Lage ovale bolthull i felger for tilpasning av boltsirkel?

Anbefalte innlegg

Takk Haakon! Ovalen kan også pyntes ytterligere et par mm med slingrebolter. Mer mikk og kanskje ytterligere et svakt ledd..

 

Et innspill jeg har fårt er å frese opp ovalen de få mm som kreves og legge i en konet skive for å fylle ut ovalen og skape et "normalt" bolthull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok å bare tegnet det opp. Tok utgangspunkt med orginalhjul bruker radiebolter, mens du skulle montert vanlig "ettermarkets" bolter som er typisk 60grader (mener jeg å huske)

 

Tok å målte en felg som hadde godstykkelse på 15mm (hørt dette er standard og skal IKKE minimeres, kan være feil. men det er også grunnen Østfold Felgteknikk sluttet med det)

Du ser lett hvor lite nye boltene vil ha av godt å bite seg fast i, og ville ikke ha anbefalt det.

 

På bilde nr2 så har jeg borret ned 5mm lengre, og da vil du få en godstykkelse på 12mm (varierer pga radie kontra kon)

 

Konklusjonen min er at du mister 3mm (kan gå så lite som 2mm, da har du ca 95% anlegg for bolthodet) og vil anse det som trygt å kjøre med på veien. Men dette anbefales IKKE til banebruk!

 

test.PNG

 

test2.PNG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kommer det ann på hvor tykt godset er igjen.

 

Egentlig burde du bare gå for felger som passer i utgangspunktet 😉😉

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken dim og ET er felgene? Lett etter sånne selv. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ett sett style 63 og style 132 - begge har identiske specs;

9 og 10-19 ET48 foran og ET45 bak. Innpresset er hyggelig til "moderate" biler, men går på med adaptere på større VAG...og de ser unektelig bra ut på annet enn BMW :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ett sett style 63 og style 132 - begge har identiske specs;

9 og 10-19 ET48 foran og ET45 bak. Innpresset er hyggelig til "moderate" biler, men går på med adaptere på større VAG...og de ser unektelig bra ut på annet enn BMW :)

Sklir perfekt på A4 B8n min med 15mm skrudd adapter. Du får si ifra om du skal selge. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke adapter når jeg er ferdig med disse! :D Vi får se hva det blir til - hyggelige felger å ha liggende, også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å borre/sveise på navet? Vil vel være lettere å få det solid, og i tillegg slipper en å tenke på det visuelle.

 

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort tilsvarende endringer av boltsirkler en del ganger, etter min mening er det 3 løsninger på dette problemet. Helt enig med innlegg over her, at å lage avlangehull er en dårlig løsning.

 

1. Dreie plugger sveise eller lime med prosesstilpasning, så maskinere nye hull.

2. Bore opp til større hull og presse inn stålhylser, dette har blitt brukt av diverse felg produsenter oppigjennom, bla Compomotive.

3. Legge ny boltsirkel mellom eksisterende, eventuelt bare vri noen grader på boltsirkel slik som på disse hvor det er "dobbelt opp med hull" (Ikke aktuelt på nevnte felger på grunn av utførelse på anlegg mot bremseskive)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.