Vegglader elbil (e-Golf 7.5 el.l)

Anbefalte innlegg

Jeg må oppgradere det elektriske i garasjen og ønsker samtidig å forberede til elbil. Det blir stadig bedre rekkevidder, men så kreves det også mer strøm og da blir ladetiden hjemme også en utfordring.

 

Jeg har 16A til garasjen i dag, men ser at å lade for eksempel den nye e-Golfen via vanlig stikk så tar det 18 timer (og enda mer om vinteren?) med max 10A. Så det holder ikke.

 

Så vidt jeg kan lese meg til å lader dagens e-Golf 3,6 kW, og hvis W = V x A så er det det samme som 16A (ved 230V). Den nye e-Golf 7.5 har normalladeinntak på det dobbelte, 7,2 kW, Dvs 32A om jeg forstår rett.

 

Men jeg har ikke klart å finne ut om det i praksis kan lades med 32A, eller om det er andre begrensninger på hva bilen (eller kabelen) kan trekke? (Med nye e-Golf som eksempel)

 

Jeg har heller ikke klart å finne ut om 16A i praksis er nok (altså om jeg klarer meg med 16A ladekontakt og eksisterende kurs) - eller om det bare er å hoppe i det og strekke 32A med en gang.

 

Og så er det noe med 3 fas og 400V, hva er poenget med det? (Jeg ser ikke for meg å ha behov for 3-fas til noe annet enn evt elbil-lading)

 

Har tittet litt på diverse elbil-fora men regner med at ekspertisen som vanlig finnes her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt:

 

Det er alltid bra å ha ledig kapasitet, dvs kursen må tåle mer enn hva du har tenkt å belaste den. F.eks. skal du trekke 10A, så legger du opp en 16A kurs.

Det er alltid bra å legge opp 3 fase, om det er 230v eller 400v. 3 fase gir 73% mer effekt enn 1 fase.

Hvis du legger opp 3 fase til garasjen, så lager du et sikringsskap (inntaksskap) i garasjen og ferdeler kursene i garasjen derfra.

 

Du må finne ut hva du faktisk trenger av effekt.

Om du er villig til å legge en ny kabel fra huset (sikringssakpet) til garasjen.

Har du 1 fase, 3 fase, 230v eller 400v inn til huset (inn i sikringsskapet).

 

Tipper det er mer kompetanse og erfaring på elbil forumet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort fortalt sånn på kveldstid så er den kun tesla som kan lade på 32A 400v og det krever også en ganske kostbar trafo om du ikke har 400v inn i huset.

Når det er sagt så hadde jeg ikke lagt noe annet enn 32A 2fas til elbil idag, de litt mer seriøse ladeboksene som feks salto kan programeres til alt fra 6-32A.

Godt forslag som sagt over her med å legge feks en 32A 3 fas til en underfordeling i garasjen. 3 fas kan brukes til feks litt større kompressorer, sveisapparat, dreiebenker o.l så kan være lurt å ha 3 fas når du først trekker nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må oppgradere det elektriske i garasjen og ønsker samtidig å forberede til elbil. Det blir stadig bedre rekkevidder, men så kreves det også mer strøm og da blir ladetiden hjemme også en utfordring.

 

Jeg har 16A til garasjen i dag, men ser at å lade for eksempel den nye e-Golfen via vanlig stikk så tar det 18 timer (og enda mer om vinteren?) med max 10A. Så det holder ikke.

 

Så vidt jeg kan lese meg til å lader dagens e-Golf 3,6 kW, og hvis W = V x A så er det det samme som 16A (ved 230V). Den nye e-Golf 7.5 har normalladeinntak på det dobbelte, 7,2 kW, Dvs 32A om jeg forstår rett.

 

Men jeg har ikke klart å finne ut om det i praksis kan lades med 32A, eller om det er andre begrensninger på hva bilen (eller kabelen) kan trekke? (Med nye e-Golf som eksempel)

 

Jeg har heller ikke klart å finne ut om 16A i praksis er nok (altså om jeg klarer meg med 16A ladekontakt og eksisterende kurs) - eller om det bare er å hoppe i det og strekke 32A med en gang.

 

Og så er det noe med 3 fas og 400V, hva er poenget med det? (Jeg ser ikke for meg å ha behov for 3-fas til noe annet enn evt elbil-lading)

 

Har tittet litt på diverse elbil-fora men regner med at ekspertisen som vanlig finnes her :)

Husk at du ikke må lade en bil med 190km rekkevidde noe mer enn en bil med 300km rekkevidde. Uansett skal du erstatte det "drivstoffet" du til enhver tid "bruker opp". Kjører du mer, lader du mer. Kjørte min gamle eGolf (med "190km" rekkekvidde) ca 25k km på et år og da ble det til ofte litt knapt med kun 10A lader. Kjøpte derfor en 16A og det holdt fint. Satser på å beholde denne også til eGolfen som ankommer til ca. påske...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. Jeg tenkte at om jeg kjører 20 mil fra hytta på søndag og skal bruke bilen på jobb mandag, så blir 10A (18t) for kort tid. Men 16A skulle vel da bety rundt 11t - og i praksis er det vel ikke helt tomt på søndag kveld eller behov for full kapasitet hele mandagen. Og det er jo en fordel å slippe å trekke nytt fra hus til garasje (kan vel ikke kjøre 32A på dagens kurs/ledning vil jeg tro).

 

Jeg ser ikke for meg bruk av annet tyngre el-utstyr i garasjen. Men så er det på litt lengre sikt, da - hvis "langtursbilen" også blir elektrisk etter hvert så øker jo behovet for mer strøm (evt behov for å lade to biler på en gang).

 

Får vurdere kost/nytte.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde besøk av elinstallatør i dag, som mente at enkleste løsning var å beholde dagens opplegg, og legge separat kabel fra sikringsskapet over loft og ut til ladepunkt i garasjen, 3 fas 32 A. Høres fornuftig ut, basert på innleggene over. (ser ikke for meg annet behov enn det eksisterende 16A kan dekke)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ikke så ille ut det. Med 3-fas 32A er du sikret både for idag og inn i fremtiden, forsøket på å spare ved å be om 1-fas 16amp er ikke så stor prisforskjell at det er verdt det.

Noen elektroinstallatørfirmaer opererer med fastpris på ny kurs for elbil med ladeboks og korrekt vern ferdig installert. Uten å vite noe om lengder eller noe så vil alt til 25.000 kr og lavere være en fornuftig pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen elektrikere her som vil gi en god pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.