Anbefalte innlegg

Min A6 Allroad 2005 Har hatt problemer med girkasse siden jeg kjøpte den i Juni 2016.

 

Kjørte med fly til Harstad, kjørte bilen hjem til Trøndelag/Trondheim. 100mil.. Par dager etter jeg hadde kommet hjem begynte automatkassen å virke dårlig, men ikke symptomer jeg har opplevd før på automatkasser.

 

Det var når jeg satte bilen at hele bilen ga fra seg ett "nøkk/hakk" fremover. HVA FAEN tenkte jeg.. Grunnen til at akkurat denne bilen var fristende var jo fordi automatkassen hadde jo bare gått 100 000km ish, den ble byttet på 160 000km ish. Det utviklet seg senere noen måneder med at når jeg hadde lavt turtall og den giret fra 5 til 4 så hakket den enda værre.. noen ganger smeller det nesten så jeg tror alt ryker til helvette.

 

Ringte Møller Bil og de sa i første omgang få bilen flushet på ett verksted, om det ikke blir noe bedre av dette så kjør bilen inn til oss så får vi se på om vi får til å fininnstille den.

 

Flushet bilen noe uker tilbake og den ble ikke bedre av det.. Dermed snakket jeg med en bekjent og han hadde det samme problemet noen ganger bare, motsetning til at jeg har det vær gang jeg setter den i drive og han noen ganger. Han nullstilte kassen med diagnose og problemet kom helt borte.

 

Jeg har X spørsmål til dere

 

1. Har noen av dere opplevd noe av dette?

2. Noen som vet om det går an å nullstille kasse med noe utstyr fra VagCom eller RossTech VCDS

3. Om dere har hatt samme problemet hva gjorde dere for å bli kvitt det?

 

Takker for alle svar og bare spør om jeg ikke var tydelig nok på problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nullstille adapsjons verdiene i kassa ja med vagcom. Ble hele kassa byttet med ventilblokk? Hva slags olje ble fylt? LG8 olja krever vel ny sw på kassa også.

Kan være motor fester, girkassefester. ?

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

catalog.lubricants.total.com/en/products/p9k-1/FLUIDE-XLD-FE

 

Har muligheten for å nullstille verdier gjennom ROSS TECH men det så ut som noe greier en fyr med halv peiling ikke skal gjøre selv..

 

Har du noe mulighet for å komme med instruksjoner på hvordan jeg resetter adapsjonsverdiene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker ikke hvilke måleblokker osv dette var. Men har gjort det selv. Så er det bare å kjøre vanlig etterpå, da bruker vel kassa ca 1 uke på og tilpasse seg igjen. Blir litt harde skift i starten. Ellers kan du følge veiledning på adapsjons tilpasning, men ikke lett å gjøre på norske veier med trafikk

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en gang dette inne på forumet, og har prøvd det selv. Mulig det er innbilning, men jeg synes at det har hjulpet etter hver gang.

Men så har jeg også byttet olje på gearkassa ved hver 50.000 km. Og nå har bilen gått 265.000 km.

Prøv trinn 1 - 5.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg testet ut, det ga ikke noe form for forbedring fra mitt synspunkt. `

Den prosessen der nullstiller bare minnet for kjøringen din om jeg ikke tar helt feil?

 

Takk for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg gjort litt research. Har en som har adgang til bilverksted så han prøvde AUTOLOGIC diagnose for å resette girkassen. det er ikke for å resette minnet for kjøringen. Fant ikke funksjon for å resette min spesifikke girkasse. Tok dermed kontakt med Møller for å snakke med de, de sa det ikke var noe vits da det er lite med elektronikk i girkassen og de tror det ikke har noe med elektronikk å gjøre. De dermed påpekte at om bilen var trimmet kan dette ha noe med saken å gjøre. Forrige eier sa bilen var trimmet, dette var ikke noe han hadde satt inn. Min onkel som har kjørt slik bil i flere år merket ikke at bilen var trimmet og at det måtte være noe tull. Noen ideer for å finne ut om bilen er veldig dårlig trimmet? TIPS! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På litt eldre automat, A6 2,5tdi V6 99 mod, så opplevde jeg at defekt- og feil type LMM til motor medførte meget harde giringer og slag i kassa. Ny korrekt LMM og kassa var som ny. Den gang kom det ikke noen feilkoder av feil ved LMM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for rådet Steinar! Heldigvis har jeg en onkel som har samme bil, da kan jeg fort og enkelt bare prøve på hans luftmengdemåler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update: Prøvde å bytte LMM men en som sitter på en vel fungerende likens bil, ingen forskjell. Las ut feilkoder før vi prøvde for å gjøre det rett.

Leste meg opp på dette med å bytte LMM på forskjellige forum, mange hadde harde giringer og det fikset problemet men ikke mitt. Forskjellene er vell bare at mitt problem er når jeg setter girkassen i drive og når den girer ned fra 5 til 4..

 

Noen med andre tips?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke sammenligne for mye, men jeg jobber på Volvo verksted og når de får problemer med hard veksling, spesielt over til D så er ofte løsningen og nullstille adapsjoner. I mange tilfeller er det nok med nullstilling, noen ganger så må vi kjøre adapsjonskjøring "lære girkassen på nytt".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det var også dette de trodde på det lokale verkstedet. Men Møller Bil påsto dette ikke var mulighet eller en nødvendighet da girkassen ikke hadde så mye elektronikk i seg. Prøvde og koble opp til Autologicen på det verkstedet. Der har også en kamerat av meg nullstilt adapsjonsverdier pga hard giring. Men når vi koblet opp bilen min fikk vi ikke samme mulighet. Det lå inne inn valg om å nullstille adapsjonsverdiene.

 

Men noe vi har prøvd var at vi nullstilte girkassen slik at den lærer seg kjøremetoden min på nytt. Etter dette ble det bare værre i nedgiringene fra 5-4 og 4-3 ..

 

Møller sier jeg må sjekke om det er chip i bilen. Noen som har en formening om disse kan chipes fysisk eller må den omprogrammeres?

 

Takker for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg TROR chippen må skiftes fysisk, men er ikke sikker.

 

Hard giring fra 5. til 4. skjer det både ved lite og mye pådrag?

 

Et skudd i blinde som jeg tviler på at hjelper. Men ved nødmodus (hel ramme rundt alle tallene i dashbod-indikator) så kan årsak være manglende samsvar mellom mekanisk posisjon på spaken (vaier til kasse) og den elektriske posisjonen til multifunksjonsbryteren som sitter utenpå kassa. Det kan feks skje ved kortslutning i kabel-bunt ut til bagasjeluke ved at det kommer pluss til bremselyskabel eller ryggelyskabel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå deler jo disse bilene mye med 3BG, så uttaler meg ut fra mine egne erfaringer. Min Passat (AVF 131hk) hadde loddet inn chip, denne ble fjernet og programvare fra OCT ble flashet inn. Må ut med hjernen for å gjøre dette, da det ikke kan gjøres via OBD-porten. Ville ha tatt ut hjernen og sett etter tegn på om den er åpnet. Eller du kan logge verdiene fra MAF med VCDS og noen her burde kunne se om den er chippet eller ikke ved hjelp av det du får opp der - se her for å finne guiden jeg brukte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg TROR chippen må skiftes fysisk, men er ikke sikker.

 

Hard giring fra 5. til 4. skjer det både ved lite og mye pådrag?

 

Et skudd i blinde som jeg tviler på at hjelper. Men ved nødmodus (hel ramme rundt alle tallene i dashbod-indikator) så kan årsak være manglende samsvar mellom mekanisk posisjon på spaken (vaier til kasse) og den elektriske posisjonen til multifunksjonsbryteren som sitter utenpå kassa. Det kan feks skje ved kortslutning i kabel-bunt ut til bagasjeluke ved at det kommer pluss til bremselyskabel eller ryggelyskabel.

 

Takk for svaret og nyttig info Steinar. Hard giring bare fra 5-4 og når den settes i Drive. Girkassen har vært i nødmodus en gang tidligere aldri dukket opp igjen. Min onkel måtte bytte hjerne på automatkassen fordi den gikk i nødmodus hele tiden. Han oppdaget en vannlekkasje som gjorde at vannet kom i nærheten av hjernen. En slik vannlekkasje har jeg ikke oppdaget.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå deler jo disse bilene mye med 3BG, så uttaler meg ut fra mine egne erfaringer. Min Passat (AVF 131hk) hadde loddet inn chip, denne ble fjernet og programvare fra OCT ble flashet inn. Må ut med hjernen for å gjøre dette, da det ikke kan gjøres via OBD-porten. Ville ha tatt ut hjernen og sett etter tegn på om den er åpnet. Eller du kan logge verdiene fra MAF med VCDS og noen her burde kunne se om den er chippet eller ikke ved hjelp av det du får opp der - se her for å finne guiden jeg brukte.

 

Takk for svar Mads! Skal sjekke opp dette i nærmeste framtid og komme tilbake med resultater :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.