Side 1 av 15 12311 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 15 av 225

Tråd: Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

En kamerat av med med allroad kom innom med noen deler fra bilen sin. Bildene taler vel for seg selv?
    Bilen er en '01 modell og hadde gått 237000 da disse delene ble byttet ut.
    Det var en ganske påtagelig ventiltikking(klakking) i motoren og det var merkbart effektap rett før ting ble fikset.

Skiftet på en a6 på jobben og den hadde gått 156000 og så sånn ut. IKKE BRA.

A6 med 2.5 tdi fra 8 mnd i 2003 kom med annen motor og denne har såkalte rullevippearmer på kamakslene og holder bedre. Samme gjelder A4 fra 6 mnd i 2003.

skyldes det bare dårlig stål(herding), eller er det dårlig smøring i motoren??
    hadde en sierra (drittbil) engang. der var det 2mm slitekant på kammen, ikke mye effekt i den heller.

skyldes det bare dårlig stål(herding), eller er det dårlig smøring i motoren??
    hadde en sierra (drittbil) engang. der var det 2mm slitekant på kammen, ikke mye effekt i den heller.
    Sikkert en kombinasjon. Ang Sierra'n så var problemet med 2.0 OHC'n 2-delt:
    1: Manglende vedlikehold med for sjeldne oljeskift. Dette medførte at smørerøret til kammen gikk tett og havariet var et faktum.
    2: Ikke riktig justert ventilklaring.
    Var disse to punktene i orden holdt det (Mvh gammel Ford-eier )

Skal ikke denne motoren ha Castrol LongLife olje / intervaller?
    Så ut som de kammene ikke hadde fått smøring i det hele tatt.....

Kanskje feil bruk av olje?...... Eller bare dårlig kvalitet på produktet?

Skal ikke denne motoren ha Castrol LongLife olje / intervaller?
    Så ut som de kammene ikke hadde fått smøring i det hele tatt.....

Kanskje feil bruk av olje?...... Eller bare dårlig kvalitet på produktet?
    Jeg kan bekrefte at denne bilen har fulgt alle servicer og oljeskift på merkeverksted, og utskiftningen av disse delene skjedde også der.

Angry Vorsprung på trynet...

Jeg har skrevet en to-siders artikkel med bilder om dette problemet i Treffpunkt som kommer ut om ikke lenge. Min allroad hadde gått bare 130.000 km og kammene hadde 1mm dype spor. Aller verst er Audi sin nonchalante holdning til dette.

Som en liten kuriositet legger jeg ut et par bilder som viser den aktuelle allroaden i bruk:

Biler produsert etter oktober 2001 har sterkere herding på kammene.
    Gjelder ikkje bare Allroad, men alle med 2,5 v6 tdi.

Biler produsert etter oktober 2001 har sterkere herding på kammene.
    Gjelder ikkje bare Allroad, men alle med 2,5 v6 tdi.
    Vet du hvor denne informasjonen kommer fra ? Ikke det at jeg tviler på deg, men er ute etter 100% garantert info. Nye deler i ETKA fra denne datoen ?

Vi hadde samme slitasjen på 2005mod drosje-Caravellen (2,5 R5 TDi) ved 175'k. Normotor måtte bytte hele toppen, etter motorhavariet (løsnet en ventilløfter eller.no).

Drosjeeieren sa bare en ting etterpå: "aldri mer Shell motorolje". Han er skråsikker på at det skyldes oljen. Så, da får vi se om Castrol oljen er bedre.

Hørte snakk i at Shell har utviklet en ny type olje for bruk på 2,5 tdi, vet ikke om det er noe i det... Har mine betenkeligheter med Longlife service, et olje skift koster jo ikke mange kroner...
    Forøvrig meget bra Artikkel i Treffpunk Hans Frisak...

Noen som vet hva det koster å fikse dette her i Sverige eller Tyskland? Hans Frisak nevner kostnaden i Norge vil være 30.000,- +

Har ikke noen problemer med motoren nå, men ble litt skeptisk nå. Er dette lett å oppdage? (tikking? / svart røyk?)

Vurderte sterkt å chippe bilen nå, men må kanskje sette disse pengene av til viktigere reperasjoner?

Jeg sitter på en kopi av en faktura for en slik jobb fra merkeverksted i Sverige. Der ble det utført Longlifeservice v/231'km, reg.reimskift m/vannpumpe og komplett "overhaling" av toppene (Kammer, ventiler osv osv). Det kom på 40' svenske i mai 2005 på en Allroad for alt dette.

Delepris på kammene var ca 2500,- SEK per.stk - dvs 10.000,- SEK. bare for de 4 kammene.

Jeg sitter på en kopi av en faktura for en slik jobb fra merkeverksted i Sverige. Der ble det utført Longlifeservice v/231'km, reg.reimskift m/vannpumpe og komplett "overhaling" av toppene (Kammer, ventiler osv osv). Det kom på 40' svenske i mai 2005 på en Allroad for alt dette.

Delepris på kammene var ca 2500,- SEK per.stk - dvs 10.000,- SEK. bare for de 4 kammene.
    Høres ut som en grei pris det, med tanke på at bare servicen i Norge ville kostet ca 16 000 med reg-reim skift.

En mekaniker med trent øye og ører kan klare å høre, evt. se gjennom oljepåfyllingslokket om kammene er slitte. Iallefall på venstre side.