Anbefalte innlegg

Har nettopp handlet en Egolf.

Vil så veldig ha noen 18".

Noen som har tips til hva som passer og som ikke "stjeler" mye rekkevidde? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja...dette blir vel litt smak og behag. Ligger utallige spaltemeter med diskusjon rundt temaet 18" og Egolf på elbilforum.no Anbefaler deg ev. å ta en kikk der.

 

Om jeg skulle oppsummere egne erfaringer så vil jeg si:

 

Vekt - Jo tyngre felg jo større effekt på akselerasjon og rekkevidde (ref Astana org som er ganske lette)

 

Dekk - bredde og rullemotstand har nok noe og si..men ikke slik at jeg mener å registrere nevneverdig forskjell på overgang fra 18" med 225/40 på piggfrie hakkapellitta R mot Goodyear Performance Grip sommmer med lav rullemotstand i samme dimensjon

 

Utforming felg - ref Astana original form så har nok lukket senter noe å si på luftmotstand og dermed rekkevidde. Virkning som du merker i praksis? Vil ikke si det...:)

 

Konklusjon: Bytte til 18" vil nok gi deg et tap på 10 -15% prosent av rekkevidde litt avhengig av kjørestil og temperatur. Om du av og til trenger disse siste 10-15% ville jeg ha vurdert å la være. Om du ikke trenger disse noe særlig så ville jeg heller ha gått for felger som ikke er altfor tunge, men som du synes er tøffe, kombinert med dekk med lav rullemotstand.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte på 18" sist sommer http://forum.vacn.no/showthread.php?277525-Min-2015-e-Golf-svart&p=3002954#post3002954. Og skal legge på 19 i år.

 

Det beste tipset er nok at om rekkevidden er viktig, og en bekymring. Kjør orginalt.

 

Ser nå etter totalt ca 20k km, at snitt langtidsforbruk på sommer med 18"(16,5/100km), lå noe under snittforbruk vinter med piggfritt på 16" orginalfelg(18/100km).

 

For meg er ikke rekkevidden en bekymring så lenge bilen klarer 100km på en lading

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.