Passat 3BG. Svak klunk i forstilling (alt nytt)

Anbefalte innlegg

Når jeg svinger rattet frem og tilbake, så klunker det såvidt. Alt i forstillinga er byttet, brukt kvalitetsdeler (Meyle HD og Lemförder) og strammet til i kjørehøyde - til og med løsnet og strammet til en gang til etter at det fikk satt seg litt. Merker også såvidt at det slår i rattet om jeg kjører over sprukken asfalt osv.

 

Utenom det overnevnte, har jeg hatt en klunkelyd ved bremsing til tider, som virker som kommer fra sjåførsiden foran. Denne har vært der både før og etter forstilling ble byttet. I går så jeg til at de to boltene i vannkassa som fester tannstanga satt fast, den tredje under kom jeg ikke til ettersom det stod en annen bil over grava i verksted. Smørte også opp U-leddet på rattakslen, og la ikke merke til klunken ved bremsing etter det.

 

Er det tannstanga som er slitt, eller kan det være noe annet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stabstag foringer nye også(indre og ytre)?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De helt ytterst, de som er formet som en C, de er nye. De indre har jeg ikke byttet, men så de kostet en slikk og ingenting på MECA, så de blir handlet i løpet av uka. Prøvde å bryte litt på de her for en stund siden, men har ikke peiling på hvor faste de er når de er bra og motsatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk samme greie på T5'n. Der er ALT nytt. Ganske irriterende. Klarer ikke fremprovosere det på noe annet vis enn å kjøre i sprekker i vei osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du byttet indre styreledd? Fikk slakke i denne på a8'n jeg hadde , svak klunk hele tiden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare på passasjersiden, men der var det ingen lignende symptomer før den kollapset totalt og jeg hadde et hjul som gikk dit det selv ville. Kun et høyt klunk like før jeg holdt på å kjøre over en fortauskant og inn i en murvegg:p Og har kun sporadisk klunk når jeg bremser, men ikke når jeg rygger og bremser - da er det helt stille.

Har faktisk samme greie på T5'n. Der er ALT nytt. Ganske irriterende. Klarer ikke fremprovosere det på noe annet vis enn å kjøre i sprekker i vei osv..

Ja, veldig irriterende. Grunnen til at jeg byttet alt var klunken, men den er der fortsatt.

 

Hva med de indre stabstagforingene? Aner ikke hvor gamle disse er - sikkert blitt byttet minst én gang mtp at bilen har gått 393 000km, men det kan være mange km siden.

 

Og angående at jeg kjenner sprekker så godt i rattet, kan man få strammet til det ny armene og foringene for mye, sånn at disse er altfor komprimerte og stive? Hadde ikke stor nok momentnøkkel tilgjengelig, så ble tatt på måfå - dog har jeg sett mange gjør det sånn uten problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare på passasjersiden, men der var det ingen lignende symptomer før den kollapset totalt og jeg hadde et hjul som gikk dit det selv ville. Kun et høyt klunk like før jeg holdt på å kjøre over en fortauskant og inn i en murvegg:p Og har kun sporadisk klunk når jeg bremser, men ikke når jeg rygger og bremser - da er det helt stille.

 

Ja, veldig irriterende. Grunnen til at jeg byttet alt var klunken, men den er der fortsatt.

 

Hva med de indre stabstagforingene? Aner ikke hvor gamle disse er - sikkert blitt byttet minst én gang mtp at bilen har gått 393 000km, men det kan være mange km siden.

 

Og angående at jeg kjenner sprekker så godt i rattet, kan man få strammet til det ny armene og foringene for mye, sånn at disse er altfor komprimerte og stive? Hadde ikke stor nok momentnøkkel tilgjengelig, så ble tatt på måfå - dog har jeg sett mange gjør det sånn uten problemer.

 

Jeg har byttet lenkearmer, komplette styrestag, bærekuler, stabstagforinger, hjullagre og topplagre. Moment har jeg aldri brukt. Klint det sammen med muttertrekker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke byttet like mye som deg, men det eneste som ikke er byttet er indre delen av styrestaget på sjåførsiden, dempertopp/topplagre og de indre stabstagforingene. Problemet er bare at jeg ikke finner noe innlysende når jeg er under bilen og kjenner og rugger på den. Så tar imot forslag til hva jeg kan sjekke ut og eventuelt hvordan jeg kan gjøre det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har opplevd lignende lyder med dårlig fjærbeinslager/dempertopp på A4, men ville prøvd å bytte de indre stabstagforingene først. Har samme lyd på min 3bg nå, når jeg svinger med litt fart, jævlig irriterende.....

 

Jeg mistenker selv dempertopp eller stab stag foringer, da alle bærearmene mine er helt OK også. Så har handlet inn stabstagforinger selv, kostet 150kr for begge :-) grei jobb, må vel av med bunnplate under motor, litt knotete men greit nok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok til at jeg bytter de først som sist. Ikke så mye jobb hos meg, for jeg har ikke bunnplate (kjøper hvis noen har en):P

 

Så at de kostet 85,- pr- stk. hos MECA, så blir ikke store utgiften med klubbrabatter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.