Anbefalte innlegg

Tenkte å dele en erfaring, og spørre om hvordan andre løser dette:

 

Skiftet dieselfilter på en CAYC 1.6 TDI Commonrail.

 

Fylte filterhuset, og kjørte tankpumpa med VCDS som vanlig. Motoren starter, går 3-4 sekunder, og stopper. Nekter plent å starte igjen.

Kjører pumpa mer, sjekker filtermontering, kontrollerer luftlekkasjer etc. alt ok.

Får kode for lavt railtrykk (live hidden når jeg kjører starteren er knapt registrerbart trykk).

 

Det er kun en dieselpumpe på denne, så verkstedene (Møller eller andre) får jo ikke gjort noe annet enn å kjøre den for lufting.

 

Løsningen etter litt googling ble å ta av returen fra rail/HPFP, og dra et ganske hardt vacuum med en håndpumpe på selve HPFP. Jobbet mot en ventil inni HPFP tror jeg, men det kom ut en del luft, og deretter diesel.

 

Hadde jeg hatt kobling som passet, så hadde jeg dratt vacuum på retur fra railen istedet. hadde ikke nippel som tettet skikkelig.

 

Tørnet motoren 3-4 sekunder etter dette, og fikk start. Alt normalt etter dette.

 

Dere som gjør dette til daglig - er det en bedre metode å lufte på utover å kjøre dieselpumpa i tanken? På min er det ikke returpumpe.

 

Håper info kan være til nytte for andre med samme problem :)

 

Fyll gjerne på med andre erfaringer.

 

/Fredrik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør som du endte med å møtte gjøre.

Ut med gammelt filter, suger beholder tom, inn med nytt, tar av returslangen på rail og suger med vacuum helt til det kommer diesel.

Husk å tett igjen/klem sammen returslangen inn på dieselfilteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det ann å gjøre som på Audi A2, å sette på en slangeklemme på tur og retur, 11 og 12 på bildet?

 

IMG_5188.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig man kan klemme av for å hindre railen i å "drenere" med tyngekraft/hevert. Men er det først luft i pumpa, så må man få luftet. Men godt innspill. :)

 

Har byttet en god del av disse, men det er første gangen jeg har måttet til med slike tiltak for å få fyr på oljebrenneren.. Pleier å fylle filterbeholderen etter rengjøring, og kjører tankpumpa med VCDS. Har funket bra frem til nå, også på den samme bilen jeg nå fikk trøbbel på.

 

Tror jeg kommer til å rigge meg en liten slangejigg med nipler for tvangslufting av slike, om ikke noen andre har en enkel metode. Hva gjør dere som jobber med dette til daglig?

 

/Fredrik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok - takk for svar! Mulig jeg skal lage meg en rutine for slik vakuumsuging i fremtiden, av forebyggende hensyn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...Hva gjør dere som jobber med dette til daglig?

 

Jeg gjør det på den måten jeg beskrev over, konsekvent.

I 90% av tilfellene holder det å fylle opp filteret/filterholder, men er du så uheldig når du da fyrer opp etterpå at pumpe har gått tørr må du uansett gjøre det den "tungvindte" veien.

Når man har gjort det noen ganger, så setter man bare på vacuumsugeren og lar den jobbe mens en gjør andre sjekkpunkter på servicelista, dermed er det ikke så tungvindt allikevel. Slipper i tillegg klin med å måtte fylle opp filter/filterholder med diesel, da vacuumsugeren gjør den jobben for deg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått meg en ny rutine ved filterskift på commonrailmotorer.

 

Takk for innspill!

 

/Fredrik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. og et siste, kanskje dumt spørsmål: Når du drar vacuum på returslangen så må man vel plugge den åpne stussen på filterholderen? Har ikke prøvd den veien, men vil tro det dras inn luft her under denne prosedyren?

 

Må lages en liten jigg her merker jeg...

:)

 

/Fredrik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

.. og et siste, kanskje dumt spørsmål: Når du drar vacuum på returslangen så må man vel plugge den åpne stussen på filterholderen? Har ikke prøvd den veien, men vil tro det dras inn luft her under denne prosedyren?

 

Må lages en liten jigg her merker jeg...

:)

 

/Fredrik.

 

Jepp, den må plugges. Tilføyde det på det første innlegget jeg skrev tidligere :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.