Audi A4 B5 avant facelift, sentrallås låser IKKE bakluka!!!

Anbefalte innlegg

Hei,

 

har en 1999mod Audi A4 B5 Avant facelift, med et merkelig problem med sentrallåsen.

Alle dørene låser med fjernkontrollen, men jeg får åpnet bakluka på vanlig vis!

Åpnemekanismen her er jo styrt elektrisk, så ville tro strømmen til denne skal kutte når bilen låses. (Ikke vakuumstyrt låsing på bakluke)

Har tråla nettet etter løsninger, men alle har jo problemer med at den ikke lar seg åpne. Noen som har en formening her...?

Ev kan hjelpe meg med et skjema, sånn at jeg kan søke litt feil selv...? Haynes-boka tar bare for seg pre facelift, og den har vel vakuumstyrt sentrallås på bakluke...

Eneste jeg har merket som unormalt, er at vakuumpumpa går litt lenge etter at dørene er låst...

 

Takker for alle svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hører du noe aktivitet i bakluka? Sjekk også at nøkkelhullet står rett vei. Den låser vel ikke bakluka om den står feil.

Har også opplevd at det er en justeringsmekanisme på stagene til låsen som er i bakluka som kan bli slakke som gjør at døra ikke går i lås.

Ta av dekselet å se om det er noe som skjer når du låser. Kan også være ledningsbrudd inn i luka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du HELT sikker på at låsing av luke IKKE skjer med vakum? Iogmed at pumpa går litt lenge, høres det jo ut som om det er en lekkasje!! Kanskje er det en microbryter i selve låsen som deaktiverer det elektriske ytre håndtaket når luke låses. Selve låsefunksjonen kan jo være vakumstyrt! Om den da ikke låses pga. lekkasje, blir kanskje ikke ytre håndtak deaktivert heller? Har du demontert innvendig trekk og sett inni luka hva som skjer/ikke skjer? Låses tanklokket? Tror bakluke og tanklokk eventuelt styres av samme vakumslange ( utgang fra pumpe ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanklokket låses som det skal. Og er ganske sikker på at lesinga av bakluka er elektrisk,for går ingen vakuumslanger til den.

Er ganske sikker på at den deaktiverer de elektriske dørhåndtakene når den låses. Om nøkkelmekanismen står rett vet jeg ikke. Ingen av microbryterne rundt dørlåsen er i inngrep...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haynes tar bare for seg vakuumstyrt låsing av bakluke,så får ikke sett noe på hvilken posisjon microbryterne skal stå/ikke stå i heller. Sitter to switcher ifm med nøkkellås, og en i selve låskassa. Men vet ikke hvilken oppgave de har. Antar den ene i nøkkellås gjør at man kan låse opp bakluka med nøkkelen,men ikke de to andre.

Det at vakuumpumpa går,tror jeg har med førerdøra å gjøre. Tror ikke den detekterer at døra går i lås. Kapellet tennes heller ikke når førerdøra åpnes,og har jeg låst opp med fjernkontrollen,og åpna førerdøra for så å lukke den igjen,låses alle dørene etter en stund. Sånn den gjør om den låses opp med fjernkontroll og man ikke åpner dørene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noen gode tips her...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bakluka på facelift er elektrisk ja, men lurer på om den fortsatt styres gjennom comfortmodulen som sitter sammen med vakumpumpa til høyre i bagasjerommet. Den sitter under den lille oppevsringshylla og gulvteppe og er reltivt utsatt for fukt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok ut pumpa og så over denne, ikke tegn til fuktighet der i det hele tatt.

Leter meg grønn etter et skjema over elektrisk for sentrallåsen eller virkemåte på nett, men finner bare til pre-facelift, som har vakuumstyrt sentrallås.

Nøkkellåsen i bakluka er defekt, får ikke satt inn nøkkel eller vridd denne noen vei, så vet ikke om det er årsaken, at microswitchene som sitter ifm låskassa står feil eller ikke, hva som er kriteriet for at bakluka låses.

Noen som kan hjelpe med et skjema/ feilsøkningstips på dette...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

....har du sjekka overgangen mellom bil og luke? Standard at ledninger 'brytes' av pga bøying fram og tilbake...

 

Rettet en slik feil på en golf 4 i forigårs. Ta ut pluggen til låsemekanismen, mål Volt/spenning mellom hver pinne i den topolte pluggen mot jord(mens du låser og låser opp bilen , luka åpen, men ha igjen kroken)

 

I Golfen fungerte LåsOpp , men ikke LåsIgjen, så at fargen på låseledningen var Blå, åpna strømpa inn mot bilen og trakk ut en blå ledning, fjerna strøma, lodda sammen med en liten ledningsbit imellom, låsefunksjonen iorden etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.