Flekklakkering og overganger til lakk.

Anbefalte innlegg

Har flekklakkert litt steinsprut og rust her og lurer på om noen kan komme med en oppskrift på hvordan jeg skal fikse overgangen mot originallakk. Skal jeg våtslipe pent i overgangen eller skal jeg polere med maskin?. Vil en DA maskin i så fall funke ?df419edd648ae425a15eef22b403f757.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, begge deler vil fungere. Sandpapir er den kraftigste metoden og den som er "farligst". Jeg hadde først prøvd med en DA maskin med grove pads og en litt aggressiv "cutting compound" (dette er den minst aggressive metoden og den minst "farlige" med tanke på feil/skade). Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får også en "blandingslakk" som man legger i overgangen ny og gammel lakk. Jeg kjøpte dette på Billakkspesialisten og brukte med hell på en bil jeg fiksa noe småtteri på. Må dog brukes rett etter lakking.

 

http://www.spraymax.de/index.php?id=364&L=1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve det Hans. Og jeg regner med jeg må gjøre dette på selve lakken, og på nytt når klarlakken er lagt? Eller kan man legge begge lagene og slipe./polere til slutt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du skal gjøre en slik type lakkering, så er det viktig at du går lenger med klarlakken enn med fargen/basen. Det er viktig pga der du skal polere opp overgangen, skal helst kun være klarlakk. Det som nevnes som "blandingslakk" over her, er en slags tynner som gjør at gammel lakk løser seg litt og den nye klarlakken flyter litt mer ihop med den gamle. Den skal sprøyes på i et tynt strøk umiddelbart etter siste strøk med klarlakk er påført. Krever litt trening for å få det fint. Så kan du gjerne ta litt 3000 våtslipepapir å gå lett over overgangen og polere det opp etterpå. Kansje litt klønete forklart, men.

Tipper en slik utflikking på panseret ikke vil bli 100% uansett, men vil nok bli bedre en utgangspunktet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd dette et par ganger og får det ikke til hehe. man er 100% avhengig av å riktig farge på basen ellers blir det synlig. Kjøper du sånn lakk de blander til deg på boks (altså ikke det aller billigste) kan du være heldig men jeg har prøvd 2 ganger og det er stor forskjell. har også fått blandet til sprøyte fra standox, heller ikke likt. lakk mannen jeg bruker er helt sinnsykt på dette. Det er overhode ikke mulig å se at noe er gjort. Legg ut bilde av det ferdige resultatet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jobber som lakkerer selv så kreves litt trening;) Men om alt klaffer, så skal man ikke se det!

Jobber der dette blir gjort er somregel lakkering av bakskjerm med utdusjing på takstolpen c/d stolpen, støtfangerhjørner og lignende plasser. Glemte å skrive det over, at den tynnern skal kun brukes over det feltet som blir i overgangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal snart i gang med å ta noen flekker selv, men jeg tenker å blande klarlakk og farge sammen og så legge på dette sammen, deretter våtslipe og polere. Sett mange detailere gjør det på denne måten når de skal ta steinsprutskader osv. Eller er det heller å anbefale at man tar farge og klarlakk hver for seg? Og hvordan våtslipe på områder der det ikke er rett, f.eks på en skjermbue, for å få det rettest mulig? Kan jo ikke bruke en kloss som på rette flater.

 

Håper jeg ikke kaprer tråden, da det gjelder det samme:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å blande lakken og klarlakk når jeg skal ta små steinskader. Lar det så herde (minst 14 dager), går så over med lakkhøvel og deretter 3000 sandpapir (våtslip) og til slutt polerer jeg det opp med maskin. Det gir ganske ok resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal snart i gang med å ta noen flekker selv, men jeg tenker å blande klarlakk og farge sammen og så legge på dette sammen, deretter våtslipe og polere. Sett mange detailere gjør det på denne måten når de skal ta steinsprutskader osv. Eller er det heller å anbefale at man tar farge og klarlakk hver for seg? Og hvordan våtslipe på områder der det ikke er rett, f.eks på en skjermbue, for å få det rettest mulig? Kan jo ikke bruke en kloss som på rette flater.

 

Håper jeg ikke kaprer tråden, da det gjelder det samme:)

 

Når du snakker om å blande lakk, tenker du ett strøk med fargen også ett strøk med klarlakk umiddelbart etterpå? (jeg bruker vanlig sprayboks).

Ang våtsliping så bruker jeg bare 2-3 fingre bak en liten pusselapp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, blande 50/50 med klarlakk og farge og så pensle på dette i et og samme strøk. Ikke noe å tenke på hvis du skal bruke boks, med andre ord:)

Jeg pleier å blande lakken og klarlakk når jeg skal ta små steinskader. Lar det så herde (minst 14 dager), går så over med lakkhøvel og deretter 3000 sandpapir (våtslip) og til slutt polerer jeg det opp med maskin. Det gir ganske ok resultat.

Grunnen til at jeg spør, er fordi det er i buen, på "knekken" på buen og litt bakover baskjermene. Mange kriker og kroker.

 

Legger ved et bilde:

IMAG0259_1.jpg

 

Ikke så lett å bruke kloss der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker bare papiret på kurver (uten kloss) og i tillegg lager jeg små klosser. Jeg bruker også en ny blyant med viskelær på enden (toppen) og så tar jeg en vanlig hullmaskin og huller sandpapir. Så tar jeg de små sandpapirbitene fra hullmaskinen og limer på visklærert (på blyanten) det gir deg et ganske godt verktøy til å pusse på små områder...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt skeptisk for å bruke kun fingrene bak, men tenkte kanskje en svam var fint, for å få et jevnere trykk.

 

Uansett takk for alle tips:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har våtslipt overgangen med 2000 papir og lagt på klarlakk etterpå. Tenkte å polere med maskin bare jeg får vasket over bilen en mildværsdag. Hvis ikke det holder får jeg prøve med våtsliping der også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fått polert opp og ble ganske bra. DA maskin med lilla pute og Scholl S3 gold. d256502acbc39eaa0e6d44bf98423582.jpg

 

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.