Eu kontroll på 1991 Audi 100 c3 quattro, diverse spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde quattroen på eu kontroll for en liten stund siden for å få en liten liste å jobbe etter. Har noen spørsmål mtp noen av feila jeg

fikk å tenkte at dette må være riktige plassen å spørre :)

 

 

WP_20170123_20_30_53_Pro_mod.jpg

 

Bremseslanger er null stress, har et lite lager med nye liggende på dele hylla i fra før.

Lastavhengig bremsekraftregulator, mangler stag + lekk... Dette er noe av det jeg lurer på; jeg har fjernet nivåreguleringsdemperne og satt på dempere ifra en vanlig quattro sedan, satte bare bolter med gjengeteip inn i "bombene". Men jeg må tydeligvis fjerne alt av det gamle systemet? Er det noe som kan bli påvirket av at jeg røsker vekk alt? Var redd for at bremsene skulle være ujevne foran/bak, men det gikk tydeligvis bra.

 

ABS'en fungerer ikke i det hele tatt, ingen anelse på hva som kan være feil eller hvordan jeg skal finne ut av det, så her trenger jeg noen tips.

At den blinker hvitt foran stemmer ikke i det hele tatt, sitter kliss nye orginale hvite blinklys å nye oransje pærer på den, så der må jeg krangle litt på etterkontrollen.

Feil innstilling på tåkelys foran, litt usikker på hva dem mener faktisk, de vil ikke skru seg på sammen med parklysene er det det de mener eller er det bare justert feil høydemessig?

Skiltlyset kutta kvelden før godkjenninga, orka ikke å bytte. Hjullageret kom heller ikke som noen overraskelse, det sang godt.

Også den morsomste feilen da, at kun førerdør lot seg åpne; BILEN VAR LÅST! Alle dørene untatt førerdøra var låst, og dagens mekanikere skjønner tydeligvis ikke at det finnes biler uten sentralås : haha :

 

Tuta funker ikke, ikkeno sjokk ettersom det sitter ratt ifra s-line a4 der, røska bare ut airbagen. Så må vel få til tuta på et hvis, selvom nesten all innmaten i rattet er borte.

Avgassen derimot, den er jeg litt redd for. Jeg og bruttern tok den på en langtur på natta (når prøveskilta blei gyldige) for å få blåst litt ut av den. Virka som det fungerte å den gikk bedre og bedre iløpet av turen. Men akk, den fikk fortsatt for høy avgass...

 

Litt historie på motoren er kanskje greit med tanke på diagnose da. Det er en 2.3 (ng eller nf, husker ikke hvem som satt i 100 og hvem som satt i 80), med 272 kam og visstnok en "overhalt og bearbeidet topp" (tjaaa, klype salt kanskje). Den har stått siden 2010, og jeg kjøpte den i desember 2014. Den har for det meste stått på vent her, så første gangen jeg hadde prøveskilter på den var nå i år. Jeg byttet olje og oljefilter for en stund siden (mobil1 3000), og har også bytta tennplugger når den begynte å bli tungstarta. Den starter alltid lett når den er kald, litt værre når den blir varm, og den har en tendens til å daue når den står på tomgang. Veit det er vanlig med litt ujevn gange når en har trimkam, men denne har skikkelig lav tomgang. Når vi sjekka olje før prøveturen la vi merke til at den lukta skikkelig bensin, sånn skikkelig skikkelig. Selvom den har vært på motoren i sikkert over ett år nå, så har den jo nesten ikke vært i bruk, jeg syns det er rart ihvertfall at den skulle lukte sååå ille?: klø :

 

Olje lekkasjen er jeg forøvrig usikker på hvor kommer fra, har en liten mistanke om enten bånnpanne eller veivakselsimring..

 

Håper folk har noe konstruktivt å komme med, har vært uten en audi femmer på skilt nå i over ett år, får jo abstinenser! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi! litt av en liste! Prøver meg på noen..

Jeg går her ut fra at mye er likt som på C4, beklager hvis det er helt forskjellig, og rett gjerne dere som har C3! :D

 

Du har vel den 'doble' regulatoren, prøv å finne en pent brukt til C4 (eller C3) som er til Avanten, den har én inn og én ut og erstatter bare bremsedelen. Bør passe med litt mekk.

 

ABS må løses etter elimineringsmetoden, men sjekk ABS-releet med en sikring på (på C4 står det ved førerens bein, muligens i nærheten på C3 hvis det finnes i det hele tatt?) særlig hvis det har vært fuktighet/lekkasjer i nærheten av det. Mitt hadde både irr og en tørr lodding som tente lampa..

 

Bensin i olja er mulig med en lekk injector på 'nye' biler, men her er det vel K-Jetronic? Kan den lekke på samme måte?

 

Den med låste dører var jo konge.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi! litt av en liste! Prøver meg på noen..

Jeg går her ut fra at mye er likt som på C4, beklager hvis det er helt forskjellig, og rett gjerne dere som har C3! :D

 

Du har vel den 'doble' regulatoren, prøv å finne en pent brukt til C4 (eller C3) som er til Avanten, den har én inn og én ut og erstatter bare bremsedelen. Bør passe med litt mekk.

 

ABS må løses etter elimineringsmetoden, men sjekk ABS-releet med en sikring på (på C4 står det ved førerens bein, muligens i nærheten på C3 hvis det finnes i det hele tatt?) særlig hvis det har vært fuktighet/lekkasjer i nærheten av det. Mitt hadde både irr og en tørr lodding som tente lampa..

 

Bensin i olja er mulig med en lekk injector på 'nye' biler, men her er det vel K-Jetronic? Kan den lekke på samme måte?

 

Den med låste dører var jo konge.. :D

 

Takker for svar :)

 

Hmm, var det jeg fryktet med regulatoren, begynner å bli værre å værre å få ta i deler til dessa bila her nå : bh :

 

Får ta ei lita releet jakt da, mente jeg hadde sjekka det men blei plutselig veldig usikker :o Det er noe fuktighet i bilen, det er ikke så rart ettersom den har stått i flere år ute nå... Merker det på de andre bilene som står ute året rundt også, blir problemer med fukt i bila selvom dem ikke har lekkasjer noe sted : rolleyes

 

Tja, jeg har ikke hørt om at det er ett problem på biler med mekanisk innsprut før, men det hadde heller ikke overrasket meg noe om det var derfor! Kan ikke være noe særlig sundt for utslippet heller det regner jeg med.

 

Ja, jeg gleder meg til å høre hva dem sier om det med de låste dørene... Egentlig litt synd at man får sånne tullefeil hos dem, jeg stoler på dem sånn ellers, har brukt dem i flere år. Men må alltid passe på med sånne småting, fordi de bruker rett å slett ikke noe tid på å "finne ut av" sånne småting. Har fått feil på mangel av refleksvest og varseltrekant flere ganger og, selvom det har ligget tilgjenlig der det skulle. Så nå legger jeg alltid varseltrekant og refleksvesten i passasjersete når jeg leverer biler dit :P Og det med blinklyset såklart...! Det er ergelig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt en ny kontroll før jeg begynte, er en del nye punkter på kontrollen, og ikke minst et regelverk som har blitt forandret på 2 ganger siden bilen din var inne. Da kan du samtidig få svar på de tingene du lurer på i sammenheng med feilene, pluss at du må jo uansett ha full kontroll siden det er så lenge siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt en ny kontroll før jeg begynte, er en del nye punkter på kontrollen, og ikke minst et regelverk som har blitt forandret på 2 ganger siden bilen din var inne. Da kan du samtidig få svar på de tingene du lurer på i sammenheng med feilene, pluss at du må jo uansett ha full kontroll siden det er så lenge siden.

 

Mulig jeg formulerte meg dårlig, men den var inne på kontroll for en knapp måned siden ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg la bare merke til neste frist dato på toppen av kontrollseddelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, jeg la bare merke til neste frist dato på toppen av kontrollseddelen.

 

 

Det har jeg ikke lagt merke til selv engang, litt rart syns jeg, bilen har jo ikke vært på kontroll siden 2009 ellerno..

 

Noen andre som har peiling på mekanisk innsprut å har en anelse på hvorfor det stinker bensin av olja mi? Eksosen er forholdsvis rein, og oljeforbruket trur jeg ikke er så ille heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke co skruen som er justert slik at den får for fet blanding? Evt dyser som lekker. Ta di ut og test di nedi ei flaske

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke co skruen som er justert slik at den får for fet blanding? Evt dyser som lekker. Ta di ut og test di nedi ei flaske

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Co skruen skal sjekkes, noen som veit standard innstilling? Jeg har faktisk dysetester for mekaniske dyser ståendes på verkstedet, Doh! Hadde helt glemt at vi kjøpte det når vi sleit med dysene til merce cab'en (450 v8, gikk "en smule" bedre med 8 fungerendes dyser istedet for 4).

 

Takker for tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CO har ingen standard-innstilling. Jeg ville satt en finger på WUR (Warm Up Regulator) som er på bærtur, og/eller sammen med dyser som lekker, lekk ifra kaldstartsdysen eller feil på taktventilen.

 

Du må ha WUR korrekt innstilt før du rører CO. Med feil innstilte WUR så vil all annen justering mangedobles i for mye eller for lite fuel. Innstilling gjøres med firgassmåler (også kjent som avgassmåler) men tidligere medlem i klubben har klart det med bredbåndslambda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

CO har ingen standard-innstilling. Jeg ville satt en finger på WUR (Warm Up Regulator) som er på bærtur, og/eller sammen med dyser som lekker, lekk ifra kaldstartsdysen eller feil på taktventilen.

 

Du må ha WUR korrekt innstilt før du rører CO. Med feil innstilte WUR så vil all annen justering mangedobles i for mye eller for lite fuel. Innstilling gjøres med firgassmåler (også kjent som avgassmåler) men tidligere medlem i klubben har klart det med bredbåndslambda.

 

Takker for svar! :) Dyser og kaldstartsdyse har jeg drivi med før, så det burde gå bra. Taktventilen har jeg faktisk ikke hørt om før, så det er noe nytt for meg. Hvor sitter denne, og hva gjør den? Googlet litt på den, men blei ikke smartere git...

 

Til instilling av WUR, noen som veit om dette fungerer?..: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4587975-Warm-up-regulator-(WUR)-Calibration

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke dette ke- jet. Har den slik wur egentlig. Min audi 80 87 ke jet har ikke slik wur

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke dette ke- jet. Har den slik wur egentlig. Min audi 80 87 ke jet har ikke slik wur

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Blei brått litt usikker, veit de eldre femmera har ihvertfall? Er Wur på på '82 og '83 100'ene mine ihvertfall, hvis ikke jeg husker rablende galt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja k jet har

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja k jet har

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Aha :) Men skal til Toten for helga igjen i morra, så skal sjekke da! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taktventil er den grønne ventilen på k-jet, den sitter foran mengdefordeleren. Dette er erstatning for ventilen på gamle k-jet som man kunne shimse for å få mer bensin. Kobler du ifra den så stopper motoren.

 

De motorene med WUR er MC1/MC2, 1B/2B og MB, mulig også fler.

 

Jeg har en pdf ifra tidligere medlem som dillet med dette, om ikke jeg er helt ute og kjøre så skal den ligge vedlagt her nå.

Den er litt ufullstendig på slutten men selve prosedyren bør være nogelunde korrekt, vedkommende fikk ihvertfall bilen igjennom EU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taktventil er den grønne ventilen på k-jet, den sitter foran mengdefordeleren. Dette er erstatning for ventilen på gamle k-jet som man kunne shimse for å få mer bensin. Kobler du ifra den så stopper motoren.

 

De motorene med WUR er MC1/MC2, 1B/2B og MB, mulig også fler.

 

Jeg har en pdf ifra tidligere medlem som dillet med dette, om ikke jeg er helt ute og kjøre så skal den ligge vedlagt her nå.

Den er litt ufullstendig på slutten men selve prosedyren bør være nogelunde korrekt, vedkommende fikk ihvertfall bilen igjennom EU.

 

Da er jeg med på taktventilen, visste bare ikke at det var det den het :P

 

Men som Glenn Ove nevnte, så stemmer det at denna ikke har WUR. Så da er jeg jo like langt med tanke på justeringa. Men stakk innom biltema på tur til Toten om fredagen å kjøpte meg en AFR måler, sånn at jeg får sjekka blandinga sånn nogenlunde. Fikk ikke gjort noe mer denna helga, da jeg jobba med 306'en til bruttern og bmw'en til dama. 306'en har sprekt spylevæsketank, som såklart bor foran framhjulet helt nede ved bakken.... Så nå blir det biltema tank i motorrommet istedet! Og bmw'en til dama er et kapittel for seg selv, motorbytte gjort av lærlinger på et verksted som ikke fikk det til, så tok jeg over å bytte turbo m.m. Men virker som den drukner i diesel eller får helt feil blanding, skal ikke spørre om det her, melder meg inn på bimmers og spør der : bh :

 

Så ja, hvis noen har noen gode forslag tar jeg gjerne imot ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min ke jet som luktet bensin, justerte jeg bare på co skruen som den fikk mindre, funket det. Sikkert ikke slik det skal gjøres

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min ke jet som luktet bensin, justerte jeg bare på co skruen som den fikk mindre, funket det. Sikkert ikke slik det skal gjøres

 

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

 

Da får jeg vel prøve det, bruke AFR måleren så kanskje det går lettere :) Burde vel kanskje bytte olje først som sist også da? Ettersom den lukter no grådig bensin blir det vel kanskje vanskelig å få den til å gå skikkelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er absolutt ikke slik det skal gjøres. Dersom man skrur på co%-skruen på K-/KA-/KE-Jetronic vil dette bare kompensere for en annen feil. På KA- og KE-Jetronic som har lambdaregulering vil i tillegg lambdareguleringen kompensere for justeringen på co%-skruen. På disse insprøytningssystemene skal co%-skruen være siste utvei, for i 98% av tilfellene er denne ikke feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er absolutt ikke slik det skal gjøres. Dersom man skrur på co%-skruen på K-/KA-/KE-Jetronic vil dette bare kompensere for en annen feil. På KA- og KE-Jetronic som har lambdaregulering vil i tillegg lambdareguleringen kompensere for justeringen på co%-skruen. På disse insprøytningssystemene skal co%-skruen være siste utvei, for i 98% av tilfellene er denne ikke feilen.

 

Kjekt... Har du noen anbefalninger til hvor jeg burde begynne å feilsøke du da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg noterer at du har en NF. Disse har et feilkodesystem, og jeg ville lest av feilkoder. Er lambdasensoren hauggammel, kan det være en fordel å skifte en.

NF (KE3-Jetronic) regulerer blandingen med en såkalt "differential pressure regulator". ECU får i tillegg input fra lambdasensor. En ikke ukjent feil er denne "differential pressure reglator" samt et potensiometer.

 

Jeg har vedlagt en lenke du bør titte på.

 

http://www.classic-audi.co.uk/forum/showthread.php?t=29491

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg noterer at du har en NF. Disse har et feilkodesystem, og jeg ville lest av feilkoder. Er lambdasensoren hauggammel, kan det være en fordel å skifte en.

NF (KE3-Jetronic) regulerer blandingen med en såkalt "differential pressure regulator". ECU får i tillegg input fra lambdasensor. En ikke ukjent feil er denne "differential pressure reglator" samt et potensiometer.

 

Jeg har vedlagt en lenke du bør titte på.

 

http://www.classic-audi.co.uk/forum/showthread.php?t=29491

 

Takk skal du ha, gode forslag her :) Lese av feilkoder hadde jeg faktisk ikke tenkt på en gang, selvom jeg egentlig visste muligheten er der! Ny lambdasensor skal kjøpes inn. DPR har jeg forsåvidt også byttet på en Merce med KE, men har sett meg helt blind på problema med denna bilen her. Classic-audi har jeg vært medlem av flere år, så er litt hjernedødt av meg å ikke finne den tråden selv :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.