Start problem Golf 1,6 TDi 105hk 2010

Anbefalte innlegg

Hei

 

Min første post her.

 

Ei jeg er onkel til, har en Golf 1,6 tdi -10, ca 97000 km. Den er fryktelig å vanskelig å starte, syns hun sa at nå må hun kime ca 20-30 ganger noen ganger før den starter. Bilen starter, men stopper med en gang Bilen var på et merkeverksted for ca 14 dager siden for å få avlest feilkoder, men de finner ingen. Det er heller ingen motorlamper eller andre lamper i bilen som varsler at det er noe galt. Verkstedet mistenker at det kanskje er EGR-ventilen, men ettersom det koster 13000,- å bytte den så er det ikke så lett å si ja til dette. Etter det jeg har lest, så er det et kjent problem med EGR-ventilen. Har kjørt en lang tur tidligere, ca 1 1/2 t, hvor turtallet lå på ca 3000 rpm. Dette hjalp bare en liten periode.

 

Jeg vet ikke om en ansatt på det verkstedet forsnakket seg, men vedkommende sa at den raskeste mekanikeren brukte drøyt en time på å bytte EGR-ventilen. Er det trolig? Ventilen koster ca 6000,- + div pakninger + jobb = ca 8-10000,- hadde jeg syns vært riktig pris da.

 

Har løftebukk i garasjen min og vurderer å hjelpe henne. Hvor lang tid kan man regne å bruke på dette hvis man aldri har byttet EGR på en bil før? Ser på Bildeler.no at den koster snaut 4000,-. Er det en grei pris og kvalitet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig med verkstedet. Hadde det vært feil med EGR ventil/kjøler hadde det høyst sannsynlig vært ihvertfall én feilkode der. Men sant skal sies, det er et veldig kjent problem med feil på EGR ventil/kjøler på disse motorene.

Kan kjøre en logging for å sjekke om EGR oppfører seg som den skal.

 

Regner med at startproblemet bare er tilstedet ved kald motor?

Er det kontrollert at den faktisk gløder? Og evt. tilstand på glødeplugger?

(På en annen side så er det relativt mildt i Østfold for tiden at dårlige glødeplugger skulle ikke ha så forferdelig stor innvirkning.)

 

Du skriver at den starter, men stopper med en gang, skjer dette ved hvert eneste startforsøk eller bare ved det første forsøket?

Hvis det kun skjer ved første startforsøk kan det tenkes at det er en liten luftlekkasje i dieselsystemet slik at det kommer inn luft når bil har stått litt.

 

Vil anta du du bruker +/- 4,5t på å bytte den hvis du aldri har byttet den før. Forbanna møkkajobb..

At den raskeste mekanikeren gjør det på én time skulle jeg likt å sett ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enig med verkstedet. Hadde det vært feil med EGR ventil/kjøler hadde det høyst sannsynlig vært ihvertfall én feilkode der. Men sant skal sies, det er et veldig kjent problem med feil på EGR ventil/kjøler på disse motorene.

Kan kjøre en logging for å sjekke om EGR oppfører seg som den skal.

 

Har vært borti mange defekte egr-kjølere uten feilkode

 

Regner med at startproblemet bare er tilstedet ved kald motor?

Er det kontrollert at den faktisk gløder? Og evt. tilstand på glødeplugger?

(På en annen side så er det relativt mildt i Østfold for tiden at dårlige glødeplugger skulle ikke ha så forferdelig stor innvirkning.)

 

Går utifra at merkeverksted har kontrollert gløding hvis kunde klager på at den ikke starter. Det skal som du også sier mye til for at det skal føre til så store problemer

 

Du skriver at den starter, men stopper med en gang, skjer dette ved hvert eneste startforsøk eller bare ved det første forsøket?

Hvis det kun skjer ved første startforsøk kan det tenkes at det er en liten luftlekkasje i dieselsystemet slik at det kommer inn luft når bil har stått litt.

 

Vil anta du du bruker +/- 4,5t på å bytte den hvis du aldri har byttet den før. Forbanna møkkajobb..

At den raskeste mekanikeren gjør det på én time skulle jeg likt å sett ;)

 

Det lar seg gjøre på en time det hvis verktøyet flyr, men de fleste bruker såklart lengre tid på dette :P

 

 

Med så liten prisdifferanse ville jeg absolutt gått for orginal ventil. Lettere ved eventuell reklamasjon og i og med at disse ikke er kjempegode orginalt tviler jeg på at uorginal er noe særlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti mange defekte egr-kjølere uten feilkode

 

Har enda ikke tatt i en bil med defekt EGR hvor defekt i forstand at spjeld sitter/ventil sitter, eller kødd med det elektriske hvor det ikke har vært en feilkode.

Sprekt kjøler, eller annen form for mekanisk feil på kjøler, ja - da er det sant at feilkode ikke nødvendigvis kommer.

 

Vdr. ventil, jeg hadde aldri kjøpt uorg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var borti akkurat det samme på en tilsvarende Audi A3. CAYC motor. Fikk til slutt verifisert at det var EGR-kjøler/ventil ( dette er en og samme del ) ved å koble fra EGR-røret på innsugsmanifolden/gasspjeldet og legge dette ut i friluft. Da startet motoren samtidig som det røyk MYE ut fra det frakoblede røret. Denne oppførte seg likt som du skriver og hadde ingen feilkoder. Heller ingen feil å kjenne under kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Regner med at startproblemet bare er tilstedet ved kald motor? Det stemmer

Er det kontrollert at den faktisk gløder? Og evt. tilstand på glødeplugger?

(På en annen side så er det relativt mildt i Østfold for tiden at dårlige glødeplugger skulle ikke ha så forferdelig stor innvirkning.)

 

Du skriver at den starter, men stopper med en gang, skjer dette ved hvert eneste startforsøk eller bare ved det første forsøket?

Hvis det kun skjer ved første startforsøk kan det tenkes at det er en liten luftlekkasje i dieselsystemet slik at det kommer inn luft når bil har stått litt.

)

 

I dag var den ganske vanskelig å starte på morgenen, men startet med engang etter et par butikk stopp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt på pris på deler, og med hjelp av rabattavtaler klubben har, så sparer man noen kroner.

 

Har også hatt bilen på bukken og lurer litt på hvordan man best/enklest bytter EGR. Finnes det en "oppskrift"?

 

Er det sannsynlig at det kan være Diesel Partikkel Filter som tuller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

Jeg fant denne videoen ang bytte av EGR. Ettersom jeg ikke har erfaring av å skru på VW, så ønsker jeg å få innspill om dette ca riktig fremgangsmåte. En av forhandlerne jeg har forespurt pris på deler, sa at jeg også måtte ha strekkboltene til motorramma. Syns ikke dette kom frem på videoen, men de fjernet jo også drivakselen uten å nevne dette.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.