holder litt igjen ved lavt turtall, noen ganger verre enn andre, samt veldig "nølete" ved lavt turtall når motor er kald. En sjelden gang ved lavt turtall og full gass, på et litt høyere gir, så lugger den en gang like etter man går av gassen. Mulig jeg gjør for mye ut av det, men synes den er litt slitsom å kjøre sånn den er nå. Får prøve å justere "tenninga" litt. Lett å komme til på reimhjulet uten å måtte ta av hele fronten på disse, vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan svare meg selv på det siste spørsmålet: Av med motordeksel, så er det bare å klipse av dekslet over reimhjulet. Fikk justert Synchro angle til 0,0/0,06 (veksler litt mellom de). Bildet jeg la ut i første post viser 1,1, men også der vekslet det litt, helt opp til 2,x. Syntes kanskje den virket bedre med en gang når jeg prøvde den, dog så var det sikkert placebo. Merket ikke så mye forskjell på kjøreturen jeg tok i stad.

 

Tok samtidig og inspiserte trykkslange fra turbo til luftfilterboksen for sprekker, men så ingen. Kan legge til at man hører godt at det lader i turboen på lavt turtall og full gass, pluss at man hører det "surger" godt når man går av gassen på riktig turtall. Bare usikker på om det er normalt når man har chippet disse eller ei. Får jo litt lyd på dama sin originale Passat også, så.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle turboene jeg har hatt på avf motorer har "bråket" mye chippet. Sjekket turbo på min den ene gangen, men ingeting i veien.

 

Da hadde bilen gått 180k på org turbo når den ble chippet, rundet 310knår jeg solgte. Aldri noe problem med turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, okey. Takk for svar. Foruten om at jeg mangler den harde traktorgangen, kunne man nesten tro at jeg har åpent filter. Det sjekket jeg forøvrig i går også, at luftfilterboksen var helt tett (lest at det kan være litt vanskelig å få denne ordentlig tett når man har byttet filter).

 

Tar imot alle svar og forslag videre her!

 

I denne guiden står det at man ikke bør ha mer enn 80-250 forskjell i høy og lavt turbotrykk, men min var nøyaktig 300 - 924 på lav og 1224 på høy. Kan dette indikere at det kan være noe med VNT-mekanismen allikevel? Hva slags rensemiddel er isåfall anbefalt å bruke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanlig feil er jo defekt trykkslang ut ifra turbo, byytet 2 ganger på dama sin pga den har skuret mot et eller annet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, og denne sjekket jeg i går mens jeg holdt på. Tok den ikke helt av pga jeg ikke orket å knote med de "låsingene", men skrudde løs delen på luftfilterboksen og så og kjente godt rundt hele - ingen sprekker eller hull.

 

Kom på at jeg tok et bilde:

IMAG0230.jpg

 

Dette er riktig? Ble usikker på om det var en fleksidel eller en slags pakning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan svare på en eller flere av de mange spørsmålene mine?

 

Ble forresten merkbart bedre med mer riktig "tenning", mest merkbart over 1500rpm og ved halv eller mer gass (ved full gass er den bare noe bedre).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vnt testinga de tyder på at stop skruen tillater litt for lang vandring, dette vil strupe motoren på lave turtall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.