Trenger litt tips til Defa i A4 B8, erfaringer med montering?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Var lenge på jakt etter bil med webasto når eg kjøpte inn min A4 Allroad, men rette bilen dukka aldri opp så gikk litt ned på kravene.

 

Såg i vinter at det blei litt meir ruteskraping på morgenen enn eg hadde lyst til, så begynner å vurdere Defa eller webasto ettermontert. Webasto har eg lest her inne at kommer fort på 25k å ettermontere? Ikkje sjekket så mye opp i det.

Defa virker jo greit så lenge bilen står heime utenfor huset da det bare er å strekke opp ein kabel, men korleis fungerer dette når bilen står parkert på jobb?

Defa kupevarmer fungerer kun når den er tilkoblet 220v? Eller kan den kjørest på batteri i bilen? Ser at det er komplett pakke med motorvarme,kupe og batterilader no.

 

Noen som har erfaringer med å montere dette på A4 B8/Allroad? Ser det er litt forskjellige typer til motorvarmer, noe som går på kjølesystemet og ein som går direkte i blokka/frostplugger. Noen som veit kva det er på 2.0tdi?

Skrur mye bil sjølv, men alltid litt skeptisk til å begynne å kutte og trekke kabler i ein så ny bil. Er det ein grei jobb å få montert motorvarmer og trekke inn kabel til kupevifta? Eller er det like greit og koste på seg eit par tusen ekstra og få fagfolk til å montere isåfall?

 

Tar gjerne imot tips dersom noen har erfaringer med å montere defa i nyere Audi. Og evt alternativer til Defa pakke :)

 

På forhånd takk

Mvh

Tor Erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webasto er meget dyrt å ettermontere og ligger på rundt 25k på ettermarkedet for montering.

Da trenger du ikke tilgang til støpsel og av erfaring er disse mer effektive enn Defa.

 

Det billigste alternativet er Defa. Her har du forskjellige måter å styre enheten på: Timer, fjernkontroll eller via App ( jeg anbefaler App da jeg har hatt denne selv. Den inkl. tyverivarsel via pushmld og du kan spore bilen blandt annet)

Med Defa er du avhengig av støpsel for å få den til å fungere. Til Audi A4 B8, etter hva jeg finenr ut på defa.no, er det kontakt varmer til din bil.

Tilbakemeldinger jeg har fått på kontaktvarmere er at den ikke er like effektiv som den som går på kjølesystemet ( jeg har arbeidet på et verksted som har montert slike tidligere) Men man må følge de alternativer som Defa gir, da det er de alternativer som er til din eksakte bil.

 

Tips til verksteder som tar montering av disse varene ( eber og defa)

Auto - Utrustning AS tlf: 23 37 84 10 (Persveien, Ulvensplitten)

Auto- Tronic - Bjørn 90014300 ( Hans Nilsensvei, Bryn)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for godt svar :) Skal forhøre meg litt rundt ang montering, men 25k var litt i overkant av kva eg hadde tenkt å koste på den for å slippe å skrape is :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at du ikke har Webasto? Vanlig på norske biler, dvs ikke import. Begge bilene mine har det, altså som kjørevarmer og kun varme når motor sviver, men har oppgradert den ene med GSM-sender så nå får jeg bilen isfri fra mobilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange nyere norsksolgte TDIer har elektrisk tilleggsvarmer som starter under 5 grader, dette er ikke det samme som Webasto.

 

Jeg har hatt Defa Link Komplett og det er et helt fantastisk system, en app med full kontroll over både batterispenning på bilen, inne og utetemperatur etc. Man er naturligvis avhengig av strøm men det syntes jeg aldri var noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, å styre med strøm hver vinterdag var uaktuelt for vår del. Vil jo heller ikke funke når du som oftest trenger det mest; dvs på fjellet vinterstid. Men man trenger såklart et utgangspunkt med en tilleggsvarmer som går på diesel eller bensin, for å legge til fjernbetjening via fjernkontroll eller via app.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vel det eneste alternativet å bla opp for webasto/eberspächer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kjøpe en bil hvor dette var standard fra fabrikk. Vår 10 år gamle Touran er påkosta 10 laken; da har den Webasto via app, integrert blåtann og trådløs streaming av musikk. Dette dekker det meste syns vi, og syns det er skuffende lite ekstra man får ved å kjøpe 2016 modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, trodde tråden omhandlet en allerede kjøpt allroad og alternativene for å få varme i den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo det gjorde det heh.. Trådstarter får konkludere hva som er mest hensiktsmessig. Billigste med Webasto på finn akkurat nå koster under 250' http://www.finn.no/81156129

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Defa på min 2010 modell. Har du skrudd litt bil før og har litt verktøy tror jeg nok du fint klarer å montere dette selv. Jeg monterte varmer hvor elementet kun ligger inntil motorblokka ( Kontaktvarmer? Ref. innlegg til Jeanette ) . Da slapp jeg å kappe kjølevannslanger eller slå ut frostplugg med fare for senere lekkasjer. Effekten på en slik kontra slange/blokkvarmer er jeg ikke sikker på men.

 

Kabel inn til kupevarmer har jeg trukket inn via åpningen for friskluftinntaket. Boret passende hull i luftinntakplast på utsiden av torpedoveggen og tredd kontakt/ledning inn gjennom dette, videre i selve luftinntaket og så mellom karosseriplate og plasthuset til varmeapparatet. Demonterte hanskerommet inne i bilen og etter litt leting i isolasjonsmatten innvendig på torpedoveggen fant jeg igjen ledningen. Da var det bare trekke den videre inn til kupevifta.

 

Har ikke timer, ur eller appstyring på min. Kjøpte heller ett billig tidsur fra Clahs Ohlson, som stappes rett i strømkontakta på garasjeveggen da jeg stort sett kun bruker dette hjemme i garasjen vinterstid uansett. Mest fordi guttungen og jeg ikke skal måtte fryse hver morgen til barnehage/jobb. Har derimot montert noen med "full pakke" på jobb og bortsett fra å få alt av ledninger gjennom torpedovegg og inn i bilen, er resten en kurant affære.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for godt svar :) Venter på tilbakemelding av kva det vil koste og få den montert, men høres ut som ein kurant jobb eg fikser sjølv om eg kan bruke samme motorvarmer som du har brukt. Ser for meg at det å trekke ledning inn i bilen er det som er verst ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.