Touran 2008: Regnsensor/lyssensor og automatisk blendbart speil

Anbefalte innlegg

Har anskaffet en 2008 modell Touran Highline Exclusive, men på tross av utstyrsnivået i bilen er det et par saker jeg gjerne skulle ha ettermontert.

 

Har forstått at det er litt forskjellig fremgangsmåte alt avhengig av årsmodell og hvor speilet står plassert originalt. Min har speilet i frontruta, men det står på en liten rund sokkel (limt fast i ruta?) og ikke en sånn stor kloss som normalt skulle inneholde regnsensor.

 

Er denne lille sokkelen mulig å fjerne, for så å montere regnsensoren og nytt speil med automatisk avblending? Ser det noen plasser henvises til at man må skifte frontrute, dette er ikke noe alternativ, da den faktisk er helt ny.

 

Alternativet blir kanskje å droppe det automatiske speilet, og heller montere regnsensor ved siden av? Har sett noen biler med speilet festet i taket, som har en egen kloss i frontruta med regnsensor...

 

I prioritert rekkefølge er det disse funksjonene jeg vil ha:

 

1: Coming home/Leaving home lys (kan vel forsåvidt kodes uten lyssensor, men ser jo litt meningsløst ut midt på sommeren)

2: Automatisk lukking av vinduer ved regnvær (kjekt her hvor været ofte skifter fra time til time)

3: Automatisk avblending av innvendig speil (minst viktig, men hadde vært kjekt i samme farta)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har prøvd å fjerne det lille runde speilfestet i frontruta og vet om det er mulig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS: Frontruten er kanskje forskjellige med/uten sensor? Ble spurt om det da jeg måtte bytte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OBS: Frontruten er kanskje forskjellige med/uten sensor? Ble spurt om det da jeg måtte bytte.

 

Godt poeng.

 

Og det er noen forskjeller ute og går her. Touran ble levert med parallelle eller motgående viskere avhengig av årgang. De med motgående viskere hadde speilet i taket, og om de hadde regn/lyssensor var denne montert ganske langt ned på ruta i en egen holder. Dette for å nå ned til viskerne. Om de hadde parallelle viskere (som min 2008 har) var speilet montert på ruta, med forskjellig feste avhengig av om det også var regn/lyssensor eller ikke.

 

Mitt problem er altså at bilen originalt ikke hadde regn/lyssensor og da forrige eier skiftet rute ble det selvsagt satt inn rute med speilholder tilpasset originalutstyret. Hadde jeg skulle skiftet rute hadde jeg selvsagt bedt om rute med holder for regnsensor.

 

Når jeg nå ønsker å ettermontere dette har jeg ikke lyst til å skifte ut den helt nye frontruta, og jeg vet heller ikke om jeg tør å bryte noe på det speilfestet som er limt på ruta for å fjerne dette. Men om jeg hadde visst at noen har gjort dette før, hadde det vært tryggere å prøve å fjerne det. Får jeg bare av det gamle festet, er det ikke noe problem å lime opp det rette festet for regnsensoren, og montere det dertilhørende speilet med automatisk avblending. Alternativet er separat regnsensor fra en tidligere Touran med speilet i taket, men da ser det ikke helt originalt ut etterpå...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde motgående viskere og regnsensor på 2007 Touran. Da var regnsensoren ikke akkurat pen.....

 

Her er en relevant tråd: http://forum.vacn.no/showthread.php?235090-montere-regnsensor-vw-Touran&highlight=touran+regnsensor

 

 

Slik?

 

P1130152.JPG-for-web-normal.jpg

 

Sensoren vil kunne monteres noe høyere opp med parallelle viskere, men likevel ikke like diskret som om jeg også får byttet speilfestet.

 

Her er en løsning med sensoren ved siden av speilfoten. Heller ikke særlig elegant:

 

16032011575ek1p.jpg

 

16032011576sjt7.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.