GPS helt på jordet! MMI 3G Audi A4 b8

Anbefalte innlegg

Hei, noen som kan hjelpe med et problem?

 

Er en A4 b8 med mmi 3G, gps'en henger ikke med i det hele tatt, er langt unna den posisjonen som er i virkeligheten.

Nylig byttet GPS antenne (den på taket) og ledning til antenne.

 

Fortsatt samme problem, møller sier at kan være "styreenheten" og spilleren?, pris for bytte er 40 000kr!

 

Styreenheten er den i bagasjerommet?

 

Fler som har hatt samme problem? Restart er prøvd flere ganger, fikser ikke problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd med nytt kart?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kartet har vært siden bilen var ny, men den fungerte jo før, ikke vært gjort no oppgradering av noe slag.

Den kan plutselig vise at den er midt på havet eller på et jorde osv, henger ikke med, ikke kontakt med satellitter heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Last ned nytt kart, er jo med en oppdatering sw med kartet kanskje det løser problemet. Er nesten gratis å prøve

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, du er ikke alene. Min A6 2012-modell sin navigasjon mistet plutselig kontakt med verden, og finner nå 0 satellitter, pussig at dette skjer sånn ca rett etter garantiutløp. 40 000 kr for en ny styreenhet er jo helt bak mål! Det er greit nok at verdien på funksjonaliteten i ny bil tilsvarer 40 000 når man tenker på produktutvikling osv, men at selve hardware'n skal koste så mye er hinsides.

Det går an å stille klokka etter GPS, men den finner altså 0 satelliter, så til navigasjon er den kaputt.

Er det ikke naturlig om dette skulle gitt et feilmelding? Audi selv sier jo at det er drit-dyrt med disse kartoppgraderingene fordi programvaren henger sammen med vindusviskere og ratt og bremser og alt mulig rart, så da burde man jo være svært bekymret når bilen tror den er et helt annet sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis er det hovedenheten til MMI som er synderen her ja. Det er enheten i dashboardet. Den rett foran girspaken. Kartoppdatering vil neppe løse problemet. Feilen du har skyldes vanligvis irr i antennefoten på taket, noen ganger ledningen mellom antenne og enhet og noen ganger selve enheten -J794.

Du kan evt. prøve å demontere enheten og koble ei løs antenne rett inn på den. Prøv også en hard-reset ( ta ut kontakt på enheten så den blir strømløs i 30 min ) Regner med det er soft-reset ( med 3 nedtrykte knapper i MMI betjening ) du allerede har prøvd. Hvis ikke noe av dette hjelper er jeg redd det er skift av enhet som gjelder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info, så er dette problemet fikset for en stund siden!

 

Møller byttet som nevnt antennen på taket og ledningen til denne, uten at det ble bedre. MEN, så tok jeg saken i egne hender å monterte en ny MMI 3G-styreenhet med DAB+ og original dab-antenne i bakruta (Plug and play). Ble fortsatt ikke bedre, men anlegget ble oppgradert til DAB+ da :).

 

Det neste ble da å oppdatere firmware og kart til nyeste mulige. Problemet var der fortsatt......

 

Siste utvei ble å ta av minuspolen fra batteriet i 15-20min, deretter koblet jeg til VCDS å slettet noen få feilkoder, slik at ingen feilkoder lå inne. Tilslutt gikk jeg inn i navigasjonen igjen og plutselig var alt bra, og nå har det fungert bra i flere måneder! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, takk for oppdatering! Møller har fortalt meg at det koster 11 000 å skifte antenne (!). I tillegg lurer jeg også på å oppgradere radioen til DAB+. Nå skal jeg jammen teste det siste du skrev (koble fra batteri), samt skaffe noe verktøy for å fjerne panelet under haifinna og sjekke tilstanden på antenna.

Hvor kjøpte du mmi styreenhet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

11000kr??? :o Kosta 7000kr for antennebytte m/lakkering på møller her....

 

Mmi 3g styreenhet med dab+ ble kjøpt på Finn.no for 3000kr, eneste som måtte gjøres i etterkant var å fjerne "component protection" feilkoden på møller (får ikke fjernet med vcds). Lett å bytte styreenheten.

 

Dab-antenne ble kjøpt på nett, plug and play på a4 b8 sedan, må loddes ledninger til rute på avant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte en 50-kroners GPS-antenne med fakra-plugg, koblet til bak på mmi-enheten og vips: mange satellitter! Fant også en rimelig original haifinne-antenne som jeg skal bytte ut den andre med, men foreløpig; saken løst for langt under 11000kr. Foreløpig ligger billigantenna i hanskerommet, og gir 6-8 satellitter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.