Nummeret før havari? - Slitne deler i en Allroadmotor (2,5 V6 TDI)

Anbefalte innlegg

En kamerat av med med allroad kom innom med noen deler fra bilen sin. Bildene taler vel for seg selv?

Bilen er en '01 modell og hadde gått 237000 da disse delene ble byttet ut.

Det var en ganske påtagelig ventiltikking(klakking) i motoren og det var merkbart effektap rett før ting ble fikset.

AKE09.JPG

AKE08.JPG

AKE07.JPG

AKE06.JPG

AKE05.JPG

AKE04.JPG

AKE03.JPG

AKE02.JPG

AKE01.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet på en a6 på jobben og den hadde gått 156000 og så sånn ut. IKKE BRA.

 

A6 med 2.5 tdi fra 8 mnd i 2003 kom med annen motor og denne har såkalte rullevippearmer på kamakslene og holder bedre. Samme gjelder A4 fra 6 mnd i 2003.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skyldes det bare dårlig stål(herding), eller er det dårlig smøring i motoren??

hadde en sierra (drittbil) engang. der var det 2mm slitekant på kammen, ikke mye effekt i den heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skyldes det bare dårlig stål(herding), eller er det dårlig smøring i motoren??

hadde en sierra (drittbil) engang. der var det 2mm slitekant på kammen, ikke mye effekt i den heller.

Sikkert en kombinasjon. Ang Sierra'n så var problemet med 2.0 OHC'n 2-delt:

1: Manglende vedlikehold med for sjeldne oljeskift. Dette medførte at smørerøret til kammen gikk tett og havariet var et faktum.

2: Ikke riktig justert ventilklaring.

Var disse to punktene i orden holdt det :) (Mvh gammel Ford-eier : smil : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke denne motoren ha Castrol LongLife olje / intervaller?

Så ut som de kammene ikke hadde fått smøring i det hele tatt..... :o

 

Kanskje feil bruk av olje?...... Eller bare dårlig kvalitet på produktet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke denne motoren ha Castrol LongLife olje / intervaller?

Så ut som de kammene ikke hadde fått smøring i det hele tatt..... :o

 

Kanskje feil bruk av olje?...... Eller bare dårlig kvalitet på produktet? :)

Jeg kan bekrefte at denne bilen har fulgt alle servicer og oljeskift på merkeverksted, og utskiftningen av disse delene skjedde også der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har skrevet en to-siders artikkel med bilder om dette problemet i Treffpunkt som kommer ut om ikke lenge. Min allroad hadde gått bare 130.000 km og kammene hadde 1mm dype spor. Aller verst er Audi sin nonchalante holdning til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som en liten kuriositet legger jeg ut et par bilder som viser den aktuelle allroaden i bruk:

tromle1.JPG

tromle2.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler produsert etter oktober 2001 har sterkere herding på kammene.

Gjelder ikkje bare Allroad, men alle med 2,5 v6 tdi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler produsert etter oktober 2001 har sterkere herding på kammene.

Gjelder ikkje bare Allroad, men alle med 2,5 v6 tdi.

 

Vet du hvor denne informasjonen kommer fra ? Ikke det at jeg tviler på deg, men er ute etter 100% garantert info. Nye deler i ETKA fra denne datoen ?

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi hadde samme slitasjen på 2005mod drosje-Caravellen (2,5 R5 TDi) ved 175'k. Normotor måtte bytte hele toppen, etter motorhavariet (løsnet en ventilløfter eller.no).

 

Drosjeeieren sa bare en ting etterpå: "aldri mer Shell motorolje". Han er skråsikker på at det skyldes oljen. Så, da får vi se om Castrol oljen er bedre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørte snakk i at Shell har utviklet en ny type olje for bruk på 2,5 tdi, vet ikke om det er noe i det... Har mine betenkeligheter med Longlife service, et olje skift koster jo ikke mange kroner...

Forøvrig meget bra Artikkel i Treffpunk Hans Frisak...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hva det koster å fikse dette her i Sverige eller Tyskland? Hans Frisak nevner kostnaden i Norge vil være 30.000,- +

 

Har ikke noen problemer med motoren nå, men ble litt skeptisk nå. Er dette lett å oppdage? (tikking? / svart røyk?)

 

Vurderte sterkt å chippe bilen nå, men må kanskje sette disse pengene av til viktigere reperasjoner? : gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter på en kopi av en faktura for en slik jobb fra merkeverksted i Sverige. Der ble det utført Longlifeservice v/231'km, reg.reimskift m/vannpumpe og komplett "overhaling" av toppene (Kammer, ventiler osv osv). Det kom på 40' svenske i mai 2005 på en Allroad for alt dette.

 

Delepris på kammene var ca 2500,- SEK per.stk - dvs 10.000,- SEK. bare for de 4 kammene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter på en kopi av en faktura for en slik jobb fra merkeverksted i Sverige. Der ble det utført Longlifeservice v/231'km, reg.reimskift m/vannpumpe og komplett "overhaling" av toppene (Kammer, ventiler osv osv). Det kom på 40' svenske i mai 2005 på en Allroad for alt dette.

 

Delepris på kammene var ca 2500,- SEK per.stk - dvs 10.000,- SEK. bare for de 4 kammene.

 

Høres ut som en grei pris det, med tanke på at bare servicen i Norge ville kostet ca 16 000 med reg-reim skift.

 

En mekaniker med trent øye og ører kan klare å høre, evt. se gjennom oljepåfyllingslokket om kammene er slitte. Iallefall på venstre side.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men ser at det er flere 2.5TDI`r som står til salgs at kammer etc er byttet på,kommer problemet tilbake eller skjer det aldri igjen når det er byttet?

 

Når kammene etc byttes burde de jo byttes til noen av bedre kvalitet! : bh :;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ryktes at det er nytt delenummer og da sannsynligvis nye deler som settes i nå. Familialbumet mitt takler ikke så nye ting, så jeg får ikke sjekket.

 

Du kan (I alle fall på AKE motor) se den ene kammen gjennom oljepåfylinga og se tilstanden ganske bra. På denne som det er bilde av i tråden kunne man se det godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til min A6 99 mod V6 kommer rep. i sverige på 23210,- svenske med dagens kurs ligger det på da på rett i underkant av 20000,- Nkr

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp 2.5 tdi med 12 mnd KNA Gull Garanti.

 

Jeg var veldig skeptisk til både motor og tip kasse på disse bilene, så løsningen ble at jeg gledelig betalte 5.500,- kr for en 12 mnd full garanti.

 

Garantien skal dekke alle mekaniske og elektriske feil som oppstår.

Den har riktig nok en egenandel på 2500,-

 

Om 12 måneder selger jeg den til kona og tegner ny garanti uten att jeg omregistrerer den. Klarer meg sikkert da med en standard garati til ca 3000,-

Håper å ha luket bort alle småfeil som kun gull garantien dekker.

 

Standard garanti dekker også kammer og kasse. :-)

 

Løp og kjøp V6 TDI

 

http://www.kna.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

legger inn denne linken her da noen mener olje kan være årsak til havari. Men hva slags type olje bør brukes og hvor ofte bør vi bytte... jeg har en slik motor men håper at det er av de nye typene som ikke skal være så utsatt som vi har sett her. Jeg har en A6 2,5 TDI 02-mod. gått ca. 100' km og jeg hadde tenkt å ta en olje-skift nå. Er det noen forskjell på 180 hk ver. av denne motoren ?

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

legger inn denne linken her da noen mener olje kan være årsak til havari. Men hva slags type olje bør brukes og hvor ofte bør vi bytte... jeg har en slik motor men håper at det er av de nye typene som ikke skal være så utsatt som vi har sett her. Jeg har en A6 2,5 TDI 02-mod. gått ca. 100' km og jeg hadde tenkt å ta en olje-skift nå. Er det noen forskjell på 180 hk ver. av denne motoren ?

 

Rune

 

Tidligere oljebytte bør hjelpe.....dette longlife greiene er bare piss, 15000 intervaller bør være mer en nok på biler med mye langkjøring, ved mye kaldstart og bykjøring miner JEG! at intervallene bør justeres ennå mere ned. ja det gir økte service kostnader men det tror jeg kan lønne seg.

30000 på et oljebytte er galskap!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sikkert dette er løsningen, men det skader jo garantert ikke. Har selv fått høre at det er legeringen i materiale kammene og vippene er laget av som er for dårlig og at de nye som settes i er sterkere.

 

Er uansett flere biler som sliter med longlife servicer og oljeskiftintervallene. Har f.eks renset tette oljesiler på flere 1.8 turboer. Har inne en på verksted i skrivende stund hvor motor rett og slett har gått til h....... pga null oljetrykk.

 

Angående type olje som bør brukes ( Shell, Castrol, Mobil etc...) kan man diskutere i det uendelige. Enda ikke hørt om noen som kan garantere/bevise 100% at deres olje er BEDRE enn alle andre, selv om alle fabrikantene hevder det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen respons i den andre tråden, så jeg prøver her:

 

Noen som vet hvilke motorkoder som har denne svakheten?

 

AKE?

AFB?

AKN?

AYM?

BFC?

 

Alle? Hvilke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med verksmesteren på lokale merke verkstedet idag, Berg&co, han så at det er utvidet garanti på dette.

Men at flere forhandlere nekter for dette fordi de må dele noe av kostnadene....

Helt utrolig!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått snoket til meg litt info på "nettet"

 

Bilkoder 4D / 4B / 8D / og 8E er bilene dette problemet berører

 

Motorkoder AFB - AKN - AKE - AYM (V6 TDi motorer)

 

Har også hvilke biler og fra hvilke serienr det er utbedret.

 

F.nr 8E92A-125235

F.nr 4D22N-003700

F.nr 4B22N-046560

 

Delenr på ny og "utbedrede" deler

059 109 021 P

059 109 021 Q

059 109 022 P

059 109 022 Q

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.