Rulleomkrets bak kontra foran med 4Motion

Anbefalte innlegg

Dette har vært diskutert på forumet her før, men syns allikevel at det er litt vanskelig å vite hva som gjelder. Så lager en tråd for å forhåpentligvis bli litt klokere på emnet:)

 

Mange sier at forskjellig rulleomkrets på fram- og bakhjul er fy-fy når det gjelder 4wd. Jeg har selv kjørt med, og kjenner andre som har kjørt med opp til 0,5% forskjell på rulleomkretsen. Uten at det har vært noen nevneverdig problemer med dette. Men hvor går egentlig grensen for hva drivverk kan takle? Jeg snakker da om normal kjøring, hvor det må tåle belastningen over tid.

 

Jeg har sett folk svare helt fra 0-3% Der jeg syns 3% høres dramatisk mye ut. 6km/t margin på aksel for både torsen og haldex er også nevnt som direkte svar fra fabrikk. Men 6km/t i forhold til hva? 6km/t i 100km/t vil si 6%. 1% ved 600km/t. Så med mindre de gjør sine målinger i 600, kan man fint kjøre f.eks 205/30-18 foran og 205/35-18 bak. Noe som også høres feil ut..

 

Noen av dere som har noe input om dette? Jeg har nettopp handlet felger og dekk, der differansen foran kontra bak blir 0,9%. Dette er da på 4Motion, og er usikker på om jeg burde skifte ut enten bak eller foran for å komme nærmere 0. Eller om det ikke er noe problem. Om noen sitter på konkrete svar er jeg, og helt sikkert mange andre interessert i dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er sommerdekk differansen er på, og du ikke kjører offroad så ser jeg ikke problemet med så liten differanse. Bilen går jo hovedsakelig som FWD til 4x4 er behov og rompa hjelper til. Så om vinteren ville jeg nok personlig ha gått for samme dim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på hvilket system, 4motion er bare et navn.

 

Kan være Haldex, Torsen, BorgWarner (?).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er sommerdekk differansen er på, og du ikke kjører offroad så ser jeg ikke problemet med så liten differanse. Bilen går jo hovedsakelig som FWD til 4x4 er behov og rompa hjelper til. Så om vinteren ville jeg nok personlig ha gått for samme dim.

 

Enig i det. Spørsmålet er da om hvor fint følende systemet er, og hvor mye som skal til før bakhjulene slår inn. Men det kan vel neppe være så nøyaktig? Er nesten ikke snakk om mer en utslitte/nye dekk:)

 

- - - Updated - - -

 

Kommer helt an på hvilket system, 4motion er bare et navn.

 

Kan være Haldex, Torsen, BorgWarner (?).

 

Det glemte jeg å nevne...;) Dette er en Transporter T5 2011 2.0Tdi, som jeg da trudde hadde Haldex(?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bilen slik at den er FWD frem til fordekkene går forstår rundt en bakdekkene, så slår det inn over til 4x4? Isåfall burde jo de største dekkene være foran. Eller tenker jeg feil nå...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, prinsippet funker vel sånn. Men spørs om det er slik at forhjulene MÅ gå fortere en bak for at det skal slå ut. Eller om den kun føler på hastighetsforskjeller, uavhengig av hvilke dekk som ruller raskest.

 

i dette tilfellet har jeg størst rulleomkrets bak, så om det skulle ha noe å si, hjelper det litt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Splitter nye dekk kontra nedslitte dekk skiller 5-6mm på radien. Det finnes ikke forbehold mot slikt, og differansen tilsvarer ulik dekkdimensjon...tygg på den! :) jeg laget en lignende tråd for litt siden, med noen betraktninger!

 

Ja og i tillegg til ulikt dekktrykk foran og bak, og på samme aksling tiltider?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min personlige vurdering, ettersom det tydeligvis ikke er noen som VET hvilke toleransegrenser som finnes, er at samme profil med 1cm" breddeforskjell" gir et avvik som er ok. eksempelvis 225/35-19 og 235/35-19 (ca. 6mm forskjell på diameteren/1% på rulleomkrets).

Det er et avvik mindre enn det som oppnås med slitte/nye dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjula jeg har gir differanse på 1.93cm på omkretsen, som blir 0,92%. Blir nok til at jeg prøver, og kjører evt med litt ekstra trykk foran for å jevne ut det som går.

 

Har sett igjennom tråden din Thomas. Som nevnt så sies det at 6km\t differanse på for/bakaksel er Ok. Men da i hvilken fart? Det er rimelig vesentlig for finne ut hvor grensa går. Men som også nevnt, må man helt opp i 600km/t for å i det heletatt komme ned på 1%. Teoretisk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.